Žádný papír nesmí přijít nazmar. České Papelote je odpovědné papírnictví, kde si blok v celofánu nekoupíte

papelote-foundersStory

Foto: Papelote

Zakladatelky Papelote Denisa Havrdová a Kateřina Šachová

0Zobrazit komentáře

Sešit se zvířátkem na obalu v té době kraloval regálům a málokoho napadlo hledat alternativy. Byl brán jako rychlé spotřební zboží. Sám se hlásil o to, že chce skončit ve sběru. Pod rukama Kateřiny Šachové, jejího manžela Filipa a Denisy Havrdové však začala role papíru znatelně měnit svou roli. Vše se přitom začalo rodit nenápadně v rámci diplomové práce.

Papírnictví pro 21. století, jak si dnes Papelote říká, zapustilo své kořeny už v roce 2009 jako pokračování úspěšné diplomky Kateřiny Šachové, která dodnes funguje jako kreativní ředitelka. Její manžel Filip dlouho figuroval jako dvorní fotograf a Denisa Havrdová je dnes výkonnou ředitelkou. A právě tato trojice se před lety začala zamýšlet nejen nad designem a materiálem, ale také nad technologií výroby papíru a sešitů a efektivním využitím zbytků až do posledního odřezku.

Psal se rok 2010, hospodářská krize eskalovala a mnozí si ťukali na čelo, do čeho se tito papíroví nadšenci hrnou. Když ale během pěti dnů vyprodali na Designbloku všechno své zboží, začali tušit, že objevili díru na trhu. Pronajali si prostory v Praze na Vojtěšské a svému vznikajícímu byznysu ponechali název Papelote, který mluví za vše.

papelote-team2-min

Foto: Papelote

Tým Papelote před novou prodejnou na Letné

Nevznikl totiž náhodou. Ve španělském originálu znamená slovo papelote papírový odřezek nebo také papírový drak. Obojí sedí. Ideály o krásném papírenském produktu se v Papelote vznášejí do výšin, přitom však neztrácejí kontakt se zemí. Udržitelnost a šetrnost ve vztahu k životnímu prostředí je v Papelote zkrátka stěžejní téma a s papírovými odřezky pracují od samotného vzniku.

„V tiskárnách si z nás kvůli našemu lpění na využití veškerého materiálu někdy i dělají legraci. Náš přístup může být úmorný, ale stojíme si za svým. Ořezy využíváme do bloků či desek, další fungují jako dekorace. Občas se lidé ptají, jestli to myslíme s dekoracemi ze zbytků vážně. Ano, myslíme, výsledek je opravdu krásný,“ usmívá se výkonná ředitelka Papelote Denisa Havrdová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nákup v tomto papírnictví balí prodavačky do sáčků vyrobených z rozjezdových archů, tedy z tisku „nanečisto“, který by jinak skončil ve sběru. Podle Havrdové jsou zbytky v polygrafii a knihařině obrovské téma, o kterém se nemluví nejspíš proto, že papírnictví není tak sexy průmysl jako třeba ten textilní. Životní prostředí přitom zatěžuje obdobným způsobem.

Snahou Papelote je přinášet zákazníkovi co nejvíce lokálního zboží a udržitelných materiálů. Používané textilie a tyvek, což je polyethylenová netkaná textilie, jsou vyráběny v Česku. V nabídce psacích potřeb jsou však v tuto chvíli například také japonská pera. Česko se dle Papelote v této oblasti desítky let nikam neposunulo.

papelote-letna1-min

Foto: Papelote

Prodejna Papelote v Praze na Letné

„Nejraději bychom měli dodavatele pouze z Česka. Bohužel nabídka je mizerná, stejně tak kvalita není vždy nejlepší. Občas je jen jeden dodavatel v daném segmentu a nakonec se někde dozvíme, že výrobu má stejně v zahraničí,“ popisuje majitelka Denisa Havrdová situaci.

Pokud tedy chtějí majitelé Papelote znát detaily výroby, musí pátrat. Papír pro své bloky proto odebírají od ověřeného švédského výrobce, který je pro ně vzorem v ekologické odpovědnosti. Papírna Arctic Paper využívá k výrobě vodu z řeky protékající jejich pozemkem. Na konci procesu ji vyčistí a vrací zpět do přírody, přičemž je tak čistá, že v ní mohou dál plavat lososi.

