Když 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na design

Filip HouskaFilip Houska

masq-trilab-1Insider

Foto: TriLab

Lékař s novým ochranným štítem od společnosti TriLab

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv se může po několika týdnech v karanténě zdát, že koronavirová panika trochu ustupuje, stále je ze strany zdravotníku a dalších exponovaných pracovníků zvýšená poptávka po ochranných pomůckách, kam patří také obličejové štíty. Ty se staly předmětem zájmu i tuzemského výrobce 3D tiskáren TriLab, který vyvíjí speciální modely z čistého plastu, s nimiž oslovuje jak nemocnice, tak například kadeřnictví, kosmetické salóny nebo maloobchody.

V posledních týdnech bylo nesmírně zajímavé sledovat, jak se české firmy a instituce zapojovaly do boje proti koronaviru. Naplňovaly takřka vzorový příklad rychlé reakce, efektivního využití svých kapacit včetně know-how a financí a silné komunikace s celým národem. Ať už jde o severočeský Safety Nano Protect, ČVUT, Technickou univerzitu v Liberci nebo Rohlik.cz Tomáše Čupra, který bezprecedentně navýšil svůj rozvozový byznys.

Svou roli k dobrovolné pomoci českému národu sehrála i společnost Prusa Research, jež se proslavila výrobou oblíbených 3D tiskáren, na nichž teď tiskne ochranné štíty pro lékaře. Podobným směrem se vydala také královéhradecká firma TriLab, která zpočátku potřebné komponenty pro tvorbu zmíněných štítů rovněž tiskla. Později však usoudila, že je tento proces v důsledku nedostatku běžných komponent velmi neefektivní. Flintu do žita však nehodila. Naopak.

masq-trilab-3

Foto: TriLab

Štít je založen na ochraně obličeje z více stran

Namísto spoléhání se na průhledné fólie nebo gumičky, jejichž zásoby rychle mizely, rozjel tým pod vedením Vojtěcha Tambora nový formát ochranných obličejových štítů. Vsadil na technologii pro teplotní formování desek z čistého plastu (PET), která se mimo jiné používá k výrobě obalů na potraviny a elektroniku, a před pár dny vytvořil první prototypy lisovaných štítů pod názvem Masq.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jako TriLab jsme se zapojili do výzvy Hradecké štíty, v rámci níž jsme dosud na našich 3D tiskárnách připravili 3 600 ochranných štítů. Poptávka ale převyšuje dostupné výrobní materiály a kapacity tiskáren určených hlavně na malosériovou výrobu. Proto jsme přemýšleli, jak tyhle nedostatky eliminovat a ochránit co nejvíce lidí,“ vysvětluje Tambor pro CzechCrunch motivaci pro rozjetí nového modelu.

Rychlé, škálovatelné a jednoduché

TriLab potřeboval, aby jejich nový ochranný štít splňoval ty nejkritičtější nároky, které jsou v dnešní době potřeba – nízká cena, rychlá výroba, škálovatelnost produkce, co nejméně dílů na jeden kus a ideálně i ekologický přesah. Proto se tým spojil s designérským studiem Fendrych Design, aby navrhl prototyp, který tyto aspekty uvede v realitu.

masq-trilab-4

Foto: TriLab

Horní „žebra“, díky nimž model lépe sedne na hlavy většiny lidi

Během vývoje postupně tvůrci zvažovali další nutné parametry, jako je nízká hmotnost nebo univerzální fit pro většinu obličejů a hlav, což je zajištěno pomocí žebrování ve vrchní části štítu. Muselo se také mimo jiné zajistit, aby se štíty nemlžily, když do nich budou lidé dýchat.

„V neděli (5. dubna) jsme začali s drafty v CAD, v pondělí jsme vychrlili přes deset verzí a odvozených prototypů na naší tiskové farmě. Ozkoušeli jsme varianty uchycení i usazení na obličej a zkoušeli jsme, jak se nosí s brýlemi, s fousy, s rouškou či respirátorem,“ popisuje Tambor.

aplikace-erouska

Přečtěte si takéV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženýmV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženým

Poté, co zjistili, že štít sedí a dokáže optimálně obepnout hlavy většiny lidí, začali první vyrobené modely od dodavatele balit a připravovat k expedici. Do krabic dávali stovky jednoduchých „skořápek“ z odolného plastu s možností upevnění pomocí zadního pásku, které nejprve putovaly do nemocnic, respektive k dispozici exponovaným zdravotníkům.

