Z YouTube je patnáctimiliardový byznys. Google poprvé odhalil, kolik mu platforma na sledování videí generuje peněz
Technologickým obrům se v posledních letech skvěle daří. Jak na poli příjmů, tak růstem, který vede k důvěře investorů a rostoucí hodnotě akcií. Mezi stálicemi na tomto poli bezpochyby patří i Google, který si vybudoval monopol na vyhledávání a velmi propracovaný reklamní systém, na kterém ročně vydělává desítky miliard dolarů.
Vedle toho ale provozuje také cloudové služby, množství platforem a jednu z největších akvizičních sázek posledních dvou dekád – YouTube. Ten Google odkoupil od původních zakladatelů v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů, což je jen zlomek toho, kolik peněz mu přináší nyní.
Respektive ještě donedávna jsme to nevěděli přesně a oficiálně, ale mateřská společnost Googlu, Alphabet, nyní publikovala finanční výsledky za poslední čtvrtletí, kde se příjmy YouTube objevily vůbec poprvé. Jak ovšem upozornil server MarketWatch, Alphabet tak patrně neučinil zcela dobrovolně.
Podle nových pravidel Americké komise pro cenné papíry (SEC) a burzu schválených v roce 2014, jež vešly v platnost na konci roku 2017, musí firmy předkládat finanční výsledky svým investorům stejně, jako je předkládají svým hlavním představitelům, typicky výkonným ředitelům. V praxi to znamená, že pokud výkonný ředitel zná konkrétní výsledek za velkou část firmy, firma by ho měla ukázat i investorům.
Přestože už tato pravidla nějakou dobu platí, Alphabet dosud v diskuzi se SEC argumentoval tím, že nejvyšší představitel firmy, výkonný ředitel Alphabetu Larry Page, tak podrobné výsledky nedostával, měl je pouze výkonný ředitel dceřiného Googlu Sundar Pichai. Jenže právě Pichai koncem loňského roku převzal otěže celého Alphabetu a jelikož již předtím firma přiznala, že Pichai do výsledků podrobně vidí, musela je nyní předložit také investorům.
Za poslední čtvrtletí fiskálního roku 2019 celý Alphabet utržil 46,1 miliardy dolarů, ze kterých celkem 27,2 miliardy dolarů tvořily příjmy z reklamy v rámci hlavního vyhledávače a přes 4 miliardy samotný YouTube, který na roční bázi představuje přibližně 10 procent tržeb. Za celý loňský rok přinesla platforma pro nahrávání a sledování videí mateřské firmě 15,15 miliardy dolarů, což bylo o 38 procent více než v roce 2018 a dokonce dvakrát více než rok předtím.
Podstatnou část příjmů YouTube generuje z placených členství v rámci YouTube Premium a Music, které mají mít podle šéfa společnosti Sundara Pichaie 20 milionů předplatitelů a jen za poslední tři měsíce v loňském roce utržily 3 miliardy dolarů. Jen něco kolem čtvrtiny příjmů z YouTube tak pocházelo z reklam. Potenciál růstu příjmů na YouTube je ovšem obrovský, aktuálně totiž vychází na 8 dolarů na jednoho z dvou miliard aktivních uživatelů.