Z virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

Michal PtáčekMichal Ptáček

jaroslav-beck-boxed1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games

0Zobrazit komentáře

Málokterému oboru vlila situace posledních týdnů krev do žil tolik jako virtuální realitě. V době, kdy je velká část produktivní populace zavřena doma a firmy po celém světě hromadně aplikují home office, se právě o tomto oboru mluví jako o budoucnosti komunikace. A nejen to. Ostatně o potenciálu virtuální reality v mnoha oblastech našich životů hovořil na naší konferenci CzechCrunch Onlajn spolutvůrce české VR hry Beat Saber Jaroslav Beck.

Ačkoliv se první virtuální headsety ke koncovým zákazníkům začaly šířit už začátkem devadesátých let, ten pravý boom nás podle Becka teprve teď čeká. A změní nejen způsob, jakým konzumujeme mediální obsah a bavíme se, ale i jak komunikujeme nebo se vzděláváme. Díky nasazení brýlí pro virtuální realitu totiž nebude nutné trávit dlouhé hodiny před tabulí, jelikož stejné informace bude student schopný získat právě i ve virtuálním světě, navíc za násobně rychlejší dobu.

„Představte si, že budete moct vzít špičku trojúhelníku, libovolně s ním hýbat, měnit jeho úhly nebo v reálném čase upravovat různé vzorce. Díky interaktivitě vše pochopíte za zlomek času,“ popisuje Jaroslav Beck obří potenciál virtuální reality ve vzdělávání.

cc-onlajn

Foto: CzechCrunch

Jaroslav Beck byl hostem konference CzechCrunch Onlajn o budoucnosti Česka

Velkých změn se ale dle Becka, který měl v Beat Saberu na starost především hudební stránku věci, dočká i pracovní trh a očekávat bychom mohli například ustupující vliv open-space kancelářských prostorů. Ty v některých firmách jednoduše nahradí virtuální pracoviště. V praxi to bude podle Becka vypadat tak, že člověk bude například na dovolené Bali, nasadí na hlavu virtuální headset a v mžiku se přemístí do kanceláře nebo na schůzku za dalšími kolegy, kteří jsou na druhém konci světa.

„Všude ve světě se začínají pořádat konference ve virtuální realitě a období, ve kterém se teď nacházíme, tuto evoluci zásadně zrychluje,“ říká Beck, který společně se slovenskými vývojáři Jánem Ilavským a Vladimírem Hrinčárem vytvořil historicky nejúspěšnější hru ve virtuální realitě a o úspěchu Beat Saberu hovořil také v našem podcastu.

Fotorealističtí avataři s emocemi

S postupnými softwarovými vylepšeními se navíc vizuální provedení virtuální reality bude neustále vylepšovat, až dojdeme do doby, kdy virtuální avataři budou kopírovat podobu jejich „lidských majitelů“. Časem se tak můžeme těšit na fotorealistické zpracování a věrohodné zobrazení emocí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poznáme tedy, zda se protějšek během virtuální schůzky mračí, směje nebo se třeba otáčí. To podle Becka zásadně ulehčí komunikaci na dálku a vyřeší problém „2D komunikace“, kterým trpí dnešní technologie jako FaceTime nebo Zoom.

Původním startovacím prvkem, který tuto revoluci způsobí, jsou přitom hry, které postupně do virtuální reality dostávají i běžné lidi, tak jako se to povedlo právě Beat Saberu.

Lidé vzali virtuální realitu útokem

Úspěšná hra z dílny Beat Games trochu překvapivě v aktuální době nezaregistrovala radikálně zvýšené prodeje ze strany hráčů. Důvodem je nicméně fakt, že Beat Saber se už nějaký čas dodává jako předinstalovaná hra do virtuálních headsetů Oculus, a ty jsou aktuálně nedostatkovým zbožím.

