Zakladatel českých startupů Socialbakers a Time is Ltd. Jan Řežáb o tom, jak vést firmu efektivně

janrezab

Když začal Jan Řežáb podnikat, psal se rok 2000 a bylo mu teprve 13 let. Tehdy založil menší portál na prodej mobilního obsahu Mobiles.zde.cz, který dva roky na to změnil název na Redboss. Když se Redboss začal naplno soustředit na vývoj vlastních java her, Řežábův byznys postupně nabíral čím dál větší obrátky. Bohužel osud tomu nepřál a kolem roku 2007 se firma dostala do finančních potíží, změnila název a skončila s několikamilionovým dluhem. Řežába to ale neodradilo.

V roce 2008 už zakládal společně s Lukášem Maixnerem a Martinem Homolkou nenápadnou společnost Candytech, ze které se postupně stalo Facebakers a posléze Socialbakers – jeden z největších analytických startupů v Česku s miliardovými obraty. Socialbakers se, jak už z názvu vypovídá, věnují analýze sociálních sítí a jejich služby vužívají především korporátní zákazníci. Během necelé dekády se podařilo ze Socialbakers a týmu tří lidí udělat fungující firmu s více než 450 zaměstnanci.

Dnes již Jan Řezáb není v Socialbakers šéfem, přesunul se do pozice předsedy dozorčí rady. Mezi roky 2016 a 2017 působil také v čínské firmě Goodbaby, kam nastoupil na pozici CEO pro digitální technologie. Ale v hlavě mu celou tu dobu uzrával ještě jiný nápad, se kterým v poslední době vyšel na veřejnost. Nový analytický startup Time is Ltd., který firmám pomáhá s větší produktivitou a efektivitou.

Lidé a pracovní morálka na prvním místě

Na jeho další rozvoj v průběhu března získal společně se spoluzakladatelem Cyrilem Höschlem investici ve výši 3 milionů eur, tedy téměř 80 milionů korun, a chce z něj vybudovat další globální úspěch. Jedním z nejtěžších kroků v každé z předchozích firem i v prozatím menším novém startupu byl ovšem nábor lidí a jejich management či nastavení správných procesů.

timeis

Jan Řežáb (vlevo) a Cyril Höschl ze startupu Time is Ltd.

Právě na to se chce Řežáb zaměřit na workshopu věnovaném modernímu HR v kombinaci s využitím podrobných dat nebo technik upřímné zpětné vazby a náhrady za takzvaný work-life balance. Bude se jednat o 4,5hodinovou akci v první polovině května, pořádanou European Leadership & Academic Institute (ELAI), jejíž kapacita je pouze 20 lidí.

Řežáb se mimo jiné podělí o to, kterým signálům ve firmě dávat větší prioritu a na co si dát pozor, jak udržet startupového ducha i ve firmě se stovkami zaměstnanců, jaké nástroje využívat pro měření produktivity a pro efektivní HR nebo jakým způsobem nahradit dnes již přežitý koncept zmíněného work-life balance.

Volvo-XC90

Přečtěte si takéVolvo chce dále zvyšovat bezpečnost na silnicích. Jeho vozy nově odhalí řidiče pod vlivem omamných látekVolvo chce dále zvyšovat bezpečnost na silnicích. Jeho vozy nově odhalí řidiče pod vlivem omamných látek

Je opravdu důležité mít v každém týmu Slack nebo existuje i alternativa? Jaké výhody a nevýhody nabízí konkurenční nástroj Microsoft Teams, jak správně řešit vnitrofiremní komunikaci a jak na vhodně strukturovanou zpětnou vazbu, která je prospěšná pro obě strany? To vše jsou zásadní otázky, které by si dle Řežába mělo pokládat každé vedení startupu nebo větší společnosti a bez nichž to často nejde.

Dvaatřicetiletý podnikatel je u veřejnosti znám právě tím, že rád využívá čas co nejefektivněji. Odmítá většinu meetingů, pokud nejde o produktivní schůzky s jasným účelem, snaží se rychle učit, šetřit čas při cestování, ale také se rychle rozhodovat. Důležité je podle něj začít brzo a neustále se posouvat dopředu.

janrezab_h

Pokud se tedy o této problematice chcete dozvědět více a napravit některé vnitrofiremní procesy i u sebe, můžete se na speciální workshopy hlásit přímo na stránkách ELAI, a to za cenu 6 900 korun bez DPH. Dostupný je termín 13. května od 9.00 do 13.30, další budou postupně přibývat.

Tématu se Jan Řežáb bude věnovat i v rámci diskuzní snídaně, která se pod hlavičkou ELAI uskuteční v pondělí 8. dubna v prostorách pražského coworkingu HubHub.

