Natland buduje velkou módní skupinu. K Zootu přikupuje za stovky milionů Bibloo a Urban Store

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Jak plánovali, tak činí. Investiční skupina Natland Tomáše Rašky se v módním byznysu neplánuje zastavit pouze u Zootu a nyní k němu v transakci za stovky milionů korun přikupuje další dva tuzemské internetové hráče. Společně s obchody Zoot, Different a nově také Bibloo a Urban Store dokáže rostoucí módní skupina obsloužit trh čítající 200 milionů zákazníků na čtrnácti trzích.

Vše se děje v rámci společnosti Company New spadající do skupiny Natland. Ta se v předchozích letech významně podílela na záchraně e-shopu Zoot, který nakonec majetkově částečně propojila s jiným tuzemským e-shopem Differentem. Šéfem obou firem se stal Milan Polák, spoluzakladatel druhého jmenovaného, avšak hledání synergií a příležitostí pro další růst tím neskončilo.

Company New nyní v rámci obchodu za stovky milionů korun koupila 100% podíl ve společnosti Digital People, která provozuje online prodejce módy Bibloo a Urban Store. Ti se přitom spojili koncem roku 2019, aby se taktéž mohli dál rozvíjet společnými silami a využívat vzájemného know-how i zázemí. Nyní budou všechny obchody fungovat pod jednou střechou.

„Spojení znamená mimo jiné další rozvoj služeb založený na maximálním využívání kombinace online prodejních kanálů s kamennými Výdejnami radosti, kde si zákazník může módní kousky vyzkoušet a kterými konkurence nedisponuje. Zároveň také znamená širší škálu možností spolupráce pro B2B partnery prostřednictvím marketplace. Přináší i mnoho synergií v rámci celé skupiny,“ uvedl Tomáš Raška, zakladatel skupiny Natland.

tomas-raska

Tomáš Raška, zakladatel investiční skupiny Natland

Foto: Natland

Zmíněné Výdejny radosti byly přitom původně jedním z vícero důvodů, proč Zoot nezvládl svůj rychlý růst a před definitivním krachem ho nakonec musel zachraňovat právě Natland. V rámci reorganizace byly odepsány stovky milionů korun v pohledávkách, mezi nimiž bylo i mnoho těch od věřitelů, kteří si zakoupili nezajištěné dluhopisy. Pod vedením Milana Poláka nyní ale jde obrozený Zoot za jasným cílem, a tím je vydělávání peněz.

Do černých čísel se mu historicky nedařilo dostat, což by se nyní mělo změnit. Loni Zoot utržil 550 milionů korun a letos v březnu se mu podařilo dostat na nejlepší čísla od roku 2019. Pomáhá mu v tom i nová strategie, týkající se právě výdejen radosti, které se Zoot rozhodl provozovat především ve spolupráci s partnery. To snižuje provozní náklady a zároveň díky tomu může s kamennými výdejnami, kde si mohou zákazníci zboží také vyzkoušet, firma rychleji expandovat.

Zároveň se ze Zootu stále více stává také módní tržiště, kde mohou prodávat své zboží i jiní prodejci a značky. Podle Hospodářských novin by měl tzv. marketplace představovat do konce roku až 50 procent celkové nabídky Zootu a generovat čtvrtinu jeho příjmů. Výdejny radosti, tržiště i další služby teď budou moci využít i e-shopy Bibloo a Urban Store.

„Spojení vnímám pozitivně, protože značky Bibloo a Urban Store získávají silného partnera. Změnou vlastníka se směrem k obchodním partnerům, dodavatelům ani zaměstnancům nic nemění, pro všechny to znamená další rozvoj na společných projektech a možnost využívání všech synergií, které takto velká skupina dokáže nabídnout,“ řekl Petr Liesner, původní zakladatel e-shopu Bibloo.

bibloo-store2-min

Bibloo Concept Store v OD Kotva

Foto: Bibloo

Právě Bibloo se již osvědčilo zmíněné propojení s konkurenčním Urban Storem, když společně za loňský rok utržily kolem 1,4 miliardy korun. Porovnávat tuto hodnotu s výše zmíněnými loňskými výsledky Zootu nicméně nelze, protože nejde o čísla očištěná o vratky, které v e-shopech představují zásadní rozdíl. Bibloo a Urban Store zatím očištěná čísla nezveřejnily, nicméně tržby rostoucí módní skupiny pod hlavičkou Company New se budou bezpečně pohybovat v miliardách korun.

„Ve spojení s e-shopy Bibloo a Urban Store dokážeme obsloužit trh čítající 200 milionů zákazníků, operovat na 14 trzích a nabízet 350 různých světových značek. Vznikne silná módní skupina, která má zcela český původ a která je plná skvělých zkušených lidí. Zákazníkům tak nabídneme mnohem lepší výběr zajímavých značek i další fajn služby,“ dodal Milan Polák, CEO společnosti Zoot.

Zoot a Different aktuálně společně provozují 120 Výdejen radosti a v těchto měsících se první jmenovaný opět pouští do zahraniční expanze. Před lety mu spolu s dalšími kroky nevyšla, nicméně nyní se rozšiřuje i na základě zkušeností Differentu, který již operuje na sedmi evropských trzích. Již na deseti trzích působí také Bibloo, a tak i v zahraniční expanzi by mohly všechny e-shopy z Company New hledat vzájemné synergie.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.