Zákon lásky zachycuje diskuze o stejnopohlavním manželství v Česku. Chceme, aby se o tématu mluvilo, říká režisérka

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

barbora-chalupova

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Režisérka Barbora Chalupová, která stojí i za dokumentem V síti

0Zobrazit komentáře

Celovečerní debut Barbory Chalupové V síti se stal nejnavštěvovanějším dokumentem tuzemské historie a celý národ se s hrůzou semkl u předkládaného problému. Její nový film má také ambice přispět do společenské diskuze, ale je v zásadě principiálně kontroverzní. Dokumentaristka se totiž v Zákonu lásky rozhodla sledovat cestu návrhu legislativy umožňující stejnopohlavní manželství v Česku – a nezáměrně pak také důvody, proč zatím nikam nedospěl.

Mezi hlavní cíle nového dokumentu, jehož je CzechCrunch partnerem, patří lidem vůbec přiblížit, o co vlastně podporovatelům sňatků pro homosexuální páry jde. Velká část lidí to považuje spíše za formalitu, která může ustoupit důležitějším záležitostem. Malou odezvu tohoto tématu ve společnosti ostatně odráží už fakt, že sama Chalupová se k němu dostala na základě vlastní nevědomosti.

„Zákon lásky začal vznikat na přelomu let 2017 a 2018, kdy mě na ulici oslovili dobrovolníci z iniciativy Jsme fér a chtěli po mně, abych podepsala petici na uzákonění manželství pro všechny,“ vysvětlovala režisérka v našem nedávném rozhovoru. Jelikož se jí daná problematika přímo netýká, její okamžitou reakcí byla otázka po rozdílu mezi manželstvím a registrovaným partnerstvím, které v Česku už déle existuje.

„Vůbec jsem netušila, že registrované partnerství vůbec nic neznamená,“ přiznává Chalupová. Tento institucionalizovaný svazek dvou osob stejného pohlaví s sebou nese základní soubor práv a povinností, týkající se například určité úrovně zastupování, majetkových vztahů, dědictví nebo informací o zdravotním stavu. Má ale daleko k právům manželů.

zakon-lasky-barbora-chalupova-plakat

Foto: Silk Films

Dokument Zákon lásky se zaměřuje na stejnopohlavní manželství v Česku

Registrovaní partneři si například nemohou osvojit dítě, případně společně vychovávané dítě nemá s nebiologickým rodičem jasný právní vztah, nemohou si vzít stejné příjmení ani mít oficiální svědky na svatbě. Chalupová se proto o téma stejnopohlavních sňatků začala zajímat aktivně a rozhodla se natočit časosběrný dokument, k němuž nyní vyšel oficiální trailer (ke zhlédnutí níže).

Snímek měl původně sledovat cestu kampaně za stejnopohlavní manželství do poslanecké sněmovny, senátu a nakonec k prezidentovi. Do prvního čtení se návrh dokonce dostal koncem roku 2018, tedy nepříliš dlouho po tom, co Chalupová začala sbírat materiál. Zde se však zasekl a ani letos v dubnu se neposunul o moc dále.

Tragikomedie o sňatcích homosexuálů v Česku

Tvůrci se Zákon lásky přesto rozhodli nějak dokončit a vydat s tím, že místo pozitivního časosběrného dokumentu je z něj spíše tragikomedie. Přesně to zobrazuje zveřejněný trailer, ukazující ostré spory iniciativy Jsme fér s ochránci tradičních a křesťanských hodnot v jedné z nejateističtějších zemí na světě. Novinka měla nedávno premiéru na dokumentárním lidskoprávním festivalu Jeden svět, kde překvapila i některé homosexuální diváky.

„Řekli mi, že měli pocit, že je nic nepřekvapí, protože diskuzi pečlivě sledují. Dívat se ale soustředěně hodinu a půl na celou situaci, na nikam nevedoucí debaty ve Sněmovně, na rétoriku odpůrců a tak dále je velice zasáhlo,“ popisuje pro CzechCrunch Chalupová, již jsme letos zařadili do výběru inovativních českých osobností Innovators 20.

Vzhledem k často vyostřeným momentům, jež se v Zákonu otázky objevují, očekává i negativní reakce z „druhé strany“, prozatím ale vnímá spíše pozitivní stránku celé věci. „Zájem je, myslím, veliký. Ohlasy na trailer a plakát jsou z většiny velice pozitivní, což mě těší,“ říká režisérka snímku, který nedávno na HitHitu vybral přes 700 tisíc korun. Také nedávné průzkumy Medianu ukazují, že asi dvě třetiny Čechů uzákonění stejnopohlavního manželství podporují.

I když je Zákon lásky autorským dokumentem, zároveň se nesnaží pouze lobbovat za jednu stranu, jako spíše postihnout všechny důležité aspekty svého vytyčeného tématu. Na rozdíl od V síti, kde Chalupová spolu s režisérem Vítem Klusákem situace do určité míry aranžovala pro jasnější sdělení, u aktuálního projektu se natáčelo čistě observačně, bez režijních zásahů nebo zpětných rekonstrukcí událostí.

