Youtubeři spustili novou ekologickou kampaň. Chtějí vybrat desítky milionů dolarů na odstranění odpadů z oceánů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

teamseas2

Reprofoto: MrBeast/Youtube

Mark Rober a Jimmy „MrBeast“ Donaldson spustili iniciativu #TeamSeas

0Zobrazit komentáře

Sto padesát milionů tun. To je množství plastů, které podle odhadů neziskové organizace Ocean Conservancy cirkuluje ve světových oceánech, přičemž každoročně k nim navíc přibývá asi osm milionů dalších. Trend, který poškozuje mořskou faunu i flóru a ničí pláže po celém světě, se teď alespoň částečně snaží zvrátit skupina youtuberů pod taktovkou Marka Robera a Jimmyho Donaldsona, který je známý pod pseudonymem MrBeast.

V rámci iniciativy, kterou nazvali #TeamSeas, se totiž snaží vybrat 30 milionů dolarů (658 milionů korun) na odstranění 30 milionů liber (13,6 milionu kilogramů) plastů z oceánů. Doposud se podařilo vybrat více než třetinu cílové částky. Do kampaně se zapojili internetoví tvůrci po celém světě, včetně těch českých, a cílem je vybrat sumu do konce roku. Kromě mnoha jednotlivců již do kampaní přispěly i velké firmy.

Samotný YouTube přispěl částkou 800 tisíc dolarů a švédská charitativní platforma Great.com darovala 1,2 milionu dolarů. Jen o jeden dolar ji překonala e-shopová služba Shopify, respektive její šéf Tobi Lütke. Další milion dolarů darovala Bikoff Foundation a půl milionu i platforma pro internetové tvůrce Patreon.

Rober a Donaldson sami začali s úklidem v Dominikánské republice, která je oceánským odpadem doslova zamořena. Diváky například upozornili, že více než 80 procent plastů donese do oceánů jen jedno procento řek. Znamená to, že minimálně zastavit další návaly by mělo možné být, když se podaří odpady odchytit hned u zdroje.

Desítky milionů dolarů poputují dvěma neziskovým organizacím, které za každý vybraný dolar vyberou právě jednu libru odpadů. Prvním z nich je již zmíněná Ocean Conservancy, která se postará o manuální čistění pláží a oceánů. Druhá polovina pak připadne organizaci The Ocean Cleanup, která se postará o zachytávání odpadů přímo na řečištích.

Právě z dílen The Ocean Cleanup pochází systém, díky kterému je sbírání odpadů snadnější. Plavidla po vzoru katamaránu The Interceptor jsou totiž schopna lovit z řek odpad a ukládat jej do kontejnerů. Jak už jsme informovali loni v prosinci, s těmito roboty chce The Ocean Cleanup zbavit plastů až tisíc říčních toků a výtěžek z kampaně #TeamSeas pomůže zafinancovat další kusy Interceptorů.

Nizozemská firma pod vedením Boyana Slata má však v plánu do roku 2040 eliminovat až 90 procent oceánských plastů, a tak se snaží lovit i odpad, který již v mořích je. Dělá tak pomocí obří zachytávací bariéry, kterou táhnou dvě lodě napříč Pacifikem a míří k Velké tichomořské odpadkové skvrně, která patří k jedněm z nejznečištěnějších oblastí planety.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mark Rober a Jimmy Donaldson už mají na kontě jinou, podobnou iniciativu. Jsou to totiž už dva roky, co spustili kampaň #TeamTrees. Jejím cílem bylo vybrat 20 milionů dolarů na vysázení 20 milionů stromů. To se povedlo a lidé na kampaň stále přispívají. Všehovšudy tak „vysázeli“ už tři miliony stromů nad původní cíl.

Ačkoliv jde o velké společenské úsilí, nutno podotknout, že funguje spíš jako marketingová akce, která by patrně měla upozornit co nejvíce lidí na problémy s oceánskými plasty. I oněch 30 milionů liber, tedy 13,6 tisíce tun plastů, reprezentuje množství, které do oceánů podle hrubých propočtů připluje za pouhých patnáct hodin.

