Z ajťáka šéfem erotických e-shopů. I firmy u nás nakupují poukázky jako benefit pro zaměstnance, říká Vojtěch Sláma
Vojtěch Sláma, zakladatel a ředitel e-shopu Yoo.cz
Z ajťáka se stal majitelem několika erotických e-shopů. Vojtěch Sláma už přes deset let buduje byznys v odvětví, kterému se obecně nevěnuje tolik pozornosti, i když například během loňské pandemie koronaviru šlo o jednu z nejrychleji rostoucích kategorií v e-commerce. A daří se mu to, ročně utrží desítky milionů korun.
Už během studia vysoké školy se Vojtěch Sláma věnoval vývoji e-shopů na míru, a jen co získal inženýrský titul v oboru databází, dostal nabídku na programování online erotických seznamek. „Byl jsem paf z toho, že seznamkami denně prošlo třeba padesát tisíc uživatelů. Sice tam převládalo klasické seznamování, ale třeba poptávek i nabídek BDSM služeb rozhodně nebylo málo,“ popisuje pro CzechCrunch.
Tyto seznamky dnes už nefungují, ale ještě když Sláma pracoval na jejich vývoji, cítil příležitost uživatelům nabídnout něco dalšího. Protože před sebou viděl velkou komunitu lidí s podobnými zájmy a možností oslovit ji na jednom místě, volba byla jasná jako facka – erotické zboží.
Díky vlastnímu e-shop systému se pak Slámovi relativně rychle podařilo rozjet svůj první online sexshop. Psal se rok 2010 a jako první vznikl stále funkční projekt vibrátory.net. Jeho sestrou je pak značka sexshopp.cz, jež sice ještě stále běží, její tvůrce ji však kvůli absenci brandu dále nerozvíjí.
„Byl to affiliate, objednávky jsme přeposílali dodavateli. Ale spousta jich ležela nevyřízených, nedařilo se mi najít dostatečně spolehlivého partnera. Navíc služby online sexshopů v roce 2010 nebyly nic moc a já věřil, že to dokážu dělat lépe. Tak jsem spustil e-shop s vlastním skladem,“ popisuje dnes sedmatřicetiletý podnikatel.
Takovým způsobem vznikla v roce 2012 firma s oficiálním názvem Twixo Group, jež e-shopy zastřešuje. Na nákup zboží si Sláma od svého otce půjčil 300 tisíc korun a jako sklad nejdřív využíval vlastní byt. „Zkraje to šlo – když nosíte krabice do čtvrtého patra, je to fajn kompenzace programování,“ říká zakladatel několika e-shopů s tím, že byt se rychle plnil a kvůli tomu vznikaly momenty, kterým se dnes směje.
„Třeba měla přijet babička tehdejší přítelkyně a my narychlo sháněli závěsy na skříně, abychom schovali všechna dilda a krabice s lechtivým potiskem. Když se nám jeden vibrátor sám spustil někde ve skříni uprostřed noci a vzbudil nás, bylo jasno. Sklad musel z bytu,“ popisuje hrdý Brňan Sláma.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV moravské metropoli tak vznikl showroom, sklad i kancelář, kde dnes pracuje deset lidí, kteří každý měsíc zákazníkům vyexpedují 2 500 až 3 000 zásilek. Hodnota objednávek za posledních dvanáct měsíců se přitom pohybuje na úrovni 30 milionů korun, čisté tržby očištěné o vratky a bez daně pak dosahují 22 milionů. Roční růst zaznamenává ve výši 35 procent.
Za rychlým růstem stojí také třetí e-shop, jenž Sláma se svým týmem spustil teprve minulý rok. „Název jsme hledali několik měsíců, až mě to najednou napadlo na Štědrý den: ‚Jó, chci to hezký.‘ Jó? Yoo? Yoo, tohle chci,“ popisuje podnikatel s tím, že z tohoto vzniklo i samotné motto značky: „Udělejte si to hezký“. Jak dodává, sám je typickým zákazníkem – jednoduše požitkář, který se rád baví.
Impulsem pro vznik dalšího e-shopu byla pandemie koronaviru, během níž vznikla zcela nová skupina zákazníků, kteří dříve o erotických pomůckách neuvažovali. Yoo.cz se přitom zaměřuje hlavně na co nejlepší zákaznický servis, postavený na diskrétní a erudované pomoci s výběrem.
„Zásadní je zákaznická podpora. Na tu lidi sami školíme, postupně si projdou ve skladě všechny produkty. Hlavní je ale trpělivost a schopnost laskavým způsobem řešit dotazy zákazníků. Lidé se ptají i na to, co je na webu dobře popsané – a to je v pořádku, potřebují se ujistit,“ vysvětluje Sláma s tím, že na pomoci zákazníkům e-shop spolupracuje také s odbornými sexuology.
„Dvě firmy si objednaly poukázky pro zaměstnance jako firemní benefit.“
Na tuzemském trhu přitom mezi online prodejci erotického zboží působí známější značky jako například Růžový Slon nebo Erotic City, jež jsou násobně větší také v byznysovém měřítku. Konkurencí se však nechce nechat Sláma odradit. „Konkurence nás příliš netrápí, zaměřujeme se na jinou cílovou skupinu než mediálně silné značky,“ říká.
„Kromě toho realizujeme i průzkumy, rozhovory se sexuology a dalšími odborníky, abychom se co nejvíce přiblížili potřebám zákazníků. Díky kultivaci společenského prostředí se zde také otevírá nový, překvapivý trh. V poslední době si u nás totiž objednaly dvě firmy poukázky pro své zaměstnance jako firemní benefit,“ dodává Sláma.
Hlavním plánem pro Yoo.cz je budování vztahů s tuzemskými zákazníky a zároveň expanze na východoevropské trhy. „Na Slovensko dodáváme, u dalších zemí je největší výzvou najít na místě partnera. Musí to být rodilý mluvčí a znát specifika místního trhu. Třeba Polsko je známé citlivostí na cenu, kterou jsme si sami ověřili. Jakmile je zboží jinde levnější o pár zlotých, neprodáte ho,“ uzavírá Vojtěch Sláma.