Generativní umělá inteligence se neomezuje jen na tvorbu textu nebo obrázků. Logickým dalším krokem je různá úprava a nakonec i vytváření videí. A že to dnes už není jen budoucnost, ale jednoduše realita, o tom svědčí i úspěch startupu Runway, na který nedají dopustit třeba tvůrci oscarového snímku Všechno, všude, najednou. Představitelé firmy mimo jiné výrazně přispěli k úspěchu populárního obrazového generátoru Stable Diffusion a v posledním půl roce přitahují pozornost investorů. Za šest měsíců Runway ztrojnásobil svou hodnotu na 1,5 miliardy dolarů.
Runway se na poli generativní umělé inteligence trochu vymyká. Není to totiž nástroj, který by uměl jednu věc, ale je spíše paletou různých služeb. Ve verzi nazvané Gen-1 najdete klasický generátor obrázků, ale i možnosti na jejich úpravy i různé varianty práce s existujícími videy.
Nedávno navíc startup oznámil nový model Gen-2, který má umět vygenerovat originální video na základě textového zadání. Zatím ale není dostupný veřejně. Na podobných službách pracují i velké technologické společnosti jako Meta a Google, které své služby zatím také nevypustily na veřejnost. Chtějí nejprve vychytat co nejvíce much. Jak píše server The Verge, práce těchto společností je sice pokročilejší než ta od Runwaye – jejich klipy generované umělou inteligencí jsou delší a ucelenější – ale ne až takovým způsobem, který by nutně odrážel jejich obrovské zdroje. Pro srovnání – Runway tvoří tým pouhých 45 lidí.
Startup začal v roce 2018 jako diplomový univerzitní projekt chilského zakladatele Cristóbala Valenzuely a stále více přitahuje pozornost investorů. Na začátku května získal investici sto milionů dolarů, podle serveru Business Insider od nejmenovaného poskytovatele cloudových služeb, která firmu ocenila na 1,5 miliardy dolarů. Od posledního ohodnocení Runwaye před půl rokem, o kterém tehdy informoval časopis Forbes, se tak jeho cena ztrojnásobila.
Za byznysový úspěch Runway vděčí i expertíze svého hlavního vědce Patricka Essera, který mimo jiné pracoval na modelu, na němž funguje známý obrazový generátor Stable Diffusion od startupu Stability AI. Poptávka po editačních nástrojích je ve filmové branži veliká. Runway například podle serveru Variety při editaci použili tvůrci snímku Všechno, všude, najednou, který letos získal sedm Oscarů, mimo jiné za nejlepší film nebo režii. „Umí to odstranit věci ze záběrů lépe než běžné nástroje,“ řekl pro Variety Evan Halleck, který měl u filmu na starosti vizuální efekty.
Automatizace a kratší doba potřebná k editaci se Halleckovi nesmírně hodila. Nejenže měl na úpravy málo času, tým vizuálních efektů byl také poměrně úzký, sestával z osmi lidí, podotýká Variety. „Vystřihoval jsem postavy a umisťoval je do záběrů přesně tam, kam jsem potřeboval během několika minut. Normálně by to zabralo půl dne,“ uvedl Halleck. Pravidelně Runway používají i tvůrci amerického pořadu The Late Night Show moderátora Stephena Colberta.
Stejně jako u obrazových generátorů jako Midjourney panují i v souvislosti s video generátory obavy z možného zneužití. Nedávno se například objevilo falešné video bývalé předsedkyně americké Sněmovny reprezentantů, demokratky Elizabeth Warrenové, která v něm měla tvrdit, že by republikáni neměli mít volební právo.
Počet hostů a objem vypitého čepovaného piva v hospodách klesá již více než deset let. Pivovary prý říkají, že je na vině pandemie koronaviru a nyní také inflace, podle dat jde však o dlouhodobý trend. Český startup BeerSport, který nabízí mapu hospod a zákazníkům přináší věrnostní programy, upozorňuje, že pokud se poctivě uvařené pivo, kvalitní výčep a setkávání s přáteli v hospodě nepodpoří inovacemi ve službách a marketingu, bude tento obor i nadále strádat.
„Je třeba si přiznat, že pozornost a volný čas zákazníků získávají čím dál více jiné obory, vítězí zejména globální zábavní online průmysl,“ říká pro CzechCrunch Zdeněk Nový, zakladatel a ředitel BeerSportu. Firma se původně zaměřovala na vývoj vstupenkových systémů a mezi jejími klienty byla například i síť multikin CineStar či největší festivaly typu Rock for People. Ještě větší potenciál ale objevila v hospodské kultuře.
