Ze Sudet a přes Hurvínka až do Hollywoodu. Český designér se vypracoval k miliardovým filmům
Jakub Červenka to měl v mládí složité, ale už na střední škole se dostal do filmového průmyslu – a pak si doslova splnil hollywoodský sen.
Jakub Červenka se z Ústecka vypracoval až na Planetu opic
Je mu sedmadvacet. Pochází ze Sudet. Před starostmi a okolím utíkal do svých kreslených světů. Když s rodiči jako malý občas jel do Prahy do kina, byl to svátek – a taky osudový zážitek, který ho nasměroval až na Planetu opic. „Je to úplně šílený. Začínal jsem kreslit jako malý kluk, mojí první prací bylo retušování reklamy na okurky nebo animovaný Hurvínek,“ říká výtvarník Jakub Červenka.
Je to příběh jako z Hollywoodu. A nakonec se jeho hlavní hrdina do Hollywoodu i doopravdy dostal. Přitom na začátku byl malý kluk z Ústecka, který to měl v dětství docela složité. Jenže navzdory šikaně nebo natřikrát dělané maturitě je dnes z Jakuba Červenky úspěšný designér, kterého nejnověji najdete v titulcích trháku Království Planeta opic s celosvětovými tržbami ve výši 400 milionů dolarů, tedy asi devíti miliard korun.
„Filmy byly vždycky moje láska, už před maturitou jsem šel na stáž do trikového studia v Praze. Vstával jsem v pět ráno, v osm večer se vracel domů,“ popisuje Červenka v rozhovoru pro CzechCrunch. „A i když se ze stáže stala práce, většina toho fakt nebyla sen, ale třeba retušování špatně vyskládaných okurek v nějaké reklamě,“ dodává.
Jenže z nesnadných začátků se digitální designér dostal velmi vysoko – od matte paintingu (zjednodušeně řečeno digitálního domalování hotových záběrů) se dopracoval k vysněnému concept artu (kreativnímu navrhování postav, věcí i míst do filmů či her)… a nakonec až na zarostlé mrakodrapy v nejnovější Planetě opic. Právě ty jsou mimo jiné jeho práce. Jaká k nim vedla ze Sudet cesta? Proč se nestal baristou, ačkoliv už vyhlížel rekvalifikační kurz? A jakou roli v tom všem hrál Hurvínek?
Jak se kluk z Ústecka dostal do Hollywoodu?
Začalo to fakt už odmala. Pořád jsem čmáral. Neustále jsem měl doma puštěné nějaké filmy, televizi a u toho si kreslil. Utíkal jsem do svých fantazií a jiných světů kvůli spoustě věcí… Třeba mě někdy nebavila realita, na základce se objevila šikana, nebylo to nic moc. Ale něco tvořit, to pro mě byla bezpečná zóna. Na začátek asi trochu drsná odpověď, co?
Je to váš příběh.
Sudety, no. (smích) Do dneška to není místo moc plné hezkých příběhů. Ale nechci z toho dělat něco víc, nebylo to nic fyzického rázu a rozhodně mi nejde o žádnou lítost. Jen to prostě bylo pro malého kluka psychicky náročné. Mě navíc nezajímal sport, neměl jsem velkou partu kámošů. Jsem introvert, hrabal jsem se v encyklopediích nebo pomáhal tátovi v našem jablečném sadu. Anebo jsem si právě zalezl do pokoje a tam hodiny kreslil u televize.
Nastěhoval jsem se ke kámošovi na gauč do Prahy, neměl jsem ani stůl a židli… A nedal jsem druhý termín maturity.
Na jaký film z mládí takhle vzpomínáte nejvíc?
Hodně mám v paměti Letopisy Narnie. Přitom dneska si říkám, že to je spíš průměrný film. Bude to znít jako klišé a někomu to může znít směšně, ale já v tom viděl i paralelu se sebou. Děti utíkají před válkou na panství, kde najdou kouzelnou skříň a dostanou se do fantastického světa. Podobně jsem o tom snil já. A samozřejmě Jurský park, miloval jsem a dodneška miluju dinosaury, jako malý jsem dokonce chtěl být paleontologem.
Místo zkoumání zkamenělin jste se ale stal výtvarníkem pracujícím na hollywoodských filmech. Kdy se to proměnilo?
Já jsem v mládí vůbec nevěděl, že nějaký designérský obor existuje. Časem jsem dostal počítač a díval se, že jsou různí ilustrátoři a výtvarníci. Maloval jsem, bavilo mě to, asi mi to i trochu šlo, ale taky jsem hrál airsoft a chtěl na vojenskou školu. Jenže oba rodiče jsou učitelé, spíš pacifisti a očividně ve mně viděli nějaký výtvarný talent. Tak padlo rozhodnutí, že půjdu na uměleckou školu, čehož samozřejmě ani trochu nelituju.
