Zažila přepadení v Londýně. Teď vyvíjí chytrou brož na ochranu žen v ulicích a získala první miliony

Snaží se odradit útočníka, a když se to nepovede, přivolá policii. Tak by měl fungovat nový ochránce žen, kterého vyvíjí Češka v Londýně.

ina-jovicic-1

Foto: IJ/CzechCrunch

Ina Jovičić ze startupu eNOugh

0Zobrazit komentáře

Inu Jovičić přepadli, když se vracela večer domů. Skupina motorkářů jí tehdy v Londýně ukradla mobil. Začala proto přemýšlet, jak se v budoucnu útočníkům ubránit. A přišla s nápadem na jakousi brož, kterou si žena připne na oblečení – a pokud dojde ke konfliktu, brož začne blikat, vydávat hlasité zvuky a případně přivolá policii. Její startup už získal od investorů, jako je například Klára Losert nebo český fond PurposeTech, 240 tisíc britských liber (zhruba 7,2 milionu korun). Zařízení by měla její firma začít vyrábět příští rok.

Ina Jovičić ale nepochází z Británie a nenarodila se ani na Balkáně, jak by její jméno mohlo naznačovat. Tamní válku, před kterou utekli její rodiče v devadesátých letech, nezažila, protože se narodila až v Česku. Jak ale říká, temperament jí přesto zůstal. Po maturitě v Praze se rozhodla studovat v zahraničí a odjela do Spojeného království, takže už šest let je jejím domovem Londýn.

„Pořád se ale do Prahy vracím, protože tu mám celou rodinu. Teď se snažím propojit Prahu s Londýnem i byznysově. Řada českých investorů se zapojila do mého britského projektu,“ říká. Aktuálně se jejímu startupu eNOugh s bezpečnostní broží či badgem, jak sama Jovičić zařízení označuje, podařilo shromáždit přes sedm milionů korun v investicích. Třeba díky zmíněné Kláře Losert, investorce a mentorce ze startupu Talkbase.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na začátku byla ale vlastní špatná vzpomínka. Bylo deset hodin večer, když se Jovičić vracela z večeře s přáteli domů. Šla sama jinak bezpečnou londýnskou čtvrtí, když ji obkroužili čtyři muži na motorkách a jeden z nich se jí pokoušel vytrhnout z ruky mobilní telefon. „Já jsem prostě temperamentem a původem z Balkánu, takže moje první instinktivní reakce byla: Co si to ten chlap dovoluje?“ vypráví. Chvíli se s mužem přetahovala, pak jí ale prý naštěstí došlo, že bude bezpečnější přijít jen o mobil.

Muži ji mezitím odtáhli doprostřed ulice, kde teprve telefon pustila. Odnesla si nakonec jen poškrábaná kolena. „Policie mi pak říkala, že jsem měla štěstí, že ti dva z druhé motorky neměli nůž. Taky mě mohli bodnout. To je tu v Londýně celkem časté,“ vzpomíná. Podobný útok podle Jovičić není, na rozdíl od poměrně bezpečné Prahy, v Londýně neobvyklý. „Třeba vidíte někoho v obleku běžet po ulici za člověkem na motorce, většinou proto, že mu ukradl mobil.“ 

enough-optimised

Foto: eNOugh

Takto by měla vypadat AI brož a mobilní aplikace

Jak ale Ina Jovičić říká, věci se většinou dějí v pravou chvíli. V tu dobu studovala na University College London, kde dostala za úkol rozpracovat projekt pro potenciální startup. Vznikl tak nápad na výrobu produktu, který by pomohl ženám v podobné situaci. „Chtěla jsem přijít s něčím, co bude mít i preventivní funkci. Aby to pomáhalo i před tím, než se vůbec něco stane,“ dodává Jovičić .

Jde o AI brož, tedy zařízení s umělou intelingencí, kterou si žena připne na kabát nebo sako. Ve chvíli, kdy vyrazí do ulic, mobilní aplikace aktivuje v zařízení kameru, která začne odesílat záznam do zabezpečeného cloudu. Pokud by se něco stalo, dostane k němu policie přístup. „Londýn má sice spoustu bezpečnostních kamer, ale policii pak dlouho trvá získat z nich záznam, protože mají různé soukromé vlastníky,” vysvětluje Jovičić.

