Vyzkoušeli jsme odstředivku od Tesly. Nadupanou verzi Modelu 3, která dá stovku za 3,1 sekundy
Model 3 Performance je nejnadupanější verze tohoto vozu. Vyzkoušeli jsme, co jeho zrychlení znamená ve skutečnosti.
No ty… Asi si domyslíte, jaká slova padají nejčastěji v momentě, kdy u Modelu 3 ve verzi Performance pořádně dupnete na plynový pedál a během mrknutí oka se dostanete na rychlost přesahující sto kilometrů v hodině. Ještě aby nepadala, moc osobních automobilů nedokáže nabídnout tak radikální zrychlení jako tento. Svůj zběsilý charakter na sobě přitom na první dobrou nedává příliš znát, je však důkazem, že i v Tesle se umí zbláznit.
Elektromobilita má moc i nevinně vyhlížející vozy měnit na monstra se schopnostmi sportovně laděných modelů. Tesla Model 3 v konfiguraci Performance je toho jasným důkazem. Posouvá v základu již tak zajímavý vůz na zcela novou úroveň, kdy vylepšuje maximální rychlost z 201 km/h na 262 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h ze 6,1 na 3,1 sekundy. Pro příklad hybridní Porsche 911 Carrera GTS dá stovku z nuly o sekundu pomaleji. Čísla nezprostředkují pocity, ale věřte, že zrychlení Tesly je masakr.
Řidičům se dostává do ruky malá kapesní raketa, která se na první pohled tváří jakoby nic. Že je něco jinak, napovídá jen decentní úprava nárazníků s difuzory, jemné zadní křídlo z karbonu a bystrému oku neujdou ani dvacetipalcová kovaná kola s aerodynamickými prvky, za kterými nenápadně vykukují červeně lakované třmeny brzd.
Kdo má Teslu rád a ví, kam se dívat, ovšem okamžitě nahlédne na záď vozu. Zde se nachází malý štítek s grafikou připomínající průchod hvězdnou bránou nadsvětelnou rychlostí poté, co na ní byl zadán sedmý symbol. Tato grafika se opakuje i v interiéru vozu a prozrazuje, že má člověk co dočinění právě s Performance konfigurací.
Zpropadená tlačítka směrovek
Interiér u Tesly je něco, co mi vždy zvedá koutky úst. Interiér, volant a nic víc, to je setup, na který si člověk musí pokaždé chvilku zvykat. Že se klimatizace, a dokonce i proudění toku vzduchu z jejích výdechů nevolí manuálně, ale přes displej, je věc, která se poddá. Ovšem volant, za nímž není žádný přístrojový štít, je prostě zvláštní. Majitelé Tesly však tento detail po několika týdnech používání nejspíš vůbec neregistrují.
Veškeré důležité informace, dokonce i řazení, totiž zprostředkovává displej, kterému se to daří uživatelsky velmi přívětivě. Ostatně právě obrazovka je základním jádrem know-how Tesly a nabízí některé zajímavosti, které konkurenti prostě nemají. Příkladem může být velký fokus na entertainment, kdy můžete s Modelem 3 lámat rychlostní rekordy, zatímco děti v zadní části sledují pohádky na Netflixu. Po zastavení si lze kroucením volantu odjet závod v Beach Buggy Racing 2 nebo pokosit pár nepřátel v jiných arkádách. S hravě založenými uživateli a milovníky digitálních inovací to Tesla zkrátka umí, jak jsme popisovali i v našem nedávném testu Modelu Y ve verzi Long Range.
V interiéru nabízí M3 ve verzi Performance sedadla s větším bočním vedením a některé optické detaily, jako jsou pedály z nerezu či karbonové výplně částí palubní desky. Jinak je vše strohé a maximálně utilitární. Našla se však věc, která mě při řízení extrémně rozčilovala.
Absence manuálních ovladačů znamená i chybějící páčky pod volantem. Jak tedy ovládat směrovky? K tomu jsou určena dvě tlačítka přímo na volantu. Člověk vypadá trochu zvláštně, když odbočuje a naprázdno máchá rukou vedle volantu, protože zvyk je železná košile. Rychle si však vzpomene a tlačítko zmáčkne.