Více než sedm let provozu a miliony pasažérů ročně. Nízkonákladová aerolinka WOW Air nadobro končí

wowairceo

Foto: WOW Air

Bývalý šéf zkrachovalé aerolinky WOW Air Skúli Mogensen

0Zobrazit komentáře

Delší dobu se o tom spekulovalo, dlouho měla zároveň aerolinka WOW Air zásadní potíže s financemi a začala utahovat opasky, ale tak strmý pád asi čekal málokdo – minimálně z pohledu zákazníků. Původem islandská nízkonákladová společnost během včerejšího dne oznámila kompletní ukončení provozu a nechala tak po celém světě nespočet zákazníků v nejistotě. V Evropě jde o již dvanáctý krach letecké společnosti za poslední rok.

Při krachu aerolinky totiž nemusí společnost zajišťovat poškozeným náhradní spoj, ti ji naopak nemohou zpětně žalovat, alespoň ve většině případů. Ukončení provozu následovalo poté, co se WOW Air nedokázalo finálně dohodnout se společnostmi Icelandair a Indogo Partners, které měly do aerolinky investovat dostatečné množství prostředků na pokrytí problémů a dalšího provozu.

Nejzásadnější chybou bylo dle šéfa WOW Air, Skúliho Mogensena (na úvodní fotce), rozhodnutí stát se tradičnější aerolinkou místo toho, aby si WOW Air zachoval pozici nízkonákladovky, uvedl pro server Business Insider. Přispěl tomu i lednový nákup nových letadel Airbus A330. Ještě ve čtvrtek ráno přitom aerolinka o potenciální investici vyjednávala a chtěla plnit veškeré své závazky.

55158fff96bfd1f1482d3e67_5-wowairrkv-cr-bergsveinn-norddahl

Už v průběhu prosince jsme informovali o tom, že aerolinka, jež proslula svými supernízkými cenami letenek i přes oceán, bez investice do 12 měsíců skončí. Nakonec vše přišlo ještě dříve, jelikož vyjednávání s investičními partnery probíhala dlouhou dobu a aerolinka tak po odmítnutí obou z nich nechtěla riskovat další možné komplikace. Indigo Partners měli do firmy investovat až 9,4 miliardy islandských korun, tedy kolem 1,7 miliardy korun.

Mezitím WOW Air rušilo množství spojů a se začátkem letošního roku operovalo s 11 letadly, přičemž v průběhu minulého roku odbavilo přes 3,5 milionu cestujících. Na Indigo Partners se upínala všechna pozornost aerolinky, jelikož investiční firma v roce 2006 koupila krachující americkou aerolinku Spirit Airlines a během let z ní dokázala udělat jeden z nejvýnosnějších byznysů mezi nízkonákladovými aerolinkami vůbec, s příjmy ve stovkách milionů dolarů ročně.

livvr

Přečtěte si takéPražští LIV získali v nové investici 16 milionů korun od zakladatele Oculusu i českých Credo VenturesPražští LIV získali v nové investici 16 milionů korun od zakladatele Oculusu i českých Credo Ventures

Nutno dodat, že až do začátku předminulého roku WOW Air operovalo pravidelně s profitem, pak se ale něco zlomilo. Za prvních devět měsíců roku 2018 se ztráta aerolinky zdvojnásobila oproti stejnému období z 13,5 milionu na 33,6 milionu dolarů. Příjmy v té době spadly o více než 30 procent na 501 milionů dolarů. S tím bylo spojeno i hromadné propouštění zaměstnanců.

woair

Letadlo nízkonákladové aerolinky WOW Air

Abychom však neskončili u negativních věcí – WOW Air byla jedna z prvních aerolinek vedle Norwegian, která nabídla jedny z nejzajímavějších tarifů pro lety z Evropy do Spojených států. Konkrétně v roce 2015 začala na trase Reykjavík–Los Angeles/San Francisco nabízet lety za 99 dolarů, tedy pouhých 2 275 korun. Byť se stejně jako u jiných nízkonákladovek jednalo o cenu bez občerstvení a odbavených kufrů.

To vše je nicméně nenávratně pryč. Zákazníci se nyní musí popasovat se vzniklými problémy, mohou dokonce využít několika nabídek konkurenčních aerolinek, které pro ně nabízí takzvané záchranné tarify s lepší cenou. Jednou ze zajímavých možností může být i takzvaný chargeback u banky. Pokud jste platili některou z letenek přímo na stránkách WOW Air, banka by mohla na základě žádosti u vydavatele karet ověřit, zda by ještě bylo možné stáhnout platbu zpět a zákazníkům ji vrátit.