Zažívá vaše firma první úspěchy? Je dobré mít svého Wozniaka a začít budovat vztahy v týmu
Podle toho, jak svoji firmu nastavíte hned na jejím začátku, se bude s velkou pravděpodobností odvíjet i její budoucnost, říká Petr Skondrojanis.
Petr Skondrojanis, zakladatel pracovního portálu Cocuma
V začátcích podnikání se zakladatelé často řídí svou intuicí, ale jak se firma zvětšuje, sestavuje se tým a přicházejí první úspěchy, je třeba začít řešit některé záležitosti promyšleněji. Od základů, které se položí hned na startu, se odvíjí klidně několik dalších let fungování a může na nich záviset bytí či nebytí firmy. Jak na to a na co si dát pozor?
O tom ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Petr Skondrojanis, zakladatel Cocumy, což je zkratka pro tržiště firemních kultur (Company Culture Market). Jeho cílem je přibližovat lidem společnosti právě skrze jejich firemní kulturu a Skondrojanis teď vysvětluje, proč může být pro každého zakladatele důležité mít svého Steva Wozniaka nebo Jeffa Johnsona nebo jak budovat vztahy s lidmi, kteří mohou brzy sedět ve vašem představenstvu.
***
V minulém komentáři jsem zmiňoval, jak správně nastartovat svoji firmu ještě před založením, jak pracovat s vaším jak, jakých chyb se vyvarovat a čemu se intenzivně věnovat již od prvního zážehu v hlavě. Nyní se pokusím přiblížit k tomu, jak si správně počínat v momentě, kdy je firma stále ve svých počátcích, ale už se začínají objevovat první úspěchy. A máte kolem sebe svůj úplně první tým.
Mnoho lidí si myslí, že do dvaceti lidí je firma intuitivní záležitostí podléhající impulsům zakladatele. Ano, může to tak být, ale opět zmíním, že to je jako s každým jiným začátkem – čím je promyšlenější, tím je lepší. Dejme tomu, že rolujete po ranveji a těsně před startem si uděláte rychlý „fly control check“ – než se odlepíte od země a vzlétnete k prvním milionům.
Je totiž velmi důležité zmínit, že podle toho, jak svoji firmu nastavíte hned na jejím začátku, se bude s velkou pravděpodobností odvíjet i její budoucnost. Není totiž neobvyklé, že právě ti první lidé, kteří společně s vámi stojí u zrodu vaší firmy, se postupem času a růstu stanou například členy představenstva. Zároveň se model řízení/vedení, který zvolíte hned na začátku, bude uplatňovat po delší dobu a bude ovlivňovat život firmy.
Navíc skutečně není jednoduchou záležitostí špatně nastavenou společnost předělávat do lepšího stavu, když již čítá desítky zaměstnanců, kteří jsou na nastavený model zvyklí. Slovo špatně může znamenat třeba neprakticky, ne nutně neúspěšně. Čemu konkrétně je tedy důležité se hned na začátku věnovat?
Fools and family
Koho mám na mysli pod označením fools and family? Jsou to lidé, kteří si zaslouží vaši největší pokoru. Jsou to ti první lidé, kteří se k vám a k vašemu nápadu přidají. Může je oslovit váš podnikatelský záměr nebo vaše vlastní vnitřní hodnoty, které oceňují a jsou jim blízké.
Americký spisovatel a programátor Derek Sivers ve svém TED Talku, kterým tak trochu zpochybňuje oslavu lídra, zmiňuje: „The first follower turns a lonely fool into a leader.“ („První následovník udělá z osamělého blázna vůdce.“) Tedy ne trh, ale ten váš první kolega potvrdí váš záměr. Trh je až za ním. A stejně tak další blázni a členové rodiny, kteří vám budou věnovat svou energii a čas, budou váš nápad přetvářet ve firmu.
Tyto lidi může váš nápad nadchnout natolik, že s vámi pravděpodobně budou pracovat za minimální či žádné peníze. Stráví s vámi nad projektem nespočet hodin jen proto, že mu skutečně věří. A to upřímně vyžaduje jistou míru bláznovství a váš respekt.
Tito nejvěrnější jsou zároveň tím nejcennějším, co ve své firmě můžete mít. Jelikož s vámi jsou již od samého počátku, nebojí se předávat svůj upřímný feedback. Nemají totiž strach o to, že by naneštěstí přišli o své mzdy. Jsou vám ochotni na rovinu říct, o čem si myslí, že má smysl, a naopak o čem jsou přesvědčeni, že je předurčeno k neúspěchu.