Wolt slaví, Bolt Food k číslům mlčí, Foodora je dál ztrátová. A miliardový boj o kurýry pokračuje

O prvenství na poli rozvážkových služeb bojují v Česku tři velcí hráči: Foodora, Wolt a Bolt Food. Jak se jim daří?

wolt-bolt-foodora

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Wolt vs. Bolt Food vs. Foodora

1Zobrazit komentáře

Jsou tři, mají tisíce kurýrů a během denních špiček doručí desítky tisíc jídel za hodinu. Foodora, Wolt a Bolt Food dál pokračují v boji o český trh – a dávno už nejde jen o Prahu nebo Brno.V tuzemsku působící rozvážkové služby postupně pronikají i do menších měst, ostatně Foodora již obsluhuje bezmála 250 obcí po celém Česku. A zastavit se teď nikdo nechce. „Hodláme pokrýt všechna města nad deset tisíc obyvatel,“ hlásí mluvčí Woltu Jana Jarošová.

Každá ze zmíněných služeb je trochu jiná, cíl však mají tentýž: nasytit své hladové zákazníky. To by nešlo bez kurýrů, kterých je ovšem chronický nedostatek. „Boj o kurýry je celoroční. Nejvíc se přeme s přímou konkurencí, tedy s rozvážkovým byznysem. Nové lidi tak hledáme ve stejném rybníčku jako grocery nebo balíkové společnosti,“ říká Adam Kolesa, šéf Foodory. Jeho firma počítá každý měsíc s jednotkami tisíc kurýrů – a nové se snaží lákat třeba na slevu na tankování či levnější mobilní tarif.

Jakub Moško, generální manažer Bolt Food pro Českou republiku a Slovensko, upozorňuje na trend, kdy stále větší množství kurýrů využívá více platforem najednou. „Reagují tím na výdělky a aktuální bonusy, které jednotlivé společnosti zrovna nabízejí,“ uvádí.

Bolt Food vstoupil do Česka v roce 2020 a zatím působí jen ve větších městech, v loňském roce se mu podařilo proniknout do Kladna, Pardubic, Liberce a Jablonce nad Nisou. „Spíše než na otevírání nových lokalit jsme se zaměřili na zlepšování nabídky restaurací v naší aplikaci,“ doplňuje Moško.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Wolt a Foodora, které jsou na českém trhu déle, nedávno zveřejnily své výroční zprávy za rok 2023. První zmíněná služba hlásí obrat téměř 1,3 miliardy korun, zisk pak přesahuje 12,5 milionu a je meziročně asi třicetkrát vyšší. Oproti tomu zůstává Foodora dál ve ztrátě – při obratu 1,8 miliardy korun skončila v minusu 35,5 milionu. Meziročně si však polepšila, v roce 2022 totiž její čistá ztráta atakovala hranici 100 milionů korun.

Foodora navíc v roce 2023 dostala finanční injekci ve výši necelých 120 milionů korun od své matky, německé společnosti Delivery Hero. Ve své výroční zprávě ostatně uvádí, že je financována především prostřednictvím vnitroskupinových půjček. „Mateřská společnost nám dodala podporu formou příplatku nad rámec základního kapitálu,“ vysvětluje Kolesa. Dotaz, kdy by se Foodora měla překlopit do ziskovosti, však ponechal bez odpovědi. Velkou neznámou zůstávají i výsledky hospodaření Boltu, který je tradičně nezveřejňuje.

A co teď jednotlivé rozvážkové služby plánují? Například Wolt, který pochází z Finska, se chce stále více zaměřovat i na retailový segment. „Nákup potravin od našich partnerů, mezi které řadíme Albert, Penny, Tesco nebo Billu, si lidé mohou nechat doručit přímo přes nás. Zároveň pozorujeme zájem i o rozvoz léků. Wolt tak směřuje k modelu obchodního domu v kapse. Zákazníci si budou moci objednat téměř cokoliv – a doručení proběhne do třiceti minut,“ slibuje Jarošová.

Bolt Food, který do Česka přišel pro změnu z Estonska, chystá větší personalizaci ve své aplikaci. „Každý náš zákazník by měl mít k dispozici obsah, který mu je ušitý na míru, podle toho, co si rád objednává. A pracujeme také na službě pro předplatitele,“ předestírá Moško. Služba Foodora PRO už má podle Kolesy vyšší desítky tisíc předplatitelů, Wolt počet členů svého prémiového programu Wolt+ tají. Obě služby stojí shodně 99 korun měsíčně a nabízejí dopravu zdarma, výhodnější slevy i nadstandardní podporu.

Zástupců všech tří společností jsme se zeptali i na zajímavé trendy v oblasti rozvážkových služeb, které vypozorovali v zahraničí. Přečtěte si jejich odpovědi:

  • Adam Kolesa (Foodora): „Zajímavý trend, který se v zahraničí, například ve Švédsku, zkouší, je testování automatizovaného doručování pomocí dronů a robotů. Tato novinka se do Česka v nejbližší době nejspíš nedostane. Inspiraci jsme si ale vzali z podpory elektromobility. Máme pro kurýry benefity v podobě zvýhodněných cen a elektroskútrů a elektrokol.“
  • Jana Jarošová (Wolt): „Mezi trendy, které již pronikly i do Česka, patří například funkce umožňující objednávky z více míst najednou s jediným poplatkem za doručení. Wolt tuto novinku nedávno představil pod názvem Double Order.“
  • Jakub Moško (Bolt Food): „Jedna zajímavost začala loni fungovat v našem mateřském Tallinu. Zde jsme začali spolupracovat s další estonskou společností Starship, a tak jsme přišli s funkčním rozvozem jídla v centru města díky autonomním robotům.“

CzechCrunch Jobs