Zásilkovna loni vyrostla o 70 procent a utržila 790 milionů korun. Letos chce začít konkurovat České poště

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

simona-kijonkova-zasilkovna2

Foto: Zásilkovna

Zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková

0Zobrazit komentáře

Devátým rokem působí na tuzemském logistickém trhu společnost Zásilkovna a nepřetržitě roste. Dnes působí už ve dvanácti zemích a v loňském roce její obrat meziročně vyrostl o 70 procent na 790 milionů korun. Zvýšil se také počet přepravených zásilek, o 59 procent na celkem 11 milionů, což je téměř polovina, co Zásilkovna přepravila za celých osm let na trhu. Dohromady totiž přepravila přes 26 milionů zásilek. Letos navíc chystá velký útok na Českou poštu.

Zásilkovna je klíčovou součástí skupiny Packeta, za níž stojí Simona Kijonková (na úvodní fotce). Právě ona v roce 2010 Zásilkovnu založila a v roce 2017 přenechala pozici CEO Ondřeji Žákovi. Sama Kijonková se dnes soustředí na řízení celé skupiny, nabízející komplexní logistické služby pro internetové obchody, a v letošním roce očekává pro Zásilkovnu a další firmy ve skupině obrat ve výši 1,3 miliardy korun a celkem 18,5 milionu přepravených zásilek.

„Zásilkovna vstupuje letos do devátého roku své existence a v obratu skupiny Packeta, do které Zásilkovna spadá, plánujeme překonat hranici jedné miliardy korun. V letošním roce se velmi zaměříme na další výrazný růst, inovace a investice. Posílili jsme projektový a IT tým a pracujeme na desítkách nových projektů, čímž chceme nadále upevňovat pozici jedničky na trhu,“ prozrazuje letošní plány Simona Kijonková.

zasilkovna-web1

Již v loňském roce Zásilkovna významně navýšila počet výdejních míst ze 1 425 na 2 142 a letos jich chce mít ještě o několik stovek víc. „V počtu výdejních míst v České republice je naším cílem číslo 3000, čímž se téměř dostaneme na úroveň České pošty. Plánujeme také spuštění nové služby pro fyzické osoby, čímž vstoupíme do nového tržního segmentu. Věříme, že se bude jednat o nejjednodušší a jeden z nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na našem trhu,“ doplňuje letošní plány Zásilkovny její výkonný ředitel Ondřej Žák.

Konkurence pro Českou poštu

Českou poštu nezmiňuje náhodou. Nová služba pro fyzické osoby totiž půjde přímo proti službám státního podniku, jelikož chce Zásilkovna umožnit lidem posílat si přes ni cokoliv a komukoliv, nejen vyzvedávat zboží z e-shopů. Více než 11 milionů přepravených balíků za loňský rok ostatně dělá ze Zásilkovny dvojku na trhu, Česká pošta jich doručila přes 40 milionů.

V České republice se mělo loni podle Hospodářských novin zaslat zhruba 100 milionů zásilek, přičemž mezi dalšími logistickými hráči jsou například DPD nebo PPL. Vstup Zásilkovny do oblasti doručování balíků mezi fyzickými osobami by mohl mít mimo jiné za výsledek snižování cen doručovacích služeb, jelikož Simona Kijonková již nyní hlásí, že chce být levnější než Česká pošta.

ondrej-zak-zasilkovna

Ondřej Žák, CEO Zásilkovny

V upevňování svých pozic chce nicméně Zásilkovna pokračovat nejen v Česku, ale také v zahraničí. Aktuálně tuzemská logistická služba působí ve 12 zemích a do konce letošního roku chce být ve všech zemích Evropské unie. V první půlce roku spustí pro české e-shopy službu celní most, která jim výrazně zjednoduší prodej jejich zboží do zemí mimo EU.

Airbus by mohl vylepšit cestování v ekonomické třídě futuristickými inteligentními sedačkami

Nela VítováNela Vítová

airbus-layer-seats
0Zobrazit komentáře

Cestování letadlem se stává denním chlebem pro čím dál více lidí a to souvisí nejen s velkým rozmachem cestování samotného, ale i globalizaci, která nutí mnoho z nás cestovat kvůli zaměstnání. Aby i delší lety byly pro pasažéry stále pohodlné, letecké společnosti dělají vše pro to, aby jim vyšly vstříc přidáváním různých vychytávek, zlepšováním palubního servisu a zajišťováním většího pohodlí. Nevýhodou je však to, že většina těchto změn se týká především luxusnější business třídy, za kterou si musí cestující náležitě připlatit.

Designerské studio Layer se proto rozhodlo podobný komfort zajistit i pro pasažéry v běžné ekonomické třídě a ve spolupráci s výrobcem dopravních letadel Airbus navrhlo speciální chytrá sedadla pro zajištění co největšího pohodlí, zážitku z letu a praktičnosti. Základem nového konceptu s názvem Move je inovativní textilie, která pasažérům umožní si prostřednictvím mobilní aplikace nastavit různé parametry svého sedadla.

