Z YouTube je patnáctimiliardový byznys. Google poprvé odhalil, kolik mu platforma na sledování videí generuje peněz
Technologickým obrům se v posledních letech skvěle daří. Jak na poli příjmů, tak růstem, který vede k důvěře investorů a rostoucí hodnotě akcií. Mezi stálicemi na tomto poli bezpochyby patří i Google, který si vybudoval monopol na vyhledávání a velmi propracovaný reklamní systém, na kterém ročně vydělává desítky miliard dolarů.
Vedle toho ale provozuje také cloudové služby, množství platforem a jednu z největších akvizičních sázek posledních dvou dekád – YouTube. Ten Google odkoupil od původních zakladatelů v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů, což je jen zlomek toho, kolik peněz mu přináší nyní.
Respektive ještě donedávna jsme to nevěděli přesně a oficiálně, ale mateřská společnost Googlu, Alphabet, nyní publikovala finanční výsledky za poslední čtvrtletí, kde se příjmy YouTube objevily vůbec poprvé. Jak ovšem upozornil server MarketWatch, Alphabet tak patrně neučinil zcela dobrovolně.
Podle nových pravidel Americké komise pro cenné papíry (SEC) a burzu schválených v roce 2014, jež vešly v platnost na konci roku 2017, musí firmy předkládat finanční výsledky svým investorům stejně, jako je předkládají svým hlavním představitelům, typicky výkonným ředitelům. V praxi to znamená, že pokud výkonný ředitel zná konkrétní výsledek za velkou část firmy, firma by ho měla ukázat i investorům.
Přestože už tato pravidla nějakou dobu platí, Alphabet dosud v diskuzi se SEC argumentoval tím, že nejvyšší představitel firmy, výkonný ředitel Alphabetu Larry Page, tak podrobné výsledky nedostával, měl je pouze výkonný ředitel dceřiného Googlu Sundar Pichai. Jenže právě Pichai koncem loňského roku převzal otěže celého Alphabetu a jelikož již předtím firma přiznala, že Pichai do výsledků podrobně vidí, musela je nyní předložit také investorům.
Za poslední čtvrtletí fiskálního roku 2019 celý Alphabet utržil 46,1 miliardy dolarů, ze kterých celkem 27,2 miliardy dolarů tvořily příjmy z reklamy v rámci hlavního vyhledávače a přes 4 miliardy samotný YouTube, který na roční bázi představuje přibližně 10 procent tržeb. Za celý loňský rok přinesla platforma pro nahrávání a sledování videí mateřské firmě 15,15 miliardy dolarů, což bylo o 38 procent více než v roce 2018 a dokonce dvakrát více než rok předtím.
Podstatnou část příjmů YouTube generuje z placených členství v rámci YouTube Premium a Music, které mají mít podle šéfa společnosti Sundara Pichaie 20 milionů předplatitelů a jen za poslední tři měsíce v loňském roce utržily 3 miliardy dolarů. Jen něco kolem čtvrtiny příjmů z YouTube tak pocházelo z reklam. Potenciál růstu příjmů na YouTube je ovšem obrovský, aktuálně totiž vychází na 8 dolarů na jednoho z dvou miliard aktivních uživatelů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSundar Pichai je přitom klíčovou osobou v celém procesu – dlouhou dobu vedl samotný Google z pozice CEO, aby ke konci minulého roku dostal nabídku na souběžné vedení rovnou celé skupiny Alphabet. I díky tomu si může Pichai přijít až na čtvrt miliardy dolarů.
Vedle YouTube se ale Alphabetu, respektive Googlu, dařilo růst také na poli cloudových služeb. Za celý loňský rok vynesl Google Cloud 8,9 miliardy dolarů a blíží se postupně k magické hranici 10 miliard. Necelých 9 miliard v příjmech z cloudu znamenalo 53% růst oproti roku 2018. Hlavními soupeři na tomto poli jsou pro Google především Microsoft a jeho Azure a samozřejmě také Amazon Web Services.
I přes rostoucí tendenci u většiny služeb Googlu, respektive Alphabetu, se nepodařilo splnit očekávání analytiků a akciový trh na to okamžitě zareagoval čtyřprocentním poklesem. Při uzavření trhu se akcie Alphabetu pohybovaly na hranici 1 482 dolarů – po uzavření ovšem klesly až na 1 407 dolarů a nyní kolísají mezi tím a 1 422 dolary.
Alphabet byl přitom loni teprve čtvrtá společnost, která v historii Spojených států dosáhla na valuaci jednoho bilionu dolarů. Vedle něj se střídá ještě Apple, který je aktuálně nejhodnotnější, a také Microsoft. Samotný Alphabet se momentálně drží na 1,02 bilionu dolarů a jeho další směřování určí jen to, jak si podaří s dalším růstem a jak zakončí první kvartál roku 2020, který napoví trajektorii na celý rok.