„Díky tomu jsou scény živé a autentické, z čehož vychází většina překvapivých momentů filmu,“ vysvětluje režisérka Zákonu lásky. „Ve střižně jsme pak materiál několik měsíců pečlivě řadili a zkracovali tak, aby v promluvách řečníků bylo co nejméně střihů a vynikla tak případná absurdnost celé situace.“ Kromě jisté úrovně bizarního humoru tak snímek zachycuje i všechny účastníky debaty.

Dokument Zákon lásky chce přispět do společenské diskuze

Dnes je skoro jisté, že v tomto volebním období už tato debata k ničemu nedojde. Letos v dubnu sice návrh na příslušnou změnu legislativy konečně prošel do druhého čtení, postoupil ale do výborů a jeho opětovného projednávání ve sněmovně se nejspíš do konce volebního období už nedočkáme. Znamená to, že po vytvoření nového složení Sněmovny se stejnopohlavní manželství vrátí zase na úplný začátek.

Ačkoliv tvůrci Zákonu lásky původně předpokládali, že tento proces v kamerách zachytí až do jeho zdárného konce, jakýsi nedostatek zájmu českých politiků jim plány značně zkomplikoval. Nedávným příkladem tohoto fenoménu budiž situace v Maďarsku, jehož vláda schválila zákon zakazující šíření osvěty o LGBT mezi mladými. Zatímco naprostá většina zemí EU to otevřeně zkritizovala, Česko se nijak nevyjádřilo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vnímám to jako zrcadlo statusu LGBT v naší zemi. Nejsme zatím schopni tato témata veřejně otevírat, a tak raději mlčíme,“ poznamenává Chalupová. Frustrace z takového stavu ji a její tým motivovala k tomu, aby dokument dokončili a vydali v současné podobě. „Jednak jsme měli dostatek natočeného materiálu a jednak jsme debatu už nechtěli dál pouze dokumentovat, ale stát se její součástí,“ říká režisérka. „Naší hlavní ambicí je, aby se o tématu mluvilo,“ dodává.

Místo původního zachycení významné změny je tak novou misí Zákonu lásky podílet se na ní. Chystané projekce samotného dokumentu po celé republice proto mají doplňovat diskuze s tvůrci i některými aktéry, spolupráce se známými osobnostmi na sociálních sítích, publikace dodatečných vystřižených scén z filmu a podobně. Samozřejmě je zde také kampaň Jsme fér, která celý projekt nepřímo odstartovala.

Zákon lásky se 5. srpna vydá do českých kin, takže půjde velkou diskuzi zhlédnout také na velkém plátně. Naneštěstí to bude stále v době aktivních protipandemických restrikcí. „Uvidíme, kolik lidí nakonec do kina přijde, protože dle statistik je teď návštěvnost celkově hodně nízká,“ komentuje Chalupová. V poslední době nicméně poměrně stabilně stoupá a vydat se do kina zhlédnout významnou společenskou událost ostatně patří k jeho charakteru.

Black Widow má příjmy jako mimo pandemii, velká část je ale z internetu. Filmový průmysl stojí na rozcestí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

black-widow

Foto: Falcon

Scarlett Johansson ve filmu Black Widow

0Zobrazit komentáře

Na premiéru Black Widow nečekali jen fanoušci blockbusterů nebo filmového univerza Marvelu, ale v zásadě celý filmový průmysl. Tak jako se totiž u Avengers: Endgame čekalo, jestli dosáhne na titul nejvýdělečnějšího snímku všech dob, novinka by mohla konečně znamenat výraznější návrat do normálu před pandemií. Black Widow skutečně přináší nejvyšší tržby od loňského února, podle některých to však skvělé zprávy ještě neznamená.

Je totiž otázkou, co přesně vlastně „normál“ bude znamenat. Nejspíš je jen otázkou času, kdy se proočkovanost rozšíří do naprosté většiny populace, restrikce či obavy z návštěvy kina zcela zmizí a velké filmové události budou opět vydělávat deseticiferné částky v dolarech. Jednak jsme ovšem stále spíše v pokročilejších začátcích takového postupu, jednak současnosti stále dominují alternativní distribuční modely.

Black Widow totiž velkou část svých ohlášených příjmů vůbec nezískala z filmových sálů, kam se je Disney speciálními spoty i mnozí kritici snažili vytáhnout. Je jasné proč. Prequel vracející se k postavě Natashy Romanovové se sice teoreticky více zaměřuje na prohloubení její postavy a začíná jako poměrně komorní špionážní thriller. Nakonec ale pořád stojí hlavně na vzrušující akci, která nejlépe vynikne na velkém plátně.

black-widow2

Foto: Falcon

Scarlett Johansson a Florence Pugh ve filmu Black Widow

Odtud si také nová marvelovka za první víkend ve Spojených státech přinesla 80 milionů dolarů. I když je to o deset milionů méně, než se původně očekávalo, stále se jedná o nejsilnější domácí premiéru od počátku roku 2020. Zahraniční tržby pak dosáhly na 78 milionů dolarů a filmu zajistily úctyhodných 158 milonů dolarů za necelé čtyři dny. Jak pro srovnání uvádí magazín Deadline, Black Panther za stejnou dobu vydělal 202 milionů a Captain Marvel 153 milionů dlouho před pandemií.

