Zálohování zubů nebo selfie s novým úsměvem. Technologie mění práci zubařů k nepoznání a krize může vše urychlit

beldental

Foto: BELdental

Také ve stomatologii se začínají nasazovat technologie

V době šíření koronaviru je více než kdy jindy vyzdvihován význam práce osob nasazených v tzv. první linii, tedy všude tam, kde je potenciální riziko nákazy onemocněním COVID-19 výrazně vyšší než na jiných místech. Mezi tyto osoby patří mimo hasičů, policistů či mediků také lékaři, a to i ti zubní. I obory stomatologie a ortodoncie s příchodem pandemie výrazně utrpěly a musely přistoupit ke změnám.

Těsný kontakt s pacientem a vznikající aerosol při ošetření jsou důvody, proč může každý pacient pro zubního lékaře představovat potenciální hrozbu. Řada zubních lékařů nyní funguje v omezeném režimu, nebo své čekárny, které jsou beztak poloprázdné, zcela uzavřela. Mnozí však k těmto opatřením nepřistupují dobrovolně, ale z toho důvodu, že jim v současné situaci nic jiného nezbývá.

Aby nedošlo k nákaze, je nutné chránit se k tomu určenými pomůckami, jako jsou respirátory, roušky, ochranné obleky a štíty. A právě zde je problém. „Vybavení ochrannými prostředky není dostatečné, trh zeje prázdnotou a příděly jsou běžně tak na pár dní. Situace je tím pádem velmi složitá, musí se rozhodovat každý den, zda budou pracovat, vydělávat peníze na svůj provoz a živobytí a riskovat tak nákazu,“ vysvětluje Zuzana Heiník Bělová, ředitelka BELdental.

Právě BELdental, specializující se na distribuci vybavení nejen pro české zubní lékaře, je jednou z firem, které musely na současnou situaci ve stomatologii pružně zareagovat, aby byly schopny dodávat lékařům takový materiál, který zrovna potřebují. O zboží, které BELdental dodával před krizí, totiž takový zájem není.

belova

Foto: BELdental

Zuzana Heiník Bělová, která stojí za stomatologickou skupinou BELdental

„Museli jsme se přizpůsobit poptávce. Náš běžný sortiment a služby zůstaly se zavřenými zubními ordinacemi stát. Peníze jsou zmražené v zásobách zboží, které teď nikdo tolik nepotřebuje. Naštěstí jsme vždy jistý spotřební sortiment, až na respirátory a obleky, prodávali, takže nám prodej roušek, dezinfekcí a jiných ochranných pomůcek nebyl cizí. Měli jsme již nějaké dodavatele, ale ti se brzy vyčerpali, ostatně jako všichni ostatní ve střední Evropě,“ popisuje Zuzana Heiník Bělová.

„Trvalo pár týdnů, než jsme se zorientovali na trhu a byli schopni ustálit ‚Anti-Covid‘ nabídku tak, abychom mohli držet skladem zboží v požadované kvalitě a množství. To je na tom to nejtěžší a nejdražší,“ vysvětluje změny ředitelka BELdentalu, která převzala se svým bratrem Jiřím Bělem řízení firmy po svých rodičích.

„Lidé si uvědomili, že krásný a zdravý úsměv je jejich vizitkou.“

Kořeny této společnosti sahají až do roku 1994, kdy její rodiče, inženýr elektrotechniky a specialistka na zahraniční obchod, začali na popud okolí prodávat ortodontický materiál a techniku pro zubní lékaře, které byly v Česku i na Slovensku nedostatkovým zbožím. Podnik rostl a při generační výměně došlo ke sloučení podniků rodičů a celkovému rozšíření pole působnosti nově vzniklé společnosti BELdental.

Dnes je firma schopna poradit při výběru a zajistit kompletní vybavení stomatologické i ortodontické ordinace. Zároveň provozuje síť dentálních diagnostických center VirtuOSS 3D a poskytuje služby v oboru stomatologické radiologie. Stěžejním prvkem celého BELdentalu jsou novinky a moderní technologie týkající se oboru stomatologie.

belldental3

Foto: BELdental

3D tisk patří k progresivním novinkám ve světě zubního lékařství

Díky tomu lze v sortimentu společnosti nalézt vybavení pro nejmodernější postupy nově využívané ve stomatologii. Společnost provozuje také vlastní digitální zubní laboratoř, zprostředkovává profesionální školení, ale zabývá se i zdánlivě drobnými inovacemi v oboru, mezi které patří například přírodní zubní pasty.