Služby BeerSportu využívají největší zdejší pivovary jako Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Heineken i Pivovar Svijany a aplikace firmy má 400 tisíc aktivních uživatelů, kteří přes ni naskenovali více než dvacet milionů piv. To probíhá například díky poukazům na pivo zdarma – pivovary takovým způsobem lákají lidi, aby ochutnali právě jejich výrobky.
Uživatel načepovanou sklenici přes aplikaci vyfotí a umělá inteligence ověří, že se jedná o validně zakoupené pivo. Za loňský rok činily tržby z prodaných poukazů 71 milionů korun. Startup od investorů včetně známých jmen jako Michael Rostock Poplar, Karel Obluk či fondu Presto Ventures získal dohromady přes třicet milionů korun a od roku 2021 prý funguje v zisku.
Pozornost a volný čas koncových zákazníků získávají čím dál více jiné obory. I hospody ovlivňuje globalizace trhu.
Jedenačtyřicetiletý Nový, který je zároveň držitelem patentu v oblasti elektronických cenin, se propojování piva a IT věnuje již téměř deset let. „O technologických zázracích a novinkách v oblasti umělé inteligence dnes čteme každý den. Ale nebyli bychom v Česku, aby vývojáři nezačali spojovat AI s pivem a hospodami,“ vypráví s úsměvem. V rozhovoru mluví o tom, jestli se opravdu mají moderní technologie prosazovat také v tradičních českých hospodách, které by měly být spíše offline zážitkem, a jak takové propojení vůbec funguje.
Umělá inteligence a pivo. Jak tyto dvě věci jdou dohromady? Každý obor musí vyžít potenciál moderních technologií, aby zlepšil služby pro své koncové zákazníky. My díky umělé inteligenci provozujeme například komplexní věrnostní programy platné v desítkách tisíc restaurací. S tím souvisí také mapa kvality čepu nebo vlastní sociální síť v aplikaci.
Nicméně patří umělá inteligence i do tradiční české hospody? Je to nezbytné, jinak časem zaniknou. A to by byla škoda z mnoha důvodů.
Zaniknou? Není to příliš silné tvrzení? Fakt je, že i když pivovary hlásí každý rok zvyšování produkce, podíl piva vypitého v hospodách neustále klesá. A nemůže za to jen covid nebo inflace. Tento sestupný trend tu je více než deset let a platil také v časech konjunktury ekonomiky. Je to tím, že pozornost a volný čas koncových zákazníků získávají čím dál více jiné obory. I hospody ovlivňuje globalizace trhu.
Jakým způsobem? Nadnárodní společnosti z oboru zábavního průmyslu investují miliardy dolarů do získání vaší pozornosti, volného času a peněz. Miliony lidí v Česku pravidelně sledují Netflix nebo hrají počítačové či mobilní hry. Takové možnosti trávení volného času zkrátka před lety nebyly.
Foto: BeerSport
Aplikace BeerSport
A je to špatně? Měli bychom raději chodit do hospody? Neříkám, že to je špatně. Je to úžasný výsledek lidské kreativity, díky níž vznikají obrovská umělecká díla, která financuje právě globální trh. Zároveň to ale není tak, že by spotřebitelé najednou řekli, že Netflix je lepší než perfektně načepované pivo s kamarádem v hospodě. Je to celé jen o získání a nasměrování pozornosti.
Spotřeba piva v Česku je ale stále v přepočtu na osobu nejvyšší na světě. Měli bychom se vůbec snažit podporovat lidi, aby více chodili na pivo? Za varovný signál bych považoval přesouvání konzumace do domácího prostředí. V Česku bylo na počet obyvatel vždy nejvíce hospod, celková spotřeba alkoholu na osobu přitom byla daleko větší v jiných státech. Svět se neustále zrychluje, volného času ubývá. Je to o tom jednou za čas zpomalit a zajít na pivo. Cílem je si popovídat a ocenit kvalitu čepu, nikoli zahájit závody v pití alkoholu.
Nejde ale i v takových případech o podporu alkoholismu? Jak podporujete boj proti němu? S pivovary máme daný etický kodex, který systémově přes mobilní aplikaci stoprocentně hlídáme. Na věrnostní kartičku si lze například připsat maximálně jeden bod denně, aplikace vám řekne, že další pivo dnes nemůže na kartičku zaznamenat. Na druhé straně je samozřejmě fakt, že BeerSport propaguje pivo. Nicméně z hlediska zmíněných rizik není řešením nulová tolerance či prohibice. Tato rizika řeší právě kultivace prostředí.
