Zakladatelka miliardové Zásilkovny Simona Kijonková o tom, jak nastavit myšlení a strategii k úspěchu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

simona-kijonkova-boxed2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

Digitální logistická platforma Zásilkovna roste v poslední době tempem, které by si ještě před pár měsíci uměl málokdo představit. Jen v roce 2018 její mateřská firma zvýšila obrat o 70 % na 790 milionů korun a v roce 2019 zamířila nad 1,3 miliardy. Za sebou má jen v několika posledních měsících otevření robotizované výdejny balíků nebo rozšíření doručování do dalších třiceti zemí. A o Vánocích dokázala přepravit 379 tisíc zásilek za jediný den.

Dnes je to pohádkový příběh. V květnu roku 2010 to ale byl pouhý nápad, který pro zakladatelku Simonu Kijonkovou znamenal roky dřiny a těžkých životních situací. Pro absolventku pražské VŠE a ústecké UJEP to však nebyl první podnikatelský počin. Ten začala realizovat už v roce 2006, kdy s kamarádkou spustila marketingovou agenturu. Jak ale v minulosti už několikrát připomněla, když o dva roky později přišla krize, byznys skončil s milionovou ztrátou.

Následující dva roky se přes novou firmu Kijonková věnovala vývoji aplikací, webů a tvorbě e-shopů. Když pak spustila Zásilkovnu s cílem unifikovat doručovací platformu pro e-shopy, svůj podíl v předchozí firmě prodala.

Zásilkovna byla první tři roky ve ztrátě, do toho se Kijonková stala po roce provozu matkou, což situaci neulehčovalo. Tvrdí, že v začátcích dělala vše, od účetnictví přes reklamace až po osobní doručování balíčků. Nepolevila ani přesto, že jí kolegové tvrdili, že si lidé nikdy nebudou chtít chodit pro balíčky třeba do prodejen s lahůdkami nebo do cykloservisu.

simona-kijonkova-zasilkovna

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

První rok prý byl pro Kijonkovou největší byznysovou zkouškou, hlavně z hlediska celého procesu shánění partnerských míst stylem franšízy. „Franšízing v logistice neexistoval. Museli jsme službu otestovat nejdřív na vlastních pobočkách a až poté jsem v Ústí nad Labem začala oslovovat partnery. Přesvědčit tehdy například majitele pekárny bylo těžké, ale jakmile se podařilo překonat počáteční nedůvěru, šlo to rychleji,“ popisuje podnikatelka své začátky.

Kijonková se netají tím, že si ze začátku říkala, zda Zásilkovnu kvůli rodinnému vytížení nezavře. Psychologické stránce úspěchu ale přikládala velký význam, a tak ji napadlo najmout si mentora. Nastavení mysli na úspěch je u ní důležitou součástí dne, a proto tvrdí, že se například snaží úplně eliminovat negativní myšlenky. „Když je pro nás nový projekt náročný, cíl zdánlivě nedosažitelný a vize odvážná, musíme si věřit. Pokud si neúspěch připouštím, nakonec se skutečně dostaví,“ říká Kijonková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi důležitými vlastnostmi úspěšného mindsetu jmenuje také nespokojenost, pokoru, otevřenou mysl, vlastní tvrdohlavost, ale zároveň rozhodnost a nápaditost vlastních řešení. To vše v souladu s jejím mottem, že jediná věc, kterou lze v životě změnit, je budoucnost.

Podle Kijonkové to byly právě její děti, které ji naučily pracovat s časem efektivněji než kdy předtím. „Přes den mám vypnuté sociální sítě a nepřijímám telefonáty z neznámých čísel, aby mě to nezdržovalo. Snažím se být maximálně efektivní a priority si skládám podle důležitosti. Pracovní e-mail nemám zapnutý celý den, na to mám vyhrazená jen určitá časová okna,“ tvrdí.

S nově nabytým časem mohla začít i několik dalších projektů, například Robeeto. Tento portál na peer-to-peer objednávky domácích prací vznikl v roce 2015. Zakladatelka Zásilkovny v něm působí jako investorka a mentorka. Podle jejích slov ji spolupráce baví, protože může předávat své zkušenosti dál.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

To vše mezitím, co Zásilkovna dospěla do dnešní velikosti, kdy má více než 700 zaměstnanců a několik tisíc poboček po celém Česku, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku a pracuje více než s třinácti tisícovkami e-shopů ve 32 zemích. Expanze do zahraničí přitom nebyla snadná a celý tým Kijonkové se na ní hodně naučil.

„Například zákazník z Rumunska je schopný vám neustále telefonovat. Udělá objednávku z mobilního telefonu a poté vám dvacetkrát zatelefonuje, jestli vše domluvené platí. V Německu zase musíte oproti Česku více investovat do skladových zásob. Musíte mít perfektně přeložený web, přesný popis produktu, musíte mít možnost platit na fakturu. To Němci zbožňují,“ popisuje Kijonková specifika různých zemí.

