Z veslaře byznysmenem. Antonín Strach buduje se speciálkami pro sportovce stamilionové království
Součástí rodinného sportovního byznysu je i někdejší slalomářská mistryně světa Šárka Strachová.
Při sportování dochází k uvolňování endorfinu. Přezdívá se mu hormon štěstí, protože když se vyplavuje v těle, vyvolává pocity euforie, radosti či motivace. Ty moc dobře zná Antonín Strach, který po endorfinu dokonce pojmenoval část svého byznysu. Bývalý závodní veslař společně se svou manželkou a někdejší lyžařskou mistryní světa Šárkou Strachovou buduje specializované prodejny se sportovním vybavením všeho druhu a nadšení pro sport se prolíná jeho osobním i pracovním životem. Vítejte v Endorphin Republic.
„Ve sportu jsem doma, znám ho ze všech stran,“ přitakává čerstvě třiapadesátiletý Antonín Strach, který v mládí v rukou třímal vesla a proháněl se s kolegy na veslařských závodech, aby se následně, ještě v průběhu 90. let, pustil také do podnikání. Se sportem to ale nejprve nemělo nic společného. První byznysové zkušenosti Strach sbíral ve velkoobchodu s potravinami, a byť na tyto cenné zkušenosti nedá dopustit, vždy ho to táhlo ke sportu.
Když se pak naskytla možnost převzít distribuci několika sportovních značek v Česku, neváhal. Rozjel tu prodej kol uznávané švýcarské značky Scott, postupně k nim přidal další jako Bergamont nebo Dolomite a dnes je z toho byznys pokrývající také Slovensko a Maďarsko, který se v tržbách přibližuje půl miliardě korun. Ta nejvýraznější značka Strachova sportovního byznysu se dnes ovšem jmenuje Endorphin Republic, nefalšovaná speciálka, která obslouží i ty nejnáročnější sportovní fajnšmekry, ať už jsou profíci, nebo amatéři.
„Endorphin Republic je výsledek mé více než dvacetileté práce ve sportu a mé představy, kam by se měl ubírat prodej sportovních potřeb,“ říká Antonín Strach. Aktuálně jde o šest velkých kamenných prodejen v Praze, Brně, Hradci Králové, Olomouci a Bratislavě, propracovaný e-shop a vedle sportovního vybavení a náčiní od cyklistiky přes běh až po lyžování také širokou paletu služeb. Právě na ní Strach endorfinovou republiku staví. Stejně jako samotný nákup je podle něj důležitý i následný servis a péče o zákazníka.
Jedním z klíčů k úspěchu je, že se Strach ve svých obchodem obklopuje lidmi, kteří jsou obvykle současní nebo bývalí sportovci a mají aktivní vyžití všeho druhu v krvi. „Chceme, aby lidé, kteří mají rádi sport a chtějí ho provozovat na jakékoliv úrovni, dostali podobný servis jako profesionálové. Je velký rozdíl v zážitku, pokud jezdíte na servisovaném kole, nebo se o něj nestaráte,“ říká Strach, který na bicyklech byznysově vyrostl, ale dnes už obsluhuje i běžce, lyžaře, skialpinisty nebo běžkaře a milovníky dalších outdoorových sportů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVšech šest kamenných poboček nabízí velkorysé prostory přesahující tisíc metrů čtverečních. Prostor je tak na stovky silničních a horských kol i elektrokol a stovky lyží všeho druhu. Narazit v nich můžete i na Šárku Strachovou, rozenou Záhrobskou, úspěšnou alpskou lyžařku, která má ve sbírce bronzovou medaili z olympijských her ve Vancouveru a titul světové šampionky. Se svým současným manželem se dala dohromady ještě během aktivní kariéry, když jí začal dělat kondičního trenéra. Dnes Strachovi společně budují stamilionové sportovní království.
V plánech zakladatele Endorphin Republic je překonat letos v tržbách čtvrt miliardy korun. V příštím roce už míří přes 300 milionů a číslo, na které zatím dle svých slov dohlédne a rád by se k němu brzy dostal, je 400 milionů. „Dál zatím nevidíme. I proto, že cílíme na specifickou klientelu. Ale plány jsou velké. V Česku nikdo specializovaný sportovní obchod na takové úrovni nedělá,“ je přesvědčen Strach. Na jedné straně jsou obří prodejci jako Sportisimo, jež cílí na masy, na druhé pak specialisté, kteří ale operují v mnohem menším rozsahu.
Ambasadory Endorphin Republic jsou i bývalý běžec na lyžích Martin Koukal a slalomářka Šárka Strachová
Před časem svůj konec v Česku oznámil prodejce sportovního zboží Hervis, což podle šéfa Endorphin Republic značí, že trh se sportovním zbožím za co nejnižší cenu je přehřátý. „Sportovní speciálky podle mě často neodpovídají tomu, jakou úroveň zboží prodávají. Když si kupuji kolo za 150 až 200 tisíc korun, očekával bych u něj perfektní servis, jako když si kupuji auto,“ míní Strach a právě takové služby včetně garančních prohlídek zákazníkům poskytuje.
Stále důležitější součástí prodejní sítě je také e-shop, který funguje jednak jako výkladní skříň kamenných poboček, ale na internetu se už dnes nakupují i drahá kola, která pak zákazníkům Endorphin Republic přiveze až domů proškolený prodejce. Kolo v ceně malého automobilu si totiž žádá řádné seřízení i výklad. Antonín Strach se navíc chystá služby ještě pozvednout a na jaře spouští online servisní knížku. U aut je to běžná věc, ale kompletní přehled o všech úkonech i pravidelném servisu teď budou mít po ruce v elektronické podobě i cyklisté.
Kol je přitom na trhu pořád nedostatek, pandemie totiž posadila do sedel pomalu celé Česko, ale Strach věří, že to růst Endorphin Republic nijak nezbrzdí. Celý ho přitom od začátku financuje z vlastních zdrojů a investory na palubu brát nehodlá, byť už jich několik historicky projevilo zájem. Prý by mu to bralo potřebnou volnost. „Díky tomu, že děláme jen to, na co si vyděláme, rosteme v klidnějšímu tempu a se střídmýma očima,“ říká. Prozatím se ani neplánuje vydávat mimo Česko a Slovensko, prostor pro růst na domácím trhu stále vidí velký.
Partnerem článku je společnost Endorphin Republic. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.