Vývojáři Y Softu roky fungují bez šéfů. Bylo to rozhodnutí ze zoufalství, ale zafungovalo, říká Muchna
Kdybychom jen vyhodili management, firma by se rozsypala jako domeček z karet, přibližuje v rozhovoru Muchna, jak rozdělovali kompetence do týmu.
Václav Muchna, zakladatel Y Softu
Pro Václava Muchnu bylo rozhodnutí zrušit v oddělení výzkumu a vývoje střední management, který tvořilo asi dvacet lidí, aktem čirého zoufalství. Brněnská společnost Y Soft, kterou zakládal v roce 2000 a jež postupně pronikla do celého světa, se totiž navzdory hezkému růstu dlouho plácala s řízením, komunikací i fluktuací. Sám Muchna tak začal testovat myšlenku, na co ve firmě vůbec management má. A rozhodl se strukturu řízení udělat plochou. „Po dvou letech nám produktivita ve stejném počtu lidí vzrostla o 400 procent,“ pochvaluje si.
Byznys Y Softu stojí na poskytování inteligentních kancelářských řešení pro velké firmy včetně vývoje softwaru, tiskáren či 3D tisku a v tržbách se pohybuje okolo miliardy korun. V roce 2016 se ale interně výrazně zpomalilo tempo inovací. „Pro mě s duší startupisty to bylo složité,“ přibližuje Muchna.
„Kdybychom však jen vyhodili management, firma by se rozsypala jako domeček z karet,“ pokračuje třiačtyřicetiletý byznysmen, jenž v rozhovoru pro CzechCrunch přibližuje, co konkrétně jej dovedlo k rozhodnutí zrušit management, jak následně celý proces proběhl, jak reagovali lidé i to, proč mu pomohlo podříznout si pod sebou větev. Mluví také o tom, jak nyní funguje povyšování lidí či zvyšování mezd, a rozebírá, do kterých oddělení plochou strukturu dále rozšiřují.
V jakém stavu byl Y Soft, když jste nad krokem zrušit management vůbec začal přemýšlet?
Hlavním důvodem bylo škálování. Již od roku 2016 se nám strašně zpomalilo tempo inovací a pro mě s duší startupisty to bylo složité. Firma rostla a vydělávala peníze, takže rozpočet na R&D jsme měli, ale přidat do týmu deset lidí znamenalo, že na výstupu dostaneme sice o něco větší, ale ne dostatečnou hodnotu. Plácali jsme se s tím roky.
Fluktuaci jsme měli k pětadvaceti procentům, během roku odcházela i čtvrtina zaměstnanců.
Kolik lidí v týmu tehdy bylo?
Oscilovalo to kolem osmdesáti až sto lidí. Když jsme se dostali ke stovce, lidé začali být nespokojeni a odcházet, na osmdesáti se to zase začalo chytat a rostlo to. Pořád to stoupalo a klesalo. Tehdy jsme měli obrovskou fluktuaci k pětadvaceti procentům, během roku byla schopna odejít čtvrtina zaměstnanců. Standardem v oboru je přitom patnáct procent.
Tento stav vás vyhecoval?
Byl to akt čirého zoufalství. Naráželi jsme totiž i na další problém, roky se nám pro R&D nedařilo najít ředitele. Na pohovory chodilo hodně lidí z velkých a známých firem, hlásili se ale lidi z inženýringu, což je spíš technická práce, oproti výzkumu nemá byznysový přesah. A právě takový přesah chyběl všem kandidátům.
Souvisí to s tím, že v Česku není moc firem, které by zde měly velké R&D týmy?
Ano, firmy mívají R&D v zahraničí a zde možná vývoj. Ekonomická přidaná hodnota přitom nevzniká v R&D ani v továrně, vzniká v obchodu a marketingu na konci dodavatelského řetězce – jaké problémy budeme řešit, tedy jakou value proposition nabídneme zákazníkům. Takovým způsobem se na to v Česku téměř nikdo nekouká.
Jak předtím tým v R&D fungoval?
Roky jsme se jej snažili transformovat podle agilní metodiky, ale vždy, když jsme ji chtěli implementovat, jsme skončili asi v půlce. Řada lidí vyhrožovala, že odejde, a my jsme se lekli. Nikdy jsme to nedotáhli a lidé pak začali mít pocit, že agilní vývoj je špatný a k ničemu nevede. Podle mě ale nebyl špatný, jen jsme jej nedokázali implementovat plnohodnotně. To vytvářelo nekonečnou smyčku.
A nakonec jste se do židle šéfa výzkumu posadil sám.
