Z brigády v Uhříněvsi je vinárna na Vinohradech. The Sip je plný naturálních vín a skvělé atmosféry

„Nechtěli jsme ani hipsteřinu, ani nic příliš fancy. Ale místo pro nás, pár na rande i 70letou sousedku,“ říkají Jan Ujčík a Ondřej Zapletal.

Michal MančařMichal Mančař

the-sip-ujcik-zapletal

Foto: The Sip

Ondřej Zapletal a Jan Ujčík, majitelé vinohradské vinárny The Sip

0Zobrazit komentáře

Tenhle podnik nepřehlédnete. Vystoupíte na zastávce Jana Masaryka, uděláte pár desítek kroků dolů k Náměstí Míru – a ocitnete se ve vinárně The Sip. V krásném, prosvětleném a pozitivní atmosférou nabitém prostoru, který si nehraje na hipsterský punk ani fancy přetvářku. A ve kterém vás přivítají Jan Ujčík a Ondřej Zapletal s výběrem skvělých vín.

„Tady na Vinohradech je to úplně jiné než v Uhříněvsi,“ říká se smíchem Jan Ujčík, když se potkáváme v podniku na Francouzské ulici v Praze. The Sip pro něj totiž není prvním ponořením se do vína. Už šest let vede podnik Wine-Wine právě v Uhříněvsi. Tam začínal jako brigádník – a když původním majitelům došla energie, vinárnu po nich převzal.

Byznys Ujčík rozjel natolik, že s Ondřejem Zapletalem před pár týdny otevřeli The Sip nedaleko Náměstí Míru. V novém podniku, který už na první pohled zaujme vzdušným a světlým interiérem, hrají hlavní roli naturální vína. „Ale samozřejmě nemáme pouze ta,“ říká Ujčík.

„Nicméně po naturálních vínech je extrémní poptávka. Takže podle toho nabídku utváříme. A je pravda, že i mně v posledních letech přišlo, že ve víně začala být trochu nuda. Takže jsem měl radost, když se mladí vinaři začali pouštět do naturálních vín, tedy něčeho jiného a experimentálního,“ dodává osmadvacetiletý podnikatel.

V lahvích a sklenicích tu najdete vína z různých koutů Evropy, samozřejmě i od českých vinařů. Především těch menších či zajímavějších, jako je třeba Monology od Karly Olivy, Milana Nestarce nebo z vinařství Vitas. K nim můžete zakousnout například burratu s pistáciemi.

Vinárna nemusí znamenat jen levandule, jazz, Edith Piaf a Provence.

„Chceme jít do hloubky, podporovat vinaře, kteří dělají něco unikátního. Nechceme tady mít obyčejná vína, co najdete v marketech,“ popisuje Ujčík. „A taky kolu. Tu bychom taky určitě nechtěli,“ přidává s úsměvem jeho partner v pracovním i osobním životě Zapletal. Co by ale v Sipu oba zakladatelé podle vlastních slov mít chtěli, to je místo, kde jim samotným bude dobře.

V dlouhodobějších plánech je proto odpolední provoz vinárny doplnit o dopolední kavárnu. V těch krátkodobějších zase setkání s vinaři nebo večery s DJ. Anebo spolupráce s gastrosousedy – Vinohrady jsou parádních podniků plné, pár kroků od Sipu je třeba nově přestěhované vynikající asijské bistro Mămăm.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený the sip. (@thesip.prague)

„Chceme dělat věci, které ukážou, že víno není nuda, že osloví i mladší generaci. Že vinárna nemusí znamenat jen levandule, jazz, Edith Piaf a Provence,“ popisuje Ujčík, zatímco v pozadí zní celkem chill elektronická hudba. I proto k netradičním vínům zvolili ne úplně tradiční interiér. Světlý, minimalistický (minimalisticky majitelé stylizují i název psaný malými písmeny a s tečkou jako the sip.) a zároveň útulný. Někoho by mohla napadnout slova o severském designu.

