Vytváří obrázky i upravuje videa. Runway je dalším jednorožcem ze světa umělé inteligence
Multimediální editor Runway vznikl jako univerzitní diplomka. Dnes ho využívají i oscaroví filmaři a vyrostla nad ním miliardová firma.
Generativní umělá inteligence se neomezuje jen na tvorbu textu nebo obrázků. Logickým dalším krokem je různá úprava a nakonec i vytváření videí. A že to dnes už není jen budoucnost, ale jednoduše realita, o tom svědčí i úspěch startupu Runway, na který nedají dopustit třeba tvůrci oscarového snímku Všechno, všude, najednou. Představitelé firmy mimo jiné výrazně přispěli k úspěchu populárního obrazového generátoru Stable Diffusion a v posledním půl roce přitahují pozornost investorů. Za šest měsíců Runway ztrojnásobil svou hodnotu na 1,5 miliardy dolarů.
Runway se na poli generativní umělé inteligence trochu vymyká. Není to totiž nástroj, který by uměl jednu věc, ale je spíše paletou různých služeb. Ve verzi nazvané Gen-1 najdete klasický generátor obrázků, ale i možnosti na jejich úpravy i různé varianty práce s existujícími videy.
Nedávno navíc startup oznámil nový model Gen-2, který má umět vygenerovat originální video na základě textového zadání. Zatím ale není dostupný veřejně. Na podobných službách pracují i velké technologické společnosti jako Meta a Google, které své služby zatím také nevypustily na veřejnost. Chtějí nejprve vychytat co nejvíce much. Jak píše server The Verge, práce těchto společností je sice pokročilejší než ta od Runwaye – jejich klipy generované umělou inteligencí jsou delší a ucelenější – ale ne až takovým způsobem, který by nutně odrážel jejich obrovské zdroje. Pro srovnání – Runway tvoří tým pouhých 45 lidí.
Startup začal v roce 2018 jako diplomový univerzitní projekt chilského zakladatele Cristóbala Valenzuely a stále více přitahuje pozornost investorů. Na začátku května získal investici sto milionů dolarů, podle serveru Business Insider od nejmenovaného poskytovatele cloudových služeb, která firmu ocenila na 1,5 miliardy dolarů. Od posledního ohodnocení Runwaye před půl rokem, o kterém tehdy informoval časopis Forbes, se tak jeho cena ztrojnásobila.