Tenisky z ovčí vlny, které milují v Silicon Valley, vstoupily na burzu. Akcie Allbirds si první den připsaly přes 90 %

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

allbirds

Foto: Allbirds

Udržitelné tenisky americké značky Allbirds

0Zobrazit komentáře

Do svých jednatřiceti let se Tim Brown proháněl po fotbalových trávnících. Když pověsil kopačky na hřebík, vydal se studovat a začal si pohrávat s myšlenkou na výrobu vlastní značky bot. Napadlo ho na ně použít merino vlnu, které bylo na jeho rodném Novém Zélandu dostatek, načež se spojil s Joeym Zwillingerem a vytvořili první vlněnou tenisku. Teď se svou značkou Allbirds vstoupili na burzu a hodnota jejich podniku vyletěla na více než čtyři miliardy dolarů.

Z Allbirds se během let stal absolutní miláček zejména mezi technologickými podnikateli a investory v Silicon Valley. K teniskám z udržitelných materiálů, které se snaží být co nejšetrnější k životnímu prostředí, se hlásí i bývalý americký prezident Barack Obama. Nejedna recenze už navíc teniskám z ovčí vlny i třeba z vláken eukalyptu přisoudila titul „nejpohodlnějších bot na světě“. A vsadit si teď na ně mohou také investoři.

Americká společnost se sídlem v San Francisku ve středu oficiálně vstoupila na burzu Nasdaq, kde cena jejích akcií s tickerem BIRD během prvních hodin vyskočila o více než 90 procent až na zhruba 30 dolarů. Hodnota Allbirds se tak přehoupla přes čtyři miliardy dolarů (zhruba 90 miliard korun). V rámci primárního úpisu akcií, tzv. IPO, se zároveň firmě podařilo získat přes 300 milionů dolarů (6,6 miliardy korun), když prodala přes 20 milionů kusů akcií po 15 dolarech.

Tim Brown s Joeym Zwillingerem, kteří firmu společně řídí, se od prvních vlněných tenisek postupně pustili také do dalších typů bot i materiálů. Pracují s cukrovou třtinou či recyklovanými plasty i recyklovaným nylonem, přičemž hlavním tahákem dál zůstává vlněná tkanina vyrobená speciálně pro využití v obuvi. Dnes už jsou v nabídce Allbirds také běžecké boty, kotníkové tenisky nebo modely do deště a přibývá také oblečení z udržitelných materiálů.

allbirds-founders2

Foto: Allbirds

Tim Brown a Joey Zwillinger, zakladatelé značky Allbirds

„Opravdu jsme se soustředili na to, aby nás lidé poznali a oblíbili si nás díky našim botám,“ uvedl v rozhovoru pro CNBC vystudovaný inženýr a odborník na obnovitelné zdroje Zwillinger. „A protože chápou, že z těchto přírodních materiálů vyrábíme neuvěřitelně pohodlné boty, můžeme tytéž informace využít i v oděvech.“

Jak připomíná americký magazín Forbes, pro kapitál si nešla firma poprvé. Od svého založení v roce 2015 získala od investorů celkem 200 milionů dolarů, když do ní vložili peníze například fondy Franklin Templeton, T. Rowe Price či Baillie Gifford. Valuace Allbirds po investičních kolech tehdy měla být podle The Wall Street Journal 1,7 miliardy dolarů. Teď se na burze více než zdvojnásobila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň však firma stále čeká, až se otočí do zisku. Loni při tržbách ve výši 219 milionů dolarů skončila ve ztrátě téměř 26 milionů. Vedle celkového růstu a vyšších prodejů by měla Allbirds k zisku dopomoci i větší expanze, a to jednak geografická dál za hranice Spojených států, kam zatím postupně proniká, tak retailová. Firma má dosud jen 27 kamenných obchodů, ale plánuje vybudovat další stovky.

„Již před pandemií jsme byli velmi blízko a na cestě k rentabilitě,“ doplnil pro CNBC Zwillinger. „Je to tedy něco, co je v našem dosahu, a vidíme velmi jasnou a krátkodobou cestu, jinak bychom nevstupovali na burzu.“ Za poslední čtvrtletí, které skončilo v září, v Allbirds očekávají ztrátu mezi 15 a 18 miliony dolarů. Před rokem to bylo 7 milionů. I vřelé přijetí vlněných tenisek na burze však naznačuje, že investoři byznysovému plánu Zwillingera s Brownem věří.

allbirds-shoes

Foto: Allbirds

Udržitelné tenisky americké značky Allbirds