Nákup v tomto papírnictví balí prodavačky do sáčků vyrobených z rozjezdových archů, tedy z tisku „nanečisto“, který by jinak skončil ve sběru. Podle Havrdové jsou zbytky v polygrafii a knihařině obrovské téma, o kterém se nemluví nejspíš proto, že papírnictví není tak sexy průmysl jako třeba ten textilní. Životní prostředí přitom zatěžuje obdobným způsobem.
Snahou Papelote je přinášet zákazníkovi co nejvíce lokálního zboží a udržitelných materiálů. Používané textilie a tyvek, což je polyethylenová netkaná textilie, jsou vyráběny v Česku. V nabídce psacích potřeb jsou však v tuto chvíli například také japonská pera. Česko se dle Papelote v této oblasti desítky let nikam neposunulo.
Foto: Papelote
Prodejna Papelote v Praze na Letné
„Nejraději bychom měli dodavatele pouze z Česka. Bohužel nabídka je mizerná, stejně tak kvalita není vždy nejlepší. Občas je jen jeden dodavatel v daném segmentu a nakonec se někde dozvíme, že výrobu má stejně v zahraničí,“ popisuje majitelka Denisa Havrdová situaci.
Pokud tedy chtějí majitelé Papelote znát detaily výroby, musí pátrat. Papír pro své bloky proto odebírají od ověřeného švédského výrobce, který je pro ně vzorem v ekologické odpovědnosti. Papírna Arctic Paper využívá k výrobě vodu z řeky protékající jejich pozemkem. Na konci procesu ji vyčistí a vrací zpět do přírody, přičemž je tak čistá, že v ní mohou dál plavat lososi.
Český blok jako suvenýr či dárek
Za deset let existence se značka se svým designovým artiklem stala vyhledávanou jak pro místní, tak pro turisty, byť Vojtěšská není zrovna ulice, po které by jich denně proudily davy. Nabídka českých produktů na hlavní turistické trase jim však nepřipadá často příliš lákavá.
„Líbilo se nám dávat odpověď na šílené obchody v centru. Trochu pozměnit obraz toho, co Česko nabízí a co si z něj turista odnese,“ zmiňuje čtyřicetiletá Havrdová. I díky zájmu turistů o kvalitní český výrobek dostala firma nabídku na prodejní prostor na Letišti Václava Havla. Tu však po zvážení nakonec odmítla.
„Hlavní je pro nás hlídat čistotu a udržitelnost.“
Místo toho Papelote přesunulo prodejnu z Vojtěšské na letenskou hlavní třídu Milady Horákové. Prostory na Vojtěšské chce však stále využívat. Vzhledem k tomu, že nová adresa není v průvodcích a turistů je letos v Praze pomálu, tvoří hlavní klientelu místní. Těm je občas nutné vysvětlit koncept „nového“ papírnictví a pro balík „á čtyřek“ je poslat do krámku o pár domů výše.
Tržby šly aktuálně dolů, i přesto jsou však majitelé se svým rozhodnutím spokojení. Pobočka na letišti by pro malou firmu v období koronaviru přinesla velké existenční riziko. Havrdová připouští, že jednou by přece jen rádi otevřeli prodejnu na jedné z hlavních turistických cest v centru, ale nyní je třeba vyčkat a ustálit se. Krize se firma nebojí. Třetina zisků navíc plyne ze zakázek od firem, což tvoří stabilní jistotu.
Foto: Papelote
Prodejna Papelote v Praze na Letné
Foto: Papelote
V Papelote se snaží využít každý odřezek papíru do dalších produktů
Původní prostor na Vojtěšské plánuje Papelote od září využívat pro workshopy s tématy, jako jsou svatební výzdoba, písmomalířství, knihvazačství nebo balící techniky. Kolem Papelote roste komunita, která se chce učit. Firma loni spustila nový web i s blogem a cílem je teď vše propojit.
Nová prodejna dle návrhu Václava Mlynáře z Monument office má zase přinést svěžest mezi klasické obchody. „Doba, kdy jste přišla, řekla ‚dva sešity‘ a já vám je přes pult podala, už je dávno pryč. Přesto jsou však běžné prodejny pořád málo nápadité a to se snažíme změnit,“ vysvětluje Havrdová koncept nové prodejny dělené do tří částí.
Blok v celofánu? Nepřipadá v úvahu
V kreativním koutku je možné si u stolu nově koupený sešit rovnou personalizovat například razítky. Druhá část stolu ukazuje doplňkový sortiment, tedy čím se lze doma nebo v kanceláři obklopit. Nová prodejna přináší také nový styl komunikace se zákazníkem. Na interaktivní stěně může kupující zanechat zpětnou vazbu, na druhé straně se zase dočíst více o příbězích produktech a co je za nimi.
Foto: Papelote
Denisa Havrdová, spoluzakladatelka Papelote
Snahou Papelote je také poukazovat na důležitost elektronického detoxu. „Nechceme být konkurencí elektronickým zařízením, ale spíš přinášet alternativu. Myslíme si, že je dobré získat odstup a kombinovat nástroje,“ objasňuje šéfka alternativního papírnictví. Ona sama je ostatně v patnáctičlenném týmu první, která letos odložila papírový diář.
Nenahradila ho však pouze elektronickou verzí. Kombinuje jej s univerzálním plánovačem na stůl, který lze variovat v měsíční, týdenní či denní verzi. Využívat ho lze pro zaznamenávání myšlenek, škrtání, kreslení… Podle Havrdové jsou univerzální plánovací nástroje papírenským nástrojem pro 21. století.
Diářům však v Papelote i nadále patří pozornost. Ostatně za ně firma získala několik ocenění a její produkty využívají například v českém Googlu či Slovenské prezidentské kanceláři. V říjnu uvedou na trh nový diář s Ladislavem Ziburou a jeho tipy na dobrodružství po Česku. Další alternativní papírový nástroj připravují ve spolupráci s trenérem produktivity Danielem Gamrotem.
Ať už si půjdete do Papelote pro cokoliv dalšího – blok, lepidlo nebo fotoalbum –, máte jistotu, že byl daný produkt vyroben s láskou a respektem k planetě a nebude zabalen do zbytečných obalů. „Hlavní je pro nás hlídat čistotu a udržitelnost. Jsem si jistá, že v budoucnu přejdeme na ještě lepší materiály a najdeme i cestu, jak naše produkty dostat do distribuce, což bez obalů nelze. Balit každý náš blok do celofánu u nás však nepřipadá v úvahu,“ uzavírá Havrdová.
Foto: Papelote
V prodejně Papelote nechybí ani kreativní koutek