Mají klasické ručičky včetně vteřinovky, strojek quartz, plastový řemínek a oblíbený retro design. Když je chcete nařídit, vyžaduje to opatrný pohyb kolečkem přímo spojeným s hodinovým strojkem. Hodinky Swatch jsou dlouhodobě pojem, kdysi dokonce měly zachránit švýcarský hodinářský průmysl tím, že pochopily dobu a dokázaly obstát v nové konkurenci. Toho se drží: a i s takovými hodinkami můžete nově v Česku jednoduše zaplatit jako kartou.
Bez elektroniky by to nešlo – hodinky mají v sobě schovaný čip, který lze spárovat s klasickou platební kartou. Pak se pro platební terminály v obchodech či třeba restauracích tváří jako běžná bezkontaktní karta: přiložíte, pokud je nákup do 500 korun, počkáte jen na pípnutí, zaplaceno. Případně při vyšších částkách vyplníte PIN.
Podobně jde například vybírat hotovost z bankomatu (s bezkontaktním terminálem). Čip v hodinkách se nikdy nevybije. „A funguje i tehdy, když v hodinkách dojde baterie,“ popisuje Michal Staněk, produktový manažer platebních karet mBank.
Právě tato banka službu přivedla do Česka jako novinku, využít ji tedy můžou její klienti, respektive ti, kdo mají přístup ke kartám vydaným touto bankou. Nastavení služby vyžaduje její spárování s hodinkami a má zabrat pár minut.
Swatch jako takové systém mají už roky, v Česku ale nebyl jednoduše dostupný. Firma má totiž svou vlastní platební službu SwatchPay, kterou u nás ale nepodporovala žádná banka.
Pro jeho využívání tak bylo nutné pro službu stáhnout speciální aplikaci, s tou pak hodinky složitěji spárovat. Do hodinek se pak nahrála takzvaná tokenizovaná karta, tedy nepřenášely se skutečné údaje o té reálné. Metoda se tak stala spíš možností pro nadšence.
To ale neplatí pro jednodušší formy platby mávnutím ruky. Podle mBank zájem Čechů o platby hodinkami roste. Loni se počet těch, kteří službu u této banky využívají, meziročně zvýšil o půlku a klienti celkově utratili prostřednictvím plateb nositelnou elektronikou 1,4 miliardy korun.
Nejvyšší transakci pak provedl klient této banky, který si hodinkami zaplatil automobil za 500 tisíc korun. Nejvyšší počet transakcí provedených hodinkami jedním klientem pak byl 1 380: to jsou skoro čtyři transakce denně. A nejvyšší souhrnná částka, kterou jeden člověk v rámci roku hodinkami utratil, dosáhla 2,5 milionu korun.
Smysluplná práce. Česká firma BTL nenápadně pomáhá zdraví lidí po celém světě
Třicet let spojuje medicínu a technologie, za tu dobu se její vliv rozrostl do více než osmdesáti zemí světa. BTL Medical staví nejen na českých talentech.
Zatímco někteří byznysmeni mají v kanceláři košili nebo sako navíc pro případ neplánovaných schůzek, existuje velká šance, že Marek Čermák má zrovna dnes ve své práci funkční triko. Jako ve chvíli, kdy se scházíme, a on jde se svým oddělením po práci na pivo. Šéf divize vývoje kardiologie ve společnosti BTL věří, že dobré vztahy, ale i nápady pro firmu jen těžko vytvoří lidé výhradně na poradách. A tak ve firmě pojímá šéfování tak trochu jinak.
Tak třeba: kromě fotbalu se dobré nápady občas hledají při procházkách v Divoké Šárce, poblíž které kanceláře firma má. Během obvyklého grilování tamtéž. Čermák je ve skutečnosti prý mezi zaměstnanci proslavený pro kachní prsa, která tu obvykle připravuje. Ale také třeba ví, že jeden z členů jeho týmu dodá domácí chleba.
Když sem Čermák nastupoval, místní zaměstnanci firmy se vešli do jednoho patra. Bylo to hned po jeho škole, kde vystudoval biomedicínské inženýrství, a BTL Medical pro něj znamenala zajímavou kombinaci technologií a medicíny.
Dnes mi ukazuje tři patra a k tomu laboratoře, na chodbách se vyhýbáme stále dalším lidem a Čermák hovoří o tom, že možná bude třeba se rozrůst ještě do dalších míst v budově. Společnost BTL, kterou mě právě provádí, výrazně roste nejen v Česku. Navíc jsme se schůzkou museli pospíchat – během pár dnů odlétá do Indie, kde působí část jeho týmu.
