Láska, která rozděluje společnost. Nový film Barbory Chalupové ukazuje cestu zákona o stejnopohlavních sňatcích

Jiří SvobodaJiří Svoboda

barbora-chalupova2Insider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Režisérka Barbora Chalupová

0Zobrazit komentáře

Více než milion lidí v Česku má neheterosexuální orientaci. Právě takové zjištění stojí hned v úvodu nového dokumentu Zákon lásky. Zrežírovala jej Barbora Chalupová, spolutvůrkyně úspěšného filmu V síti, jenž byl oceněn i Českým lvem. Ve svém novém díle nazvaném Zákon lásky, jehož je CzechCrunch partnerem, se zaměřila na cestu legislativy, která měla do českého právního řádu zakotvit možnost stejnopohlavních sňatků.

Režisérka film označuje jako dokumentární tragikomedii, ale kdo by čekal pouhé nadlehčené zobrazení vyhrocené diskuze ke kontroverznímu tématu, byl by na omylu. Tragikomičnost se totiž projevuje spíš v samotné cestě zákona: od záměru, petice až do Poslanecké sněmovny – ta je dlouhá, úmorná, byrokratická a v tuto chvíli navíc stále nedokončená. Ústředními postavami snímku jsou členové iniciativy Jsme fér v čele s Czeslawem Walkem (ten je mimo jiné i šéfem festivalu Prague Pride), kteří se o prosazení této legislativy snaží dlouhodobě.

„Takto koncentrovaně jsem se o jeden zákon doposud nikdy nezajímala. Ani jsem nesledovala celou s ním spojenou diskuzi jak před Sněmovnou, tak ve Sněmovně. Myslím si, že si diváci místo ‚zákonu lásky‘ mohou doplnit jakýkoliv jiný zákon, který je jim blízký a osobní. Pocítí pak úplně stejnou frustraci ze systému a našich volených zástupců,“ říká pro CzechCrunch Barbora Chalupová, kterou jsme již dříve zařadili do našeho výběru inovativních českých osobností Innovators 20.

Dokument pokrývá více než tři a půl roku dlouhou právní bitvu, ale v mezičase se snaží i vysvětlovat, proč manželství není jen přejmenované registrované partnerství a nejde jen o čistě symbolickou záležitost. Sama režisérka byla podle svých slov překvapená, kolik věcí je jinak. Například pozůstalí registrovaní partneři nemají právo na vdovský či vdovecký důchod. Jinak než na manžele pohlíží na registrované partnery i dědické, správní nebo daňové právo, odlišná jsou i práva na nabytí společného jmění nebo občanství u cizinců.

Film se dotýká i společné výchovy dětí stejnopohlavními páry – tedy problematiky, která je nejspíš nejkontroverznější. Současný zákon například vůbec neustanovuje práva dítěte při rozchodu takového páru nebo při úmrtí jednoho z rodičů. Zákon lásky představuje například příběh dvou žen, které společně vychovávají dceru, tedy biologické dítě jedné z nich. Pokud by se skutečné rodičce něco stalo, její partnerka by malou dívku nemohla převzít do své péče, jak by tomu bylo v běžném manželství.

Odpůrci, kteří podle režisérky tvoří zhruba 30 až 40 procent celé stopáže filmu, naopak často opakují, že práva dítěte by byla takovým zákonem porušována. Přestože autoři se snaží vyobrazit různé skupiny, které bojují naopak za tradiční rodiny (spolek Aliance pro rodinu, církev, pravicoví extrémisti i běžní kolemjdoucí), celý příběh je vyprávěn i tak výhradně z pozice iniciativy Jsme fér. Takový postup přitom Chalupová původně v plánu neměla.

zakonlasky1

Foto: Bontonfilm

Czeslaw Walek je předním aktérem dokumentu Zákon lásky

„Původně jsem chtěla, aby Jana Jochová (předsedkyně Aliance pro rodinu – pozn. red.) byla druhým hlavním aktérem. Když jsem ale slyšela několik jejích velmi rozporuplných rozhovorů, došlo mi, že lidé, kteří se stejnopohlavními sňatky nesouhlasí, by se s ní neztotožnili,“ vysvětluje Chalupová s odkazem na výroky, v nichž Jochová prohlásila, že kdyby byl její syn homosexuál, byla by raději, aby žil sám než s mužem.

Držitelka Českého lva říká, že z podstaty formátu, tedy autorského dokumentu, nemůže být Zákon lásky zcela vyvážený. Už jen proto, že si úmyslně vybrala sledování zmíněného zákona o stejnopohlavním manželství a nikoliv kontra-legislativu podporovanou právě Aliancí pro rodinu, která usilovala o úpravu ústavy. Ta by naopak definovala manželství explicitně jako svazek muže a ženy.

Koncentrované politikaření

Stejně jako v případě filmu V síti je tak cílem Chalupové především na téma stejnopohlavních sňatků upozornit. Možná ještě více však dává důraz na blízký pohled na samotný legislativní proces. Zákon lásky v plné nahotě ukazuje, jak obrovské úsilí musí zájmová skupina vyvinout, aby vůbec měla šanci v Poslanecké sněmovně dosáhnout svého. Nejde jen o petice nebo demonstrace, ale i následná jednání s jednotlivými poslaneckými kluby, přesvědčování nebo počítání jednotlivých hlasů.

zakonlasky3

Foto: Bontonfilm

Dokument Zákon lásky pokrývá obě strany diskuze o stejnopohlavním manželství

„Film je koncentrovanou výpovědí o českém politikaření. Největší frustrace, kterou jsem si z natáčení odnesla, byla, že naši zvolení zástupci prostě nepracují. Samozřejmě jsem počítala s nějakými homofobními názory a vulgarismy, ale nepočítala jsem s tím, že zákon v podstatě odignorují,“ poukazuje Chalupová na fakt, že zákon o stejnopohlavním manželství čekal v Poslanecké sněmovně na své první čtení 1 052 dní. Jednoduše před něj poslanci postupně řadili jiné body.

Film Zákon lásky bude v kinech od čtvrtka 5. srpna. S Barborou Chalupovou jej vytvořily v koprodukci studio Silk Films, Bontonfilm a Česká televize, partnerem dokumentu je i CzechCrunch. Na začátku letošního roku se na tvorbu snímku složila i veřejnost prostřednictvím kampaně na platformě HitHit. Více než 1 200 dárců přispělo částkou téměř 717 tisíc korun.