Ze slovenské hry na lovce se tají dech. Divočinu jako živou tvoří i veteráni z Bohemia Interactive

Slovenské studio Nine Rocks Games má zkušenosti z loveckých her, Spellcrossu i DayZ. Jejich novinka vyjde i v češtině.

Michal MančařMichal Mančař

wayofthehunter-boxed

Foto: Nine Rocks Games

Komu se nelení, tomu se jeleni… ve Way of the Hunter dostanou až na dostřel

0Zobrazit komentáře

Simulátory všech druhů patří ke stálicím videoherních žánrů. Simulace skutečných bojových letounů mají sice svou největší popularitu dávno za sebou, ale o to víc se daří neobvyklejším počinům, ve kterých se hráči posadí třeba za volant náklaďáků nebo traktorů. Nesmazatelnou stopu v převádění poměrně běžné lidské činnosti na obrazovku ale zanechaly i simulátory rybaření nebo lovu. A právě na bohatou tradici posledně jmenovaného se svou prvotinou Way of the Hunter navazuje mladé slovenské studio Nine Rocks Games.

Snad by se i dalo říct, že lovecké hry jsou od těch mainstreamovějších, u kterých akce z pohledu první osoby patří ke globálně nejúspěšnějším titulům, vzdálené nejméně. Tedy při srovnání třeba se simulátorem farmáře či řidiče autobusu. I proto by byla chyba virtuální lov považovat za podivínskou kuriozitu. A právě oznámený titul Way of the Hunter pro PC, PS5 i Xbox bude navíc tak trochu navazovat na slavnou loveckou sérií.

Vývojáři z Nine Rocks Games jsou totiž z velké části někdejší Cauldron, jedno z nejvýznamnějších herních studií Slovenska, v němž vznikaly i tituly ze série úspěšných loveckých her pod značkou Cabela’s. Třeba Cabela’s Big Game Hunter, který se po vzoru sportovních her dočkával nového dílu prakticky co dvanáct měsíců. A právě tyto zkušenosti Nine Rocks Games využijí při vývoji své první hry, na kterou lákají trailerem, z jehož nádherných záběrů na virtuální divočinu se tají dech.

Cesta lovce vede do dvou regionů inspirovaných přírodou Spojených států a Evropy. Oba revíry obsáhnou úctyhodných 144 kilometrů čtverečních divočiny, v níž se mají podle realistických modelů chování prohánět různá zvířata od medvědů až po vysokou. Fauna v otevřeném světě má navíc reagovat na lovcovo počínání ve hře, a to nejen například úprkem při zavětření neopatrného hráče, ale i vývojem zvířecí populace.

wayofthehunter-3

Foto: Nine Rocks Games

Nine Rocks Games lákají na virtuální lov i nádherné zpracování přírody

Poměrně neobvykle pak působí i příběhové zaměření simulátoru. Kromě adrenalinu z číhání na kořist totiž přinese i dějový zážitek postavený na „přátelství, zradě a lovu podle etického kodexu“, který se má točit kolem rodinného loveckého byznysu. Na opačnou stranu ale nabídne i propracovanou balistiku, možnost zpětně přehrávat výstřely či sledovat zvěř podle stop krve zasaženého kusu.

Celkem Nine Rocks slibují perfekcionistům, kteří půjdou za všemi zvířecími i hráčskými trofejemi, sto hodin lovecké zábavy. Ještě bohatší úlovky pak umožní kooperativní hra čtyř hráčů najednou. A to vše i s kompletní textovou lokalizací do češtiny i slovenštiny, což je i drobná připomínka kořenů studia. O jeho propojení se slovenským Cauldronem už byla řeč – a pro zkušenější česko-slovenské hráče je Cauldron důvěrně známým jménem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vždyť kdo z pamětníků by neznal legendární tahovou strategii Spellcross, jejíž neotřelý mix temné magie a moderního válečnictví v roce 1997 přikoval k monitorům nejednoho taktika-teoretika. Další tituly Cauldronu se už sice setkaly s méně nadšenými ohlasy, ale patří mezi ně třeba barbarská akce se slavným jménem Conan nebo příspěvek do známé série stříleček Soldier of Fortune: Payback. A členové týmu pracovali i v největším českém studiu Bohemia Interactive na stále oblíbené zombie hře DayZ.

Studio Nine Rocks Games vzniklo před dvěma lety pod vydavatelem THQ Nordic a je tak stájovým kolegou Ashborne Games, kteří to k bratislavským Nine Rocks z rodného Brna mají jen kousek (a kteří pracují na historické strategii). Samotné THQ Nordic je pak součástí všeobjímající severské skupiny Embracer, do níž patří i čeští tvůrci Kingdom Come: Deliverance z Warhorse Studios.

Na potvrzení toho, jestli pro THQ bude Way of the Hunter přesnou trefou, nebo slovenská hra mine cíl, si ale budeme muset ještě chvíli počkat. Datum vydání Nine Rocks neoznamují, zatím jen neurčitě lákají na více informací během příštích týdnů a měsíců. Prozatím tedy lovu zdar!