Layer_seat6-2

Prozatím je vše ve fázi prototypu, ale Layer a Airbus na projektu usilovně pracují a není vyloučeno, že by se nakonec mohla futuristicky vyhlížející sedadla v některých letadlech od Airbusu skutečně objevit. „U nás v Layeru věříme, že správný design vytváří hlavní přístup ke všemu. Nové koncepty létání se totiž soustředí většinou pouze na inovace v business třídě,“ říká Benjamin Hubert, zakladatel a kreativní ředitel studia Layer. „S nadšením jsme tento projekt s Airbusem přijali, abychom našli způsoby, jak vylepšit a přidat hodnotu k zážitku z cestování třídou economy – a to jak pro cestující, tak pro aerolinky,“ dodává.

Inovativní technologie z hliníkových a uhlíkových vláken

Nejnovější technologie je založena na extrémní lehkosti sedadla díky použití kombinace hliníkových a uhlíkových vláken, které ve výsledku významně snižují váhu kabiny a společně s tím odstraňují velké množství neekologických materiálů využitých pro klasická sedadla, jako je například pěna, jež většinou tvoří jejich výplň. V novém konceptu Move je každé sedadlo tvořeno jednodílnou látkou z kombinace směsi polyesterové vlny a integrované vodivé příze. Ta je potažená na lehkém perforovaném rámu sedadla, který naopak u běžných sedadel tvoří velmi těžké kovové rámy.

Layer_seat

Vlastní látkový kryt je napojen na několik senzorů v něm umístěných, které jsou extrémně citlivé na jakýkoliv tlak, pohyb a napnutí sedadla i teplotu pasažérova těla. Na základě toho systém vytvoří speciální analýzu aktuálního stavu sedadla, která je promítnuta do mobilní aplikace Layer’s Move, v níž může pasažér stav monitorovat a provádět jakékoliv úpravy.

Během letu se však sedadlo nejprve nastaví automaticky na základě pasažérovy váhy, kterou systém zjistí pomocí elektrického signálu, procházejícího skrz vodivou přízi. Díky tomu potom sedadlo sníží své napětí či naopak. Na základě analýzy sesbíraných dat navíc aplikace pasažérovi posílá informace o tom, jak přesně může své sedadlo nastavit jinak, aby měl ještě větší pohodlí.

airbus-A380-emirates2

Přečtěte si takéPodívejte se do největšího dopravního letadla Airbus A380. Jeho výroba končí, protože bylo příliš velkéPodívejte se do největšího dopravního letadla Airbus A380. Jeho výroba končí, protože bylo příliš velké

Uživatel může být prostřednictvím aplikace například i vyzván k tomu, aby ze sedadla vstal a prošel se po prostoru kabiny k zajištění lepší cirkulace krve v těle nebo aby prováděl speciální cvičení v sedě či pouze pil více vody pro dostatečnou hydrataci těla při náhlých změnách tlaku, které pro tělo mohou být náročné.

layer-airbus-app

Uživatelé si mohou v aplikaci sami zvolit z několika druhů režimů sedadla, jako je například masážní režim, nastavení do polohy vhodné pro spánek či správná pozice pro konzumaci palubního občerstvení. Inteligentní povrch má navíc také několik zón s rozdílnou hustotou výplně, které nabízejí různé úrovně podpory těla. Velký důraz je kladen také na prostor pro nohy, s nímž mnoho pasažérů stále při delších letech bojuje. Místo klasického polohování sedačky stačí pouze upravit nastavení sedačky v aplikaci a ta sama provede náležité změny.

Sedadlo tisíců možností

Co se týče zábavního centra a stolku pro občerstvení či práci, stejně jako dosud se panel nachází na zadní straně sedadla. Nechybí zde ani menší prostor pro odložení různých předmětů, který známe z běžných letadel. Stolek je umístěn na sedadle vertikálně, ale na rozdíl od těch dosud existujících je v novém konceptu kromě jeho možnosti sklopení do vodorovné polohy také možnost polohování do různé výšky. Společně s tím ho lze kromě úplného rozložení i vyjmout pouze napůl pro vytvoření menšího stolku o poloviční velikosti. Mezi sedadly je navíc umístěn ještě prostor pro notebook, kam mohou pasažéři odložit své zařízení během vzletu a přistání.

Výhodou v jistých případech může být fakt, že opěrky na ruce se dají zcela složit, což se může hodit například během cestování v páru či ve skupině. Jednou z dalších vychytávek chytrých sedadel je díky přízi citlivé na sebemenší tlak také možnost rozpoznat, zda pasažér na sedadle po přistání něco nezapomněl. V takovém případě mu aplikace zašle upozornění, které ho vyzve k tomu, aby se pro předmět vrátil.

layer-airbus-seats2

Designérské studio Layer se kromě této spolupráce může pyšnit i partnerstvím s dalšími předními světovými značkami z různých odvětvích jako je Google, Nike, Samsung, designérské studio Vitra, specialista na zvuková zařízení Bang & Olufsen a další. Jedním z posledních velkých projektů je i partnerství s britským výrobcem dioptrických brýlí Kite, který na základě 3D skenu obličeje dokáže vytvořit dokonale padnoucí obroučky na míru každému jedinci.

Foto: Layer