Záchrana Zootu i posilování finančního byznysu. Natland proplul pandemií k téměř půlmiliardovým výnosům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-raska

Foto: Natland

Tomáš Raška, zakladatel investiční skupiny Natland

0Zobrazit komentáře

Investiční skupina Natland Tomáše Rašky dokázala projít loňským pandemickým rokem se vztyčenou hlavou. Její investice a aktivity rozkročené od finančních služeb přes nemovitosti až po startupy a energetiku dokázaly vydělat prakticky stejně peněz jako v předchozím roce, když se čistý zisk zastavil na 168 milionech korun (rok předtím byl o milion vyšší), přičemž výnosy se zvýšily o 22 procent na celkových 484 milionů korun.

„Rok 2020 byl rokem výzev pro každého z nás. Navzdory všemu negativnímu, co šíření koronaviru způsobilo, jsem rád, že investiční skupina Natland dokázala i v náročném roce pokračovat v projektech, na nichž pracovala,“ uvedl ve výroční zprávě za loňský rok Tomáš Raška, který Natland založil v roce 2002 a sám v něm drží 91,5 %. Minoritní podíly patří Karlu Týcovi a Davidu Manychovi.

Celková hodnota aktiv společností, v nichž má Natland významný vliv, dosáhla na téměř 6,5 miliardy korun, což představuje meziroční růst o více než sedm procent. Přispěl k tomu rozvoj společnosti EC Financial Services, jež tvoří páteř finančního byznysu Natlandu, a také záchrana módního e-shopu Zoot, v němž Tomáš Raška se svými kolegy úspěšně dokončil reorganizaci a propojil jej s dalším e-shopem Different.

Za Differentem stojí manželé Polákovi, přičemž Milan Polák se stal v rámci větších změn také výkonným ředitelem Zootu. V loňském velkém rozhovoru pro CzechCrunch hovořil o plánech, jak Zoot zachránit, i o tom, jak mají společně s Tomášem Raškou vizi vybudovat větší módní dům. I proto se letos do skupiny přikoupily další obchody Bibloo a Urban Store a Zoot je zároveň jedním z možných zájemců o odkup zkrachovalé značky Pietro Filipi, o jejíž budoucnosti se aktuálně jedná.

„V současné chvíli jde primárně o konsolidaci, zvyšování efektivity a využívání synergií na mnoha úrovních v rámci celé skupiny včetně fashion platformy,“ komentuje pro CzechCrunch vývoj v módním byznysu tisková mluvčí Natlandu Hana Filipová. Samotný Zoot loni utržil 550 milionů korun a Milan Polák dlouhodobě říká, že není jiná možnost, než aby letos začal konečně vydělávat peníze.

zoot-prodejna

Foto: Zoot

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

Investice do e-commerce nicméně představují menší část aktivit Natlandu. Třetinu jeho investičního portfolia tvoří finanční služby a další třetinu komerční nemovitosti i rezidenční development. „Zkolaudovali jsme přes stovku bytů, zahájili výstavbu dalších 170 jednotek a v přípravě máme nové rezidenční projekty,” uvedl Karel Týc, managing partner Natlandu zodpovědný za development.

V oblasti financí se pražská skupina zaměřuje na specializované služby, jako je například financování soudních sporů či obchodování s pohledávkami, a také půjčky. Společnost EC Financial Services v roce 2020 posílila své postavení na trhu nebankovních půjček a své služby poskytovala více než 23 tisícům aktivních klientů. Zároveň se Natland rozšiřuje ve svém podnikání dál a neřeší pouze restrukturalizace.

„Když má firma produkt či značku s potenciálem, chceme ji dál rozvíjet a podílet se na jejím dalším směřování. Takovým příkladem může být Energo Příbram. Více než 150 milionů korun jsme investovali do technologických úprav tamní teplárny, což umožnilo přechod na spalování dřevní štěpky místo uhlí. Přeměna na ekologický zdroj představuje pro město a okolí výraznou úlevu od ekologické zátěže způsobené zastaralými druhy paliva,“ vysvětluje kroky v oblasti energetiky Tomáš Raška.

Nedílnou součástí Natlandu jsou několik let také startupy, konkrétně investice do projektů CleverMaps, CleverFarm a GaussAlgorithmic. Investiční skupinu zajímají především firmy zabývající se zpracováním, interpretací a vytěžením dat. Loni zároveň byla u založení společnosti Anygence, která se zaměřuje na vývoj produktů pro moderní a zcela individualizovanou zdravotní péči.

„V tuto chvíli je Natland v této oblasti (datové startupy, pozn. red.) plně zainvestován, strategií je investovat v této oblasti do úrovně 12 až 15 procent vlastního kapitálu. Dlouhodobě je Natland oslovován s nabídkami investovat prostřednictvím fondů a venture kapitálových společností, které se na podobné investice specializují. Tedy pokud by se Natland rozhodl dále investovat v této oblasti, pravděpodobně by se rozhodl jít touto cestou pasivního investora,“ doplňuje Hana Filipová.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym