Ze šaliny rovnou do sedla. Brno pošle dva miliony na dotované jízdy na sdílených kolech
Lidé můžou dvakrát denně na 30 minut nasednout na kola služeb Nextbike nebo Rekola. Stačí mít aplikaci a pohybovat se na území města.
Takzvanou první a zároveň poslední míli – obvykle několik desítek až stovek metrů, na kterých lidé pospíchají k autobusu nebo tramvaji – se rozhodlo svým obyvatelům ulehčit Brno. Otevřelo jim možnost sednout zdarma na sdílené kolo, a to dvakrát denně až na půlhodinu. Od kroku si slibuje podporu cyklistické dopravy a připravuje pro ni také nová opatření. Na provoz služby sdílených kol zdarma dá dva miliony korun.
„Ne každý má možnost využívat vlastní kolo, a proto je tu bikesharing neboli sdílení kol,“ říká primátorka města Markéta Vaňková s tím, že cílem je podpořit sdílené cestování i cyklistickou dopravu jako takovou. Ke spolupráci si Brno vybralo služby Rekola a Nextbike. Druhá zmíněná firma uvádí, že tu provozuje asi 400 sdílených kol, Rekola zhruba 150.
K bezplatné projížďce pak stačí zaregistrovat se v aplikaci poskytovatele a postupovat jako při běžné výpůjčce, nabídka platí pro území města. Pokud člověk překročí 30 minut zdarma, další čas se mu zaúčtuje při ukončení jízdy.
Město chce vedle podpory cyklistické dopravy využít i informace, které tím získá: kam lidé na kole často jezdí a na která místa ve městě se má při plánování cykloopatření prioritně zaměřit. Cílem je v budoucnu zlepšit infrastrukturu a zajistit bezpečnější a pohodlnější průjezd městem, říkají zastupitelé.
Podporu šlapání do pedálů město vyjadřuje i na ulicích. Brzy chce otevřít podjezd pro cyklisty na Hladíkově ulici, který jim umožní bezpečně překonat frekventovanou čtyřproudovou silnici. V místě už vykácelo stromy a vytyčilo staveniště. A slibuje další změny v dopravě. „Chceme tím ukázat, že na cyklisty nezapomínáme a podporujeme je, ačkoli budování opatření pro ně jde pomaleji, než by si přáli,“ říká radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Vejdou se do čtvrthodinky
Brno s nabídkou sdílených kol směřuje podobným směrem, jaký zkouší také Praha. Ta ale možnost půjčení zdarma váže na předplacený kupon na městskou hromadnou dopravu. Oproti Praze pak moravská metropole zvolila delší dobu půjčení, zato množství výpůjček proti čtyřem v hlavním městě stanovila na dvě denně.
„Statistiky naznačují, že většina jízd po městě trvá do patnácti minut, další čtvrthodinu mohou lidé vnímat jako rezervu. Chceme, aby si mohli svou jízdu užít v klidu a aby měli dostatek času na správné zaparkování kola. Věříme, že lidé budou zodpovědní a nebudou kola odkládat na místech, kde tvoří nebezpečnou překážku,“ vysvětluje primátorka města Markéta Vaňková. K umístění kol můžou lidé využít jak stojany, tak označená místa na vozovce nebo virtuální parkovací místa.
Lidé si sdílená kola budou moct užívat až do vyčerpání zmíněných dvou milionů korun. Což je stejná částka, kterou na provoz sdílených kol poslala právě Praha. V ní se tento limit ještě nevyčerpal ani po šesti měsících – ovšem hlavní město možnost půjčit si sdílené kolo zavedlo před zimou.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPilotní provoz se nicméně podle pražských zástupců vydařil. V lednu uvedli, že kombinace s MHD dává smysl, podle informací CzechCrunche se tak chystá prodloužení projektu. „Chceme lidem nadále usnadňovat ‚první a poslední míli‘ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. I proto jsme začali ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů,“ uvedl na začátku roku náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Momentálně je v Praze připojených přes osmnáct a půl tisíce Lítaček – mít platný kupon je totiž podmínka pro využívání nabídky. Podle ředitele marketingu Rekol Jana Střechy projekt dokázal, že o takové propojení vzrostl zájem, a prostřednictvím Lítačky se na kolo podařilo dostat víc lidí. I na infografikách je prý vidět, že lidé si nejčastěji kola půjčují a vracejí je v dopravních uzlech.
Během prvních tří měsíců programu přesahoval počet unikátních uživatelů hranici třinácti tisíc a celkový počet výpůjček se dostal téměř na dvaasedmdesát tisíc. Dvě třetiny lidí službu využilo vícekrát, průměrně pak jízda trvala pět minut.