Začíná boj za lid planety Arrakis. Epické sci-fi Duna: Část druhá se představuje v novém traileru

Právě vyšel první velký trailer na druhou část adaptace legendárního sci-fi Duna. Ukazuje nové postavy a ptá se, jestli je Paul Atreid mesiášem.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dune-part-2-timothee-chalamet-zendaya-villeneuve-2

Reprofoto: Warner Bros. Pictures/YouTube

Timothée Chalamet a Zendaya ve filmu Duna: Část druhá

0Zobrazit komentáře

Duna byla tak trochu zjevení. Existuje jen minimum knižních adaptací, které nadchnou kritiky, publikum, fanoušky předlohy i ty, co o ní nikdy dříve neslyšeli. V případě sci-fi Franka Herberta jde navíc o jedno z vůbec nejoceňovanějších děl žánru. Film z roku 2021 přesto sám režisér označil za pouhý předkrm pro druhou část, v níž se mají všechny rozehrané linky protnout v epickém meziplanetárním boji za svobodu utlačovaných.

V jádru veškerého dění stojí vzácná surovina – melanž přezdívaná koření – která lidstvu v daleké budoucnosti umožnila osídlit galaxii. Těží se na planetě Arrakis, jejíž povrch není prakticky nic než vyprahlá poušť obývaná gigantickými písečnými červy. Žijí zde ale také lidé, Fremeni, jež těžaři z brutálního rodu Harkonnenů utlačují a dokonce vybíjejí. Situace se pak jen zhorší, když galaktický imperátor Shaddam IV předá Arrakis do zprávy rodu Atreidů ve snaze mezi všemi vyvolat konflikt a posílit svoji pozici u moci.

Druhý film začne v momentě, co skončil první, který adaptoval asi polovinu knihy. Mladý Paul Atreid se připojil k Fremenům, s cílem pomstít padlé z boje s Harkonneny a pomoci osvobodit obyvatele písečné planety od chamtivosti galaktického impéria. Zásadní roli ovšem nebude hrát jen on, ale také mladá fremenka Chani, mocné nábožensko-politické uskupení Bene Gesserit, Shaddamova dcera princezna Irulán a další.

První velký trailer otevírá základní konflikty pokračování. Mezi ty stěžejní bude patřit otázka, jestli je Paul Atreid skutečně vyvoleným spasitelem s náboženským rozměrem. A pokud ano, jestli to může vést k vítězství pro obyvatele Arrakisu. Také Herbertova předloha je známá jako varování před konceptem mesiášství a koncentrované moci. K vidění je ale i mnoho osobních soubojů a velkých bitev.

Ačkoliv ve druhé části Duny zbývá odvyprávět velký kus příběhu, režisér a spoluscenárista Denis Villeneuve řekl, že letošní film bude více zaměřený na akci než dialogy. „Je to epický válečný film plný akce,“ poznamenal na dubnové konferenci CinemaCon. Dodal také, že byť se část pokračování odehrává ve stejných místech jako první snímek, diváci se mohou těšit na bezpočet věcí, které neviděli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stellan Skarsgård, představitel barona Vladimira Harkonnena, v nedávném rozhovoru popsal, jak byl z výpravy filmu nadšený. Dunu přirovnal k seriálu Andor, který na rozdíl od jiných televizních titulů Star Wars používal co nejvíce skutečných lokací a kulis. „Byl jsem moc šťastný, že jsem v něčem jako univerzu Star Wars a ne jako v mnoha jiných filmech, kde jste jen ve světě zelených pláten,“ řekl pro server Entertainment Weekly. „Ty obrovské lokace tam opravdu jsou a cítíte je ve svém těle,“ dodal.

Skarsgårdův baron by měl v nadcházejícím snímku dostat více prostoru, stejně jako jeho synovec Glossu Rabban s tváří Davea Bautisty. Jednu z hlavních rolí sehraje už zmíněná Chani, již hraje Zendaya. Mezi nové postavy patří například Shaddam IV (Christopher Walken), dále druhý – chytřejší a více nelítostný synovec barona Feyd-Rautha Harkonnen (Austin Butler), princezna Irulán (Florence Pugh) nebo Lady Margot (Léa Seydoux). Jejich role jsme přiblížili už dříve.

DUNE 2

Foto: Vertical Ent.

Rebecca Ferguson se v novince vrací jako Paulova matka Lady Jessica

Duna: Část druhá se natáčela loni v létě v Itálii, Maďarsku, Jordánsku nebo hlavním městě Spojených arabských emirátů. Filmaři přitom, na rozdíl od první části, celý projekt zachytili kamerami certifikovanými pro kina IMAX, výsledný snímek by tak měl ještě lépe využít možnosti obřích pláten. Vysoce očekávanou novinku na nich bude možné zhlédnout od 2. listopadu.

Nemuselo by to přitom být naposledy, co svět Duny podle Villeneuvovy vize na velkém plátně uvidíme. Režisér v minulosti už několikrát zmínil, že by rád natočil trilogii, jejíž poslední část by vycházela z knihy Spasitel Duny sledující pozdější osudy Paula Atreida.

