Z veslaře byznysmenem. Antonín Strach buduje se speciálkami pro sportovce stamilionové království

Součástí rodinného sportovního byznysu je i někdejší slalomářská mistryně světa Šárka Strachová.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

strach

Foto: Endorphin Republic

Antonín Strach, zakladatel Endorphin Republic

Při sportování dochází k uvolňování endorfinu. Přezdívá se mu hormon štěstí, protože když se vyplavuje v těle, vyvolává pocity euforie, radosti či motivace. Ty moc dobře zná Antonín Strach, který po endorfinu dokonce pojmenoval část svého byznysu. Bývalý závodní veslař společně se svou manželkou a někdejší lyžařskou mistryní světa Šárkou Strachovou buduje specializované prodejny se sportovním vybavením všeho druhu a nadšení pro sport se prolíná jeho osobním i pracovním životem. Vítejte v Endorphin Republic.

„Ve sportu jsem doma, znám ho ze všech stran,“ přitakává čerstvě třiapadesátiletý Antonín Strach, který v mládí v rukou třímal vesla a proháněl se s kolegy na veslařských závodech, aby se následně, ještě v průběhu 90. let, pustil také do podnikání. Se sportem to ale nejprve nemělo nic společného. První byznysové zkušenosti Strach sbíral ve velkoobchodu s potravinami, a byť na tyto cenné zkušenosti nedá dopustit, vždy ho to táhlo ke sportu.

Když se pak naskytla možnost převzít distribuci několika sportovních značek v Česku, neváhal. Rozjel tu prodej kol uznávané švýcarské značky Scott, postupně k nim přidal další jako Bergamont nebo Dolomite a dnes je z toho byznys pokrývající také Slovensko a Maďarsko, který se v tržbách přibližuje půl miliardě korun. Ta nejvýraznější značka Strachova sportovního byznysu se dnes ovšem jmenuje Endorphin Republic, nefalšovaná speciálka, která obslouží i ty nejnáročnější sportovní fajnšmekry, ať už jsou profíci, nebo amatéři.

endorphin2

Foto: Endorphin Republic

Specializované prodejny Endorphin Republic nabízí kola, lyže, běžeckou a další výbavu

„Endorphin Republic je výsledek mé více než dvacetileté práce ve sportu a mé představy, kam by se měl ubírat prodej sportovních potřeb,“ říká Antonín Strach. Aktuálně jde o šest velkých kamenných prodejen v Praze, Brně, Hradci Králové, Olomouci a Bratislavě, propracovaný e-shop a vedle sportovního vybavení a náčiní od cyklistiky přes běh až po lyžování také širokou paletu služeb. Právě na ní Strach endorfinovou republiku staví. Stejně jako samotný nákup je podle něj důležitý i následný servis a péče o zákazníka.

Jedním z klíčů k úspěchu je, že se Strach ve svých obchodem obklopuje lidmi, kteří jsou obvykle současní nebo bývalí sportovci a mají aktivní vyžití všeho druhu v krvi. „Chceme, aby lidé, kteří mají rádi sport a chtějí ho provozovat na jakékoliv úrovni, dostali podobný servis jako profesionálové. Je velký rozdíl v zážitku, pokud jezdíte na servisovaném kole, nebo se o něj nestaráte,“ říká Strach, který na bicyklech byznysově vyrostl, ale dnes už obsluhuje i běžce, lyžaře, skialpinisty nebo běžkaře a milovníky dalších outdoorových sportů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Všech šest kamenných poboček nabízí velkorysé prostory přesahující tisíc metrů čtverečních. Prostor je tak na stovky silničních a horských kol i elektrokol a stovky lyží všeho druhu. Narazit v nich můžete i na Šárku Strachovou, rozenou Záhrobskou, úspěšnou alpskou lyžařku, která má ve sbírce bronzovou medaili z olympijských her ve Vancouveru a titul světové šampionky. Se svým současným manželem se dala dohromady ještě během aktivní kariéry, když jí začal dělat kondičního trenéra. Dnes Strachovi společně budují stamilionové sportovní království.

V plánech zakladatele Endorphin Republic je překonat letos v tržbách čtvrt miliardy korun. V příštím roce už míří přes 300 milionů a číslo, na které zatím dle svých slov dohlédne a rád by se k němu brzy dostal, je 400 milionů. „Dál zatím nevidíme. I proto, že cílíme na specifickou klientelu. Ale plány jsou velké. V Česku nikdo specializovaný sportovní obchod na takové úrovni nedělá,“ je přesvědčen Strach. Na jedné straně jsou obří prodejci jako Sportisimo, jež cílí na masy, na druhé pak specialisté, kteří ale operují v mnohem menším rozsahu.

endorphin3

Foto: Endorphin Republic

Ambasadory Endorphin Republic jsou i bývalý běžec na lyžích Martin Koukal a slalomářka Šárka Strachová

Před časem svůj konec v Česku oznámil prodejce sportovního zboží Hervis, což podle šéfa Endorphin Republic značí, že trh se sportovním zbožím za co nejnižší cenu je přehřátý. „Sportovní speciálky podle mě často neodpovídají tomu, jakou úroveň zboží prodávají. Když si kupuji kolo za 150 až 200 tisíc korun, očekával bych u něj perfektní servis, jako když si kupuji auto,“ míní Strach a právě takové služby včetně garančních prohlídek zákazníkům poskytuje.

Stále důležitější součástí prodejní sítě je také e-shop, který funguje jednak jako výkladní skříň kamenných poboček, ale na internetu se už dnes nakupují i drahá kola, která pak zákazníkům Endorphin Republic přiveze až domů proškolený prodejce. Kolo v ceně malého automobilu si totiž žádá řádné seřízení i výklad. Antonín Strach se navíc chystá služby ještě pozvednout a na jaře spouští online servisní knížku. U aut je to běžná věc, ale kompletní přehled o všech úkonech i pravidelném servisu teď budou mít po ruce v elektronické podobě i cyklisté.