Protože vás tahle cesta dostala až do titulků jednoho z největších filmových trháků roku?
To zní úplně šíleně, když to říkáte! Obrovský vliv taky mělo to, že jsem z malé vesnice a výlet do Prahy a do kina pro mě byl zážitek. Když koukáte na film v pokoji, je to jedna věc. Ale ve velkém kinosálu to prožíváte úplně jinak. Teď už žiju v Praze osm let, takže to zní vtipně, ale vyjet s rodiči do nákupního centra a na film mělo extrémní dopad na moje rozhodování, co chci v životě dělat.
Kudy vedly vaše první profi designérské kroky?
Zlom přišel během střední školy. Už tehdy jsem dělal digitální ilustrace a dával si je do portfolia na serveru DeviantArt. A videoherní studio Ubisoft tehdy pracovalo na střílečce The Division, která mě nadchla. Tak jsem začal dělat obrázky inspirované hrou, akorát zasazené do Prahy, ne do New Yorku. Zakrátko mi napsal Antoine Emond, komunitní manažer Ubisoftu, že by mou práci chtěli nasdílet na Facebooku. Byly z toho tisíce lajků, pro mě velká vzpruha a první myšlenka: „Wow, asi to fakt má smysl!“
Byla z toho i první zakázka?
To ještě úplně ne. Ale v Ubisoftu se to rozšířilo a pozvali mě na svou VIP párty na herní konferenci Gamescom v Německu. A já se ocitl v Jiříkově vidění. Najednou jsem viděl studia, všechny ty profíky, seznámil se s lidmi z Ubisoftu naživo a pozvali mě na stáž.
Kolik vám tehdy bylo?
Čerstvě osmnáct. Do té doby jsem letadlem letěl snad jen jednou. A najednou jsem měl vyrazit sám na týden do Švédska potkat se s mezinárodním týmem a dalšími výtvarníky. Do toho jsem neměl nic moc angličtinu a byl strašně nervózní. Na úvodní večeři kolem nás chodil číšník a já se v jeden okamžik otočil a houknul na něj: „Coke, please!“ A celý stůl ztichl. Protože zrovna nešel číšník, ale David Polfeldt, managing director ze studia Massive Entertainment patřícího Ubisoftu. Myslel jsem, že ještě ten večer letím domů.
Ale tak zase si vás zapamatoval.
No, zapamatoval! Když jsme potom procházeli studiem, bylo to moje první setkání s profesionální designérskou prací, s fungováním art departmentu. A potkali jsme právě i Davida, který mě pozdravil: „Hey, Coca-Cola guy!“ Nicméně bylo to úplně neskutečné a hned jsem věděl, že tohle chci jednou dělat.
Divák vidí dvě sekundy, ale my na nich pracujeme klidně čtrnáct dní.
To zní ale jako rozjezd kariéry v herním průmyslu, nikoliv filmovém?
Filmy byly vždycky moje láska, rok před maturitou jsem o prázdninách šel na stáž do trikového studia PFX v Praze. Vstával jsem v pět ráno, v osm večer se vracel domů. Ale hrozně jsem se chtěl do oboru dostat a byl jsem vděčný, že mi dali šanci, tak jsem to zkousnul.
Škola tím netrpěla?
Já na školu docela kašlal. Přitom na učitele vzpomínám v dobrém, školu jsem měl rád. Akorát jsem neviděl smysl v dělání úkolů, které pak skončí jen jako lapače prachu. Při maturitě jsem udělal všechno kromě jednoho předmětu. Ze stáže v PFX se stala práce, nastěhoval jsem se ke kámošovi na gauč do Prahy, neměl jsem ani stůl a židli… a nedal jsem ani druhý termín maturity. Protože jsem pracoval na svém prvním filmu. To byl animovaný Hurvínek.
Co na to rodiče? Oba učitelé…
Já si říkal, že papír nepotřebuju, byl jsem tvrdohlavý, hodně pracoval a šel si za svým. Ne snad, že bych měl takové sebevědomí, ale prostě jsem v to hodně doufal. A mámě a tátovi jsem povídal, podívejte, jde to i bez školy. Nesli to těžce, bylo to jedno z našich nejnáročnějších období. Do toho jsem si myslel, že jsem konečně začal dělat na vysněných filmech, jenže většina práce fakt nebyla sen, ale třeba retušování špatně vyskládaných okurek v reklamě. Oslovoval jsem i jiná studia, ale každý večer jsem si četl jedno odmítnutí za druhým. Když už jsem konečně zaujal jednu firmu v Londýně, plánoval jsem, jak v PFX vydržím pár měsíců a pojedu do Anglie. Jenže tam v posledním kole výběrka dali přednost někomu mnohem zkušenějšímu. Ale aspoň tu maturitu jsem napotřetí dal.