Český blok jako suvenýr či dárek

Za deset let existence se značka se svým designovým artiklem stala vyhledávanou jak pro místní, tak pro turisty, byť Vojtěšská není zrovna ulice, po které by jich denně proudily davy. Nabídka českých produktů na hlavní turistické trase jim však nepřipadá často příliš lákavá.

„Líbilo se nám dávat odpověď na šílené obchody v centru. Trochu pozměnit obraz toho, co Česko nabízí a co si z něj turista odnese,“ zmiňuje čtyřicetiletá Havrdová. I díky zájmu turistů o kvalitní český výrobek dostala firma nabídku na prodejní prostor na Letišti Václava Havla. Tu však po zvážení nakonec odmítla.

„Hlavní je pro nás hlídat čistotu a udržitelnost.“

Místo toho Papelote přesunulo prodejnu z Vojtěšské na letenskou hlavní třídu Milady Horákové. Prostory na Vojtěšské chce však stále využívat. Vzhledem k tomu, že nová adresa není v průvodcích a turistů je letos v Praze pomálu, tvoří hlavní klientelu místní. Těm je občas nutné vysvětlit koncept „nového“ papírnictví a pro balík „á čtyřek“ je poslat do krámku o pár domů výše.

Tržby šly aktuálně dolů, i přesto jsou však majitelé se svým rozhodnutím spokojení. Pobočka na letišti by pro malou firmu v období koronaviru přinesla velké existenční riziko. Havrdová připouští, že jednou by přece jen rádi otevřeli prodejnu na jedné z hlavních turistických cest v centru, ale nyní je třeba vyčkat a ustálit se. Krize se firma nebojí. Třetina zisků navíc plyne ze zakázek od firem, což tvoří stabilní jistotu.

papelote-letna2-min

Foto: Papelote

Prodejna Papelote v Praze na Letné

papelote-letna3-min

Foto: Papelote

V Papelote se snaží využít každý odřezek papíru do dalších produktů

Původní prostor na Vojtěšské plánuje Papelote od září využívat pro workshopy s tématy, jako jsou svatební výzdoba, písmomalířství, knihvazačství nebo balící techniky. Kolem Papelote roste komunita, která se chce učit. Firma loni spustila nový web i s blogem a cílem je teď vše propojit.

Nová prodejna dle návrhu Václava Mlynáře z Monument office má zase přinést svěžest mezi klasické obchody. „Doba, kdy jste přišla, řekla ‚dva sešity‘ a já vám je přes pult podala, už je dávno pryč. Přesto jsou však běžné prodejny pořád málo nápadité a to se snažíme změnit,“ vysvětluje Havrdová koncept nové prodejny dělené do tří částí.

Blok v celofánu? Nepřipadá v úvahu

V kreativním koutku je možné si u stolu nově koupený sešit rovnou personalizovat například razítky. Druhá část stolu ukazuje doplňkový sortiment, tedy čím se lze doma nebo v kanceláři obklopit. Nová prodejna přináší také nový styl komunikace se zákazníkem. Na interaktivní stěně může kupující zanechat zpětnou vazbu, na druhé straně se zase dočíst více o příbězích produktech a co je za nimi.

papelote-denisa-min

Foto: Papelote

Denisa Havrdová, spoluzakladatelka Papelote

Snahou Papelote je také poukazovat na důležitost elektronického detoxu. „Nechceme být konkurencí elektronickým zařízením, ale spíš přinášet alternativu. Myslíme si, že je dobré získat odstup a kombinovat nástroje,“ objasňuje šéfka alternativního papírnictví. Ona sama je ostatně v patnáctičlenném týmu první, která letos odložila papírový diář.

Nenahradila ho však pouze elektronickou verzí. Kombinuje jej s univerzálním plánovačem na stůl, který lze variovat v měsíční, týdenní či denní verzi. Využívat ho lze pro zaznamenávání myšlenek, škrtání, kreslení… Podle Havrdové jsou univerzální plánovací nástroje papírenským nástrojem pro 21. století.

prague-boats

Přečtěte si takéNa Vltavu vyplula první plně elektrická výletní loď. Bella Bohemia okouzlí tichým provozem i česko-brazilským designemNa Vltavu vyplula první plně elektrická výletní loď. Bella Bohemia okouzlí tichým provozem i česko-brazilským designem

Diářům však v Papelote i nadále patří pozornost. Ostatně za ně firma získala několik ocenění a její produkty využívají například v českém Googlu či Slovenské prezidentské kanceláři. V říjnu uvedou na trh nový diář s Ladislavem Ziburou a jeho tipy na dobrodružství po Česku. Další alternativní papírový nástroj připravují ve spolupráci s trenérem produktivity Danielem Gamrotem.

