Zásilkovna loni utržila pět miliard. Balíčky začne doručovat na elektrokolech, chce i vodíková auta

Nové způsoby dopravy desítek milionů balíčků Zásilkovna představila v rámci nové strategie udržitelného podnikání.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zasilkovna-elektrokola-hl

Foto: Zásilkovna

Zásilkovna začala testovací projekt doručování na elektrokolech

0Zobrazit komentáře

Denně doručí kolem 70 zásilek a s nulovými emisemi najede přibližně 80 kilometrů. Kurýr na elektrokole tak ročně ušetří asi 2 600 kilogramů oxidu uhličitého, který by jinak do ovzduší vypustilo auto. Česká logisticko-technologická společnost Zásilkovna představila novou strategií udržitelnosti, v rámci níž spustí mimo jiné doručování zásilek právě na elektrokolech.

Testovací provoz projektu bude probíhat tři až pět měsíců v okolí výdejního místa Zásilkovny v obchodním centru Vivo Hostivař na Praze 10. Elektrokolo od tuzemské firmy Cargio industries je vybaveno úložným prostorem o objemu 380 litrů a pojme tak 50 standardních zásilek.

„Spuštění doručování zásilek na kole je součástí naší strategie udržitelného podnikání, jejíž detaily jsme dnes zveřejnili. Zahrnuje rozsáhlý popis našich plánů a závazků od využívání alternativních zdrojů energie, nakládání s odpady a bezpečnosti na pracovišti až po aktivity v oblasti společenské odpovědnosti,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka holdingu Packeta.

„V letošním roce plánujeme například dokončit analýzu uhlíkové stopy v rámci celé skupiny Packeta a také zahájíme unikátní projekt v oblasti využití vodíku,“ doplňuje Kijonková.

Do celé skupiny spadá kromě Zásilkovny dalších třináct firem, celkem působí v osmi zemích a do 33 zemí doručuje zásilky. Loni Packeta vykázala obrat ve výši 4,9 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti předloňsku. Počet přepravených zásilek dosáhl 73,2 milionu kusů.

V rámci dalších cílů pro udržitelnější doručování Zásilkovna například testuje auta na elektrický pohon. Aktuálně má v reálném provozu elektrickou dodávku VW Crafter v Českých Budějovicích, na ruzyňském depu zásilky rozváží čtyři plně elektrické užitkové vozy Cenntro Metro. Tři plně elektrické Škoda CityGo firma využívá v rámci doručení na adresu a v plánu má jejich další rozšiřování.

Velkou budoucnost pak Packeta vidí ve vodíku. Analyzuje vybudování vlastní čerpací stanice a plánuje také využít rozsáhlé plochy svých dep k umístění fotovoltaiky k jeho výrobě. Jako výhody vodíku označuje především technické parametry.

Vodíkové auto dokáže ujet dostatečnou vzdálenost a zároveň je řidič schopen vodík dočerpat podobně jako benzín nebo naftu během pár minut a opět pokračovat v jízdě. Není tak omezen jako v případě baterií, kdy by auta musela být kvůli dobíjení mimo provoz několik hodin. První vodíkové auto plánuje Packeta začít testovat v první polovině letošního roku.