Začali jako doktorandi, teď je jich přes 200. Český Rossum, který držel startupový rekord, učí počítače číst

Využívá umělou inteligenci, aby nahradila rutinní práci lidí. Startup prošel akceleračním programem od Googlu, který mu pomohl s novými strategiemi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

rossum-founders-boxed

Foto: Rossum

Spoluzakladatelé Rossumu Petr Baudiš, Tomáš Gogár a Tomáš Tunys

Bývá označován jako jeden z nejžhavějších favoritů na dalšího českého jednorožce, tedy startup s hodnotou větší než jedna miliarda amerických dolarů. Rossum zjednodušeně řečeno učí počítače číst a rozumět dokumentům, čímž automatizuje rutinní práci lidí, a ještě koncem roku 2021 od investorů získal jednu z nejvyšších investic, která putovala do startupu s kořeny u nás. A i když o něm od té doby nebylo moc slyšet, nadále pracuje na vylepšování své umělé inteligence a škálování byznysu.

Rossumu se od uzavření poslední investice v říjnu 2021 podařilo výrazně posílit také tým vedení, kam nastoupily posily na pozice finančního, personálního a marketingového ředitele. Celkem již zaměstnává přes dvě stě lidí. Jeho centrála zůstává nadále v Praze a své pobočky provozuje v Londýně a v americkém Charlestonu. Část týmu ale sdružuje virtuálně, v čemž plánuje pokračovat i nadále.

Nové investiční kolo přitom podle spoluzakladatele Tomáše Gogára otevírat nechce: „Rossum je velmi dobře zafinancovaný a aktuálně žádné další peníze nabírat neplánujeme.“ Naposledy v říjnu 2021 získal sto milionů dolarů (podle tehdejšího přepočtu 2,2 miliardy korun) v rámci takzvané Série A.

Částka se zařadila k nejvyšším investicím české historie. Tehdy šlo o rekord – tak finančně objemné kolo v tak brzkém stádiu totiž žádný startup tuzemských zakladatelů do té doby neuzavřel. Díky zmiňovaným výsledkům CzechCrunch vepsal Rossum do výběru CC25, pětadvacítky startupů, jež se vyplatí sledovat.

Z doktorandů startupisté

Rossum v roce 2017 zakládala trojice Petr Baudiš, Tomáš Gogár a Tomáš Tunys. Jako doktorandští studenti umělé inteligence Elektrotechnické fakulty ČVUT se rozhodli, že místo studia společně zkusí vlastní byznys. Svoji pozornost zaměřili na kancelářskou práci, jež často připomíná úmornou směnu u pásu – otevřít e-mail, stáhnout přílohu, zjistit, co v ní je, přepsat klíčové údaje, neudělat při tom chybu, nahrát dokument do systému. Pořád dokola.

Rossum tak vyvíjí řešení pro inteligentní zpracování dokumentů (IDP z anglického Intelligent Document Processing), v němž kombinuje možnosti získávání dat s takzvaně low-code platformou, s níž dokážou lidé pracovat i bez hlubších technologických znalostí. Tím automatizuje velké množství manuální práce ve firmách a zvládat má prý i nejsložitější scénáře toho, jak ve firmách či na úřadech dokumenty obíhají. Mezi své klienty řadí například Siemens, Veoliu, Kiwi.com, Rohlík.cz, Deloitte či Kofolu.

Od posledního investičního kola pracuje startup na tom, aby jeho technologie dokázala data získávat s co největší přesností. Umělou inteligenci to učí na stovkách tisíc různých dokumentů. Zlepšuje také rychlost ověřování informací a představuje nové integrace do softwaru třetích stran. Aktuálně se chce zaměřit na zavedení nové generace modelů umělé inteligence či zlepšení podpory pracovních postupů ve firmách.

„Technologie IDP se nadále prodávají dobře navzdory ekonomickému zpomalení. Uživatelé totiž udělají více práce za méně peněz,“ říká Gogár s odkazem na výzkum analytické společnosti Gartner, podle níž měl celý trh IDP řešení dosáhnout hodnoty 4,8 miliardy dolarů. A co považuje za jednu z největších výzev, kterou musel Rossum překonat? „Řízení navyšování prodejů a zároveň pokračování v inovaci produktů. Udržet obojí při rychlém růstu může být obtížné.“

V rámci dalšího škálování se Rossum přihlásil do iniciativy Google for Startups, respektive do programu Growth Academy, což je devítitýdenní kurz pro vybrané startupy zaměřené na firmy (B2B) a s produktem nabízeným přes model Software jako služba (SaaS). Druhým programem pak bylo B2B Marketing Forum, v rámci kterého Google soustředí marketéry z regionu střední a východní Evropy na platformě, kde si sdílí zkušenosti.

B2B Marketing Forum je platforma od Googlu pro foundery a marketéry ze SaaSových firem, kde se mohou inspirovat a sdílet zkušenosti se škálováním svých firem do celého světa. Příští setkání bude 20. 4. ve Varšavě. Více informací zde.

„Když jsme získali poslední investici, začali jsme zrychlovat svůj růst na všech úrovních, proto jsme hledali znalosti a osvědčené postupy u lidí, kteří již se svými startupy hyperrůst zvládli,“ popisuje Valeria Borovová, manažerka výkonnostního marketingu, jež za Rossum zmiňovanými programy prošla.

„Šlo o jeden z prvních programů v regionu střední a východní Evropy zaměřených čistě na B2B sektor s možností klást otázky a konzultovat nápady s globálními lídry svých oborů,“ doplňuje Borovová s tím, že devět týdnů s experty na oblast venture kapitálu, obchodu, marketingu či dat Rossumu pomohlo načerpat know-how, inspiraci i odvahu k experimentům a zkoušení nových strategií.

Část informací z programů od Google for Startups využil Rossum také při implementaci metody OKR (slouží na definování měřitelných cílů) na úrovni celé firmy, oddělení i jednotlivců. „Znalosti, které jsme získali během Growth Academy, nám velmi pomohly stanovit správné cíle,“ pochvaluje si Borovová. „Program je přínosný pro každého, kdo chce porozumět podnikání a trhu nad rámec každodenních úkolů. Pomáhá hlouběji proniknout do interních i externích souvislostí a podporuje diskusi, jež umožňuje sladění obchodních, marketingových a datových týmů.“

CC Premium

Partnerem článku je Grow with Google

Rubriku Startupy podporujíjt-retina