„V Praze je spousta skvělých podniků, ale hodně jich je schválně jakoby špinavějších, jiné jsou zase se stříbrnými vidličkami. Buď hipsteřina, nebo příliš fancy. Jen málo je něco mezi tím,“ míní Zapletal. „Zato k nám pravidelně chodí pár oblečený v posledních kouscích z Pařížské i sedmdesátiletá sousedka při venčení psa. A všem je jim dobře,“ dodává spoluzakladatel, který se jinak věnuje výtvarnému umění.

guilty-pleasure-regular

Přečtěte si takéJak úředník slávista a bohemák z korporátu založili burgrárnuÚředník slávista a bohemák z korporátu se chtěli do práce těšit. Tak si založili burgrárnu jak z USA

Nad tím by cyničtější povahy mohly mávnout rukou, ale stačí jedna návštěva a tahle slova si sami potvrdíte. Stejně jako tu dobrou energii, kterou The Sip a jeho majitelé mají. Potvrzuje to i úspěch podniku, který dveře otevřel teprve v lednu. Většina večerů bývá zaplněná rezervacemi, z jednoho postu na Instagramu je druhý den nával a zájem o nové víno.

„Já sociálním sítím nepřikládám velkou váhu. Ale když tu pozitivní odezvu vidíte naživo, je to hrozně fajn,“ popisuje Zapletal. „První tři dny, než jsme se rozjeli, jsem byl nervózní. Ale pak jsem viděl, že lidé jsou spokojení a že se vracejí. Takže asi děláme něco správně,“ dodává Ujčík.

Ten se svému novému podniku aktuálně věnuje naplno a provoz uhříněveského Wine-Wine nechává v rukou spolupracovníků. „Stále to tam mám rád. Vždyť díky Wine-Wine jsme získali tenhle vinohradský prostor, jedna z našich zákaznic tady totiž zavírala kavárnu, tak jsme to po ní převzali,“ popisuje.

„Ale je to tam prostě jiné. Tady jste v centru Prahy. Má to daleko větší odezvu a i díky tomu si začínám věřit víc a víc,“ uzavírá Jan Ujčík – a přidává ještě jeden lahodně znějící plán: „Dokonce tak moc, že už pomalu přemýšlím třeba o dalším podniku na Letné nebo v Dejvicích.“

Kluk ze Sibiře a bývalý producent Depeche Mode servírují v Praze burgery. Lákají na UFO i sýrovou bombu

Podávají tradiční burgery, na jejich menu najdete ale i dost nestandardní kombinace. Třeba UFO Burger, burger zalitý v čedaru nebo speciální vafle.

Eliška NováEliška Nová

hoxton-12

Foto: Hoxton

Nikita Sidorov a Tim Simenon před novou pobočkou Hoxton Burgers na náměstí Jiřího z Poděbrad

1Zobrazit komentáře

Říkají, že jídlo lidi spojuje stejně jako muzika. V jejich případě to platí doslova. Tim Simenon je bývalým producentem Depeche Mode, Nikita Sidorov zase rodák ze Sibiře. Dva vzdálené světy, chtělo by se říct. Ale nejsou. Spojují se v Praze už ve třech podnicích, které se specializují na tak trochu jiné burgery.

Před pár lety otevřeli burgrárnu na pražském náměstí Míru. Jmenuje se Hoxton Burgers a je jedním z míst, kam lidé často chodí hlavně proto, aby ochutnali místní specialitu. Tou je Hoxton Cheese Bomb, burger, který si sám zákazník poleje roztaveným čedarem přesně podle receptury majitelů a k němuž se podávají i gumové rukavice.

U toho ale dvojice neskončila, loni jen krátce za sebou přidala další dva podniky. První je Megablast, který se nachází hned vedle první restaurace u baziliky svaté Ludmily. Druhým přírůstkem je nová pobočka Hoxton Burgers na náměstí Jiřího z Poděbrad. „Ačkoli jsou dvě pobočky Hoxtonu poměrně blízko sebe, Jiřího z Poděbrad má specifickou atmosféru a charakter. Přitahuje také různorodou klientelu – místní obyvatele, single lidi, páry i rodiny s dětmi. Od návštěvníků náměstí Míru se liší. Vnímáme to jako příležitost oslovit novou komunitu,“ říká pro CzechCrunch Sidorov.

