Podívejte se, jak studenti využívají ke zdokonalení samoříditelných vozidel jednu z nejlepších her

Jiří SvobodaJiří Svoboda

gta_driving1-kopie
0Zobrazit komentáře

Technologie samoříditelných aut je v posledních několika letech často skloňovaným tématem – do jejího rozvoje se totiž pustili giganti jako Google, Uber, Tesla a a další automobilky, které analyzují dopravní situace za reálného provozu. To je ovšem velmi nákladné a v mnoha případech, například u kolizí, i nemožné zpracovávat s potřebnou rychlostí. Proto si studenti z univerzity v Darmstadtu vzali na pomoc jednu z nejpropracovanějších her současnosti – Grand Theft Auto V.

Doposud pro tento proces potřebovali statisíce fotek z reálného provozu, které museli za pomocí vlastního softwaru předělat do podoby, jenž umí umělá inteligence přečíst. Přestože se program učí a postupem času proces vykreslování zrychluje, sběr dat je velice zdlouhavý a nákladný a tak se rozhodli využít realističnosti situací zmíněného titulu.

Waze

Přečtěte si takéGoogle chce pomocí aplikace Waze nabízet sdílení přepravy podobné Uberu nebo LyftuGoogle chce pomocí aplikace Waze nabízet sdílení přepravy podobné Uberu nebo Lyftu

Fotografie už není třeba sbírat v terénu, ale jednoduše při projíždění otevřeným světem v GTA V. Na zkoušku studenti z Darmstedtu pořídili 25 tisíc herních screenshotů a nechali je zpracovat stejným softwarem, který vytvořili pro fotografie z reálného světa. A výsledky jsou opravdu zajímavé. Jeden reálný snímek z datasetu CamVid trvá zpracovat hodinu, u jiného datasetu zvaného CitySpace je to dokonce 90 minut. Oproti tomu průměrný screenshot z GTA V se připravuje pouhých 7 minut.

gta-dring3

Toto razantní zrychlení je možné díky umělému vzhledu, který je celkově pro software přívětivější a dokáže se tak rychleji naučit, jak s obrázky pracovat. Postup má ale i další výhody. Díky možnostem hry lze například nasimulovat situace za deště, tmy, či v silném provozu, což ve finální fázi zlepší samotný systém pro automatizované řízení.

gta-drivng4

Dost možná by se mohlo zdát, že umělé podmínky mohou v reálném provozu být spíše na škodu, ale opak je pravdou. Už první testy ukázaly, že počítačové modely vybavené třetinou dat z GTA V a dvěma třetinami z reálného provozu jsou účinnější, než modely které operují celou svou kapacitou se skutečnými fotkami.