Zastávky bude v pražské MHD hlásit barman Vočko ze Simpsonových. Lidé vybrali herce Vondráčka

Hlas populární postavičky z kresleného seriálu uslyšíme v pražských tramvajích na podzim. V autobusech pak v příštím roce.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tramvaj-praha-top

Foto: DPP

Pražská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Názvy zastávek a další informace pro cestující v autobusech a tramvajích v pražské integrované dopravě (PID) bude na městských a příměstských linkách nově hlásit herec a dabér Jan Vondráček. Nahradí dosavadní hlas MHD, za nímž stála Dagmar Hazdrová. V anketě dopravního podniku (DPP) Vondráčka vybrali cestující. Mezi nejznámější postavy, které pětapadesátiletý herec daboval, patří barman Vočko Szyslak ze seriálu Simpsonovi, Stewie Griffin ze seriálu Griffinovi či hlavní postava v seriálu Mentalista.

Pro tramvaje a autobusy v PID je potřeba celkem 7 793 provozních nahrávek typu změny trasy nebo tarifního pásma a dalších 13 042 s názvy zastávek, z nichž je 3 562 na území Prahy, zbytek ve středních Čechách. Do 50. let 20. století se názvy zastávek v hromadné dopravě nehlásily.

Vondráček v nadsázce řekl, že si připadá jak po prezidentské volbě. „Akorát já nemusel objíždět republiku v karavanu. Chci poděkovat všem, kteří mě volili, a za tu příležitost, kterou jsem dostal. Ti, co mě nevolili, ale nemají sklapnout, pokusím se být dobrým hlasem pro všechny,“ řekl. Svou novou roli následně přirovnal k polidšťování strojů. „Ten stroj (autobus a tramvaj) má dva lidské aspekty, řidiče a pak je to hlas, který řekne, na kterou stanici dorazil,“ dodal.

hlas-dpp

Foto: Facebook Adam Scheinherr

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr, Dagmar Hazdrová a Jan Vondráček

Podnik s Vondráčkem podepíše v příštím týdnu smlouvu a v srpnu začne herec natáčet první nahrávky, a to jak názvy stanic, tak provozní hlášení. Na podzim se pak nahrávky objeví v tramvajích. Do konce letošního roku bude Vondráček namlouvat názvy autobusových zastávek, které se pak v provozu objeví v příštím roce.

Nový hlas do městské dopravy vybírali cestující ze čtyř nahrávek. Čtveřici hlasů mohli slyšet přímo v autobusech a tramvajích. Předvýběr udělala porota, ve které byli nejen zástupci DPP a magistrátu, ale také odborníci, například fonetik. V anketě hlasovalo 200 013 lidí. Vondráček získal 124 316 hlasů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlášení stanic původně v MHD vůbec nebylo. První pokusy začaly až v 50. letech 20. století, kdy je do mikrofonu hlásil řidič. „První větší zlom byl v roce 1974, kdy jsme otevřeli první linku metra a kde byly nasazeny první vlakové rozhlasy,“ řekl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. První kazetové přehrávače se pak v tramvajích objevily v roce 1987. O rok později zahájil DPP první pokusy s digitálními hlásiči, v roce 1995 byl první celoplošně zaveden v metru. V autobusech a tramvajích se objevily v roce 1996.

Hlas Jana Vondráčka si můžete poslechnout na nahrávce níže:

Poslední čtvrtstoletí byla hlasem autobusů a tramvají Dagmar Hazdrová, která provozní hlášení a názvy zastávek pražské MHD nahrává od roku 1996. Její hlas mohli cestující slyšet i v jiných městech. S nahráváním se ale před časem rozhodla skončit. Letos v březnu se stala čestnou občankou Prahy.

Svůj hlas má i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové, hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý. Letos zahájil dopravní podnik stavbu nové linky D, která má vést z Pankráce do Písnice.

S přispěním ČTK.