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Polda na stopě pirátů. Nový díl známé české hry ohrožují ilegální kopie, tvůrci zvažují konec

Počet pirátských kopií sedmého dílu české adventury výrazně převyšuje ty prodané. Ovlivňuje to celé studio Zima Software.

polda-7

Foto: Zima Software

Polda 7 se musí potýkat s piráty

0Zobrazit komentáře

Skutečně kultovních českých her není mnoho, série Polda však mezi ně rozhodně patří. Adventura, jejímž hrdinou je lehce přihlouplý policista Pankrác, se poprvé objevila v 90. letech. A dočkala se hned šesti pokračování. Poslední díl, ve kterém se Pankrác musí vypořádat s mimozemskou invazí, vyšel tento měsíc. Jenže více než mimozemšťané trápí Poldu 7 piráti. Ilegální kopie hry se totiž začala rychle šířit internetem a vývojáři začali mluvit i o konci studia. Jenže právě piráti by mohli prodejům hry paradoxně pomoci.

První díl série Polda od vývojářského studia Zima Software vyšel v roce 1998 a ve své době se trefil do černého. Nevybíravý humor, který si pro sprostá slova nejde daleko, v kombinaci s nápaditými českými kulisami a originálním dabingem s Luďkem Sobotou v hlavní roli, si získal velkou popularitu.

Poslední díl, Polda 7, měl oficiální premiéru začátkem tohoto měsíce a hráči se v něm při řešení mimozemské invaze setkají s karikaturami takových postav, jako jsou Donald Trump, Andrej Babiš či Čestmír Mázl.

Že je herní Polda mezi hráči stále velmi populární dokládá i úspěch crowdfundingové kampaně na HitHitu, která vznik sedmého dílu doprovázela. Tvůrci si v ní došli pro téměř 1,5 milionu korun, byť jejich původním požadavkem bylo 400 tisíc. Jenže právě kampaň, respektive odměna, díky které mohli přispěvatelé získat hru dva týdny před oficiální premiérou, Poldovi 7 pořádně zavařila.

polda-7-2-scaled-min

Foto: Zima Software

Hra přináší charakteristicky český humor i dabing

Ještě před oficiálním vydáním se totiž na internetu objevila ilegální kopie hry. A i když leckdo předpokládal, že nostalgiků, kteří nebudou váhat za nového Poldu zaplatit 700 korun, se najde nespočet, celá situace se k nelibosti vývojářů vyvrbila úplně opačně. Ilegální kopie se začala šířit rychlostí blesku, přičemž podle tweetu Filipa Krauchera z herního webu Indian-tv, takto hru uloupilo na 60 tisíc lidí.

To na české herní scéně rozpoutalo ostrou diskuzi, na čí straně je chyba. A jak moc to může Poldovi 7, respektive celému vývojářskému studiu Zima Software, uškodit. Podle Krauchera totiž hru v kampani podpořila, tedy zakoupila, přibližně jen tisícovka lidí. A na herní platformě Steam se po vydání objevilo 44 recenzí, což napovídá slabým prodejům. Finančně nejúspěšnější čtvrtý díl Poldy zaznamenal na 25 tisíc prodaných kopií na PC, což studiu mělo vynést řádově nižší desítky milionů.

Nízké prodeje Poldy 7 ostatně naznačil sám hlavní autor hry Petr Svoboda v rozhovoru pro web Vortex. „Prodalo se toho celkem málo, nechci psát přesná čísla, ale náklady to zatím nepokrylo,“ uvedl Svoboda s tím, že situace může vést k pozastavení některých plánů studia či dokonce k ukončení jeho činnosti.


„Měli jsem fakt hodně plánů – Steam verze starších dílů, remaster Poldy 2, který se lidem moc líbí, nového Poldu, případně novou temnou adventuru. Když se ale neprodá dost sedmičky, tak to prostě všechno padne a půjdu si vydělávat jako běžný programátor,“ řekl Svoboda.

Jenže kauza by mohla Poldovi 7 ve finále paradoxně pomoci. Diskuze, která okolo celé situace vznikla, byla totiž tak masivní, že hra začala přitahovat stále větší pozornost. Ve jménu hesla špatná reklama, taky reklama, se prodeje začaly v posledních dvou týdnech zvedat, jak potvrdil ve svém tweetu Martin Schovanec, spolumajitel internetového obchodu s počítačovými a konzolovými hrami Xzone.

„Hru jsme měli v předprodeji skoro od začátku roku a 90 % objednávek přišlo poslední 1-2 týdny. Marketing byl skoro nulový, nakonec tyhle negativní zprávy s pirátstvím můžou pomoct, protože plno fandů Poldy se o novém dílu dozví,“ okomentoval Kraucherův tweet Schovanec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho slova potvrdil Ján Ilavský z Beat Games, kteří stojí za vývojem světově úspěšné hry pro virtuální realitu Beat Saber. Ilavský Kraucherův tweet okomentoval tím, že ani nevěděl, že Polda 7 vyjít má. A možná by si hru ani nekoupil, protože Poldu nikdy nehrál. Přesto poté, co se díky kauze dostala adventura i k němu, přemýšlí, že do břitkého humoru Pankráce zainvestuje.

Pirátské kopie Poldy však nejsou pro studio Zima Software nic nového, jak ostatně již v roce 2017 Svoboda potvrdil pro web Lupa.cz. Ten tehdy informoval, že vývoj šestého dílu Poldy vyšel na 1,2 milionu korun, zisky ale nakonec jen tak tak pokryly náklady, protože i v tomto případě prodejům výrazně ublížily pirátské kopie.

Jak moc se celá aféra podepíše na úspěchu sedmého pokračování, ukáže několik následujících týdnů. Celý případ je ovšem ukázkou toho, že bez protipirátské ochrany starosti vývojářů s vypuštěním hry ani zdaleka nekončí.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.