Z Prahy až do Helsinek. Galerie Kodl představuje Plesla či Nováka na putovním výtvarném salonu

Díla Lukáše Nováka, Ronyho Plesla, Iry Svobodové, ale také trojice finských umělců jsou k vidění v rámci šestého ročníku Letního výtvarného salonu.

plesl

Foto: Rony Plesl

Na šestém ročníku Letního výtvarného salonu jsou k vidění monumentální objekty Ronyho Plesla

0Zobrazit komentáře

Letní výtvarný salon začala pražská galerie Kodl Contemporary pořádat před šesti lety. Jeho prostřednictvím chtěla české sběratelské obci prezentovat tvorbu současných umělců a umělkyň v souvislostech, zároveň šlo jejím kurátorům o to, aby návštěvníci díky vystaveným dílům lépe porozuměli jejich tvůrcům. V minulých ročnících dostala prostor fotografie, pop-art, grafika i plastika a letos se salon vůbec poprvé vydá i za hranice Česka, konkrétně do finských Helsinek. Výstava je totiž rovnocenně zastoupena českými a finskými autory a autorkami.

Z českých autorů se na letošním Letním výtvarném salonu blýsknou dva tvůrci, které spojuje materiál, s nímž pracují: Lukáš Novák a Rony Plesl. Novák se do povědomí českých milovníků skla dostává se stále větší vehemencí, jelikož se nebojí posouvat hranice skleněné plastiky. Patrné to je u objemných objektů s názvem Pretty Mirage z optického skla. Kromě nich je na výstavě k vidění také například jeho dílo Očista, pro které autor poprvé využil techniku tavené skleněné plastiky.

Mezinárodně uznávaný tvůrce Rony Plesl na výstavě prezentuje rovněž unikátní technologii, se kterou ve skle v posledních letech pracuje. Jde o metodu Vitrum Vivum, jež umožňuje doposud neproveditelné odlévání monumentálních skleněných plastik. Plesl ji začal využívat jako první na světě a monumentální objekty předvedl v rámci posledního bienále umění v Benátkách. Kromě objektů, které vznikly touto technikou, si mohou návštěvníci prohlédnout také Pleslovo ručně ryté zrcadlo Day by Day.

novak

Foto: Lukáš Novák

V galerii jsou k vidění také nové objekty od Lukáše Nováka

Trojici českého umění uzavírá série obrazů VOID malířky Iry Svobodové. Umělkyně v cyklu obrazů vychází z básní Aloysia Bertranda, který inspiroval už malíře ze surrealistického hnutí a neminul tak ani českou tvůrkyni Toyen. Právě od ní si Svobodová vypůjčila motiv stuhy a převedla jej do vlastní série. V té se zabývá tématem prázdnoty, ze které ale může stále něco vznikat a vycházet.

Domácí tandem doplňují umělci Miika Nyyssönen a Vesa-Pekka Rannikko a umělkyně Leena Nio. Propojuje je hluboký zájem o zkoumání procesu umělecké tvorby. Leena Nio si hraje s divákovými smysly, protože není jisté, jestli jsou její díla textilní tvorba nebo realistická malba. Díla Vesy-Pekky Rannikka bychom označili spíše za objekty, on sám o nich ale mluví jako o malbě. A stejně tak i Miika Nyyssonën tvoří na první pohled abstraktní díla, která ale při bližším zkoumání odhalují známé konstrukce našeho prostředí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Máme jasný cíl – zvyšovat povědomí o českém současném umění ve společnosti, a to jak u nás, tak ve světě. Když jsem Kodl Contemporary společně s bratrem zakládal, chtěli jsme především zvýšit prestiž současného českého umění. V porovnání se světem se nám české umění zdálo zcela nespravedlivě opomíjené a podceňované. Věřím, že právě pořádání mezinárodních výstavních přehlídek ve spolupráci se zahraničními v mezinárodním kontextu se nám podaří tuto nerovnováhu změnit,“ říká k výstavě spoluzakladatel Kodl Contemporary, Jakub Kodl.