Velice dobře si Black Widow počínala také v Česku, kde návštěvy kin stále výrazně omezují hygienické restrikce. První superhrdinský blockbuster od roku 2019 do sálů za víkend přitáhl skoro 72 tisíc diváků a s 12 miliony korun v příjmech s velkým náskokem naprosto ovládl tuzemská kina. Captain Marvel pro srovnání za první týden v březnu roku 2019 získala asi dvojnásobek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Disney se chlubí, že Black Widow za první víkend vydělala globálně dokonce přes 215 milionů dolarů. Zbylých více než 60 milionů, neboli téměř třetina všech příjmů, totiž pochází z tzv. Premiere Access na streamovací službě Disney+, kdy si předplatitelé mohou zaplatit třicet dolarů za zhlédnutí filmu doma. Zábavní gigant podobnou statistiku zveřejnil poprvé, přičemž jasnou motivací je vysoký podíl příjmů z online streamování.

Toto číslo, které na rozdíl od tržeb z kin putuje kompletně na účet Disneyho, s sebou ale nese potenciálně velké negativum. Bližší pohled na dostupná čísla totiž ukazuje, že příjmy z amerických kin se z pátku na sobotu propadly o závratných 41 procent. To je i několikanásobně více než u kteréhokoliv předchozího filmu ze série Avengers. Samozřejmě se teprve uvidí, jak se to promítne do následujících dnů, popřípadě týdnů, miliardové celkové tržby ale téměř jistě očekávat nelze.

Kina se zotavují, ale čelí novým a větším výzvám

Pro studio nemusí jít o příliš velké zklamání. Jednak s něčím takovým jistě vůbec nepočítá a jednak u Black Widow nutně neplatí pravidlo, že zisk se počítá až od momentu, kdy tržby dosáhnou dvojnásobku, v tomto případě dvousetmilionového rozpočtu na produkci. Zatímco z celkových příjmů z prodejů lístků v kinech totiž Disneymu patří asi polovina, kolem 60 milionů dolarů ze streamování si nejspíš nechá kompletně.

Z toho je jasné, že pro kina jde o zcela jinou situaci. Podle propočtů magazínu IndieWire pro ně asi 215 milionů dolarů celkem znamená přibližně 75 milionů příjmů. To je jen o pár procent více než třetina z celku ve srovnání s polovinou při standardním distribučním modelu. Black Widow navíc není jediným filmem s vydáním na plátnech i online zároveň – u jiných může být tento poměr výrazně jiný.

Výrazně se tak v praxi ukazuje fenomén, o jehož relevanci se mluví už od rané fáze pandemie v dubnu loňského roku. Tehdy se studio Universal rozhodlo některé svoje menší filmy vydat jen na internetu, zatímco kina byla z většiny zavřená. O pár měsíců později následovalo ještě radikálnější ohlášení ze strany Warner Bros., které se rozhodlo všechny svoje film pro rok 2021 uvést zároveň v kinech i online. Disney pak přišlo s vlastní verzí pro některé tituly, viz výše zmíněný Premiere Access.

Jak teď můžeme vidět na příkladu Black Widow, výsledkem minimálně pro tento rok jsou podstatně nižší příjmy kin, i když se tržby z filmových premiér už přibližují normálu. Vůbec přitom do diskuze nevstupují týdny následující po premiéře, kdy mohou výrazně opadnout i celkové tržby. Pouhé dny po tom, co si první diváci zaplatí zhlédnutí snímku na plátně nebo obrazovce, nastoupí internetové pirátství.

kopie-navrhu-navrh-bez-nazvu

Přečtěte si takéStranger Things, Wednesday a další. Netflix ukazuje velké novinkyStranger Things, Wednesday, Na nože a další. Netflix ukázal, co chystá, tohle jsou hlavní novinky

Jak jsme psali už v lednu, hybridní vydání Wonder Woman 1984 od studia Warner Bros. znamenalo bezprecedentní zájem o film na torrentech, kde představoval desetinu celkového provozu. Teď nejvyšší příčky stahovanosti obsazuje právě Black Widow. I když přijmeme argument, že velká část pirátů by za film nezaplatila nezávisle na jeho dostupnosti, jistě to nebudou všichni.

Mezi velkými propady v rámci víkendové návštěvnosti kin, vysokými příjmy ze streamování a internetovým pirátstvím je tak možná ještě více než dříve složitější otázka, kam audiovizuální zábavní průmysl směřuje. Na jednu stranu se sice příjmy kin zotavují, na druhé čelí novým nebo výraznějším výzvám.