Z Prahy odešli na venkov a pustili se do včelaření. Používají termosolární úly a mají i modrý med

Manželé Kölblovi se rozhodli přistupovat k včelaření trochu jinak. Jejich Včelařství Domovina stojí na inovativních a udržitelných postupech.

dommovina1

Foto: Včelařství Domovina

Josef a Alena Kölblovi, zakladatelé Včelařství Domovina, u termosolárního úlu

0Zobrazit komentáře

Včely jsou neuvěřitelní tvorové, kteří musí pro získání jediného gramu medu navštívit přibližně sedm tisíc květů a při tom nalétat stovky kilometrů. Do spolupráce s královnami a jejich poddanými se pustili manželé Kölblovi, kteří se rozhodli rozvířit vody českého včelařství moderním a udržitelným přístupem. Z původních pěti úlů jich dnes mají kolem dvou stovek, prodávají třeba i modrý med a jejich Včelařství Domovina hlásí obraty v řádu desítek milionů korun.

Zatímco Josef Kölbl vystudoval hru na violu, ale věnoval se obchodu s potravinami, jeho žena Alena pracovala v korporátu. Žili v Praze, když zjistili, že budou tři, a tak se rozhodli vrátit se zpět na Aleninu rodnou Vysočinu, kde začali pomáhat s péčí o včely. Chytlo je to natolik, že si založili vlastní včelařství. „Když jsme se včelaření začali věnovat naplno, měli jsme pět úlů a vše jsme se učili za pochodu. Do rozjezdu podnikání jsme dali všechny úspory – několik let šel jeden plat na živobytí, druhý do včel,“ vzpomíná Alena Kölblová, která se svým mužem založila Včelařství Domovina.

Tehdejší třicátníci se rozhodli podnikat v oboru, ve kterém není úplně běžné narazit na mladého člověka. Přestože je počet včelařů v Česku odhadován na více než 50 tisíc, jejich průměrný věk je 60 let a podle toho dle manželů také vypadá stav oboru. „Je zastaralý. Opírá se o metodiky a prostředky staré desítky let,“ vysvětluje Josef Kölbl.

Chtěli proto dělat věci jinak a začít včelařit ve stylu 21. století. Alena se rozhodla doplnit si znalosti na včelařském učilišti a dozvědět se více o pojmech jako mladušky, nymfy či matečníky. Původních pět úlů se postupně rozrostlo na 200 a jedno dítě na tři. I přesto se Kölblovi stále označují za menší včelí farmu. Svůj přesný roční medový výnos prozrazovat nechtějí, dle odhadů CzechCrunche by se však toto číslo mohlo pohybovat okolo 8 tisíc kilogramů medu.

dommovina2

Foto: Včelařství Domovina

Alena Kölblová se svými včelami

Zatímco většina menších včelařů prodává med především u sebe doma na dvorku nebo s ním obrážejí trhy, Kölblovi se po několika letech rozhodli šlápnout do e-shopu. A vybrali si k tomu to nejpříhodnější období.

„Těsně po spuštění e-shopu přišel covid. Pro malé podnikatele často znamenal konec, ale nás e-shop v té době ochránil a zásadně nám zrychlil růst. Druhá věc, která nám hodně pomáhá, jsou investice do marketingu a reklamy, PR nebo do spolupráce s influencery, daří se nám také na sociálních sítích,“ vysvětluje důvody růstu Kölbl.

V řeči čísel se včelařství v roce 2022 dostalo na obrat 8 milionů korun a v minulém roce to bylo již 30 milionů. Firma, ve které ještě loni působili jen sami zakladatelé, dnes zaměstnává na plný úvazek sedm lidí a dalších osm tu vypomáhá. Největší podíl práce samozřejmě obstará zhruba 12 milionů včel, jež včelařství chová. A tak dělají manželé Kölblovi vše pro to, aby se hmyz cítil jako v bavlnce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Péče o úly začíná v lednu, kdy se vyvařuje vosk a opravují úly a jejich jednotlivé části. Spousta práce je samozřejmě se stáčením medu během sezóny. Celkově jí je ale nejvíce okolo monitoringu včel a toho, aby úly zůstaly čisté, což je klíčové pro to, abychom omezili napadení roztoči,“ vysvětluje Alena Kölblová.