Nejsledovanější letadla na Flightradaru. České Švýcarsko hasí speciální letouny z Itálie

Dva speciální letouny CL-415 od výrobce Canadair přiletěly do oblasti Českého Švýcarska dnes po desáté hodině ranní. A rovnou začaly hasit.

Filip HouskaFilip Houska

ceske-svycarsko_1

Foto: Maarten Visser/Wikimedia Commons

Speciální hasicí letadla Canadair CL-415

0Zobrazit komentáře

Požár stejných rozměrů jako ten, který decimuje národní park České Švýcarsko, Česko nepamatuje. Do akce se zapojují stovky hasičů, kteří se v neúprosných podmínkách snaží hlavně o to, aby se oheň nerozšiřoval dále. Jen lidská síla na záchranu ale nestačí, proto přichází i pomoc seshora v podobě vrtulníků a letadel. Stroje, které přiletěly z Itálie a které jsou na hašení přímo dělané, se dokonce staly nejsledovanějšími na nejznámějším světovém radaru pro sledování letů.

Dva speciální letouny CL-415 od kanadského výrobce Canadair přiletěly do oblasti Českého Švýcarska dnes po desáté hodině ranní a začaly s tím, pro co jsou z podstaty určené – se shazováním velkých objemů vody na více než tisícovku hektarů hořících lesů.

Dvojice žluto-červených letadel, která dnes dopoledne odstartovala z letiště Vodochody, je speciální tím, že zvládne nabírat vodu během letu. Pilotům prakticky stačí, když se snesou těsně nad hladinu, odkud jsou schopni čerpat vodu do trupových nádrží o objemu přes šest tisíc litrů. K úplnému naplnění má stačit asi kilometr a půl dlouhý úsek s tím, že za hodinu je jedno letadlo schopné uskutečnit až dvanáct odhozů vody (v závislosti na vzdálenosti vodní plochy od požáru).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V těchto okamžicích italská hasicí letadla, navržená jako „létající čluny“ s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem, dělají pravidelná kolečka mezi jezerem Milada, které je od Českého Švýcarska vzdálené asi třicet kilometrů. Tam naberou vodu a za zhruba dvanáct až osmnáct minut ji nabírají znovu – takový čas totiž letadlům stačí k tomu, aby s náloží doletěla na místo požáru a zpět. V případě potřeby zvládnou vodu smíchat s chemickou pěnou.

Jejich pomoc při masivním požáru, do kterého se vedle létajících strojů zapojuje zhruba 500 hasičů, je dokonce tak zajímavá, že se stroje v jeden moment staly nejsledovanějšími na známém leteckém radaru Flightradar24 – v době psaní článku sledovalo kolečka mezi jezerem a ohnisky požárů i více než osm tisíc lidí. Před několika desítkami minut ovšem letadla CL-415 z radaru zmizela, nyní se na něm znovu objevila a pokračují v operacích.

Jen na speciálních hasicích letounech však záchrana Českého Švýcarska nestojí. S hašením ze vzduchu pomáhá i sedm vrtulníků s takzvanými bambi vaky s kapacitou od přibližně tisíce po tři tisíce litrů vody a dvě letadla, do nichž je nicméně třeba vodu čerpat na zemi pomocí hadic, což efektivitu snižuje. Letecká pomoc má dnes trvat až do západu slunce.

Ačkoliv se podle ředitele ústeckých hasičů Romana Vyskočila daří frontu požáru udržovat, tudíž se plameny nerozšiřují dále, neustále vznikají malá ohniska, která se musí postupně likvidovat. Do karet hasičským sborům nehraje ani počasí, především pak vítr, který mění směr, což komplikuje jak záchranné akce vrtulníků, tak i hasičů na zemi. Do pomoci jako takové se zapojují i čeští byznysmeni, a to prostřednictvím peněžních darů. Je mezi nimi i zakladatel Seznamu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.