Oculus jinak patří do portfolia sociální sítě Facebook, který si před několik měsíci vyhlédl i právě českou vývojářskou firmu a v listopadu v ní koupil stoprocentní podíl. Nyní tak Beat Saber z velké části používá jako jeden z hlavních taháků, proč si vlastní VR headset pořídit.

jaroslav-beck3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games

Zájem o virtuální headsety během koronavirové krize dle Becka vzrostl natolik, že jsou jednotlivá zařízení po celém světě vyprodaná. K masovější adopci mezi lidmi je však třeba vytvořit ještě více aplikací a her, které ukážou další smysluplné využití této technologie. Beat Saber je totiž teprve začátek.

„Pointou ale není nasadit si na hlavu VR headset, uzavřít se do virtuálního světa a už z něj nikdy nevyjít. Důvod, proč jsem nadšený z virtuální reality, je hlavně ten, že to velmi urychlí práci,“ dodává Beck.

***

Co dalšího Jaroslav Beck o virtuální realitě řekl a jaké VR aplikace a hry ho v poslední době zaujaly, se dozvíte v kompletním záznamu z naší konference CzechCrunch Onlajn, na které vystoupili například také Tomáš Čupr, Ondřej Kania, Libuše Šmuclerová, Dita Přikrylová, Pavel Doležal nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.

Kyberzločinci nemají morální zábrany ani v těchto dnech, prevence je důležitější než kdy jindy, říká Michal Řezáč z Gordicu

Michal ŘezáčMichal Řezáč

michal-rezac

Foto: Gordic

Michal Řezáč z rodinné firmy Gordic

Pokud si říkáte, že mají určitě i hackeři v těchto nelehkých dnech alespoň trochu slitování, mýlili byste se. Události minulých týdnů nám ukázaly, že kyberzločincům dokonce není proti srsti během nouzového stavu paralyzovat svými útoky ani zdravotnická zařízení, čehož jsme byli svědky například při nedávných útocích na Fakultní nemocnici v Brně Bohunicích, nemocnici v Benešově nebo na významné zaměstnavatele, jako je OKD.

Žádný pokles kyberkriminality se nekoná, spíše naopak. Za poslední měsíc vzrostl počet kybernetických útoků dle magazínu Infosecurity více než o třetinu.

Významně k tomu přispěla i nutnost mnoha firem digitalizovat většinu svých procesů. Jistě, řada společností disponuje solidní ochranou a dodržuje nutné kroky v oblasti prevence kybernetické bezpečnosti, rozhodně to ale zdaleka neplatí o všech.

Není virus jako virus

Mnoho z nich podle analýzy BEAN, kterou zpracovává platforma KYBEZ, nebylo připraveno na tak rychlý přesun do online prostředí, ve kterém se teprve teď snaží zorientovat. Zabezpečení tak řeší minimálně nebo až dodatečně.

michalrezac

Foto: Lukáš Kenji Vrábel

Michal Řezáč, který v Gordicu řeší rozvoj a také kybernetickou bezpečnost

O tom, že výraz „etika“ kyberkriminálníci ve svých slovnících nemají, svědčí i nedávná zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO), která varovala před obrovskou vlnou podvodných e-mailů zneužívajících téma pandemie koronaviru. Útočníci se vydávají za členy Světové zdravotnické organizace nebo Centra pro kontrolu a prevenci nemocí.

Prostřednictvím těchto e-mailů odkazují na falešné weby tvářící se jako oficiální a požadují dary na vývoj smyšlených vakcín a léčiv právě proti COVID-19. Druhou strategií je pak odkazovat v e-mailech na weby, kde by měl čtenář objevit klíčové informace o nutných opatřeních. Jde však o typické phishingové či ransomware útoky s cílem zašifrování a odcizení dat uživatele prostřednictvím škodlivého kódu.