Podnik, který otevřel loni v říjnu, se od toho zavedeného ve skladbě jídla liší. Například smash burgery mají na Jiřího z Poděbrad originální recepturu, takže jsou v této pobočce exkluzivní. V nabídce je navíc také brunch menu, které je možné si dát každý den od 10 do 16 hodin, a nabídka se tu rozšířila rovněž o snídaně, které mají místní rádi. Prim ale pořád hrají burgery. „Jsme velcí nadšenci do jídla a čerpáme inspiraci z restaurací z celého světa i ze sociálních sítí, kde sledujeme nové nápady a prezentace. Tak vznikl i UFO Burger,“ vypráví o další specialitě Simenon.

UFO Burger je unikátní v tom, že jsou obě jeho bulky na okrajích spojené dohromady. Náplň tak nevyteče přes prsty ven, navíc burger svým tvarem opravdu připomíná mimozemský talíř. Bulky jsou plněné jemnými míchanými vejci, ke kterým jsou na výběr slanina, klobásky nebo houby.

Jsme velcí nadšenci do jídla a čerpáme inspiraci z restaurací z celého světa i ze sociálních sítí.

Podává se tu například také Bubble Waffle, což je netradiční hongkongská vafle s typickou bublinkovou strukturou. „Servírujeme ji jako sladko-slanou kombinaci s křupavým kuřetem a omáčkou z hot honey nebo javorového sirupu. Je to oblíbený hravý prvek, který příjemně zpestřuje nabídku,“ popisuje Simenon.

Zatímco jídlo je v každém Hoxtonu jiné, to, co zůstává stejné, je vášeň pro muziku. „Je nedílnou součástí naší identity a vychází z minulosti Tima, který byl hudebním producentem ve Velké Británii. Ve všech podnicích pečlivě vybíráme playlisty, které vytvářejí tu správnou atmosféru. Na zdech vystavujeme vinylové singly a alba spolu s výtvarnými díly, která nás oslovují. Je to klíčový prvek našich podniků a odráží naše vlivy a vášně,“ vysvětluje Sidorov.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Platí to i o Megablastu, který stojí vedle původního Hoxtonu. Podle majitelů si oba podniky vzájemně nekonkurují, naopak se doplňují. A tak zatímco Hoxton zůstává věrný burgerům, Megablast přináší na náměstí Míru bohatší nabídku. „Zajímavé je, že spousta návštěvníků Megablastu o Hoxtonu nikdy neslyšela, koncept přitahuje nové lidi,“ říká Simenon.

Propojení ale existuje, třeba ve zmiňovaných UFO Burgerech. Kromě těch tradičních mají v Megablastu speciální verzi, která je dílem spolupráce s Jakubem Horákem, jenž se zaměřuje na japonskou kuchyni. „Kubu známe z japonské restaurace Yamato. Navrhli jsme mu, abychom spojili jeho know-how s našimi burgery, a výsledkem je unikátní a velmi oblíbený koncept,“ uvádí Simenon.

Na menu se objevuje také sendvič věnovaný americkému kuchaři a novináři Anthonymu Bourdainovi. Vysloužil si ho za to, že vinohradskou dvojici inspiroval. Má výraznou a bohatou chuť, která má odrážet jeho dobrodružného ducha. Nabídka se ale v Megablastu mění, a tak tu první měsíce měli na menu třeba i pinsu – variaci na pizzu, ale z lehčího těsta.

Na všech třech místech nicméně vedou klasiky. Na náměstí Míru je to cheeseburger, na Jiřího z Poděbrad smash, oblíbené jsou také burgery se slaninou a hořčičnou majonézou. „Odvážnější kombinace se sice prodávají méně, ale i tak tvoří důležitou část identity našich podniků,“ vysvětluje Simenon. Ať už si tu lidé ale dávají cokoli, odcházejí evidentně spokojení. V hodnocení na Googlu mají všechny tři podniky shodně 4,9 hvězdičky z pěti. „Je to výsledek našeho důrazu na kvalitu jídla, servis a atmosféru od prvního dne,“ shoduje se dvojice.