V Praze Letní výtvarný salon běží od 19. června do konce července, poté se přesouvá do Helsinek do prostor Embassy Gallery, kde si ho budou moci návštěvníci prohlédnout do 2. října.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tradice vybroušená do nadčasovosti. Moser a Rückl představují kolekce svých nových uměleckých ředitelů

Obě sklárny v minulém roce dostaly nové umělecké ředitele, kteří představují první plody své práce. V obou případech hraje hlavní roli rafinovaný brus.

katerina-handlova

Foto: Bomma

Kateřina Handlová, umělecká ředitelka sklárny Rückl

0Zobrazit komentáře

V České republice je hned několik velkých skláren, jejichž jméno dalece překračuje hranice naší země. Sklárny Moser a Rückl mezi ně bezesporu patří, což dokazují i jejich nové kolekce s podpisem jejich uměleckých ředitelů. V obou případech se jedná o nadčasový náhled na tradici, který by měl být v následujících letech pro oba podniky příznačný.

Jak sklárna Rückl, tak i Moser získaly v relativně nedávné době nové umělecké ředitele, od kterých se očekává svěží přístup k práci – a tedy nevšední kolekce. Jan Plecháč z Moseru a Kateřina Handlová ze sklárny Rückl mají mnoho společného, absolvovali studia na UMPRUM, následně sbírali zkušenosti u nás i ve světě a oba usedli do křesla uměleckého ředitele své sklárny teprve v loňském roce.

Plecháč nastoupil do Moseru v únoru a dostal nelehký úkol. Firmu s tradicí od roku 1857 má více přiblížit soudobému stylu v umění a vzhledem k tomu, že sklo má i užitnou funkci, tak i soudobému životnímu stylu. Jeho prvotinou pro značku se stala váza Abyss inspirovaná hlubinami, která se poprvé představila na Design Weeku v Miláně. Vrátit sklo z vitrín na stůl se snaží i v nových kolekcích váz Harmonic a prostřednictvím nápojového setu s názvem 1913.

V případě váz Harmonic se jedná o jednu z hlavních produktových novinek, která je nositelem nového směru sklárny. Obsahuje vázy s vysokou řemeslnou hodnotou, kterou propojuje s pastelovými barvami v kombinaci s jemným broušením a odlehčenými vizuály.

moser4

Foto: Moser

Kolekce má vyvolávat pocit křehkosti a něžnosti

Celou kolekcí, vycházející ze stylu Bauhaus, má procházet jemnost, něžnost a křehkost a míří hlavně na ženy. Na první dobrou na sobě design s oválnými tvary a masivními dny nedává znát, kdy přesně byl vytvořen, zároveň je však současný a vybízí ke hře s květinovým aranžmá.

V podobném duchu se nese i kolekce 1913, která pracuje s kořeny značky, ovšem nahlíží na ně moderní designovou optikou. „Set 1913 jsme doslova vytáhli z archivu a pohráli si s jeho proporcí a designem tak, abychom jej posunuli do dalšího tisíciletí. Kolekce boří hranice mezi těžkými sklenicemi na tvrdý alkohol a odlehčenou variantou na takzvané soft drinks,“ vysvětluje Jan Plecháč svoje uvažování nad kolekcí, která má mířit především na mladé zákazníky, kteří mají toto sklo aktivně používat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zcela nová éra přichází také do sklárny Rückl spolu s uměleckou ředitelkou Kateřinou Handlovou. Ta na této pozici v loňském roce na podzim vystřídala dnes již legendárního Ronyho Plesla. Ředitelka debutuje s kolekcí Hero.ine, která v sobě snoubí určitou punkovost, křehkost a poukazuje na dokonalost nedokonalosti. Sedm broušených váz vzdává hold síle ženskosti, propojuje světlo a tmu, maskulinitu s feminitou a masivnost skla s jemností ručního brusu, která v kolekci hraje dominantní prvek.

„Symbolická hodnota váz spočívá v tom, že se do nich dávají květiny, které jsou nositeli radosti a lásky. Ať již květiny dostaneme, nebo si je nadělíme sami. Váza pro mě není jen užitným předmětem, ale objektem, který může pozvednout celý interiér, i když zrovna není naplněna květinami,“ vysvětluje Handlová.

moser2

Foto: Moser

Jan Plecháč, umělecký ředitel sklárny Moser

Její druhou debutovou kolekcí je Spirit, ručně foukané a broušené nápojové sety karaf se sklenicemi. Jejich dominantním prvkem jsou broušené zátky, které poukazují na historii sklárny a jejího působení v odvětví lékárenského skla.

Sety pojmenované Gentle a Confident jsou určeny na libovolný alkohol, třetí, pojmenovaný Pure, je určený na vodu. Jeho zátka má evokovat kapku těsně před splynutím s tekutinou, do které právě padá.