Bliká a spustí i alarm

Badge také sám o sobě jemně svítí, aby bylo i ve tmě vidět, že ho má žena na sobě. Pokud dojde ke konfrontaci s útočníkem, stisknutím tlačítka začne velmi silně blikat. „To na pár sekund odvede pozornost a dává to šanci napadené utéct. Zároveň se spustí takzvaná de-escalation message – zařízení začne hlásit, že odteď bude vše nahráváno, ale že má útočník ještě možnost nechat napadenou na pokoji a nebude stíhán,“ popisuje Jovičić.

Jde o strategii, kterou prý konzultovala s odborníky. Ženy se totiž obvykle bojí na útok reagovat, aby násilníka ještě víc nerozzuřily. A pokud ani to nepomůže, odešle se poloha a živý stream z kamery bezpečnostní firmě, která vyhodnotí, zda se jedná opravdu o riziko. Pak případně upozorní policii. Badge zároveň spustí alarm i ve chvíli, kdy se přeruší jeho Bluetooth spojení s telefonem – tedy když mobil ženě někdo ukradne.

klara-a-jakub

Přečtěte si takéVytvořila kabelku, která dobije telefon, svítí a má vás i ochránitVytvořila kabelku, která dobije telefon, svítí a má i chránit. S vývojem pomohl i Průša

„Používáme i umělou inteligenci k rozpoznávání hlasu. Systém je schopný poznat, jestli s někým normálně mluvíte, nebo jestli k vám někdo přišel a řekl: ‚Nic nemačkej a naval telefon.‘ Hlavně podle tónu hlasu. Pokud to vyhodnotí jako ohrožení, spustí všechny kroky i bez zmáčknutí tlačítka,“ vysvětluje Jovičić.

„Máme vlastní tým pro vývoj umělé inteligence, který používá kombinaci různých modelů, jež už existují, protože momentálně jako malý startup nemáme přístup k velkému objemu dat. V budoucnu to chceme mít ale všechno in-house,“ říká Jovičić. Firma má teď podle ní finanční prostředky na to, aby začala s výrobou. Letos na podzim by měla nejprve spatřit světlo světa aplikace pro telefon.

„Zatím bude umět automatizovanou zprávu blízkým, že jsem dorazila v pořádku domů, která se odešle zhruba tři až pět minut poté, co vejdu do svého bytu,“ vysvětluje Jovičić. Už teď ale startup přijímá předobjednávky na samotný badge, který by se měl začít vyrábět v roce 2025. Aktuálně lze přístroj na webu eNOugh objednat na půl roku až rok za 59, respektive 89 britských liber (v přepočtu 1 770, respektive 2 670 korun).

Částky se ale mohou ještě měnit, třeba i v závislosti na době, po kterou bude chtít žena brož aktivní. Systém s podobnými bezpečnostními prvky vyvíjí v Česku i například Klára Šmakalová. V jejím případě jde o kabelku, která umí dobít telefon, spustit alarm a také má v sobě GPS zařízení.

TikTok pohltila okurková mánie. Mladý Kanaďan učí rychlé recepty, díky kterým rozjel nový byznys

Logan Moffitt, pro mnohé známý jako Cucumber Guy, ovládl TikTok svými snadnými recepty s okurkou. Jeho videa sledují miliony lidí i firmy.

Cucumber Guy

Foto: TikTok @logagm / Canva Pro

Logan Moffitt si získal na sociálních sítí přezdívku Cucumber Guy

0Zobrazit komentáře

Někdy prostě musíte sníst celou okurku. Alespoň to tedy proklamuje Cucumber Guy, který se stal v posledních týdnech hitem TikToku. Takovou přezdívku si v online světě vysloužil třiadvacetiletý Logan Moffitt, který si získal miliony sledujících tím, že v každém ze svých videí předvádí, jak si nejrůznějšími způsoby ochutit nebo připravit okurku. Jeho videa se obratem stala natolik virální, že ovlivňují už nejen jídelníček uživatelů sociálních sítí, ale i reálný svět.