David Stančík

Přečtěte si takéDarovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovstvíDarovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovství

V důsledku rychlého rozvoje také pražská podnikatelka iniciovala vznik skupiny Packeta, kam zahrnula jak Zásilkovnu, tak všechny její národní ekvivalenty. Zároveň je platformou, přes kterou vstupuje na další zahraniční trhy. Už dnes se díky této skupině může zákazník Zásilkovny napojit do šedesátky přepravních služeb. Do dalších let dokonce Zásilkovna zvažuje koupit vlastní letadlo a do tří let chce fungovat na všech kontinentech.

Předávání zkušeností dál

Není proto divu, že byla Simona Kijonková za své podnikatelské počiny hned několikrát oceněna – získala například titul EY Podnikatel roku 2017, ocenil ji i Forbes nebo vydavatelství Economia v žebříčku Top podnikatelka roku 2018.

Společně s European Leadership & Academic Institute (ELAI) se rozhodla o své zkušenosti z pádů i úspěchů podělit prostřednictvím workshopu. Konkrétně se v jeho rámci věnuje otázkám jako například jak pracovat s nastavením mysli k úspěchu, jak sebrat sílu na důležitá rozhodnutí nebo jak převádět nápady do projektů s globálním měřítkem.

„Cenné je předání zkušeností, a to nejen těch pozitivních, ale především negativních, kterých je třeba se na své cestě vyvarovat. Mohu předat své vlastní nejlepší praktické tipy,“ přibližuje Kijonková, co účastníky workshopu čeká, ovšem s přiznáním, že každá podnikatelská osobnost je pochopitelně jedinečná.

Setkání s názvem s názvem Mindset a strategie úspěchu se bude konat ve dvou termínech 19. února a 20. května v Praze a stojí 7 990 Kč bez DPH. Přihlásit se lze přímo na webu ELAI.

simona-kijonkova

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slevový trh už není, hurá na cestování. Úspěšnou proměnou prošel i Skrz.cz, který loni vyrostl téměř na miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

matej-dvorsky-skrzInsider

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

0Zobrazit komentáře

Přesně před deseti lety na českém internetovém trhu vznikal jeden z oborů, který svého času změnil tvář celé e-commerce. V dubnu 2010 Tomáš Čupr spustil Slevomat.cz, první slevový server v zemi. V následujících měsících a letech došlo k výraznému růstu tohoto odvětví, v jednu chvíli se počet slevových portálů u nás odhadoval na tři až čtyři stovky.

O deset let později je situace kompletně jiná a zdá se, že trh slev je mrtev. Zmiňovaná jednička na trhu, kterou v roce 2017 koupila britská skupina Secret Escapes, se v průběhu doby transformovala ze slevového na zážitkový portál se silným zaměřením na cestování, což se jí podle nedávno oznámených výsledků vyplácí.

Slevomat však transformací neprošel jako jediný. Zatímco většina hráčů slevového trhu víceméně zanikla, během loňského roku se do oblasti cestování definitivně pustila také dvojka původně slevového trhu Slevoking, který s novým zaměřením změnil název na Travelking.

Blízko miliardě

A obdobnou cestou se vydal také Skrz.cz, který s ohledem na vývoj na trhu ani neměl příliš na výběr. V roce 2010 totiž vznikl jako agregátor slevových portálů a s jejich postupným úpadkem si musel najít nové zaměření. Stejně jako u výše zmíněných firem volba padla na cestování.

Čísla, které firma prozradila pro CzechCrunch, ukazují, že transformace na cestovní portály z původních slevových je dobrá volba. Skrz.cz aktuálně agreguje přes milion zájezdů od cestovních kanceláří a tisíce českých i zahraničních hotelů. Díky tomu jeho obrat za loňský rok meziročně vyrostl o polovinu ze 600 na 900 milionů korun a počet prodaných zájezdů vzrostl z 8 na 22 tisíc.

matej-dvorsky-ceo-skrz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

„Zaměření se na segment cestování znamenalo hlavně získat nové klienty a rozšířit nabídku pobytů a dovolených, které lze na Skrzu najít. Vedle původních slevových portálů nabízejících primárně pobytové balíčky v České republice a okolních zemích jsme Skrz napojili na Booking.com a dále se zaměřili na cestovní kanceláře a agentury nabízející organizované zájezdy včetně dopravy,“ popisuje ředitel Skrzu Matěj Dvorský.

„I když je před námi ještě velká spousta práce a potenciál na tomto poli je pro nás z dnešního pohledu téměř nekonečný, můžu rok 2019 z tohoto hlediska považovat za velmi úspěšný. Objem investic cestovních kanceláří a agentur do propagace nabídek na Skrz.cz vzrostl meziročně více než dvakrát a podílí se tak na našem celkovém výnosu ze segmentu cestování čtvrtinou. Celkem Skrz zprostředkoval rezervace zájezdů v hodnotě přesahující půl miliardy korun,“ dodává Dvorský.

