Zapomeňte na čísla účtů, stačí už jen ta telefonní. Platbu na kontakt spouští první české banky
Novinka má lidem usnadnit platby a snížit počet omylů, protože stačí vyplnit jen devítimístné telefonní číslo. Službu zatím nabízí šestice bank.
Od úterý je v Česku možné posílat peníze nikoliv na číslo bankovního účtu, ale i na telefonní. Novinku s názvem Platba na kontakt spustila šestice bank poté, co projekt v září oficiálně odsouhlasila Česká národní banka. Ta vede registr, do kterého se lidé musejí sami přihlásit, pokud chtějí novinku využívat. Zatím se to týká klientů Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Fio banky, Komerční banky a Raiffeisenbank. K nim se v příštím roce přidá i Moneta a UniCredit Bank.
Registrace do služby je dostupná pro fyzické osoby i OSVČ, probíhá prostřednictvím mobilního i internetového bankovnictví dané banky. Instituce nejdříve ověří, že telefonní číslo má skutečně konkrétní klient. Ten si následně vybere číslo účtu, se kterým chce telefonní kontakt spárovat, a banka zapíše údaje do registru ČNB.
Jakmile se stanete součástí registru, můžete přijímat platby prostřednictvím svého telefonního čísla. Při odeslání částky se druhému uživateli zobrazí i název účtu příjemce, obvykle jeho jméno a příjmení. Pokud dotyčný v registru ve skutečnosti není, platba jednoduše neodejde.
Banky i sama ČNB si od toho slibují nejen rychlejší zadávání ze strany klientů, ale taky méně chyb při převodech. Podle nich se klienti často při vyplňování čísla bankovního účtu nebo kódu banky pletou a v takových případech peníze v lepším případě neodejdou, v tom horším ale můžou skončit na jiném účtu. S omylem v zadání čísla bankovního účtu má podle České bankovní asociace zkušenost skoro 40 procent lidí.