Zakladatel populárního přepravního startupu Lyft se rozpovídal o budoucnosti autonomních vozů
Autonomní dopravní prostředky nezajímají v poslední době jen samotné automobilky, jež chrlí jeden koncept za druhým, ale taktéž přepravní startupy, které alespoň zatím fungují převážně na bázi lidských řidičů. Už brzy by to tak ale nemuselo být, ostatně takový názor sdílí i John Zimmer, spoluzakladatel a CEO amerického startupu Lyft, který tyto myšlenky rozvedl v posledním postu na svém blogu.
V tuto chvíli jsou to samozřejmě “jen” předpovědi, ale založené na pádných argumentech. První predikce se týká samotného Lyftu – kdy Zimmer věří, že většinovou část jízd v rámci jeho firmy budou do pěti let tvořit autonomní vozidla a do deseti let chce dokonce mít svou firmu úplně bez lidských řidičů. Již příští rok by mohla auta bez řidičů jezdit na fixních trasách a o rok později na volitelných trasách rychlostmi pod 25 mph (40 km/h).
Ačkoliv by tyto plány mohly znít jako bláhové představy, přicházejí od jednoho z nejvýznamnějších lidí v tomto oboru. Zimmer přesněji nevysvětlil jak chce svých cílů dosáhnout, avšak pravděpodobně to nebude bez účasti General Motors, který do Lyftu letos v lednu investoval půl miliardy dolarů. Důležitý je také fakt, že Lyft se pravděpodobně chystá vytvořit vlastní síť těchto vozidel k účelům krátkodobého pronájmu, nikoliv pro přímý prodej zákazníkům. To ostatně koresponduje jak dřívějšími výroky, tak i s další predikcí kterou nejvyšší představitel Lyftu představil.
Zimmer předpovídá, že i díky startupům jako je ten jeho, bude postupem času soukromé vlastnictví auta méně a méně oblíbenějším. Konkrétně říká, že ve většině amerických měst se bude blížit ke svému zániku v roce 2025. Faktem totiž je, že z aut, která byla vždy součástí tamní kultury, se stala pro mnoho obyvatel spíše přítěž.
Průměrného Američana stojí auto a jeho provoz až 9000 dolarů ročně, což už nyní má své důsledky. Statistiky říkají, že podíl mladých v USA ve věku od 20-24 s řidičským průkazem dlouhodobě klesá – v roce 1983 to bylo 92 %, v roce 2014 pouze 77%. Sečteno podrženo, u tzv. millennials je o 30% menší šance, že si vůbec koupí auto. Právě tato čísla tak otvírají dveře právě pro rozvoj Lyftu nebo jeho hlavní konkurenci Uberu.