Vzít na palubu investory byl skvělý tah. Bez nich by nebyla Solitea ani miliardový byznys, říká Martin Cígler

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cigler-boxed

Foto: Solitea

Martin Cígler, spolumajitel a předseda představenstva holdingu Solitea

0Zobrazit komentáře

Solitea je dnes velká technologická skupina, jejíž obrat se počítá v miliardách. Její základy přitom Martin Cígler položil už na začátku 90. let, když tehdy u piva s kolegy veterináři diskutoval o tom, že jim chybí účetní software. Jelikož uměl programovat, za pár týdnů jim ho sám napsal. V CzechCrunch Podcastu sedmapadesátiletý podnikatel popisuje, jak se to pak celé rychle rozjelo.

„Pustit se do podnikání mi tehdy napověděli mí tehdejší kamarádi veterináři, protože po revoluci museli všichni rychle přejít do soukromého sektoru, a tak najednou potřebovali účetní a fakturační software,“ směje se dnes při vzpomínkách na začátky svého podnikání Martin Cígler. Tehdy začal podnikat pod hlavičkou Cígler Software a jeho aplikace se uchytily.

Když přeskočíme o třicet let dopředu, dnes šéfuje technologickému holdingu Solitea, v němž vedle vlastní firmy postupně seskupil desítky dalších. Podařilo se mu to i díky investorům, kteří mu otevřeli nové možnosti. „Vzít investory byl skvělý tah. Kdybychom to neudělali, tehdejší Cígler Software mohl vyrůst třeba dvojnásobně, ale dál by to nešlo. Dnes jsme dvacetinásobní a máme obrovský potenciál dalšího růstu,“ říká Cígler.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme s Martinem Cíglerem mimo jiné o tom, jak si investory do firmy vybíral, jak těžké bylo prodat většinu ve firmě, kterou dvě dekády budoval, nebo jak velká je dnes hodnota celé Solitey a co ho dál pohání v podnikání. Podcast si můžete pustit v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Martinem Cíglerem řeč?

***

Ještě než v Česku proběhla sametová revoluce a pustil se do podnikání, působil Martin Cígler jako programátor a výzkumník ve Výzkumném ústavu veterinárního lékařství, kde – jak sám s úsměvem říká – kecal kravám do sexu. Z jednotlivých JZD tam totiž sbírali data o hladině progesteronu krav a na základě nich zjišťovali, kdy je nejvhodnější čas krávy inseminovat. Na předrevoluční dobu šlo o poměrně pokročilou technologii.

„Zvětšovali jsme tím reprodukční schopnosti krav a kecali jsme jim tím do sexu,“ směje se Cígler, který se právě při této štaci seznámil s veterináři, kteří ho pak navedli na pole vývoje účetních a později i mnoha dalších aplikací. Z Cígler Software se postupem času stával stále větší byznys a po necelých dvaceti letech začala být česko-slovenská kotlina malá.

„Věděli jsme, že pokud chceme jít ven, potřebujeme na to kapitál,“ vypráví Cígler. Nakonec úplně náhodou narazil na investory z J&T, a jelikož si lidsky perfektně sedli, plácli si a táhnou to společně dodnes, ačkoliv investoři dnes působí již jako Sandberg Capital. Pod značkou Solitea začali tvořit velký technologický holding, který dnes působí téměř v deseti zemích i mnoha oborech a jeho tržby letos dosáhnou až na 2,5 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Říkáme, že řídíme firmy a jejich vnitřní procesy,“ popisuje ve stručnosti Martin Cígler a v podcastu rozebírá, čemu všemu se v Solitei věnují. Vedle účetního softwaru nechybí třeba ani velké HR nástroje a systémy. Spoustu produktů Solitea získala tím, že koupila konkurenční firmy, a právě na akvizice se postupně stal Martin Cígler expertem.

Před rokem se v obří česko-slovenské fúzi rozhodl pod jednu střechu seskupit tři desítky firem, což tu v takovém měřítku a takovém oboru nikdo nikdy nedělal. „Pro mě to byla největší manažerská výzva a zároveň největší noční můra v životě,“ vzpomíná šéf Solitey na nevídanou transakci, na níž už stihl navázat hned několika dalšími nákupy. Naposledy tento týden Solitea oznámila pohlcení českého systému pro autodopravce.