Kol je přitom na trhu pořád nedostatek, pandemie totiž posadila do sedel pomalu celé Česko, ale Strach věří, že to růst Endorphin Republic nijak nezbrzdí. Celý ho přitom od začátku financuje z vlastních zdrojů a investory na palubu brát nehodlá, byť už jich několik historicky projevilo zájem. Prý by mu to bralo potřebnou volnost. „Díky tomu, že děláme jen to, na co si vyděláme, rosteme v klidnějšímu tempu a se střídmýma očima,“ říká. Prozatím se ani neplánuje vydávat mimo Česko a Slovensko, prostor pro růst na domácím trhu stále vidí velký.

Partnerem článku je společnost Endorphin Republic. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Slovenský Optiomat pomáhá firmám se zaměstnaneckými akciemi. S podporou investorů teď míří do Evropy

Pokud nastanou očekávané změny, opční plány budou v Evropě populárnější než ve Spojených státech, věří zakladatelé startupu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

peter-paeek_accace-min

Foto: Accace

Peter Pašek ze společnosti Accace, která do Optiomatu investovala

Stále více majitelů či zakladatelů startupů má chuť podělit se o úspěch a motivovat klíčové lidi ve firmě k lepším výkonům. Také v Česku na popularitě získávají zaměstnanecké akcie, kvůli nevhodně nastavené legislativě je ale tvorba takzvaných ESOPů (employee stock option plan) časově i finančně náročná. Pomocnou ruku s řešením těchto problémů nabízí slovenská platforma Optiomat, jež sází na plně digitální přístup i rychlost nastavení. S podporou investorů nyní získává první klienty včetně tuzemských a v příštích letech plánuje dobýt celou Evropu.

Dva Slováci Peter Pašek a Peter Goceliak se poznali na ještě loni populárním fenoménu Clubhouse. Na tuto sociální síť si dnes už téměř nikdo ani nevzpomene, pro zmiňované muže ale znamenala zárodek další spolupráce. Peter Pašek měl jakožto partner poradenské společnosti Accace otevřenou místnost na téma zaměstnaneckých akcií a Peter Goceliak se zkušenostmi z řízení private equity projektů se do ní přidal s tím, že jej téma zajímá a má návrh řešení, které by mohlo celou problematiku automatizovat a digitalizovat.

Z jejich náhodného setkání vznikl po čase Optiomat, který teď už jako spuštěný produkt umožňuje rychlé nastavení i management programů zaměstnaneckých akcií pro majitele i pracovníky ve firmách. Soustředí se přitom hlavně na menší startupy a společnosti, které zatím nemají takový příjem, aby si mohly dovolit platit drahé poradce a právníky.

„Chtěli jsme přinést nástroj, který šetří čas a peníze zakladatelům při tvorbě i řízení těchto programů. S prvotní myšlenkou přišel Peter Goceliak, já a náš tým řešíme hlavně legislativní stránku věci, tedy aby všechno fungovalo v souladu s legislativami napříč Evropou,“ popisuje pro CzechCrunch Peter Pašek z Accace. Poradenská společnost nakonec do startupu sama vstoupila.

peter-goceliak-foto-min

Foto: Optiomat

Peter Goceliak, zakladatel Optiomatu

Začátkem letošního roku do Optiomatu investovala 300 tisíc eur, asi 7,5 milionu korun. Spíš než o kapitál ale jde hlavně o strategické partnerství, kdy se Accace bude aktivně podílet na dalším rozvoji firmy. Ta je zatím totiž na začátku.

Produkt Optiomatu využívají desítky klientů ze Slovenska, Česka, Maďarska nebo Rumunska a v plánu je obsazovat i další evropské trhy. Cena za využívání platformy se pohybuje od 50 eur (asi 1 200 korun) měsíčně a a využívá ji například slovenský startup Photoneo, do nějž koncem loňska investoval i český fond Credo Ventures.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Optiomat do velké míry funguje automaticky, po vyplnění základních údajů o firmě a parametrů ESOPu (objem podílu, délka vestingu a další podmínky) majitel do platformy pozve kolegy, kterým chce účast na ESOPu nabídnout. Po ověření jejich identity pomocí snímání dokladů totožnosti a ověření biometrických údajů podobně jako v bankovních aplikacích následuje zahájení digitálního podpisu smlouvy, o čemž jsou obě strany informovány e-mailem. Optiomat tím šetří čas i administrativu.

Z legislativního hlediska se smlouvy řídí zejména nizozemským právem, protože primárním cílem Optiomatu je pokrýt celý evropský trh. „Existuje smluvní volnost, takže využití Nizozemska není problém. V Česku nebo na Slovensku ESOP není pojmenovaný typ smlouvy, takže náš právní pořádek ani neupravuje, jaké náležitosti by měl mít. Nizozemsko jsme zvolili díky zmiňovaným digitálním certifikátům, které tam dokážeme efektivně vydávat,“ doplňuje Pašek.

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

Země napříč Evropou se přitom zavázaly, že legislativní podmínky pro tvorbu ESOPů výrazně zjednoduší, ve svém programovém prohlášení to má i současná česká vláda. Jejich zdanění je totiž pořád nevýhodné a v různých formách komplikované. Pokud na tyto změny dojde, tvůrci Optiomatu věří, že důležitost nástroje, jako je ten jejich, ještě více vzroste. „Pokud nastanou očekávané změny, opční plány získají v Evropě na ještě větší popularitě, než je tomu ve Spojených státech,“ dodává Pašek.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je platforma Optiomat. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.