World of Warcraft dnes slaví 20 let! Kolik času v něm máte nahráno? Náš šéf se překvapivě krotil

„Dodnes si pamatuju okamžik, kdy jsem poprvé vešel do Stormwindu,“ vzpomíná zakladatel CzechCrunche Michal Ptáček.

Michal MančařMichal Mančař

wow1

Foto: Blizzard

World of Warcraft vyšel v listopadu roku 2004. Cítíte se staří?

0Zobrazit komentáře

World of Warcraft je hra, která… Co to plácám. Vždyť ho znáte. Nejspíš jste ho sami hráli. Dost možná ho hrajete stále! Tohle nejoblíbenejší MMORPG všech dob zlákalo miliony lidí na celém světě. A právě slaví dvacet let od premiéry. Jak na něj vzpomínáte? A jak na něj vzpomíná zakladatel CzechCrunche Michal Ptáček?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Rozepisovat se o tom, že studio Blizzard na základě fantasy světa ze svých strategií Warcraft vybudovalo megamasivní online hru, by asi nemělo smysl. Lidé, orci, elfové, trpaslíci, mágové, paladinové – to už tu bylo tisíckrát. Ale World of Warcraft to povýšil na globální úspěch, jehož servery spustily provoz 23. listopadu roku 2004. Tedy aspoň pro Ameriku, my na starém kontinentu jsme si museli ještě chvilku počkat.

Jenže to čekání se vyplatilo. Jen s trochou nadsázky se chce říct, že jestli vás svět Azerothu aspoň na chvíli nepohltil, jste v menšině. Ve „wowku“ lidé strávili dlouhé měsíce (jako čistého času), objevovali fantastická tajemství zanechaná vývojáři, budovali tam online i offline přátelství, získavali zkušenosti s vedením remote týmů, hráli ho nejzapařenější z pařanů i naprostí casualové, pro které byla fajnovou kratochvílí. Jen málokterá hra byla takový fenomén.

A nejen byla, ale stále je. World of Warcraft se rozrostl o deset rozšíření – naposledy letos v létě –, neustále přidává nový obsah, nové magické artefakty, novou grafiku i nové herní možnosti. Ne vždycky se to povedlo, ale stejně to všichni hráli a hrají. Taky z toho jsou odhadované historické tržby někde kolem deseti miliard dolarů.

Ale dost o penězích. World of Warcraft přinesl hodnotu hlavně v zážitcích. Jak na něj vzpomíná zakladatel a šéf CzechCrunche Michal Ptáček?

„Já se k němu dostal relativně pozdě, respektive přihlášení do Battle.net účtu prozrazuje, že tím osudným datem byl březen roku 2013,“ říká člověk, který sice vede mediální byznys, ale jeho pravé já byl paladin. „V tom jsem měl vždy dost jasno. Vybudoval jsem si tři různé paladiny s rozdílnými buildy. Jiné postavy jsem až na výjimku v podobě elfího Huntera netestoval,“ prozrazuje svou náklonnost k mystickému Světlu.

Pozdní náskok do rozjetého worldofwarcraftovského vlaku ale neznamenal malou porci zábavy. I když nebyla tak obrovská jako u lidí, pro něž se WoW stal tak trochu fulltime jobem. „V rámci her a zábavy obecně mám naštěstí takovou záklopku a dokážu poměrně včas vyhodnotit, kdy už je to příliš. Wowko jsem tak například zapínal vždy na třicet minut až hodinu denně a pak šel zase dělat něco jiného,“ říká czechcrunchovský šéf.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zároveň i proto jsem se nikdy – možná k mojí škodě – nestal žádným hardcore hráčem a neprozkoumal vše, co ten svět nabízel. Po půl roce hraní mě to pokaždé přestalo bavit a proces byl klasický. Zrušení měsíční platby, smazání z disku a uspokojivý pocit nově získaného volného času, extra produktivity a ušetřených peněz. Tento stav ale obvykle nevydržel dlouho,“ dodává s úsměvem.

Čím dál modernizovanější World of Warcraft našeho zakladatele sice příliš nechytil, ale čáru přes rozpočet (tedy spíš čáru přes volný čas) mu vývojáři z Blizzardu udělali před pěti lety s vydáním WoW: Classic. Tedy verze hry zaměřené na příznivce původního titulu, jako je Michal, který tak předloni opět do světa Warcraftu zamířil.

boxed-blizzard-hurricane

Přečtěte si takéČech natočil nové oficiální trailery pro World of WarcraftTvůrce z Česka natočil oficiální trailery pro World of Warcraft. Dvě nová videa už viděly miliony hráčů

„Mám rád ten pocit, že si věci musíte zasloužit. Když začínáte jako totální nula a postupem času se vypracujete v neohroženého hrdinu,“ říká. „Novodobý World of Warcraft se z této cesty odklonil a vyrazil směrem akční adventury. To na jednu stranu zpřístupnilo hru casual hráčům, kterým jsem paradoxně i já, ale zároveň to z ní udělalo takovou generickou podívanou. Pro člověka, který vyrostl na Isharovi, Might and Magic a Stínech nad Rivou to není nic moc,“ přidává s odkazem na gigalegendární (a gigatěžké) tituly žánru RPG.