V CzechCrunch Podcastu Martin Cígler podrobně popisuje, jakou měl pro firmu vizi, když hledal investora, podle čeho si vybíral a co by dnes udělal jinak. Řešíme také to, jak udržíte namotivovaného člověka, kterému při akvizici za jeho firmu zaplatíte stovky milionů korun, a tak pro něj největší motivací asi nebudou peníze, i to, zda někdy ze své skupiny úplně odejde i sám Martin Cígler. Poslechnout si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Některým se nelíbí, že Donio dává v konání dobra svobodu. Přivádíme k dárcovství nové lidi, říká David Procházka

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-donio-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Existuje ani ne dva roky, ale už dokázala vybrat na dobrou věc a další zajímavé projekty přes čtvrt miliardy korun. David Procházka se svou dárcovskou službou Donio rychle vyletěl během pandemie, prakticky přes noc splnil všechny cíle pro celý rok a teď řídí projekt, se kterým chce otevřít možnost pomoci ještě více lidem. „Přivádíme k dárcovství nové lidi,“ říká v CzechCrunch Podcastu.

Donio poprvé odstartovalo před necelými dvěma lety. Sedmadvacetiletého Davida Procházku to ke konání dobra táhlo od útlého věku. Jezdil pomáhat do dětských či seniorských domovů, a přestože svůj dárcovský startup postupně otáčí a nechce se zdaleka zaměřovat pouze na dobročinné projekty, dokázal s kolegy a tisíci dárci z celého Česka zajistit desítky milionů korun během pandemie i třeba po ničivém tornádu na Moravě.

„Přišli jsme s tím, že dáváme lidem velkou svobodu v rozhodnutích. Některým se nelíbí, že jsme hodně online a že si může založit sbírku prakticky kdokoliv. Já to ale vnímám jako nejvíc pozitivní věc, protože tady to desítky let fungovalo tak, že jste poslali žádost do nadace a čekali dva měsíce, jestli ji někdo schválí, nebo ne,“ vysvětluje v podcastu zakladatel Donia, proč jeho platformu třeba některé jiné neziskové či charitativní organizace kritizují.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme s Davidem Procházkou mimo jiné o tom, proč sám nikdy neuvažoval, že by Donio dělal jako neziskovou organizaci, jestli jde na dobru vydělávat a jestli je možné, že svou firmu někdy někomu prodá. Pustit si podcast můžete v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Davidem Procházkou řeč?

***

Ještě než se vydal budovat Donio, prodával David Procházka přes internet květiny. Byl to slušný byznys, ale mladému podnikateli něco scházelo. „Chtěl jsem dělat něco s větším smyslem i větším přesahem. Určitě zahrálo roli i ego, nechtěl jsem být do konce života prodejce květin, byť i v tomto oboru můžete vybudovat velkou firmu,“ popisuje své začátky ve světě byznysu Procházka. Nakonec se opět pustil do dobročinnosti, ke které měl blízko.

„Od čtrnácti let jsem se v ní pohyboval. Zjistil jsem, že je spoustu lidí, kteří potřebují pomoct, ale systémově se jim pomoci nedostává. Nebylo to nutně materiální, šlo třeba i o zážitky. Mě frustrovalo, že není jedno místo, kam bych mohl přijít a podpořit třeba 50 takových lidí najednou. Tak jsem si řekl, že bych si ho mohl vytvořit. To byly základy Donia,“ popisuje v podcastu.

S Davidem Procházkou se bavíme o tom, v jakém stavu zastihl Donio nástup pandemie, proč se všechno stihlo na poslední chvíli a jak to nakonec dobře dopadlo. Donio dokázalo díky enormnímu zájmu Čechů o pomoc například s výrobou plicních ventilátorů CoroVent během mžiku splnit cíle, které si s investory dali na celý rok, a tak se plány musely kreslit znova.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Brzy se chce navíc Procházka i s podporou investiční skupiny Miton vydat pomáhat také za hranice. Za jeho práci jsme ho letos zařadili do našeho výběru Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme vybírali největší tuzemské inovátory. Sám Procházka říká, že se ještě má co učit – rychle rostoucí startup vede jako zakladatel poprvé, a tak spolu s celým týmem musí překonávat nové výzvy.

„Začínali jsme ve třech a během roku a půl nás je najednou pětadvacet. Stalo se to prakticky přes noc, pořád se s tím trochu srovnáváme,“ usmívá se Procházka. V podcastu se bavíme i o tom, jestli lze takový projekt dělat udržitelně, proč byl covid pro Donio dobrý marketing a jak vlastně vypadá tuzemský dobročinný trh. Poslechnout si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

***

Inovace – stejně jako tento díl podcastu – podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20