Boj s kleštíkem moderní cestou

Právě boj s roztoči se pro Kölblovi stal jedním z hlavních témat. Včelstva nejen v České republice decimuje Varroa destructor, známý též jako kleštík včelí. Jak manželé vysvětlují, konzervativní čeští včelaři přistupují k boji s tímto roztočem chemickou cestou, která ovšem není nejvhodnější vůči životnímu prostředí.

„Každý včelař má volbu vybrat si léčivo. Pokud včelaři opakovaně a dlouhodobě používají chemické preparáty, není to rozhodně v pořádku a nesou spoluvinu za bídný stav včel. Nechci tvrdit, že chemická léčiva musí naprosto zmizet, včelaři je ale používají v příliš velké míře,“ říká s povzdechem Josef Kölbl a vyjmenovává látky jako fluvalináty nebo amitraz s tím, že nejvhodnějším způsobem léčby nejsou ani kyseliny mravenčí a šťavelová, které se v boji s roztoči též používají.

Manželé se proto rozhodli jít cestou pokroku a využít české know-how. V polovině loňského roku jsme psali o termosolárních úlech, nové technologii, díky které se lze kleštíků zbavit zcela přírodní cestou. V tomto typu úlu je totiž možné vytvořit takové tepelné podmínky, že se kleštík doslova upraží, ale včelám vůbec nevadí.

vcelarstvi-domovina6

Foto: Včelařství Domovina

Do rozjezdu podnikání jsme dali všechny úspory, vzpomíná Alena Kölblová

Těmito úly začali Kölblovi postupně vybavovat svou farmu, přestože pro ně znamenají podstatně vyšší náklady i péči. Jeden termosolární úl vychází zhruba na 25 tisíc korun, a je tak pětkrát dražší než úl klasický. Je těžší a manipulace s ním je náročnější. Má však tu výhodu, že je možné s ním včelařit bez použití chemických preparátů.

Nejsou to ovšem jen termosolární úly, prostřednictvím kterých se firma snaží ke včelaření přistupovat jinak. „Vysazujeme luční kvítí pro dostatek potravy a jako přirozené prostředí. K tomuto důležitému kroku vybízíme i zákazníky. Na e-shopu nabízíme směs semínek květin, ze kterých včely sbírají nektar,“ vysvětluje Kölbl, jenž se s manželkou pustil i do produkce medových pomazánek, ořechů v medu a netradičních variant ochucených pastovaných medů.

oceterie-nahled

Přečtěte si takéS octy začínali v obýváku, dnes umí kromě balzamika i misoS octy začali v obýváku. Dnes umí kromě balzamika i miso a svými výrobky zásobí nejlepší české kuchaře

Největší oblibě se prý těší medy malinové, borůvkové nebo zázvorové. „Určitě jsme vzbudili zájem i modrým medem se spirulinou,“ dodává Kölblová s tím, že medy ochucují ingrediencemi od zavedených českých firem, ale nabízejí i druhové medy zahraničních včelařů, které si velmi pečlivě vybírají.

„Některé typy medů u nás nelze vůbec vyprodukovat, nejsou zde vhodné podmínky. Byznys s medem je velmi tvrdá a nekompromisní disciplína, kde bohužel není místo pro důvěru, protože vadná šarže může nadělat spoustu paseky. Proto vybíráme dodavatele podle dat, která ukazují kvalitu medu. Přes to vlak nejede,“ vysvětluje Kölbl, podle kterého by farma i díky tomuto přístupu mohla v letošním roce vyrůst na tržby mezi 60 a 90 miliony. Už nyní naznačuje i možnou expanzi do zahraničí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Inovují turnovskou tradici zpracování drahých kamenů. Místo šperků tvoří špičková vědecká zařízení

EY Technologickým podnikatelem roku 2023 se stal Jindřich Houžvička, majitel společnosti Crytur, kde rostou krystaly doslova pod rukama.

