Zakladatel Spotify chce podpořit evropský sen. Pro technologické startupy má připravenou 1 miliardu eur

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Spotify má dnes na akciovém trhu hodnotu přes 43 miliard dolarů, před čtrnácti lety ale začínalo takřka od nuly. Možná právě tato skutečnost dopomohla k tomu, že švédský startup s globální působností vyvolal revoluci v hudebním průmyslu. Zakladatel streamovací služby Daniel Ek se proto rozhodl v průběhu následující dekády investovat miliardu eur do dalších evropských technologických nováčků.

Sedmatřicetiletý švédský podnikatel se nedávno setkal s další vlnou ostré kritiky od hudebníků. Částečně v reakci na poznámky o naprosto nedostatečném výdělku z platformy jim totiž vzkázal, že v moderní době už nestačí vydat album jednou za dva nebo tři roky a očekávat z toho dostatek příjmů na živobytí.

Další olej do ohně ještě přilily nedávno ohlášené finanční úspěchy Spotify a fakt, že má Ek díky 9% podílu ve firmě jmění v hodnotě kolem 3,8 miliardy dolarů. Lepší reputaci se ovšem těší v kontextu světa startupů. Ty slouží jako příklad jeho životního příběhu a způsob, jakým se se svojí firmou vydává do nových oblastí pro další zdroje příjmů. Přímo investoval do švédského telemedicínského startupu Kry, britského bytového webu Student.com a HJN Sverige, které využívá umělou inteligenci ve zdravotnictví.

daniel-ek-spotify4

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek má jmění v hodnotě téměř 4 miliard dolarů

Zmíněnou miliardu eur chce spoluzakladatel Spotify směřovat k dalším začínajícím společnostem, které by zatím nemusely být dostatečně zajímavé pro většinu venture kapitálových firem. Na technologické konferenci Slush nyní řekl, že jako nejatraktivnější se mu zdají oblasti jako strojové učení, biotechnologie nebo materiálová věda. Zásadní také je, aby startupy byly z Evropy.

Když totiž přijde řeč na původ velice úspěšného startupu, který proměnil celou jednu obrovskou kategorii trhu, většinu napadne Silicon Valley, několik prozíravějších Čína a okolí. Jen málokomu však na první dobrou vyvstane na mysl Evropa. Spíše než kvůli fatální neznalosti geografie je důvodem zkrátka fakt, že odsud mnoho velkých hráčů na světovém technologickém trhu nepochází.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak zmiňuje deník The Financial Times, někteří kritici tento fakt přisuzují přílišným regulacím trhu a nedostatečnému financování. Ek souhlasí přinejmenším s druhým bodem: „Když srovnáte Evropu a Spojené státy, dvojnásobně nebo trojnásobně neustále podfinancováváme každou fázi oproti americkým firmám.“

Například Skype vznikl v Estonsku, po pouhých dvou letech existence ho ale koupil americký eBay a později Microsoft. „Evropu automaticky opouštějí některé z největších technologických talentů na světě, protože se tady necítí dostatečně ceněni. Potřebujeme tady více superspolečností, které zvednou laťku a budou fungovat jako inspirace,“ říká švédský miliardář.

Evropský sen

Americké venture kapitálové firmy v současnosti na starém kontinentě zakládají investiční týmy, čímž potvrzují, že se zde skutečně dějí zajímavé věci. Podle dat CB Insights přitom jen několik desítek zdejších firem přesahuje hodnotu miliardy dolarů. Spoluzakladatel Spotify chce růst těchto statistik podpořit hned v začátcích, kdy se mohou specificky zaměřené startupy potýkat s nulovým zájmem větších investičních společností.

karel-komarek-kkcg

Přečtěte si takéKarel Komárek sází na digitálního fitness kouče. KKCG posílá stovky milionů korun do německého startupu FreeleticsKarel Komárek sází na digitálního fitness kouče. KKCG posílá stovky milionů korun do německého startupu Freeletics

Rád by přispěl k výraznému rozvoji evropské startupové mentality, která je podle něj jiná než americká. Ve svém monologu na konferenci mluvil o „evropském snu“, který na rozdíl od toho amerického „není zaměřen na budování lepší budoucnosti pro jednotlivce, ale pro celou společnost“. Toto odlišné smýšlení má být jedním z hlavních důvodů, proč usilovat o posilování zdejších inovativních technologických firem.