Když se vrátíme k návštěvnosti hospod, jak „v boji o volný čas“ soupeříte s nadnárodním zábavním průmyslem? Moderní technologie hrají zásadní roli v získání pozornosti a okamžitém řešení potřeb. Jakmile mrknete v mobilu na internet, hned uvidíte upoutávku na nový film či seriál, který si máte večer pustit. Pivovar tomuto může konkurovat tak, že vám nabídne ochutnávku v podobě skvěle načepovaného piva v blízké hospodě a k tomu přidá dárkový poukaz na pivo pro kamaráda. Což musí být samozřejmě velmi cílené na správné potenciální hosty, kteří dosud takovou nabídku nevyužili. Následně potřebujete získat jejich hodnocení, zda byli spokojení, a zůstat s nimi v kontaktu pro další podobné nabídky v podobě věrnostního programu.
Jakmile jsme díky uživatelům měli stovky tisíc fotek, začala umělá inteligence rozlišovat konkrétní piva na čepu.
Kde se takový přístup setkává s umělou inteligencí? Řádově zvyšuje efektivitu takových úkolů. Příkladem je zmíněná pozvánka do hospody, tedy poukaz na pivo zdarma. Standardní přístup je, že obsluze v restauraci řeknete, že máte poukaz na pivo zdarma, číšník musí vědět, o co jde, a tuto slevu zadat do pokladny. To nikoho nebaví, a navíc je to v zásadě nerealizovatelné, pokud pivovar dodává pivo do tisíce hospod.
Takže jsme v aplikaci naprogramovali funkčnost, díky které si host kamerou v telefonu naskenuje zakoupené pivo a poukaz tak sám uplatní. Je za tím umělá inteligence, která mu okamžitě sdělí: „Vidím, že jsi v hospodě U Lva a dáváš si čepovaný Pilsner Urquell. Posílám 55 korun na tvůj bankovní účet, takže toto pivko máš zdarma.“ Jedná se o samoobslužný poukaz a platí ve všech hospodách, které pivovar určí, bez potřeby školení obsluhy restaurací.
Jak aplikace pozná, že jsem si koupil právě čepovaný Pilsner Urquell? Museli jsme ji to naučit. Umělá inteligence umí rozpoznávat obecně známé objekty jako jablko, telefon, židle… Ale u čepovaného piva ve sklenici s uchem nevěděla. Takže jsme pořídili desítky tisíc fotek z hospod a naučili ji to. Na začátku je totiž dost hloupá a potřebuje moře příkladů, co je správně a co špatně. Jakmile jsme díky uživatelům naší aplikace měli stovky tisíc fotek, začala umělá inteligence rozlišovat konkrétní piva na čepu. Dnes už přesně řekne, zda je plzeň na fotce správně načepovaná, díky kvalitním foťákům v telefonech totiž rozpozná orosenou sklenici od suché nebo vidí nežádoucí bubliny v pivní pěně. Vznikají tak referenční fotky z čepu, které veřejně sdílíme, aby si uživatelé mohli předem vybrat hospodu, kam zajdou na pivo.
Foto: BeerSport
Zdeněk Nový, zakladatel a ředitel BeerSportu
Pokud si poukaz uplatním sám, jak víte, že jsem si pivo opravdu koupil? Opět je to o učení umělé inteligence, která během vteřiny vyhodnotí desítky objektů v okolí. Sedíte u stolu nebo stojíte? Skenujete pivo za barem, v kuchyni nebo u stolu pro hosty? Sedíte u toho stolu sám nebo je tam více lidí? Odpovídá počet drinků na stole počtu sedících? Umělá inteligence vám řekne, že to pivo musí vidět z trochu větší dálky, pak už má jasno. Stejně jako vám během vteřiny zakoupené pivo uzná, tak umí říct, že danou situaci uznat nemůže.
Vaši aplikaci využívá 400 tisíc lidí. Jak získáváte nové uživatele a jak si je udržíte? Nejlépe funguje pozitivní doporučení přítele, což umíme podpořit dárkovým poukazem na pivo. Aplikace je pro každého, kdo například sleduje předpověď počasí v chytrém telefonu a umí ocenit takovou přidanou hodnotu moderních technologií. Součástí věrnostních programů jsou také různé pub kvízy a soutěže o pivo. Důležité je, aby uživatelé nacházeli v aplikaci pravidelně nový a atraktivní obsah.
A vy věříte, že díky aplikaci můžete zvrátit negativní trend návštěvnosti hospod? Ano, protože BeerSport je technologie s neomezenou škálovatelností. Míříme na milion uživatelů, kteří si ročně přes aplikaci darují poukazy na pivo v hodnotě tří miliard korun. To jsou finance, které ve finále inkasují české hospody. S pivovary již na této strategii pracujeme a další inovativní projekty budou následovat.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.