Ať už si půjdete do Papelote pro cokoliv dalšího – blok, lepidlo nebo fotoalbum –, máte jistotu, že byl daný produkt vyroben s láskou a respektem k planetě a nebude zabalen do zbytečných obalů. „Hlavní je pro nás hlídat čistotu a udržitelnost. Jsem si jistá, že v budoucnu přejdeme na ještě lepší materiály a najdeme i cestu, jak naše produkty dostat do distribuce, což bez obalů nelze. Balit každý náš blok do celofánu u nás však nepřipadá v úvahu,“ uzavírá Havrdová.

papelote-letna4-min

Foto: Papelote

V prodejně Papelote nechybí ani kreativní koutek

Readmio dá vašemu čtení hloubku. Pohádková aplikace automaticky vydává zvuky, když předčítáte dětem

Iva BrejlováIva Brejlová

readmioStory

Foto: Readmio

Tým Readmio: Radoslav Rajčan, Jozef Šimko, Ilya Novodvorskiy a Martin Bruncko

0Zobrazit komentáře

Narodil se v Moskvě, vyrůstal v New Yorku, ale zakotvil v Praze. Ilya Novodvorskiy během své kariéry v několika startupech narazil na řadu Slováků, se kterými mu spolupráce dávala smysl. A tak dali hlavy dohromady a stanovili si hlavní cíl poměrně vysoko: přijít s něčím, na co budou moct být pyšní. Zhruba tak se zrodila velmi mezinárodní aplikace Readmio, která má ambici zkvalitnit čas rodičů a dětí při čtení pohádek. Pro začátek těch slovenských a českých. A samozřejmě, k tomu něco vydělat.

Nápad je jednoduchý: poskytnout rodičům hudební a zvukový doprovod k pohádkám, které sami budou svým dětem předčítat. Ale tak, aby nemuseli nic ovládat, spouštět a hlídat. Cílem se tedy stalo naučit mobil chovat se tak, že rodič může jen číst připravený text a přístroj se sám postará o všechno ostatní. Nechá šplouchat vodu, když hrdina pohádky něco hodil do řeky. Spustí zpěv ptáků ve chvíli, kdy mají cvrlikat vrabci. Začne s jásotem davů lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty.

Jenže to také znamená, že takový mobil musí lidem rozumět. A to se ukázalo jako velmi náročná práce, takže vývoj nakonec trval rok a půl a technologie, obsah a další nutné náklady už spolkly přes 100 tisíc eur, což je přes 2,5 milionu korun. Plus pár tisíc na marketing a další peníze za práci, které si spoluzakladatelé nevyplatili. Naopak, zatím jde celý vývoj z jejich kapes. Teď to však vypadá, že je konečně hotovo alespoň do té míry, aby se aplikace mohla šířit.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Zatím se to daří. Na Slovensku je dostupná od června a má přes sedm tisíc uživatelů. Další naskakují od července v Česku, takže by se měla brzy dostat na deset tisíc stažení. „To, vzhledem k poměrně malým finančním nákladům vynaloženým na marketing, považujeme za dobrý začátek. Velmi dobře funguje vzájemné doporučování mezi rodiči, kteří si mezi sebou informace o aplikaci sdílejí,“ říká Ilya Novodvorskiy.

Technologie pro děti, ale jen tak trochu

Readmio je ukázkou aplikace, se kterou tvůrci přicházejí stále častěji. Balancují na tenké hraně: jak využít technologie pro děti, ale jen do té míry, aby je ještě rodiče vnímali jako přínosné? Ostatně, pokud sestavíte tým z poměrně zkušených třicátníků-rodičů, takové téma se brzy objeví.

Vedle Novodvorského jsou spoluzakladateli Readmio Jozef Šimko (COO), Martin Bruncko (šéf obsahu) a Radoslav Rajčan (vedoucí vývoje). Poznali se ve slovenské vývojářské firmě InloopX, kterou spoluzaložil právě Jozef Šimko a kterou později úspěšně prodal Avastu. Tam se Novodvorskiy dostal po několika pozicích v newyorských startupech, nastoupení do STRV a odjezdu do Prahy. V Česku je pět let a zalíbilo se mu tu. Stal se mimo jiné mentorem pro CzechInvest.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hodně jsem se dozvěděl o české startupové scéně. Opravdu se mi líbí. Hodně se liší od New Yorku – není to tu tak šílené,“ popisuje. Ale není to ani jednoduché. Kromě spoluzakladatelů a vývojářů musel najít ještě řadu překladatelů, korektorů, tvůrců obsahu pohádek, ale třeba taky někoho, kdo vymyslí a připraví hudební doprovod a další zvukové efekty. Vývojáři spolupracovali třeba i se Slovenskou akademií věd, aby tak docílili co nejpřesnějšího poznání slovanských jazyků.

readmio2

Foto: Readmio

Jozef Šimko, Martin Bruncko, Radoslav Rajčan a Ilya Novodvorskiy vyvíjeli Readmio 1,5 roku

Právě funkce rozpoznávání řeči je zásadní. „V samém začátku jsme vyzkoušeli většinu dostupných komerčních služeb pro rozpoznávání řeči. Plně spokojeni jsme však nebyli ani s jednou,“ říká Novodvorskiy. Někde mu vadila cena, jinde rychlost. Pokud rodič čte, musí přístroj rozpoznat sdělení během pár desetin sekund – jinak se zvuk neobjeví na tom správném místě. Kromě toho tu byl problém s nepřesnými překlady pro češtinu a slovenštinu. A trénovat vlastní software od začátku by trvalo příliš dlouho a navíc by to bylo příliš nákladné.

„Nakonec jsme získali dostatek znalostí, které jsme s pomocí expertů na rozpoznávání řeči přetavili do ideálního řešení,“ slibuje šéf startupu. Tajemný popis toho, jak startup dospěl k rozpoznávání řeči, pak rozvede jen mírně. „Máme něco jako dohodu o mlčenlivosti,“ vysvětluje.

esuba-univerzita1

Přečtěte si takéNejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampionyNejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampiony

Ale jednoduše popisuje, že základní řešení od jiné společnosti vývojáři dokázali rozvinout už po svém. A to tak, že Readmio rozpozná ta správná signální slova v češtině a slovenštině právě během zlomku vteřiny. „Finální produkt je přesný na 99 procent a funguje i bez připojení k internetu,“ hlásí. A v tom je silná stránka celého nápadu.

V telefonu, tedy v bezpečí

Novodvorskiy narazil na to, že právě snaha o offline rozpoznávání řeči je něco, co může jít daleko za hranice pohádkových příběhů. Podle něj totiž splňuje jeden základní požadavek: rozpoznávání řeči zůstává v přístroji. Algoritmus pracuje jen tam. Data se neodesílají někam na cloud, s nadsázkou řečeno tedy nikdy nevisí někde ve vzduchu, kde jsou teoreticky dostupné ke zneužití, nebo kde by je alespoň bylo třeba o to víc zabezpečit.

To je pro některé firmy velmi lákavé. „Bavíme se teď o tom s jednou bankou. Potřebují silné zabezpečení a tohle je rozhodně zaujalo,“ popisuje Novodvorskiy s tím, že jde o jednu z velkých bank fungujících na Slovensku.

triprasiatka

Foto: Readmio

Pohádky jsou doplněny hravými ilustracemi

„Jsme teprve na začátku konverzace a s touto bankou jsme asi nejdál. Ale kdo ví, kam se dostaneme,“ říká Novodvorskiy a hned rozvíjí své představy: co takhle nadiktovat IBAN v mobilní bankovní aplikaci? Využít toho, že navigaci v aplikaci půjde konečně při řízení spolehlivě ovládat hlasem a ve vlastním jazyce?

Novodvorskiy se nechce zastavit. Než se na takovém produktu jako vývojovém nástroji dalším firmám dohodne, v jeho očích se nejspíš Readmio jako takové rozšíří v Česku a na Slovensku. Představuje si, že do konce roku si ho v obou zemích stáhne na 50 tisíc lidí. Aby se tomu přiblížil, poslední měsíce nejdříve u uživatelů a pak se svým týmem řeší hlavně to, co přesně rodiče od takové aplikace chtějí.

Cílem ambiciózního podnikatele je tak vytvořit lovebrand, ke kterému budou rodiče svým dětem dokupovat třeba trička s oblíbenými hrdiny dětských pohádek. Ostatně Novodvorskiy právě otevřel e-shop, aby trochu otestoval možnost takového výdělku. A pak se kouká po dalších zemích. První na řadě po Slovensku a Česku je Velká Británie. Tam hodlá se svým startupem vstoupit v září.