Skrzu se zároveň podařilo navázat spolupráci s nejznámějšími českými cestovními kancelářemi a do roku 2020 tak vstupuje společně se šesti ze sedmi největších hráčů na tomto trhu. Cesta transformace celé firmy však nebyla jednoduchá.

„Na spoustě věcí jsme museli začít dělat úplně od nuly.“

„Skrz do roku 2019 vstupoval v nelehké situaci, a to hned z několika důvodů. Když v roce 2010 nastal boom slevových portálů, Skrz.cz se rychle stal předním agregátorem nabídek z tohoto segmentu a získal silné postavení na nově vzniklém trhu. Ten se ale v průběhu minulých let začal měnit, proběhla radikální konsolidace a z původních více než 200 hráčů do roku 2019 vstoupilo jen pár značek,“ popisuje Dvorský, který na pozici ředitele koncem roku 2018 vystřídal Petra Kováčika.

Když nastupoval na svou novou pozici, překonal Slevomat 75% podíl na trhu a několik kdysi předních firem se dostalo do problémů. Během prvních měsíců loňského roku pak oznámily konec činnosti další portály. „Pro Skrz, léta fungující jako vyhledávač slev, to znamenalo výzvu v podobě potřeby najít nové možnosti uplatnění roky budované platformy a know-how. Po několika pokusech, které se ukázaly být slepou uličkou, padla volba na segment cestování,“ popisuje Dvorský.

petr-kovacik-skrz2

Zakladatel a bývalý ředitel Skrz.cz Petr Kováčik, který firmu opustil koncem roku 2018

Rozhodnutí zaměřit se na segment cestování souvisí také s majitelem Skrzu, kterým je již zmiňovaný vlastník Slevomatu, britská společnost Secret Escapes (Skrz i Slevomat Secret Escapes koupil společně v jedné transakci). Ta v globálním měřítku buduje čistokrevný travel produkt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„A tak jsme začali pracovat na novém Skrzu – vyhledávači dovolených. To do velké míry znamenalo na spoustě věcí začít dělat úplně od nuly. Na konci roku 2018 navíc firmu opustil zakladatel Skrzu a dlouholetý ředitel Petr Kováčik. Přestože firmu skvěle připravil na předání, přirozeně s sebou i tato změna přinesla výzvy, které se mnohdy objevily až v průběhu dalších měsíců,“ přiznává Dvorský.

Proměny Skrzu

Jednou z hlavních změn bylo ukotvení nových rolí v týmu, což Skrzu pomohlo dosáhnout přehlednější strukturu firmy. Ta funguje i jako prostředek pro nastavování jak dlouhodobých, tak krátkodobých cílů v rámci systému OKR.

Změn se kvůli transformaci na cestovní portál dočkal i samotný web. Kromě redesignu homepage, nově zaměřené na cestovatelské zážitky, šlo například o lepší získávání informací o nabídkách a jejím kvalitnímu zpracování, což Skrzu umožnilo uživatelům představit spoustu nových filtrů, vylepšit jejich funkčnost či zpřehlednit nabídky. To v konečném důsledku vedlo také ke zlepšení konverzního poměru, což si firma definovala jako svůj cíl.

hp-skrz

Foto: Skrz.cz

Homepage Skrz.cz od loňského roku upřednostňuje cestovatelské zážitky

Proměna Skrzu se podepsala také v marketingu. Došlo k posunu definic person zastupujících cílovou skupinu, pojmenování jejich potřeb a zákaznických zkušeností, což vedlo k převedení do nové podoby značky firmy a k upravení marketingového mixu.

„Lépe jsme si pojmenovali, které zdroje plní jakou roli v rámci nákupního procesu zákazníků, a naučili se účinněji plánovat, jak v různých obdobích rozložit marketingové investice. To se okamžitě velmi pozitivně projevilo na celkovém výkonu firmy, a i když to působí poměrně nenápadně, troufnu si to označit za jeden z největších úspěchů loňského roku,“ říká Dvorský.

„Pohled na výsledky často nebyl důvodem k radosti a překážek na cestě byla spousta.“

A jak tedy hodnotí Skrz po svém prvním roce z pozice ředitele? „Rok 2019 byl pro Skrz hodně náročný. Pohled na výsledky často nebyl důvodem k radosti a překážek na cestě byla spousta. V týmu ale i tak převládal optimismus a nadšení díky tomu, že jsme si společně dobře nastavili vizi, kterou se snažíme každý den co nejlépe naplňovat,“ hodnotí Dvorský s tím, že do nového ruku firma vstupuje opět o něco chytřejší a má jasně nastavené cíle pro další roky.