Čermák je zdejší šéf vývoje divize kardiologie. Nastupoval jako vývojář, ale právě tento obor byl jeho velkým zájmem. „Když jsem sem přišel, byl jsem vlastně zklamaný, že vývoj přístrojů pro kardiologii je v Indii,“ vzpomíná. To se změnilo, dnes má na starosti i ten.
Vystoupat ve firmě z juniorní pozice až do vedení mu trvalo osm let, během kterých se stal projektovým manažerem, pak dostal na starosti celé oddělení a nakonec právě i zmíněný indický tým, čímž se mu v podstatě splnila prvotní představa, se kterou ve firmě začínal.
Schované jméno, jasný dopad
BTL vyvíjí jak hardware – tedy samotný přístroj – tak software do něj. Objevuje se v nemocnicích, u praktických lékařů, v případě specializovaných terapiích i v estetických klinikách. Jejich odbornost se uplatní třeba ve fyzioterapii i ortopedii. Přesto široké veřejnosti zůstává jméno BTL tak trochu skryté. To proto, že pacienti obvykle jména firem u přístrojů při svém vyšetření nezkoumají, vysvětluje Marek Čermák.
Ale BTL známé je. Stalo se jedním z největších světových výrobců zdravotnické techniky. Má pobočky ve více než osmdesáti zemích na pěti kontinentech. A jen kardiologické přístroje diagnostikují pacienty ve více než sto zemích světa, kromě Česka, Slovenska nebo Polska například v státech Latinské Ameriky či v jihovýchodní Asii.
Foto: BTL
Marek Čermák vede vývoj kardiologie BTL v Česku i Indii
Právě řešení pro kardiologii se významně rozšířilo například v Indonésii. Stát, který tvoří přes 17,5 tisíce větších či menších ostrovů, bojuje s poskytováním zdravotní péče. Některé z nich nejsou obydlené vůbec, jiné jen zčásti, a poskytovat zdravotní péči tam, kde je nejbližší doktor přes moře, lidé jsou od sebe daleko a často přes neprostupnou přírodu, je mírně řečeno obtížné.
I tak to jde, zjistilo BTL. A to i v oblasti tak specializované medicíny, jakou kardiologie je. Firma využila mobilní sítě. „Pro vyšetření jsme jim vyvinuli řešení, které dokáže ‚lokální záběry‘ z přístrojů odeslat přes GSM do centra na největších ostrovech, kde nově sedí skupina kardiologů a diagnostikují přijatý záznam. A pak telefonicky instruují pacienty na ostrově,“ popisuje Čermák.
Zajistit něco takového vyžaduje kupu specializovaných odborníků. Když spolu procházíme chodbami BTL, působí to, jako bychom přecházeli z jedné společnosti do druhé. A pak do další. Marketing působí celkem poklidným a uspořádaným dojmem. Softwaroví vývojáři si prosklené stěny popsali algoritmy. A odborníci na hardware mají stoly obvykle alespoň napůl zaplněné šuplíky s rozličnými součástkami.
Jinde zaplňují police podél stěn filamenty do 3D tiskáren a řada různých větších i menších součástek. Do jedné z laboratoří můžeme nahlédnout jen proto, že tu takzvaná EMC komora má přestávku. Místnost je tu proto, aby testovala elektromagnetickou kompatibilitu, tedy v tomto případě změřila, že konkrétní přístroj může do nemocnice, protože neruší ostatní přístroje, případně ty nedělají problémy jemu.
Foto: BTL
BTL vyrábí významnou medicínskou techniku
„Máme tady obrovské množství přístrojové techniky na otestování. Když jsem nastupoval, proces byl mnohem delší, přístroje procházely testováním v externích laboratořích. Teď máme svoje a násobně jsme jej zkrátili,“ vysvětluje.
Pak jsou tu CNC frézy, ale i oddělení patentů, kvality nebo regulace, které zajišťuje, že přístroj se může registrovat na různé trhy. Mimochodem přes veškerou rozdílnost se lidé velmi dobře znají, třeba i díky tomu, že dvakrát ročně spolu celá firma vyráží do kempu.
Tedy alespoň ta pražská část. Celkem má společnost přes tři tisíce zaměstnanců po světě. A celkem 450 z nich je vývojových inženýrů.