crytur-houzvicka

Foto: EY Podnikatel roku / CzechCrunch

Jindřich Houžvička, majitel společnosti Crytur

0Zobrazit komentáře

Plzeň je známá výrobou piva, Mladá Boleslav produkcí automobilů, Jablonec nad Nisou pro skleněnou bižuterii a Turnov je proslavený zpracováním drahokamů, zejména českého granátu. Sídlí zde však i společnost Crytur, která k práci s drahokamy přistupuje trochu netradičně. V jejích laboratořích jsou totiž doslova pěstovány krystaly využívané v sofistikovaných elektronických přístrojích jako elektronové mikroskopy, medicínské lasery či zařízení pro vyhledávání ropy. Ve svém oboru pokrývá Crytur většinu světového trhu a jeho majitel Jindřich Houžvička byl i proto zvolen letošním EY Technologickým podnikatelem roku.

Jak napovídají archeologické nálezy, kořeny tradice zpracování drahokamů na Turnovsku sahají až do pravěku. Od 16. století se pak zde začala utvářet specifická rukodělná odvětví zpracovávající drahé kameny pocházející z bohatých nalezišť v Českém ráji a Podkrkonoší.

Turnovský Crytur (název vznikl spojením slov crystal a Turnov) navazuje na práci Výzkumného ústavu pro drahokamy, který byl ve městě založen v roce 1943. Výzkumný ústav se v druhé polovině minulého století proměnil na producenta umělých krystalů, který po revoluci spadal pod Preciozu a samostatnou společností se stal v roce 1998.

Krystaly tvoří jádro firmy dodnes, nicméně Crytur se mimo jejich pěstování začal postupem času věnovat také obalování krystalů dalšími technologiemi. Jedná se o optické, mechanické a elektronické vrstvy, ze kterých na konci celého procesu vzniknou složitá optometrická zařízení.

Patří mezi ně elektronové mikroskopy, rentgeny, lasery, zařízení pro detekci radiace či vyhledávání ropy. Společnost se také věnuje výrobě a úpravě krystalů využívaných v různém osvětlení a její odborníci v laboratořích provádí i potahování materiálů nanovrstvami, které přidávají nové vlastnosti. „To, co nás nejvíc živí, je ale počítačový průmysl, tedy čipy,“ říká pro CzechCrunch Jindřich Houžvička, majitel Cryturu. Jejich řešení jsou totiž využívána při výrobě detektorů pro výrobu čipů po celém světě.

Krystaly Cryturu rostou pod rukama asi čtyřem stovkám zaměstnanců. „Krystal roste zhruba tři až čtyři týdny,“ vysvětluje Houžvička a ukazuje celý proces, kdy se krystal pomocí rotace pomalu vytahuje z kelímku s taveninou. Takto se získávají například krystaly neodymového granátu, které se po úpravách využívají v laserech.

„V celé řadě aplikací jsme světovou jedničkou nebo dvojkou. Jsme největší evropský výrobce laserové optiky a laserových krystalů. Děláme spoustu obskurních aplikací, jako jsou krystaly pro částicovou fyziku či dlouhé safírové tyče,“ přibližuje Houžvička a dodává: „Ve světě je strašně málo firem, které dovedou něco podobného. Živíme se tím, že dokážeme vyřešit složité věci a pomáháme s těmi nejnáročnějšími technickými řešeními.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za toto úsilí byl nyní Houžvička a jeho společnost, kterou on sám označuje za své čtvrté dítě, oceněn titulem EY Podnikatel roku Libereckého kraje a nyní i titulem EY Technologický podnikatel roku 2023 v celostátní kategorii. Porotu soutěže, jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch, oslovila i snaha firmy neustále vyvíjet nová řešení, což je úkolem pětadvacetičlenného týmu vědeckých odborníků. Společnost ale ve velkém spolupracuje také s univerzitami a mladou krev přivádí i do svých řad.

Houžvička věří, že Crytur má před sebou ještě spoustu prostoru, kam se může rozvíjet. Kombinaci vývoje v optice, elektrotechnice a CNC obrábění s přesností v meřítku mikronů považuje za světový unikát a hovoří o plánech do čtyř let navýšit aktuální obrat ve výši 640 milionů korun až na částku jedna a půl miliardy korun.