Pečlivější přístup k péči o chrup

I přesto, že se nabídka přírodních zubních past zdá jako detail, právě tyto pasty jsou důkazem toho, jak se v poslední době změnil přístup českých pacientů k péči o svůj chrup

„Lidé se čím dál tím více začínají starat o svůj chrup. Uvědomili si, že krásný a zdravý úsměv je jejich vizitkou. Spotřebitelé již tráví u regálů s pastami více času a zajímají se i například o abrazitu zubních past, což je velice důležitý ukazatel kvality. Dále se zajímají o bělicí složky a jejich účinnost, a hlavně o bezpečnost. Dalším trendem je ekologie a my posouváme náš ‚eko‘ přístup dále, a tak nyní pokládáme základní kameny novému projektu, kdy se podílíme na vývoji ryze českého 100% rozložitelného zubního kartáčku,“ říká Zuzana Heiník Bělová.

„Zubní pasty běžně dostupné v obchodech a drogeriích mají většinou tři až pět aktivních složek. Obvykle se jedná o fluorid, pak složku na bělení zubů a složku proti citlivým zubům. Zubní pasty na přírodní bázi obsahují většinou v průměru 7 až 10 aktivních složek. Obsahují složky pro kvalitní remineralizaci skloviny, antibakteriální složky, přírodní enzymy pro bělení zubů apod. Zkrátka obvykle poskytují více muziky za stejné peníze,“ vysvětluje rozdíl mezi přírodními pastami a těmi klasickými ředitelka.

Zubní pasty SPLAT a WOOM nyní BELdental prodává i prostřednictvím obchodů, jako je Alza, Notino či lékárny Dr. Max a BENU. I díky nim zájem o přírodní zubní pasty ze strany zákazníků rok od roku roste, společnost má široké spotřebitelské pokrytí a může mezi zákazníky co nejefektivněji šířit filosofii o zdravých zubech a kvalitní péči o ně.

Kvalita péče o zuby se v posledních letech výrazně zlepšila i díky poměrně mladému oboru dentální hygieny. S tím, jak rostou ceny stomatologické péče, je potřeba služeb dentálních hygienistek v daleko větší míře. Dnes tak má svou dentální hygienistku v podstatě každý zubní lékař.

belldental4

Foto: BELdental

Vysoký zájem o přírodní zubní pasty dokazuje změnu přístupu k péči o chrup ze strany veřejnosti

„Více jak polovina našich stomatologů je v předdůchodovém věku. Každý rok se ale jejich řady rozšíří o nové mladé kolegy, kteří se snaží používat moderní materiál, přístroje a postupy. Zuby se snaží netrhat, ale zachraňovat. Jejich cílem je, aby pacienti chodili na preventivní prohlídky a na dentální hygienu,“ vysvětluje aktuální trend v oboru Bělová.

Technologie v zubařství

S novou generací zubních lékařů začínají do celého oboru pronikat i zcela nové a revoluční postupy v péči o pacienty. V rámci digitalizace začínají stomatologové všech věkových skupin pracovat s technologiemi, jako je 3D tisk, digitální fotografie nebo skenování. Ty jim otevírají zcela nové možnosti, jak provádět diagnózu a řešení pacientových obtíží.

masq-trilab-1

Přečtěte si takéKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na designKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na design

„Pomocí 3D tiskáren vytváříme šablony, které se používají při navigované implantologii. Lékař tak má v ruce 3D tištěnou provizorní korunku a šablonu pro zavedení implantátu ještě před samotným zákrokem. 3D tiskárny nám také umožňují výrobu neviditelných rovnátek. 3D fotoaparáty, skenery a také 3D rentgeny nám obecně pomáhají vytvořit ‚virtuálního pacienta‘. Jeho virtuální kopii pak můžeme dále zpracovávat bez nutnosti jeho přítomnosti,“ popisuje Bělová.

Zmíněné technologie lze využít například k vytvoření léčebného plánu, odečítání barvy zubu, konzultace po internetu se specialistou nebo také na „zazálohování“ zubu. „Pokud se takový zub pokazí, dokážeme vyfrézovat jeho přesnou kopii,“ doplňuje Bělová.

belldental1

Foto: BELdental

Díky moderním technologiím lze vytvářet kompletní digitalizaci chrupu jednotlivých pacientů

Doslova revoluci spustily ve stomatologii 3D intraorální skenery. „Stále se objevují nové a nové indikace jeho použití. Naše společnost zastupuje špičkového dánského výrobce 3Shape. Intraorální sken čelistí pacienta je rychlejší a přesnější než klasický alginátový otisk. V průběhu několika let se nepochybně stanou běžnou součástí většiny stomatologických praxí,“ myslí si Bělová.