Tisíce kusů denně

Jak Tambor pro CzechCrunch uvádí, zdaleka však nejde o odškrtnutou kapitolu, nýbrž začátek mnohonásobně větší podpory. O ochranné štíty totiž jeví zájem nejen nemocnice napříč celou republikou, ale také menší podniky typu kadeřnictví nebo kosmetických salónů, které si mohou kupovat balení po deseti kusech za 690 korun. Jakmile se totiž rozvolní současná opatření a začnou tyto podniky otevírat, ochrana bude pro zaměstnance taktéž zásadní, jako je teď pro zdravotníky.

Cílem TriLabu je následné navýšení produkce a hledání lokálních distribučních partnerů. „Aktuálně doděláváme další formy a v další várce se bude vyrábět okolo patnácti až dvaceti tisíc kusů. Denní produkce je plánována na dva až tři tisíce kusů, nicméně podle zájmu jsme schopni produkci nadále zvyšovat,“ uvádí.

masq-trilab-2

Foto: TriLab

Lékaři s ochranným obličejovým štítem od firmy TriLab

Luxusní i dětské roušky nebo maska jako Darth Vader aneb jak Češi hledají v koronavirové krizi nové záměry

Iva BrejlováIva Brejlová

bewooden-maskyInsider

Foto: BeWooden

Roušku je třeba vyladit. Firma BeWooden je jedna z těch, které nabízejí luxusnější varianty

0Zobrazit komentáře

Svět po koronaviru prý nebude jako dřív. Zatímco vše se přesouvá do online prostředí, mnoho příležitostí pro byznys mizí – a to těch na internetu i mimo něj. Jen málokdo může čekat, jestli se jeho obchod vzpamatuje za víc než měsíc. A tak si firmy hledají jiné způsoby, jak zacelit díry v příjmech. Nebo alespoň zpomalit finanční pád, ve kterém se právě ocitly.

Že značná část národa usedla ke strojům, aby ušila hromady roušek, není žádná novinka. A že se na takové zboží přeorientovala i řada textilek, to se ještě nabízí. Vedle nich je tu však ještě zajímavější zboží, které si v Česku našlo řadu odběratelů: designové ústenky. A těm se daří.

Zatoužili byste třeba po roušce Pietro Filipi? Poté, co firma obsloužila několik nemocnic či nadací, začala nabízet výrobky z luxusních materiálů – původně určených pro luxusní šaty – firmám, které je ve velkém nakupují pro své zaměstnance. Takže možná to nepoznáte, ale může se stát, že třeba bankéřka v Raiffeisenbank má na obličeji látku, která má teoreticky hodnotu až pár tisíc.

micka21

Foto: ČT24

Šéf Pietro Filipi Michal Mička s rouškou v reportáži České televize

Cena takové ústenky je pro firmy asi stokoruna, takže ušlé příjmy příliš nezalepí, ale pomáhá Pietro Filipi, které řídí Michal Mička, pokrýt třeba alespoň část nájmů, které se krize-nekrize platí dál. Nájmy se neodpouští, bez ohledu na to, jak blízko se potenciální zákazník k obchodu vůbec může dostat. Neradujte se ale předčasně. Pro samostatné objednávky tyhle roušky nejsou, a zatím se něco takového ani neplánuje.

Do řady o se ale můžete postavit třeba u firmy BeWooden. Ještě před pár týdny společnost orientující se hlavně na dřevěné výrobky přešla na slušivé ústenky také. Kolekce roušek z prémiového materiálu obsahuje i autorské vzory látek, jejich prodej taky pomáhá zaplatit ty na dobročinné účely, a když zbude prostor, dostává se ke všem, kteří jsou ochotni si připlatit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V rámci všech nařízení obecně klesl zájem o módní doplňky, avšak náklady se tak snadno nedají změnit,“ vysvětluje firma s tím, že chce aspoň v omezeném režimu fungovat i dál.

„Domníváme se, že bude naprosto normální situace, kdy bude mít každý ve skříni 4 až 6 roušek, které může dlouhodobě používat, zejména ve městech, kde se potkává velký počet lidí, bude tento doplněk v šatníku nezbytný. Zároveň lidé začnou řešit, jak roušku sladit se svým outfitem. Designovky za něco přes 300 korun jsou v některých případech už vyprodané, přestože jsou teprve v předprodeji,“ říká Ctirad Sára z BeWooden.

sara-bewooden-rouska

Foto: BeWooden

Ctirad Sára z BeWooden s vlastní roškou

Tah se zatím vyplácí, i přes některé negativní komentáře kritizující právě ceny. „Po týdnu jsme zaznamenali tak velký ohlas, že jsme museli doplnit další vzory, protože některé látky jsme beznadějně vyprodali,“ doplňuje.