Ke konci loňského roku také pod vedením Johana Rencka, režiséra minisérie Černobyl, začala produkce televizní minisérie Dune: The Sisterhood. Ta se odehrává deset tisíc let před událostmi filmů a sleduje počátky sesterstva Bene Gesserit. Od února letošního roku je ale projekt pozastavený – jak informoval server Deadline, odešel z něj Renck, představitelka jedné z hlavních rolí Shirley Henderson i spolutvůrkyně Diane Ademu-John. Jak to vypadá s dokončením seriálu, není jasné.

Česko těží z natáčení Vyproštění, Nadace i Johna Wicka. Tržby z filmů a reklam vyrostly nad 15 miliard

O většinu patnáctimiliardového obratu audiovizuálního průmyslu se postaraly zahraniční projekty. Ty sem lákají pobídky, které jsou však v ohrožení.

Michal MančařMichal Mančař

nadace_1

Foto: Apple

Záběr ze seriálu Nadace

0Zobrazit komentáře

Loňský rok byl pro český audiovizuální průmysl – pod nějž kromě filmové tvorby spadá například i reklama – rekordní. Asociace producentů v audiovizi ve své výroční zprávě oznámila obrat odvětví v historické výši 15,4 miliardy korun. Zástupci oboru však varují, že navzdory úspěšnému roku nyní hrozí krize. Zaprvé kvůli pozastaveným pobídkám, zadruhé kvůli chystané novele zákona o audiovizi.

Tržby 15,4 miliardy korun za rok 2022 jsou výrazným nárůstem oproti předloňsku, kdy audiovizuální průmysl v Česku oznámil obrat zhruba 12 miliard korun. Zahraniční projekty z loňské částky tvořily 11,25 miliardy, tedy 73 procent obratu. Výroba reklamy se přičinila sumou 2,45 miliardy korun. Český film k obratu přispěl částkou 1,73 miliardy.

Největšími zahraničními produkcemi natáčenými v Česku byly pokračovaní filmu Vyproštění z dílny Netflixu s Chrisem Hemsworthem v hlavní roli, dále druhá řada sci-fi seriálu Nadace podle knihy Isaaca Asimova pro Apple TV+ nebo Ballerina, spin-off hollywoodského blockbusteru John Wick.

Tvůrce z ciziny často lákaly pobídky, které loni vzrostly o rekordních 570 milionů na 1,37 miliardy korun. V letošním roce vláda přidělila v rozpočtu Fondu kinematografie na pobídky 1,4 miliardy. V současné době jsou však pozastavené, po úspěšném období podle asociace přichází znovu nejistota.

Obrat audiovizuálního průmyslu v roce 2021 vs. 2022

Český film: 1,268 vs. 1,732 miliardy korun

Zahraniční: 8,737 vs. 11,256

Reklamy: 1,866 vs. 2,451

Celkem: 11,871 vs. 15,439

„Po českých službách je rekordní poptávka a máme historicky nejvyšší částku podpory, přesto ‚máme zavřeno‘. Nikdy jsme na tom nebyli lépe, pro zahraničí ale působíme nedůvěryhodně,“ uvedl předseda Asociace producentů v audiovizi (APA) Vratislav Šlajer.

„Důvodem je zastaralý a nepřehledný systém registrace a evidence pobídek, který na základě nerealistických odhadů generuje neplatná data a systém se pak jeví jako přetížený a ucpaný. To ale podle reálné kapacity trhu není pravda,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Státní fond kinematografie může pobídky podle Asociace producentů v audiovizi otevřít, kvůli složité legislativě je však vázán povinností vycházet ze zavádějících čísel. Situaci by měla řešit novela zákona o audiovizi, která bude platit od roku 2025.

„Do té doby systém, tentokrát z čistě technických důvodů, zkolabuje a pověst Česka jako perspektivní destinace pro zahraniční natáčení bude definitivně zničena. Asociace producentů proto apeluje na ministerstvo kultury a Státní fond kinematografie, aby společně nalezli cestu k odblokování jinak zdravého systému,“ dodal Šlajer.

Novela čelí odporu, bez ní ale pobídky nebudou

Jednou z nejdůležitějších změn vedle reformy pobídkového systému v novele zákona je, že fond bude nově podporovat i televizní a online projekty. Novela také navýší zdroje fondu, jehož systém financování dlouhodobě počítá se spoluzodpovědností všech, kdo z něj mohou čerpat. V současné době ale procento příjmů do fondu odvádějí pouze online platformy se sídlem v České republice, zahraniční platformy do systému nepřispívají.

Aby na globalizovaném trhu do systému přispívaly i zahraniční platformy generující zisk z českého trhu, považují zástupci APA za základ. Stejně tak i návrh ministerstva kultury, aby do systému přispívali všichni dvěma procenty příjmů z kin, televize, převzatého vysílání a streamingu. Tím by se podle asociace narovnal nerovnovážný stav, kdy kina a televize přispívají víc než domácí online platformy.

„Tento férový návrh ale překvapivě naráží na odpor jak zahraničních streamerů, tak bohužel i domácích televizních stanic a platforem. Opět tak hrozí opakování situace z roku 2006, kdy tehdejší novela zákona spadla kvůli tlaku komerčních televizí pod stůl,“ řekl Šlajer. „Pokud by současná novela neprošla, vedle porušení financování české audiovize by se definitivně zablokoval i systém pobídek,“ dodal.

S přispěním ČTK