„Takové „live selfie“ s novým úsměvem.“

Tyto nové technologie však nepřinášejí výhody pouze lékařům, ale jsou přínosné i pro pacienty. Zákroky jsou díky nim komfortnější, rychlejší a pacienti získávají přesnou představu o výsledku zákroku před jeho realizací. Nové technologie umožňují například aplikovat tzv. neviditelná rovnátka. Ta oproti fixním rovnátkům přináší nejen estetickou výhodu, jelikož nejsou vůbec vidět, ale proces rovnání zubů je rychlejší a pohodlnější díky možnosti sundávat rovnátka při jídle či čištění zubů.

Technologie jdou však ještě dál. „Například pomocí programu 3Shape Smile Design dokáže lékař vtáhnout pacienta do samotného procesu tvorby nového úsměvu, vybrat tvary a barvu zubů. A úplnou novinkou je využití rozšířené reality, kdy je možné pomocí aplikace v tabletu IvoSmile navrhovaný úsměv promítnout přímo do obrazu pacienta. Takové ‚live selfie‘ s novým úsměvem,“ vysvětluje ředitelka BELdental.

Virtuální vzdělávání v nových trendech

Aby zubní lékaři mohli potenciál těchto nových technologií využívat na 100 %, je nutné, aby byli řádně zaškoleni a používání všech metod jim bylo názorně ukázáno. Proto společnost začala v čele s Jiřím Bělem provozovat školící středisko VirtuOSS Academy, ve kterém se mohou zájemci vzdělávat v nových technologiích a rovnou si vše tzv. osahat.

belldental2

Foto: BELdental

Školení v oblasti moderních technologií ve stomatologii patří mezi hlavní činnosti BELdentalu

Z důvodu pandemie koronaviru však toto středisko muselo být uzavřeno a BELdental začal rychle realizovat novou formu vzdělávání prostřednictvím telekonferencí. Těch se mohou účastnit celé virtuální třídy a výuka získává podobu klasického webináře, ve kterém specialista přednáší a posluchači mohou vstupovat s dotazy. Výhodou této formy vzdělávání je čas, který účastníci ušetří na cestování do vzdělávacího střediska, což je však vykoupeno nemožností si vše vyzkoušet na vlastní kůži.

Druhou formou je tzv. vzdělávání „jeden na jednoho“, kdy je lékařům daná problematika vysvětlována přímo na jejich pacientech, respektive na předem dodaných virtuálních kopiích. Právě forma výuky jeden na jednoho je podle BELdental v poslední době populární.

jeff-bezos1

Přečtěte si takéAmazon se roztáčí ve velkém. V USA za měsíc najal 100 tisíc nových lidí, dalších 75 tisíc hledá a nabírá i v ČeskuAmazon se roztáčí ve velkém. V USA za měsíc najal 100 tisíc nových lidí, dalších 75 tisíc hledá a nabírá i v Česku

Vzdělávání je určeno pro stomatology, ortodontisty, zubní techniky a jejich týmy. Navíc si zákazníci mohou nastavit individuální školení na klíč, podle vlastních požadavků. Lektory jsou specialisté z vybraných oborů, kteří mají nejen praktické a teoretické znalosti, ale také nadšení a schopnosti své vědění a zkušenosti předávat dál. Digitalizace by navíc podle Zuzany Heiník Bělové mohla zubním lékařům značně pomoci v aktuální situaci.

„Bohužel se nyní celý obor výrazně mění kvůli koronavirové pandemii, respektive více než cokoliv jiného se bude řešit bezpečnost a procesy v ordinaci tak, aby nedošlo k přenesení nákazy. Bude nutné nastavit procesy a nové protokoly. Kvůli časové a finanční náročnosti dezinfekce ambulance mezi jednotlivými pacienty, bude snaha maximálně využít čas pacienta na křesle a v jednom sezení ošetřit více zubů, ihned vyfrézovat korunku či můstek a také ho nasadit. Domníváme se, že právě tato složitá situace digitalizaci ordinací výrazně urychlí,“ uzavírá ředitelka BELdental.