Klíčová je prevence

„Hackeři se dovedou rychle přizpůsobit jakýmkoliv změnám i podmínkám a umí nečekaně zaútočit na jakýkoliv typ organizací veřejného i soukromého sektoru. Klíčové je tak zodpovědné uchopení prevence. Rozhodně je totiž snadnější útokům předejít než řešit jejich dopady,“ říká Michal Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj a kybernetickou bezpečnost společnosti Gordic.

Na této myšlence vznikla i platforma Gordic CyberSec, která se zaměřuje na poskytování služeb a vývoj nástrojů právě pro zajištění kybernetické bezpečnosti (odtud i název vycházející z anglických slov Cyber Security) soukromých i veřejných organizací a optimalizaci nakládání s osobními údaji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vzhledem k aktuální situaci tak není divu, že je o CyberSec v těchto dnech extrémní zájem a ve velkém pomáhá firmám, které řeší následky kybernetických útoků. Těžiště práce lidí v CyberSecu však leží v prevenci. Například díky aplikaci CSA lze spravovat a analyzovat stav zabezpečení nejrůznějších aktiv, odhalovat a řešit slabá místa, zpracovávat analýzu a audit kybernetické bezpečnosti.

„Aplikace CSA, tedy Cyber Security Audit, umožňuje firmám komplexně a trvale řídit kybernetickou bezpečnost. Navíc je natolik intuitivní, že se v jejím prostředí snadno zorientují manažeři kybernetické bezpečnosti, analytici, management firmy i pracovníci zodpovědní za kybernetickou bezpečnost organizace,“ vysvětluje vedoucí týmu CyberSec Vojtěch Hvězda.

nemocnice-v-benesove

Možnosti, jak útokům předcházet, tedy jsou, stačí jen nespoléhat na to, že se taková situace právě vaší organizaci vyhne. Jak ukazují data Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) z roku 2018, napadené subjekty se nejčastěji potýkají s narušením dostupnosti operačního systému (v celkem 33 % případů), dále s podvody, jako například s phishingem nebo neoprávněným využitím ICT (26 %), a se škodlivým obsahem (17 %).

Téměř každý desátý nahlášený incident se ale týkal narušení informační bezpečnosti, jako jsou neautorizované přístupy k informacím nebo jejich změny.

Zacíleno na data

Útoky hackerů mají různé scénáře. Někdy je cílem zablokovat webové stránky, omezit a zašifrovat uživatelům přístup k datům a následně je vydírat. Nezřídka se však objevují útoky, jejichž cílem je přímo osobní a citlivé údaje odcizit.

„Tyto útoky pro napadené firmy představují obrovské náklady, a to nejen při obnově dat a zavedení nutných opatření, aby se situace neopakovala, ale také na kompenzaci škod těm, jejichž data hacker odcizil,“ doplňuje Michal Řezáč.

virtualhelsinki_3

Přečtěte si takéPrvomájový koncert v digitálních Helsinkách. Finové uspořádali po vzoru Fortnite virtuální oslavu pro stovky tisíc lidíPrvomájový koncert v digitálních Helsinkách. Finové uspořádali po vzoru Fortnite virtuální oslavu pro stovky tisíc lidí

Další nástroje Gordic CyberSec, jmenovitě GDA, GDPO a PDIL, se zaměřují právě na osobní údaje, konkrétně jejich správu a zpracování, nakládání s nimi, jejich vyhledávání v souborech a databázích nebo řešení požadavků, na které mají subjekty údajů právo. Díky kvalitní správě a důkladné analýze aktiv tak firmy vědí, na co se prioritně zaměřit při jejich ochraně, aby škody po případném útoku byly minimální.

Doufejme, že kromě všech negativních dopadů přinese nouzový stav alespoň pozitivum v podobě prozření mnohých organizací a uvědomění, že čím více využíváme výhod online světa, tím více musíme řešit kybernetickou bezpečnost. Ta v současnosti již není pouhou zákonnou povinností, jde o existenční nutnost.