Magazín Business Insider upozornil na několik reakcí evropských podnikatelů, kteří chválili Ekova slova i ohlášenou iniciativu. Komentáře ředitele Spotify o tom, jak je hlavním cílem streamovací služby podporovat umělce, ovšem vyvolaly i opětovnou kritiku. 

https://www.youtube.com/watch?v=MirLiePwWsw

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Karel Komárek sází na digitálního fitness kouče. KKCG posílá stovky milionů korun do německého startupu Freeletics

karel-komarek-kkcgInsider

Foto: KKCG

Miliardář Karel Komárek, majitel skupiny KKCG

0Zobrazit komentáře

Sedm let starý startup, který má přes 48 milionů zákazníků ve 160 zemích a zapojuje do fitness a psychologického tréninku umělou inteligenci. Řeč je o německém Freeletics, které se z Mnichova probojoval až na globální trh a je jednou z největších fitness aplikací v Evropě, která aktivně zapojuje umělou inteligenci pro svého digitálního kouče.

Jen během posledního roku a půl se Freeletics podařilo zdvojnásobit počet předplatitelů na více než 600 tisíc a překročit 200 milionů dokončených cviků v rámci aplikace. Podstatná část uživatelů tak stále využívá aplikaci v bezplatném plánu, a proto potřebuje Freeletics masivně rozšiřovat uživatelskou bázi.

Právě na to nyní startup získává Series B investici ve výši 25 milionů dolarů, což je více než 570 milionů korun. Prostředky v tomto kole do Freeletics vložily fondy Jazz Venture Partners a Causeway Media Partners, ke kterým se připojila tuzemská skupina KKCG Karla Komárka. Podle informací CzechCrunche do startupu poslal jeden z nejbohatších Čechů nižší stovky milionů korun.

freeletics

Foto: Freeletics

Aplikace fitness startupu Freeletics

Investice přichází dva roky po předchozím kole, v němž Freeletics vybralo celkem 45 milionů dolarů. Mnichovský startup se chce aktuálně soustředit především na americký trh, kde je i přes rostoucí konkurenci v rámci fitness aplikací stále obrovský potenciál. Na zdraví se ve velkém začal soustředit také Apple se svou novou službou Fitness+ nebo Fitbit – obě firmy k tomu navíc využívají vlastní zařízení pro měření aktivity.

Freeletics žádné vlastní náramky nebo hodinky nemá, ale zato umí dle svých slov skvěle přizpůsobovat trénink pod digitálním koučem na základě denní aktivity milionů uživatelů. Po nastavení informací o sobě a svých denních návycích si stačí vybrat cíl, jako je například nabrání svalů nebo hubnutí, a v rámci několikatýdenního programu vás bude virtuální kouč postupně provázet jednotlivými cviky, hlídat aktivitu, nebo i skládat jídelníček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsme opravdu vděční za náš úspěch i za podporu naší fantastické komunity, které se nám v posledních měsících a letech dostalo. Při současném růstu nám toto financování umožní absolvovat další zlomové období. Financování použijeme na významné produktové inovace i celosvětovou expanzi, a to zejména na trhy, jako jsou Spojené státy,“ potvrzuje další plány šéf Freeletics Daniel Sobhani.

„Vzhledem k celosvětovým dopadům pandemie COVID-19 je dnes více než kdy jindy důležité poskytovat co možná nejkomplexnější a současně individuální řešení, díky kterému se lidé budou moci sebezdokonalovat fyzicky, psychicky i emočně,“ doplňuje.

danielsobhani

Foto: Freeletics

Šéf německého fitness startupu Freeletics Daniel Sobhani

Placené služby digitálního trenéra, který se učí na bázi umělé inteligence, pak začínají na 60 korunách týdně, respektive 240 korunách za měsíc. Všechny tréninky a plány jsou pak přizpůsobeny na míru každému uživateli. Freeletics navíc tvrdí, že mimo cviků a jídla samotného pomáhá také s psychologickým tréninkem, jelikož právě nastavení v hlavě je často pro změnu těla naprosto klíčové a příliš konkurenčních služeb se tomu nevěnuje.

Pokud jde o digitálního kouče jako takového, k dispozici je zhruba 3,5 milionu různých kombinací tréninků a nastavení, ze kterých systém vybírá. Podle Freeletics se tak přizpůsobí stejně dobře uživateli, který doma nemá žádné vybavení ke cvičení a je limitován prostorem, jako někomu, kdo rád běhá a silový trénink má jen na několik desítek minut denně v posilovně.