Z nenápadné burzy oblečení až k prvnímu miliardovému startupu v Litvě. Vinted má silnou stopu i v Česku
Na počátku byla dvojice Milda Mitkuteová a Justas Janauskas. Dvě jména, která pravděpodobně nikomu, kdo se po nich více nepídil, nic moc neřeknou, ale přitom mají za sebou velký kus práce. Litevské duo totiž v roce 2008 odstartovalo budoucí fenomén na poli módy – diskuzní a prodejní platformu Vinted, která rychle začala nabírat na popularitě zejména mezi ženami, jež se mohly nejen bavit mezi sebou, ale zároveň jednoduše prodávat a nakupovat nošené oblečení.
Po jedenácti letech se podařilo z Vintedu vybudovat jednu z největších obdobných platforem na světě a zaujmout desítky solo investorů i investičních fondů. Ti v novém investičním kole do startupu vkládají celkem 128 milionů eur (téměř 3,3 miliardy korun), což oficiálně poprvé startup posouvá hodnotou nad 1 miliardu eur. Jde tak o vůbec prvního jednorožce (startup s hodnotou nad miliardu dolarů), který kdy v Litvě vyrostl.
Původní myšlenka přitom byla jednoduchá. Milda Mitkuteová chtěla pouze pomoci svému příteli se zbavením se přebytečných věcí z jeho šatníku. Rychlý růst ale nebyl zadarmo. Během osmi let provozu se postupně zpomalil, avšak náklady rostly a firma byla na pokraji bankrotu. Do jejího čela tak investoři povolali stávajícího CEO Thomase Plantengu, aby startup zachránil. Díky změně byznys modelu a snížení nákladů na minimum se mu to opravdu povedlo.
Podstatnou součástí předchozích problémů byla především rychlá zahraniční expanze, která se velkou měrou týkala také České republiky. Tady ale kdysi Vinted s původním názvem neexistoval. V roce 2011 tu totiž založili českou verzi Vintedu Lukáš Vala a Janet Lavicka pod názvem VotočVohoz.cz.
Jen o dva roky později už měl jejich portál na 500 tisíc unikátních uživatelů měsíčně a kolem 36 milionů zobrazených stránek, přičemž 95 procent návštěvníků byly ženy. VotočVohoz patři mezi 100 největších českých webů a postupně se stal jedničkou ve střední a východní Evropě v rámci celé skupiny. To vedlo až k tomu, že se VotočVohoz do Vintedu plně integroval a dnes již funguje na české variantě domény, kde ho podle dostupných informací využívá každá třetí žena.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsVinted aktuálně funguje na 11 trzích, včetně Velké Británie nebo Spojených států. Peníze z poslední investice by mu měly posloužit na další evropskou expanzi a vývoj nových funkcí pro nákup a prodej na platformě. Startup i přes dlouhou historii stále ztrácí peníze, byť za minulý rok skončil s rekordními tržbami ve výši 33 milionů eur. Kolem 75 procent nových uživatelů prý dokonce nikdy módu z druhé ruky nenakupovalo nebo neprodávalo a na Vintedu si to vyzkouší poprvé.
Letos by měl Vinted zprostředkovat prodej zboží za 1,3 miliardy eur, což představuje za poslední rok a půl téměř 400% nárůst. Globální platforma, pro kterou pracuje na 300 zaměstnanců v mnoha zemích, má přes 25 milionů registrovaných uživatelů a celkem 180 milionů aktivních produktů.
A zatímco Vinted postupně roste a snaží se mimo další expanzi konečně překlopit do rozumného zisku, původní zakladatelé mezitím tvoří další startup, tentokrát zaměřený na trochu jinou oblast. Qoorio umožňuje lidem prostřednictvím ucelené platformy nabízet své vědomosti výměnou za peníze, a to prostřednictvím mnoha různých možností od platby online a videochatu až po osobní setkání.
Startup dvojice vypustila loni v červnu a nyní ho využívá několik desítek tisíc uživatelů. Na jeho další rozvoj před týdnem získal Janauskas a jeho tým 2 miliony eur. Je tedy možné, že v Litvě roste další jednorožec.