Že byl rok 2023 plný zlých zpráv? Ne všude. Actum vystřelilo zisk ke 200 milionům a chce nakupovat
Skupina Actum Digital, v níž začali působit i elitní poradci se zkušenostmi z Deloitte, loni měla provozní zisk 189 milionů a chystá se na nákupy.
Hrubý domácí produkt české ekonomiky se za celý rok 2023 snížil o 0,24 procenta a stále nedosáhl předcovidové úrovně. Inflace za stejné období činila 10,9 procenta a reálné mzdy klesly o 2,9 procenta. Vyjádřeno dvěma slovy: slabý rok. Jenže ne pro každého. A skupina Actum Digital, jejímž většinovým vlastníkem je podnikatel Tomáš Vondráček, je nepochybně jedním z těch, kteří mohou slavit – hlavně při pohledu do kolonky provozní zisk.
Tomáš Vondráček, kterému patří také mediální agentura WMC/Grey a jachtařský portál Yachting.com, na sebe upozornil v roce 2020 uspořádáním hackathonu kvůli předraženému e-shopu na prodej dálničních známek. Tehdy jej v české byznysové komunitě nikdo moc neznal, ostatně jádro jeho byznysu bylo spíš za hranicemi. Dnes už je situace jiná a Vondráček se v nedávném žebříčku nejvlivnějších byznysmenů na českém LinkedInu umístil v top 50.
A daří se i jeho vývojářské agentuře Actum Digital, která těží z toho, že se velké firmy potřebují v čím dál větší míře adaptovat na digitální transformaci, jež se v ekonomice odehrává. Skupina měla v roce 2022 obrat na úrovni půl miliardy korun, loni to už ale bylo 722 milionů. Tedy o 18 procent víc.
Ještě dramatičtěji se zvedla profitabilita. Ukazatel EBIT, tedy provozní zisk, stoupl v roce 2023 o 92 procent na 189 milionů korun, což je historicky nejlepší výsledek. „Největší podíl na obratu měly webové aplikace, nejvíce rostl Cloud a AI & Data,“ dodává Vondráček.
Ten se nijak netají tím, že z Actum Digital chce mít miliardovou skupinu, a to hned v několika směrech. Jednak v delším horizontu s hodnotou aspoň miliardy dolarů, aby splňovala parametry takzvaného jednorožce, jednak v kratším výhledu s ročním obratem přes miliardu korun. Tam se chtěl ještě nedávno dostat už letos, nyní své plány ale mírně tlumí.
„Po prvním kvartále roku 2024 plánujeme stále velmi konzervativně a růst zatím letos odhadujeme do dvaceti procent. Zejména v posledních týdnech jsme vytížení diskusemi s klienty nad jejich novými projekty a iniciativami, což je pozitivní signál. Klientům se vrací investiční apetit. V loňském roce bylo obtížné jakákoliv nová témata s klienty otevírat a většina firem čekala na vývoj trhu a ekonomiky,“ říká Vondráček.
Zatím se podle něj nedá hovořit o čemkoli blízkém konjunktuře, kdy ekonomika silně roste, nicméně signály, které z trhu přicházejí, jsou podle něj velmi pozitivní. A zatímco dříve se Actum profilovalo především jako softwarová společnost, nově je zaměřené i na technologické poradenství. S tím souvisí i posilování personálního zázemí, kdy se blízkými spolupracovníky skupiny (respektive partnery divize Actum X) stala známá jména zdejší poradenské scény – bývalí elitní manažeři z Deloitte Diana Rádl Rogerová nebo Josef Kotrba.
„Začali jsme budovat M&A tým a předpokládáme, že už letos naše růstové plány podpoříme první akvizicí. Doufáme, že v roce 2025 už bude anorganický růst představovat významnou součást naší strategie. Nyní se díváme po vhodných firmách tady v Česku i v zahraničí, zejména na trzích, kde jsme obchodně aktivní a kde chceme posílit naši přítomnost,“ doplňuje Vondráček s tím, že jak vidno z velikosti profitu, finanční stránka věci by neměla být problém.
Mezi hlavní klienty Actum Digital nyní patří Christie‘s, Allianz Global Investors, SF-Filter, Lampenwelt, Škoda Auto, P3 logistic, Česká spořitelna a další.