Praha chce vylepšit dopravu občanů. Zdarma jim nabízí sdílená kola od Rekol a Nextbike

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rekola-bikesharing-praha

Foto: Rekola

Český bikesharing Rekola

0Zobrazit komentáře

Zatímco řidiči nejen osobních automobilů, ale kvůli nekončícím dopravním uzavírkám po celém hlavním městě i třeba cestující v tramvajích čekají v zácpách, spouští Praha svůj plánovaný pilotní projekt, kterým chce vylepšit a zefektivnit dopravu občanů v rámci takzvané poslední míle. Majitelé elektronické předplatní jízdenky pro Prahu budou moci využívat několikrát denně zdarma jízdy na sdílených kolech.

Držitelé časových kuponů na pražskou MHD si mohou ode dneška na 15 minut zdarma vypůjčit sdílená kola společností Rekola a Nextbike. Novináře o tom informovali zástupci magistrátu, obou firem a organizace Ropid, která se stará o pražskou veřejnou dopravu. Zkušební provoz potrvá do začátku příštího roku, poté ho město vyhodnotí a případně vypíše tendr na trvalého provozovatele.

Kolo si mohou až čtyřikrát denně půjčit držitelé všech časových kuponů, musí však používat mobilní aplikaci Lítačka, s pomocí které se výpůjčka provádí. Tu má má dle městské firmy Operátor ICT nainstalováno asi 700 tisíc lidí, z nichž ji až 250 tisíc aktivně využívá. „Chceme tím zejména vylepšit a zefektivnit dopravu občanů na poslední míli nebo poslední stovky metrů od stanice metra nebo zastávky tramvaje,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Inspirace pro další města

Město provozovatelům za každou výpůjčku zaplatí 12 korun, na zkušební projekt podle dřívějšího rozhodnutí radních vyčlenilo 2,4 milionu korun. Po jejich vyčerpání provoz vyhodnotí a připraví trvalé řešení. „Očekávám, že někdy v příštím roce by se soutěžili provozovatelé bikesharingu, kteří by byli do systému MHD trvale zapojeni,“ uvedl náměstek.

Adam Scheinherr dále řekl, že město v posledním roce ve spolupráci s dopravním podnikem a městskými částmi instalovalo stojany na kola u stanic metra, ale jinak je distribuce kol na provozovatelích. Dva poskytovatelé zapojeni do zkušebního projektu jsou podle něj jediní, kteří se přihlásili. „Ještě jsme kontaktovali Lime, který má elektrokola, ale ti s námi nechtěli spolupracovat, a koloběžky jsme do toho zapojovat nechtěli,“ vysvětlil. Podle informací CzechCrunche jednal s Prahou i Bolt, ale rozhodl se nezapojit.

nextbike-rekola

Foto: PID

Sdílená kola společností Nextbike a Rekola

„Nextbike spolupracuje s provozovateli městské hromadné dopravy po celém světě a my jsme velice rádi, že projekt takového formátu vzniká i v Praze. Bikesharing by neměl být brán jako konkurence hromadné dopravy. Naopak, v chytrých městech je tato služba skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD tak, aby byla doprava po městě pro občany co nejefektivnější. A tomu může tento projekt velmi pomoci,“ říká Tomáš Karpov z Nextbike.

Podle Karpova navíc toto téma zajímá nejen Prahu, ale také další města v České republice. Pokud by se tedy pilotní provoz v hlavním městě osvědčil, může inspirovat i další města. „Otevřenost podzimního zkušebního provozu pro více poskytovatelů je krokem správným směrem. Díky zdravé soutěživosti jsme neustále tlačeni se vyvíjet a Pražané si zároveň mohou vybrat dle svých preferencí a zóny působení jednotlivých poskytovatelů, které mohou i střídat,“ doplňuje zakladatel společnosti Rekola Vítek Ježek.

V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt, Lime nebo Homeport, v minulém volebním období město uzavřelo s provozovateli sdílených dopravních prostředků memorandum. Magistrát i centrální městské části však kritizují společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky, že podle nich nedostatečně vymáhá pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.

Magistrát podle dřívějších informací připravuje nové memorandum, které má zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.

S přispěním ČTK.