WWW slaví 30 let. Historii webu i budoucnost digitalizace ukáže naživo pražská konference WebExpo
Konference WebExpo zaplní pražskou Lucernu
Dnes už považujeme internet za naprostou samozřejmost. Je to ale teprve třicet let od chvíle, kdy byla spuštěna první webová stránka. Právě na velké internetové výročí se zaměří letošní ročník technologické konference WebExpo, která do Prahy opět přivede přední odborníky z domácí i světové scény a připomene nejen minulost, ale také ukáže, co nás čeká ve světě internetu a digitalizace v dalších třiceti letech.
WebExpo po dlouhé pauze umožní celé technologické scéně, aby se setkala na jednom místě, a to naživo bez kamer a monitorů. Největší technologická konference ve střední Evropě se totiž vrací po roční odmlce způsobené pandemií koronaviru a ukáže mimo jiné to, jak se dělá marketing Pornhubu nebo virální deepfake videa s Tomem Cruisem.
Od 21. do 23. září nabídne v pražské Lucerně tradičně nabitý program, během něhož vystoupí 70 speakerů z celého světa. Hlavním tématem třináctého ročníku WebExpa, jehož je CzechCrunch mediálním partnerem, bude budoucnost webu, designu, vývoje frontendu i backendu či marketingu, zkrátka všeho, co je s webem a internetem spojené.
„První webová stránka a s ní i celá soustava dalších stránek, vzájemně propojených odkazy na principu hypertextu, vznikla ve vědecko-výzkumném středisku CERN již v roce 1990. Ale teprve 6. srpna 1991 přišlo oznámení o existenci nové služby World Wide Web a dostupnosti této první webové stránky i mimo středisko CERN – z celého tehdejšího internetu,“ popisuje Jan Gruntorád, bývalý ředitel sdružení CESNET, který inicioval příchod internetu do Česka.
Právě Jan Gruntorád povede společně s Jiřím Peterkou, členem Rady Českého telekomunikačního úřadu, debatu o začátcích a historii webu i internetu. Řešit se bude také budoucnost internetu a digitalizace státu, která s rozvojem internetu souvisí.
Kam směřuje digitalizace státu?
Podle dat z minulých let má přístup k internetu více než 88 % českých domácností a 77 % populace ho běžně používá. Přes 93 % uživatelů internetu v Česku přes něj nakupuje zboží. Jsme v tom dokonce třetí nejaktivnější v Evropské unii. Polovina uživatelů platí bez problémů za online služby. Ale jen 29 % lidí vyplnilo nějaký formulář státu a online ho odeslali.
„Je zřejmé, že nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí, když se většina z nich bez problémů pohybuje v online prostoru a například nakupuje zboží. Ale pokud jen 29 procent lidí komunikuje online se státem, je z toho jasné, že problém je na straně státu, ne občanů,“ říká Michal Bláha z Hlídače státu, který se na letošním WebExpu zúčastní diskuze na téma Kam kráčí český eGovernment?. Podle Bláhy bude směr, jakým se bude digitalizace dál ubírat, záležet na tom, kdo bude ukazovat cestu.