Z Milána na Hrad a pak do Brna. Sklářská výstava Made by Fire bude mít českou premiéru na Designbloku
Expozice, jež představila objekty zrozené v českých pecích, zaujala v Milánu a nyní zamířila do Prahy. Ukazuje, jakou hodnotu máme v našich designérech.
Letos v dubnu na milánském Design Weeku debutovala výstava Moravské galerie v Brně s názvem Made by Fire, která v prestižní lokaci muzea současného umění Triennale Milano představila na jednom místě to nejlepší z českého skla, keramiky a porcelánu. I přes své krátké trvání měla skvělé ohlasy v rámci české designérské obce, zaujala ale také širokou veřejnost a zahraniční média. Nyní se více než sto autorských objektů zrozených z ohně představí i v Česku, a to rovnou na Pražském hradě, kde výstava proběhne od 3. do 15. října v rámci festivalu Designblok. Poté se od 17. listopadu přesune až do 31. srpna příštího roku do Uměleckoprůmyslového muzea v Brně.
Milánskou premiéru výstavy Made by Fire jsme měli tu čest vidět na vlastní oči při naší návštěvě významné přehlídky designu ze všech koutů světa. Šlo o rozsáhlé představení českého užitého umění a sklářského řemesla, které se podařilo v takové velikosti uspořádat poprvé v novodobé historii Česka. Rozhodně přitom nešlo o zahlcující expozici objektů, jako spíš o reakci na otázky, které pálí současnou, nejen sklářskou společnost.
Výstava vznikla pod kurátorským dohledem Evy Slunečkové a Danici Kovářové a pod taktovkou Moravské galerie v Brně, která se spojila s pražským festivalem Designblok, a sklidila nadšené ohlasy ze všech stran. „Pro mě ale bylo zásadní vnitřní přijetí designérů, jejichž díla byla na výstavě prezentována. Zároveň bylo vidět, že za ní jednotliví designéři stáli, hlásili se k ní, takže jsme viděli, že zastupujeme tvůrce, kteří o něco takového skutečně stojí,“ říká ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press.
Dodává ale, že zásadní bylo také nadšené přijetí ze strany mezinárodního publika, jakož i českých a zahraničních médií. „Bylo důležité, že napříč společností dobře zarezonovala zpráva o tom, že se v Milánu tak zdařile prezentovalo české sklo, porcelán a keramika. Je to totiž nástroj pro to, aby si i stát uvědomil, jakou hodnotu v českých designérech má,“ dodává Press.
Výstava v Milánu trvala jen krátkou dobu, s čímž se dopředu počítalo. Proto byla vytvořena s ohledem na to, aby byla snadno „rozložitelná“, aby během ní vzniklo co nejméně odpadu a aby se dala následně jednoduše převézt na novou lokaci. Už v době plánování milánské výstavy měli její tvůrci v hlavě myšlenku na Pražský hrad, coby místa pro českou premiéru. Jenže zůstala otevřená do doby, dokud nebylo rozhodnuto o novém prezidentovi země. V plánu tak byla nejprve jen malá ochutnávka původní výstavy.