Buď si ji zamilujete, nebo naopak
Šéf kardiologické divize převzal indickou vývojovou část firmy ve chvíli, kdy se svět začal potýkat s pandemií. Hranice se zavřely a tým tak řídil výhradně na dálku. Když se pak podařilo Marku Čermákovi – mimochodem v rámci jediných pár dnů, kdy byly hranice mezi mnoha uzavírkami otevřené – do země na vlastní tým podívat, byl nadšený.
„Kolegové říkali, že si Indii buď zamilujete, nebo ji nesnášíte. Já jsem ten první příklad,“ usmívá se. Přesto v té době nezahálel ani v Česku, kde se mezitím BTL rozhodla zúročit své medicínské zkušenosti, rozjela výrobu respirátorů a ventilátorů. A právě pod Čermákovým vedením tyto týmy na domácím trhu rozdaly všechny vyrobené ventilátory nemocnicím.
Foto: BTL
BTL za pandemie rozjela výrobu respirátorů a ventilátorů.
Teď jezdí Čermák do Indie na několik týdnů zhruba třikrát ročně. Jeho tým v zemi zatím vyrostl na padesát lidí, k tomu řídí přes třicítku dalších v Česku. „Bylo logické spojit indický vývoj softwaru s českou výrobou hardwaru,“ vysvětluje.
Na podzim se této části BTL podařilo vyvinout a vydat novou generaci EKG přístrojů. Tým připravil platformu pro správu pacientských dat, která se opírá i o umělou inteligenci. Ta mimo jiné dokáže hledat důležité ukazatele ve vyšetřeních a lékaře na ně upozorňovat. Ekosystém navíc je, jak Čermák říká, přizpůsobený „nemocničnímu workflow“, tedy tak, aby samotné ovládání systému a správa dat v něm nijak nezatěžovala personál nemocnice.
Aby jim práce dávala smysl
„Češi dnes chtějí vědět, že jejich práce má smysl,“ říká Marek Čermák, když vysvětluje, co zaměstnance – i ty potenciální – na firmě zaujme. Horší to bylo v indické části, než zjistil, že nastavení a motivace místních jsou prostě jiné.
„V Indii je klíčové dokázat si představit svoji osobní kariéru. Ti lidé chtějí být úspěšní. Stoupat po kariérním žebříčku. Aby mohli pomoct své rodině, vrátit jí, že jim umožnila dosáhnout vzdělání,“ popisuje.
Jenže aby něco takového bylo možné, chtějí Indové slyšet, kde bude firma třeba za osm let. Co bude vyvíjet a kde tedy mají možnosti. BTL tak daleko neplánuje. Ne proto, že by nechtěla – ale obor a potřeby v něm se vyvíjí tak rychle, že není možné říct, jaký software a do jakého přístroje bude potřeba vyvíjet příště.
„Vysvětlujeme to,“ říká Čermák. „A snažíme se jim dávat jiné důkazy o tom, jak vážně to s nimi myslíme. Do Indie většinou firmy alokují spíš call centra a podobné podpůrné služby, v zemi vývoje v porovnání s nimi až tolik není,“ říká.
Indická část BTL se pod jeho vedením rozšířila z třiceti pěti zaměstnanců na padesát. A někteří z nich jsou s firmou od jejího založení v zemi, tedy asi deset let. Obě strany už se pochopily – což zahrnulo například v Indii investice do nových kanceláří, aby bylo jasné, že je to místo, ve které firma dlouhodobě věří.
České vedení firmy ví, že zaměstnancům musí vysvětlit, proč a jak s nimi společnost počítá. A zaměstnanci vnímají, že úspěch se dá definovat i jinak než přesně nalinkovaným plánem, jaké projekty budou řešit. Může jím být i práce ve zdravotnických technologiích, byť nevědí například to, v jakém přístroji přesně se jejich vývoj příští roky může odrazit.
Ale jsou tu i příležitosti, kde je úspěch vidět na první pohled: právě aktuální let Čermáka do Indie bude obsahovat slavnost otevření tamních nových kanceláří, a to ve velkém. „Je to jedna z věcí, kterou si Indové užijí, a která stmelí tým i posílí jejich vnímání BTL jako firmy, která se o ně stará,“ říká.
Po návratu z Indie bude dál pokračovat v rozšiřování týmu v Česku. Popisuje, že přitom hledá lidi, pro které je práce dobrodružstvím – na čem budou během let pracovat, to teď říct nedokáže, vzhledem k rychlému vývoji v oboru, v technologiích, i ke změnám v tom, co zákazníci očekávají. „Hledáme, co dokážeme postavit. A co nakonec pomůže lidem,“ říká.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.