Chtěl jsem si to zkusit, když jsem byl tak chytrý. (smích) Upřímně jsem se fakt bál, ale chtěl jsem pochopit, v čem je problém a proč nám to nefunguje. Okolnostmi jsem tak byl donucen bavit se s lidmi a doteď si pamatuju, když jsem byl s týmem vývojářů – ne jejich manažery – na obědě. Byli demotivovaní, protože pracovali na projektu se starou technologií, chápal jsem, že je to moc nebaví. Když jsem se ale zeptal, zda vědí, proč to vlastně dělají, odpověděli: Protože nám to někdo zadal. Důležitosti projektu pro samotnou firmu ale vůbec nerozuměli.
Zjistil jsem, že lidem ve firmě chybí byznysový kontext. Když jsem ho pak týmu vysvětlil, nakonec funkcionalitu dodali dřív, než slíbili, a ještě si dobrovolně vzali další nepříjemnou věc z balíku souvisejících projektů. Pro mě to byl transformující okamžik. Uvědomil jsem si, že když lidé mají správnou motivaci, tak je problém někde jinde. My jsme nebyli schopni dostávat k nim byznysový impakt, smysl pracovního života.
Manažeři to nedokázali?
Management, ať chce, nebo ne, vždy filtruje informace. Mě to navedlo na myšlenku, že management jako takový vznikl v pozdním devatenáctém století, začátkem dvacátého. Tehdejší koncept byl, že máte hodně naprosto nevzdělané pracovní síly, která potřebovala přesně specifikovat, na čem bude dělat, a musíte kontrolovat, lapidárně řečeno, kdo umí spočíst dvě plus dvě. Byl rozdíl mezi znalostmi manažera a zaměstnance.
Jenže špičkoví programátoři berou víc než manažeři a všichni mají vysokou školu – jestli je ve Y Softu nějaký manažer bez vysoké, tak jsem to já, protože mě z ní vyhodili. Ale vzdělanostní mezera mezi těmito úrovněmi není. To mě přivedlo k tomu, že jsem vnitřně testoval a zpochybňoval myšlenku managementu a celý systém řízení.
Z interních průzkumů nám navíc opakovaně vycházela jedna věc: více než osmdesát procent lidí v nich uvádělo, že jeden z největších problémů je nedostatečná odpovědnost. Zároveň ale stejné procento lidí uvádělo, že jsou přesvědčeni, že oni sami odpovědní jsou. Překvapilo mě, že to tak vyšlo, všechno bylo nastavené špatně.
Šéfové lidi v týmu demotivovali, aby si nenastavovali vysoké cíle, protože je nemusí naplnit a přijdou tak o bonusy. To jsem se už fakt naštval.
Máte vysvětlení, jak se vám do takového stavu podařilo dostat?
Asi je to do značné míry dané právě managementem. Když za vámi přijdu s tím, že do nějaké doby musíte udělat daný úkol, možná budete cítit, že jste za to zodpovědný, ale nadiktoval jsem vám to já jako šéf, takže ve skutečnosti máte pocit, že odpovědnost je na něm. A souvisí to také s komunikací.
Řekněte příklad.
Dvacet let jsme se snažili vybudovat interní komunikaci, ale moc nám to nefungovalo. Přemýšlel jsem, jak mi v době, kdy máme nástroje jako Teams, Zoom, Miro a podobně, pomáhá management v komunikaci? Před sto zaměstnanců můžu přijít i já sám a vysvětlit jim všechny priority a byznysový kontext, nepotřebuji na to prostředníky. Navíc jsem se dozvěděl, že manažeři přede mnou běžně podporovali, co říkám, ale svým týmům říkali něco úplně jiného. Nebo lidi v týmu demotivovali, aby si nenastavovali moc vysoké cíle, protože se je nemusí podařit naplnit a přijdou tak o bonusy, radši, ať pracují na jistotu. To jsem se už fakt naštval a rozhodl, že udělám radikální řez a zbavíme se headů, scrum masterů, produktových manažerů.
O kolika lidech se bavíme?
V týmu o sto lidech to byly asi dvě vrstvy managementu, zhruba dvacet lidí. Celá struktura ale byla komplexnější, nejde jen o klasickou vertikální hierarchii, kdo komu reportuje. Váš zákazník komunikuje s obchodníkem, ten s produktovým marketingem, ten s produktovým managementem… Lidé jsou organizačně na stejné úrovni, jde o horizontální hierarchii v řetězci tvorby hodnoty pro zákazníka. Já jsem chtěl R&D přiblížit co nejvíc právě zákazníkům.
Jak tedy ten model vypadal?
Museli jsme vyřešit, jak validujeme požadavky zákazníků, měříme jejich dopad, odhadujeme náklady, prioritizaci, dodání, kontrolu, předání… celý řetězec rozhodnutí a odpovědností. Kdybychom jen vyhodili management, firma by se rozsypala jako domeček z karet. Zamýšlel jsem se nad tím, jaké má management kompetence a jak by se tyto kompetence daly rozdělit do týmu, když v něm manažeři nebudou. V hlavě jsem nenašel žádnou situaci, kdy by je nebylo možné převést.