Kanaďan Logan Moffitt vydal svůj první okurkový recept začátkem léta 2024. Ten doplnil i sloganem Někdy prostě musíte sníst celou okurku, který se pro jeho další videa spojená s okurkami stal ikonickým. Videa, na kterých Moffitt připravuje nakrájenou okurku třeba s jalapeňo papričkami, uzeným lososem nebo smetanovým sýrem, si rychle získala na popularitě – natočil jich od července desítky a některé z nich dosahují i 40 milionů zhlédnutí.

„Rozhodně jsem dost překvapený, protože když jsem natáčel první video, moc jsem o tom nepřemýšlel. Jen jsem se snažil, aby to bylo zábavné jiným způsobem. Takže když vidím, že se to povedlo, je to dobrý pocit,“ uvedl Logan Moffitt koncem srpna pro americký magazín Forbes. Oblast sociálních sítí pro něj ale není nic nového, vytvářením obsahu se ostatně živí a v současnosti má na TikToku už 6,6 milionu sledujících.

@logagmCucumber summer for sure♬ original sound – Logan


Netrvalo dlouho a internet začal Moffitta přezdívat Cucumber Guy, tedy jako okurkového chlápka. Jedním z faktorů, díky kterým se stal tak populárním, je přitom jednoduchost jeho receptů. Ty většinou zahrnují jen několik ingrediencí, které má doma téměř každý, třeba sůl, chilli, majonézu nebo sezamový olej. Okurka je navíc poměrně levnou a lehce dostupnou zeleninou, která se dá kreativně kombinovat nespočtem způsobů.

Nejedná se ale jen o záležitost internetu. Krátce po zpopularizování okurkových receptů se objevila zpráva, že mají Moffitt a jeho recepty takový ohlas, že kvůli němu dochází k nedostatku okurek na Islandu. Podle některých farmářů a odborníků je ale v letním období nedostatek okurek na ostrově běžný, a to i bez Moffittova zapříčinění. Server BBC uvedl, že se ale zdvojnásobil prodej ingrediencí, jako je právě sezamový olej nebo některé druhy koření.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na Moffittovy recepty zdaleka nereagují jen uživatelé TikToku. Jakmile se začal trend okurek šířit, začaly Kanaďanovi přicházet i nabídky spoluprací od různých firem, jako je například fastfoodový řetězec s mexickým jídlem Chipotle nebo rozvážková služba DoorDash. Zdaleka se ale nejednalo jen o sponzory z potravinářského průmyslu.

Influencer zahájil spolupráci třeba i s kosmetickou značkou Flamingo. Ta vyrábí holicí potřeby pro ženy a Moffitt tak namísto použití tradiční mandolíny v jednom videu krouhá okurku holicím strojkem této značky. Dalšími firmami byly třeba Sephora nebo K18, specializující se na péči o vlasy. Tu zase Moffitt zakomponoval do jednoho ze svých videí, když během natáčení okurkového receptu použil její vlasovou masku.

A nejsou to jen sponzoři, kteří oblíbenosti Moffittova obsahu využívají. I on sám se totiž rozhodl z okurkové mánie těžit a na svých webových stránkách odkazuje na prodejny Amazonu ve Spojených státech a v Kanadě. V nich jsou totiž po skupinách k dostání všechny produkty, které Moffitt na výrobu okurkových salátů používá – ať už se jedná o mandolínu, kuchyňský nůž, koření na ryby nebo plastové krabičky, ve kterých své saláty míchá. Influencer navíc vytvořil i svůj vlastní specifický merch s okurkovou tematikou.

Trend má ale mnohem širší dopad než jen v rámci kreativních receptů a spoluprací. Dříve byla totiž vodnatá okurka spojována s dietami a zdravou stravou, jež se zaměřovala na omezení příjmu kalorií. To bylo ze své podstaty problematické, lidé totiž okurkami nahrazovali veškerá plnohodnotná jídla. Moffitt ale teď světu ukazuje, že okurky se dají připravit nejen zdravě, ale i chutně a kreativně a že tak nemusí být jen nudnou dietou.