Závodník Michal Bláha testuje. Internetový pionýr a tvůrce Hlídače státu protáhl hybridní Octavii RS
Ze střechy pražského obchodního centra Šestka, odkud bývá dobrý výhled na letadla mířící z a do hlavního města, není tentokrát na ruzyňskou ranvej a k hangárům pořádně vidět. Horizont zahaluje mlha a těžké mraky, silný vítr si pohrává se sněhovými vločkami a kapkami, lidé pobíhají po parkovišti zachumlaní v kabátech a bundách.
Červený kabriolet BMW řady 3 v tom pozdně listopadovém nečasu působí skoro nepatřičně. A veselý řidič v něm jakbysmet. Je to Michal Bláha, šéf projektu Hlídač státu a spoluzakladatel portálu Atlas.cz. Když z modelu s továrním označením E46 vystupuje, pobaveně na svého bavoráka z roku 2002 ukáže: „Tohle mám na zimu, jinak jezdím na motorce. Je to skvělé auto, nesnaží se být chytřejší než já.“
Jen co to dořekne, usedne za volant vozu, který přesně to, co nemá rád, dělá – hybridní Škoda Octavia RS je moderními technologiemi a asistenty protkaná. Pobaví Bláhu, amatérského automobilového závodníka, aspoň svým sportovním nádechem?
První ereso na trh přišlo v roce 2000, teď se prodává už jeho čtvrtá generace. Za těch více než 20 let si obchodně velmi úspěšné Octavie RS vybudovaly téměř ikonické postavení, ovšem primárně mezi příznivci škodovek.
Michal Bláha, který za volant sportovních strojů usedá od 90. let, kdy na radotínském okruhu propadl motokárám, s nimi ale zatím tu čest neměl. Takže první dojem? „Vypadá to hezky, je tu dobře zpracovaný interiér. Možná je to trochu těsnější, ale fajn, sedačky příjemně obepínají.“ A skutečně, octavia uvnitř, zvlášť v prémiovém provedení, působí mnohem luxusněji než vůz nižší střední třídy, kam patří.
Michal Bláha sice začínal s motokárami, už dávno se jim ale nevěnuje. „Když jsem v Brně na okruhu poznal plechovky, motokáry jsem opustil.“ Plechovkou míní uzavřená auta, v jeho případě šlo o Porsche 928.
Ani to ale nebyla láska na celý život, tou se staly až otevřené formulky anglického výrobce Radical Sportscars. „Jsou lehké, s fungující aerodynamikou, vynikající vozy,“ chválí modely SR3 a SR4, s nimiž jezdí závodní klub Radical Team, v jehož barvách soutěží třeba i jediný český jezdec formule 1 Tomáš Enge. Domovskou základnou Radical Teamu je autodrom v Mostě, odkud Bláha pochází.
Závodnické instinkty se ve spoluzakladateli portálu Atlas.cz probouzí už při výjezdu z Šestky, po pár vteřinách zkouší zapnout sportovní režim s poloautomatickým řazením pomocí pádel pod volantem.
Když sešlápne plyn, potěší ho svižná reakce 1,7 tuny těžkého, dvousetkilovou baterií zatíženého auta. Ale… „Ježiš, co to je za zvuk?“ To jen reproduktor do kabiny pouští simulovaný zvuk, který má posádce při zvoleném jízdním režimu sport navodit pocit, jako by seděla v kokpitu ostrého speciálu. „No, tak to radši vypneme,“ zakroutí hlavou šofér.
Pro vypnutí sportovního módu je jako pro v podstatě jakékoli jiné nastavení potřeba sahat na velký dotykový displej, který trůní, jak velí aktuálně interiérová móda, uprostřed palubky. A to je trend, který bohužel zachvátil v podstatě všechny automobilky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs