Zapomeňte na Apple i Google, jsou tu chlaďáky. Kdo je šéf firmy, která na burze poráží tech giganty?

Společnost Carrier možná není široce známá, ale její tepelná čerpadla a chladicí jednotky používá tak či onak skoro každý. A na burze válí.

Luboš KrečLuboš Kreč

carrierStory

Foto: CzechCrunch / Carrier

Dave Gitlin, šéf Carrieru

0Zobrazit komentáře

Společnost Carrier není žádným mainstreamovým investičním miláčkem. Běžní uživatelé ji ani pořádně neznají, protože nevyrábí nic, co by bylo sexy. Přesto její produkty v podstatě všichni potřebují – tepelná čerpadla, chladicí jednotky pro dodávky a kamiony nebo průmyslové mrazáky. Některé se dokonce vyrábí v Česku a celkově se firmě daří tak dobře, že její akcie na burze podávají lepší výkony než zbožňované tituly jako Apple nebo Microsoft. I proto na šéfa Carrieru sedí titulek, který u jeho profilu použil známý magazín Fortune: Nejlepší CEO, o kterém ani nevíte, že existuje.

Dave Gitlin se do čela Carrieru postavil počátkem roku 2019, když se firmu rozhodla její mateřská skupina United Technologies vyčlenit ze své struktury a umístit ji na newyorskou burzu pod tickerem CARR. Sázka na Gitlina, který v holdingu strávil dvě dekády a osvědčil se jako mimořádně schopný průmyslový manažer, byla logická.

A nakonec bylo jeho organizačních schopností a tahu na branku potřeba mnohem víc, než se původně předpokládalo: ve chvíli, kdy měl Carrier naplánované IPO, tedy oficiální vstup na burzu, udeřila covidová pandemie, takže veškeré přípravy i takzvaná investorská roadshow probíhaly přes videohovory.

Carrier tehdy a dnes jsou už dvě hodně odlišné společnosti, především z pohledu investorů. Při startu v březnu 2020 se jeho akcie obchodovaly za 12,75 dolaru a celková hodnota společnosti se tehdy pohybovala kolem 12 miliard dolarů. Dnes vyjde jedna akcie na 76 dolarů a valuace podniku činí 68 miliard dolarů. To je pětinásobek během čtyř a půl let. Jen letos už cenné papíry Carrieru přidaly 35 procent.

Jen pro srovnání: akcie Applu letos posílily o 30 procent a od jara 2020 jsou nahoře 4,2krát, Microsoft letos přidal 16 procent a od března 2020 posílil 3,1krát a konečně Alphabet letos vzrostl o 24 procent a od jara 2020 nabobtnal 3,2krát. Jak upozorňuje časopis Fortune, slovutná Magnificent 7, tedy velká technologická sedmička, se může – s výjimkou Tesly a Nvidie – před čísly Carrieru sklonit.

Úspěchy, kterých Gitlin dosahuje v největším světovém výrobci tepelné a chladicí techniky, samozřejmě nezůstávají bez povšimnutí, byť spíše odborného, nikoli laického. Celá firma měla v roce 2020 tržby 17,5 miliardy dolarů a letos by měly dosáhnout 22,5 miliardy dolarů, přičemž původně počítala dokonce s 25,5 miliardami, jenže nakonec výhled kvůli globálně rozkolísané ekonomické situaci snížila.

Součástí portfolia značek, které Carrier vlastní, je i v Česku dobře známá, německá, původně rodinná firma Viessmann, jež vyrábí kotle a tepelná čerpadla – tu Gitlin koupil loni za 13,3 miliardy dolarů.

boeing-787

Boeing 787

Během roku 2022 se Gitlin dočkal dokonce manažerské pocty – byl jmenován do správní rady industriálního kolosu Boeing. Mimo jiné proto, že během své kariéry v United Technologies dokázal vyřešit klíčový problém v rámci jedné z dceřiných společností, které dodávaly součástky pro výrobu letounu Boeing 787 Dreamliner a tím se výrazně zapsal v leteckých průmyslových kruzích.

A když se letos v zimě začalo řešit, kdo by mohl Boeing převzít po končícím šéfovi Davidu Calhounovi, intenzivně se v zákulisí probíralo právě Gitlinovo jméno. Byl totiž potřeba kandidát zvenčí, neboť Boeing prochází těžkou krizí – jednak jej na počátku roku stihl další výrobní skandál s dveřmi, které se za letu otevřely, jednak dostává na frak jeho vesmírná divize, kterou drtí úspěchy SpaceX Elona Muska.

Jenže Gitlin, i když byl favoritem dozorčí rady Boeingu, nakonec zůstal v Carrieru, který mu nabídl natolik lukrativní kontrakt, když zůstane, že ani jinak nemohl. Pokud totiž splní určitý set závazků, má šanci si přijít na odměnu až 200 milionů dolarů. A to je v byznysových kruzích, v nichž se Dave Gitlin pohybuje – tedy v nemuskovských kruzích – mimořádně štědrá kompenzace.

tesla

Přečtěte si takéHodnota Tesly vyrostla za den o 150 miliard. Co to znamená?Hodnota Tesly vyrostla za den o 150 miliard. Co tyto obří skoky přináší firmě, investorům a Muskovi?

Pětapadesátiletý Gitlin, který má pověst přátelského a zároveň velmi soutěživého byznysmena, pochází z právnické rodiny, ostatně i on sám vystudoval advokacii a právničkou je i jeho manželka.

Nicméně od začátku jej to víc táhlo do výroby a do byznysu – stejně jako jeho dva bratry, starší Jeff je partnerem v poradenské agentuře PwC, mladší Michael je zase šéfem velkého investičního fondu Capital Group se sídlem v Los Angeles.

„Asi jsem vytvořil světový rekord v tom, jak rychle jsem skončil svou dráhu v právní kanceláři, vydržel jsem tam jen čtyři měsíce,“ řekl Gitlin, milovník golfu, v rozhovoru pro Fortune k počátkům své kariéry.

Pak už následoval hlavně růst ve strukturách United Technologies, kde se prosadil především tím, že dokázal detailně rozumět výrobě přímo v továrnách, kde trávil denně mnoho hodin, aby pochopil, jak produkce přesně probíhá a jak se může vylepšit či urychlit.

Ostatně to nepřímo dobře ví i zhruba 150 zaměstnanců Carrieru v Česku, kde má společnost dvě továrny – jednu v Berouně a druhou u Rokycan. Za rok 2022 (novější čísla ještě nejsou zveřejněná) zdejší pobočka vygenerovala čistý obrat 2,3 miliardy korun a zisk po zdanění 80 milionů korun.