Vývojáři z pražského Cleevia vyrostli na 185 milionů. V krizi jdou hledat příležitosti do Arábie

Dosud byla hlavním působištěm české vývojářské agentury Evropa. Kvůli situaci na trhu se teď více zaměří na Spojené státy i arabský svět.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cleevio-1

Foto: Cleevio

Šéf Cleevia David Bezděka a jeho zakladatelé Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek

0Zobrazit komentáře

V roce 2021 vývojářské studio Cleevio překonalo vlastní očekávání, když v tržbách poprvé překročilo hranici sta milionů korun. Významně rostlo i v roce loňském, v němž se počítadlo tržeb zastavilo na 185 milionech korun. A jak to dopadne letos? „Možná budeme rádi, když dáme 150 milionů, ale také klidně můžeme vyrůst na 200 milionů korun,“ říká Lukáš Stibor s odkazem na to, jak nepředvídatelná situace na trhu je.

Spoluzakladatel Cleevia aktuálně pracuje na vlastním, prozatím utajovaném startupu, ale na vývojářské studio, které zakládal spolu s Miroslavem Chmelkou a Janem Částkem už v roce 2008, stále dohlíží a pomáhá například s rozvojem byznysu. V něm by se firma ráda více prosadila v USA a na Středním východě. Důvod pro výraznější expanzi je jednoduchý.

„Věříme, že se americká ekonomika vzpamatuje rychleji než ta evropská, první signály už ostatně vidíme. Evropa doteď tvořila většinu našich příjmů, v budoucnu ale mohou Spojené státy generovat více peněz. Velmi slibně teď navíc vypadá i Střední východ, kde se chceme zaměřit na Spojené arabské emiráty či Saúdskou Arábii,“ plánuje David Bezděka, který před lety od Lukáše Stibora převzal pozici výkonného ředitele.

Cleevio pod jeho vedením šláplo také do kryptosvěta a blockchainová divize loni přinesla do firemní kasy přes 30 milionů korun. Teď si chce podobnou expertizu vybudovat ve světě umělé inteligence, která je zejména díky projektům od OpenAI v kurzu. Většinu příjmů dosud Cleeviu generoval typický zakázkový vývoj. Pražské studio má ale řadu vlastních nápadů, které chce s vybranými partnery realizovat.

Může jít například o projekty v oblasti blockchainu, umělé inteligence nebo automotive. Cleevio chce dodávat kompletní produkt včetně souvisejících technologií, což je jeho doména, a o marketingovou a byznysovou část se postará buď přímo daný partner projektu, nebo se pro tyto oblasti vytvoří nový tým. Cílem je dostat se od čistého vývoje na míru ke komplexnímu stavění vybraných produktů.

„Kvůli situaci na trhu jsme museli více šlápnout do obchodu a už nechceme jen vyčkávat na zakázky, které přijdou, chceme jim jít naproti,“ vysvětluje novou strategii Stibor. Všichni tři zakladatelé, Stibor, Chmelka i Částek, už dnes působí v Cleeviu spíše v poradní roli. Zároveň se všichni podíleli i na projektech jako Spendee či Gamee, v nichž mělo Cleevio a jeho vývojáři a produktoví specialisté prsty.

cleevio

Foto: Cleevio

Kanceláře společnosti Cleevio v pražském Karlíně

Lukáš Stibor s Miroslavem Chmelkou mají ve vývojářském studiu podíly ve výši 31,5 procenta, Jan Částek drží 27 procent a David Bezděka jako CEO zbylých deset procent. Pod jeho vedením vyrostl celý tým na více než sto lidí a loni se přestěhoval do zbrusu nových kancelářích v pražském Karlíně, do nichž investoval kolem deseti milionů korun. Firma se drží dlouhodobě v zisku, který blíže nekomentuje.

Mezi nejvýznamnější projekty patří online platforma Driverama pro výkup a prodej ojetých automobilů, kterou Cleevio vyvíjí pro Aures Holdings, do něhož patří například síť AAA Auto. Pro Zásilkovnu studio pracovalo na mobilní aplikaci pro zasílání balíků přímo mezi uživateli, stojí za aplikací GoodTrust, která po zesnulých smaže všechny online účty, a také má na svědomí mobilní aplikaci pro síť nabíjecích stanic elektromobilů Ionity.

Nové zakázky přichází i teď, byť je podle Stibora na trhu cítit utahování šroubů. Cleevio dlouhodobě pracuje pro startupy, které nyní musí mnohdy kvůli ochlazení investorského zájmu a přehodnocování valuací zásadně šetřit. K úsporným opatřením sahají i větší firmy, které se nacházejí ve fázích kolem vstupu na burzu. I těm Cleevio pomáhá v růstu a vývoji.

„I při současné makroekonomické situaci stále vidíme mnoho příležitostí k růstu. Sice pomaleji než v posledních dvou letech, ale přesto věřím, že díky našim zkušenostem v automotive a v blockchainu jsme cenným partnerem pro spoustu potenciálních zákazníků,“ doplňuje Stibor. V posledních týdnech s kolegy uzavřel několik nových dealů a po prvních cestách do Spojených arabských emirátů je přesvědčen, že i tam je pro Cleevio velký potenciál.