Vyprodáno za pár minut

Podobně postupuje i známé Brašnářství Tlustý a spol. „Každý den dáváme na Facebook informaci o dostupnosti výrobků, ale jsou vyprodané během několika minut,“ hlásí. Kromě roušek ze slušivějších látek prodává i sety lékařské čepice a roušky ve stejných vzorech nebo prostě balíček materiálu na roušky, které si zákazníci ušijí sami.

aplikace-erouska

Přečtěte si takéV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženýmV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženým

Zatímco pro ty, kteří budou ladit roušku s oblečením, je její design spíš něco navíc, pro jiné je to podpora vlastního byznysu. Třeba služba Wolt při rozvozu jídla spoléhá na to, že její kurýry poznáte i podle potisků na ústenkách třeba stejně jako na triku. A právě potisk roušek se stal další obchodní model v koronakrizi. Pražská Firma Drill Athletics, která je Woltu dodává, slibuje buď ten, nebo rovnou i šití na zakázku. Jen za březen firma vyrobila 5 000 roušek a jde teď prý o běžnou součást sortimentu. Šije na zakázku pro sportovní týmy, jednotlivce, restaurace i roušky s potiskem pro mateřskou školu.

drill-athletics

Foto: Drill Athletics

Obrandovat jde i roušky

„Personalizovaný branding toho, co příznivci a zaměstnanci firmy nosí, je podle nás důležitou součástí firemní kultury, která je dnes důležitější než kdy dřív. Ukázat jednotnost a týmového ducha můžete i skrze branding roušek. Nehledě na to, že roušky jsou dnes velmi zajímavým prvkem v rámci firemního merche,“ zmiňuje Aki Votrubová, marketingová manažerka Drill Athletics.

A kde jsou obrázky ještě potřebnější, tam nastupují hlavně menší podnikatelky, které doteď zásobovaly trh oblečením a doplňky pro děti. Dětské roušky se staly horkým zbožím.

„Nejdřív jsem je rozdávala rodině a známým, ale začali se mi ozývat i cizí lidé, že by chtěli roušky koupit. Jakmile jsem je nabídla na webu, během jednoho dne zmizely. Předtím byla velká poptávka po jakýchkoliv dětských rouškách, nyní si maminky vysloveně píší o designové,“ říká například Lucia Klusková, která provozuje e-shop Meduško.sk.

detska-rouska

Foto: Meduško

Velký zájem je i o dětské roušky

Alternativu k textilní pokrývce obličeje už našla řada designérů výrobků z 3D tiskáren (Česko může poděkovat především Josefu Průšovi, který v posledních týdnech inspiroval celý svět). Na ochranné štíty se přeorientovala třeba i firma Waterdrop, která přitom doteď nabízela kapsle na ochucení vody. Ale co třeba se díky plastové ochraně hlavy cítit jako Darth Vader?

Ti, kteří doma zrovna 3D tiskárnu nemají, si můžou objednat extra kousek třeba jeden z návrhů firmy Capslator, kteří dosud řešili zpracovávání kapslí z kávovaru a teď vyrábí designové masky.

Startup The Greenest Company se zase doteď soustředil na kvalitu ovzduší v práci, s pandemií však k tomu začal řešit i to, co vlastně dýcháme doma. Lidé teď do kancelářích nechodí, tak hledal způsob, jak adaptovat svou technologii na domácí prostředí. „Oficiální měření doma zatím nenabízíme, ale do konce karantény zapůjčujeme monitory zdarma. Pokud bude poptávka, možná na to časem připravíme nový produkt “ popisuje Jindřich Fialka, spoluzakladatel firmy.

darth-vader-capslator

Foto: Capslator

Je libo vypadat jako Darth Vader?

studyfi

Přečtěte si takéNebaví vás učení? Kámoši z fitka vytvořili appku, jež vám pomůžeNebaví vás se zdlouhavě učit? Přátelé z fitka vytvořili aplikaci, která má pomoct. A umí i podcasty

Všechny tyto záměry možná jednou pominou, jde ale najít i oblasti, které nejspíš přetrvají, ať už bude svět po odplynutí pandemie koronaviru jakýkoliv. Na pružné řešení jsou specialisté především právě startupy.

Gastrostartup Storyous se snaží překlenout dobu nulových tržeb z restaurací projektem objednávání jídla s sebou s webem kde-se-najim.cz, kde je teď přes 1 600 podniků. Tomáš Čupr hodlá dostat prakticky celé Česko na internet hned se třemi novými službami. A ze dne na den se změnil i Grason, kterému zmizel byznys dodávání lidí na směny v restauracích. Nepotřebné servírky a číšníky proměnil v důležitou sílu při vyskladňování a prodávání zboží u mnoha supermarketů i maloobchodních hráčů, jako je Albert, Alza, nebo třeba Datart.