Ze sta lidí nákup na e-shopu dokončí jen jednotky. Jak zbytečně neztrácet zákazníky?
Homepage, nabídka, produkt, košík, checkout. U každého z těchto kroků nákupního procesu odpadne značná část zákazníků. Poradíme, jak to zlepšit.
Jestli úvodní stránku e-shopu navštíví stovka lidí, objednávku na něm dokončí dva až tři z nich. Tento počet se může měnit v závislosti na mnoha faktorech, taková jsou však obecná data napříč celou e-commerce. Kde se tedy ztratí zbylých sedmadevadesát až osmadevadesát potenciálních nakupujících? Možná nevědomky, ale i obchodníci sami jim hází klacky pod nohy. V aktuální situaci na trhu se ale počítá každá koruna. Jak tedy takovým ztrátám zabránit?
O těchto a souvisejících otázkách budeme s experty mluvit na dalším E-commerce eventu, který organizuje CzechCrunch, a to již v pondělí 17. dubna od 17.30 ve Spojka Karlín Events. O své know-how se podělí Chief E-commerce & Innovations Officer z Notina Lukáš Havlásek, marketingový ředitel Spokojenýpes.cz Tomáš Haškovec, zakladatel společnosti Shopsys a startupu Convertim Petr Svoboda, ředitel poskytovatele platebních řešení Comgate Jakub Ouhrabka i advokátka z eLegal Andrea Voříšková. Kromě posledních dvou jmenovaných je partnerem akce také nákupní rádce Heureka a e-mailingový nástroj Ecomail.
Pět kroků zákaznické cesty
Zákaznická cesta na e-shopech může být různá, obecně se ale dá popsat pěti základními kroky, přes něž musí nakupující projít, aby svoji objednávku dokončil. A při každém z těchto kroků odpadá nemalá část z nich – z různých důvodů jednoduše v nákupu nepokračují.
- Homepage – odhadem 30 až 60 procent návštěvníků ze stránek e-shopu odejde předtím, než se vůbec podívají na specifičtější nabídku produktů.
- Nabídka produktů – asi 40 až 60 procent lidí si prohlédne seznamy zboží bez toho, aby si rozklikli konkrétní produkt.
- Detail produktu – přibližně 60 až 80 procent zájemců si prohlédne konkrétní produkt, ale nepřidá jej do košíku.
- Košík – asi 65 až 80 procent nakupujících, kteří produkt vloží do košíku, nakonec nepokračuje k pokladně.
- Checkout – poslední krok v rámci nákupního procesu nakonec nedokončí přibližně 10 až 20 procent nakupujících.
Z těchto čísel vychází, že přibližně jen dvě až tři procenta návštěvníků webu nakonec objednávku dokončí. Tato čísla jsou ovšem přibližná a mohou se značně lišit u daného e-shopu na základě dalších faktorů, jako jsou segmenty, design, uživatelská zkušenost, demografie zákazníků, nabídka produktů… Jak však „zbytečně“ neztrácet zákazníky?
„Pro zákazníka je důležité, aby šlo vše hladce a intuitivně. Není jednoduchý recept, jak toho dosáhnout. Je nutné průběžné optimalizovat všechny kroky nákupního trychtýře,“ popisuje Petr Svoboda, jenž před dvaceti lety založil Shopsys se zaměřením na vývoj e-shopů na míru a před rokem se pustil do budování vlastního startupu Convertim s cílem pomáhat online obchodníkům s dokončením nákupů.
Jak Svoboda pokračuje, e-shopům pro odhalení nedostatků v rámci nákupního procesu stačí málo – nahrávat chování uživatelů a každý měsíc si pustit náhodné desítky nahrávek, a to jak s úspěšnou konverzí, tak bez ní, rychlých i velmi dlouhých sezení. „To vám odhalí nejvíce problémů za nejméně času a energie. Nedoporučuji se spoléhat, že problémy probublají skrz zákaznickou podporu, mnoho zákazníků nákup vzdá a odejde jinam,“ pokračuje s tím, že zákazníci věrní značce skousnou více překážek než zákazníci, kteří k e-shopu nemají vztah a nakupují na něm poprvé.