Z Prahy odešli na venkov a pustili se do včelaření. Používají termosolární úly a mají i modrý med
Manželé Kölblovi se rozhodli přistupovat k včelaření trochu jinak. Jejich Včelařství Domovina stojí na inovativních a udržitelných postupech.
Včely jsou neuvěřitelní tvorové, kteří musí pro získání jediného gramu medu navštívit přibližně sedm tisíc květů a při tom nalétat stovky kilometrů. Do spolupráce s královnami a jejich poddanými se pustili manželé Kölblovi, kteří se rozhodli rozvířit vody českého včelařství moderním a udržitelným přístupem. Z původních pěti úlů jich dnes mají kolem dvou stovek, prodávají třeba i modrý med a jejich Včelařství Domovina hlásí obraty v řádu desítek milionů korun.
Zatímco Josef Kölbl vystudoval hru na violu, ale věnoval se obchodu s potravinami, jeho žena Alena pracovala v korporátu. Žili v Praze, když zjistili, že budou tři, a tak se rozhodli vrátit se zpět na Aleninu rodnou Vysočinu, kde začali pomáhat s péčí o včely. Chytlo je to natolik, že si založili vlastní včelařství. „Když jsme se včelaření začali věnovat naplno, měli jsme pět úlů a vše jsme se učili za pochodu. Do rozjezdu podnikání jsme dali všechny úspory – několik let šel jeden plat na živobytí, druhý do včel,“ vzpomíná Alena Kölblová, která se svým mužem založila Včelařství Domovina.
Tehdejší třicátníci se rozhodli podnikat v oboru, ve kterém není úplně běžné narazit na mladého člověka. Přestože je počet včelařů v Česku odhadován na více než 50 tisíc, jejich průměrný věk je 60 let a podle toho dle manželů také vypadá stav oboru. „Je zastaralý. Opírá se o metodiky a prostředky staré desítky let,“ vysvětluje Josef Kölbl.
Chtěli proto dělat věci jinak a začít včelařit ve stylu 21. století. Alena se rozhodla doplnit si znalosti na včelařském učilišti a dozvědět se více o pojmech jako mladušky, nymfy či matečníky. Původních pět úlů se postupně rozrostlo na 200 a jedno dítě na tři. I přesto se Kölblovi stále označují za menší včelí farmu. Svůj přesný roční medový výnos prozrazovat nechtějí, dle odhadů CzechCrunche by se však toto číslo mohlo pohybovat okolo 8 tisíc kilogramů medu.
Zatímco většina menších včelařů prodává med především u sebe doma na dvorku nebo s ním obrážejí trhy, Kölblovi se po několika letech rozhodli šlápnout do e-shopu. A vybrali si k tomu to nejpříhodnější období.
„Těsně po spuštění e-shopu přišel covid. Pro malé podnikatele často znamenal konec, ale nás e-shop v té době ochránil a zásadně nám zrychlil růst. Druhá věc, která nám hodně pomáhá, jsou investice do marketingu a reklamy, PR nebo do spolupráce s influencery, daří se nám také na sociálních sítích,“ vysvětluje důvody růstu Kölbl.
V řeči čísel se včelařství v roce 2022 dostalo na obrat 8 milionů korun a v minulém roce to bylo již 30 milionů. Firma, ve které ještě loni působili jen sami zakladatelé, dnes zaměstnává na plný úvazek sedm lidí a dalších osm tu vypomáhá. Největší podíl práce samozřejmě obstará zhruba 12 milionů včel, jež včelařství chová. A tak dělají manželé Kölblovi vše pro to, aby se hmyz cítil jako v bavlnce.