Pro zakladatele CzechCrunche a nespočet dalších lidí na planetě prostě World of Warcraft i po dvaceti letech po vydání zůstává formativní zkušeností. „Je to asi ta nejvíc atmosférická hra, kterou jsem hrál. Kombinace hudby, příběhu, otevřenosti a především sociálního aspektu je podle mě jedinečná. Okamžik, kdy jsem poprvé zamířil do města Stormwind, si pamatuju dodnes. Žádné jiné hře se ten recept nepodařilo zreplikovat,“ uzavírá Michal Ptáček.

Máme tip na velice zábavnou činnost pro dva na gauči. Lov LEGO robodinosaurů lukem a šípem!

LEGO Horizon Adventures je nevážná kostková předělávka známé a vážnější hry Horizon Zero Dawn. A hlavně je to super zábava pro malé i velké.

Michal MančařMichal Mančař

lego-horizon-boxed

Foto: CzechCrunch / Guerrilla Games

LEGO Horizon Adventures je povedená, ale docela drahá herní legrace

0Zobrazit komentáře

Máte doma partnera či partnerku, kteří neholdují videohrám? Případně hledáte skvělý rodinný kousek pro malé dinosaurobijce? Tak si pořiďte LEGO Horizon Adventures – teď už nejen na PlayStation, ale i na PC – a užijte si spoustu hodin herní radosti. Máme to ověřené z praxe. Platí to i pro zkušené hráče, pokud teda nejsou kakabusové.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Jestli neznáte videoherní sérii Horizon, tak vězte, že v ní prozkoumáváte postapokalyptický svět plný robotických dinosaurů. V roli neohrožené Aloy běháte, skáčete, plížíte se a střílíte šípy do slabých míst robotyrannosaurů a jiných potvoráků. Je to jedna z nejúspěšnějších značek pro PlayStation, v poslední době se vydala taky na Windows. A na obou místech před pár dny vyšla i její LEGO podoba Horizon Adventures. Jaká je?

Videohry s nálepkou LEGO často vezmou nějakou známou značku (od Harryho Pottera přes Star Wars až po Pána prstenů) a její příběh, postavy a prvky přetvoří do kostičkového pojetí. Vážné části transformují do animákových vtipů, násilí střídají groteskou, náročnou hratelnost vyměňují za přístupnou hopsací zábavu.

Horizon Adventures jsou přesně takové. Berou víceméně vážný základ titulu Horizon Zero Dawn a dobrodružství hrdinky Aloy mění s pomocí dvou ingrediencí – kostiček LEGO a všudypřítomného humoru. Jasně, ten je často dětský, ale ne uprděně infantilním způsobem. Pobaví se i dospěláci, pokud mají v srdci ještě špetku radosti a legrace.

Nejvíc se budou malí i velcí hráči bavit ve dvou. LEGO Horizon Adventures můžete procházet sami, ale v kooperaci a ideálně na pohodlném gauči je to prostě o několik levelů výš. Během takových plus minus deseti hodin uvidíte lesy, pouště, džungle, zasněžené pláně i jeskyně ukrývající tajemství toho, proč jsou v tomhle postapokalyptickém světě robotičtí dinosauři.

Kdo by se chtěl ve hře vrtat přespříliš, namítne, že náplň úrovní se začne po chvíli opakovat. S občasnou odbočkou vedoucí k truhle s pokladem projdete z jednoho bodu do druhého, tam se pobijete s hromadou lidských nebo robotických nepřátel či s bossem. Ale proměna prostředí i různorodost protivníků, jejich slabin a útoků vše celkem občerstvují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čerstvost navíc udržuje i příběh a postavy, za které můžete hrát. Kdyby z Horizon Adventures byl animovaný seriál někde na Netflixu, bylo by to veselé koukání pro malé i velké. Postavy se špičkují, vtipkují, občas vystupují z role a boří čtvrtou stěnu. A to bez té trapné nesnesitelnosti, kterou díla zaměřená spíš na mladší publikum ve vnímání dospělých někdy mívají.

Hra od horizoních tvůrců z Guerrilla Games navíc dobře pracuje se svým vzorem – v jádru to je prostě Horizon Zero Dawn – a ještě lépe se značkou LEGO. Celý svět vypadá jako postavený z kostek, v domovské vesnici můžete postavit hromadu různých domečků a doplňků, řada z nich je navíc interaktivních.

Zabojujete si se senseiem z Ninjago? Vystřelíte se do vesmíru v raketoplánu? Zkrášlíte budovu hlavou ikonického robodinosauřího Tallnecka? Nakrmíte hotdogy slepičky z kurníku? Všechno jde. Stejně tak se můžete převléct do desítek LEGO oblečků. Včetně klasického kosmonauta!

Jenže i tahle zábava má svá ale. V případě LEGO Horizon Adventures je těch ale dokonce sedmdesát. Právě na tolik eur vás totiž tahle legrace přijde. A to je dost. Zhruba 1 800 korun za sice parádní, ale relativně krátkou a jednoduchou hru není málo, diplomaticky řečeno.

Takže dokáže opravdu hezky zabavit, ale poměr ceny a výkonu může být překážkou. Někdo nad tím mávne rukou, že pár stovek navíc za velice příjemný videoherní kousek nevadí. A jiný si třeba počká a dočká se slevy – a v tom případě absolutně nebude nad čím váhat.