Ženský, mrazivý a s dávkou nadpřirozena. Temný případ se vrací se slibnou čtvrtou řadou

Před deseti lety přikoval seriál HBO lidi k obrazovkám, teď to chce zopakovat sérií s Jodie Foster. Sází na velkou změnu a může se mu to vyplatit.

td3

Foto: HBO

Hlavními hvězdami nového Temného případu s podtitulem Noční krajina jsou Jodie Fosterová a Kali Reisová

0Zobrazit komentáře

Kdo má rád seriálové detektivky, řadí první sérii Temného případu do kánonu. A kdo ne, měl by ho rychle dokoukat. Pátrání Matthewa McConaugheyho a Woodyho Harrelsona po pachateli mysteriózních rituálních vražd v dusivé Louisianě přišlo v roce 2014 jako zjevení a posbíralo mnoho kritické chvály, cen i přízně diváků. Ucelený příběh po osmi epizodách skončil, následovaly ale další dvě série, každá s jinými herci, lokací i příběhem, ani jedna však úspěch první nezopakovala. Nyní, pět let po odvysílání poslední, přichází HBO s další. Ta je o dost jiná a svá, poprvé má také vlastní podtitul, mluví se o ní ale jako o důstojném následovníkovi původního nápadu. A my po zhlédnutí prvního dílu můžeme říct, že se na ni zatraceně dobře dívá a chceme vidět víc!

Temný případ: Noční krajina, jak se nový seriál oficiálně jmenuje, zamíří už za pár dní na české HBO Max i televizní kanál HBO a v CzechCrunchi jsme měli možnost vidět první díl očekávané novinky už teď. Jaké jsou naše první dojmy? V jedné větě – HBO možná úplně nepřehání, když mluví o tom, že si na leden přichystalo jednu z největších seriálových pecek celého roku. Jak to?

Prvním důvodem je podmanivá lokace. Čtvrtý Temný případ míří po Louisianě, Kalifornii a Ozarks do mrazivé a ledem a sněhem pokryté Aljašky, kde navíc právě začala několikatýdenní polární noc, tedy naprostá tma. Ocitneme se ve fiktivním městě Ennis (které v reálu ale vyrostlo na Islandu), jež samo o sobě mluví jako o konci světa a kde dojde k záhadnému zmizení všech vědců z tamní polární stanice.

Téměř okamžitě je jasné, že to není jen tak a vyšetřovat to začne místní šerifka se svým týmem. Kolem případu se ale začne motat i její bývalá kolegyně, nyní pochůzkářka, která je posedlá nevyřešenou vraždou z minulosti. Zdá se totiž, že by spolu obě události mohly souviset…

Druhým důvodem je atmosféra. Tu z velké části obstarává už výše zmíněné. Režisérka a scenáristka Issa López, která poprvé vystřídala strůjce Temného případu Nica Pizzolatta, s ní ale dál pracuje a diváky rozhodně nešetří. Podle svých dřívějších vyjádření úplně nepočítala s tím, že u HBO se svým nápadem uspěje, a tak pořádně popustila uzdu fantazii. A už jenom tohle zní slibně.

Jestliže tedy opěvovaná první série budovala napětí vyšetřováním okultních vražd a zkoumáním pohnutých lidských myslí, čtvrtá na to jde na první pohled o něco přímočařeji. Otevřeně koketuje s nadpřirozenem a hojně využívá hororových prvků. Kdo zná osmdesátkovou klasiku Věc, nutně si na ni při scénách z vědecké stanice –jejíž osazenstvo mimochodem podle jednoho z policistů pátralo po původu života – vzpomene. Tu něco proběhne, tu se objeví podivný vzkaz či dokonce duch… Pozornost doporučujeme věnovat i zvukovému doprovodu. Je to jiné, ale není to přehnané, zato sakra působivé a tajemné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třetím lákadlem jsou ženy. Noční krajina je kolem nich vystavěná zcela záměrně, stejně jako cíleně ve velkém pracuje i s kmenem původních obyvatel, a otvírá tak nový pohled na detektivní práci a vůbec život svých postav. Ty hlavní, tradičně nesourodé parťačky, ztvárnily oscarová Jodie Foster, coby už vším trochu unavená a rutinní policejní šéfka, a začínající herečka a bývalá boxerka Kali Reis coby naopak zakousnutá bojovnice se silným smyslem pro spravedlnost.

Někdy je důraz na ženskou rovinu možná až příliš okatý – jako když Foster školí své mužské kolegy v tom, že sendvič je dva dny starý a pozná se to podle rozteklosti majonézy, a rovnou k tomu dodá, že to jako muži ani nemůžou vědět. Perspektiva je to ale vítaná a osvěžující a ústřední dvojice dohromady velice dobře funguje.

Po prvním díle se nicméně zdá, že i postavy jsou vykresleny jinak, chtělo by se říct méně rafinovaně než fenomenální Rust Cohle Matthewa McConaugheyho. Evangeline Navarro v podání Reis otevřeně mluví o svém traumatu z nevyřešené brutální vraždy, kolem Liz Danvers, již hraje Foster, zase krouží okaté narážky na to, že se jí v minulosti také stalo něco nehezkého.

kali-reis

Foto: HBO

Kali Reis coby policistka Evangeline Navarro

A stejně tak čtvrté řadě po zhlédnutí prvního dílu chybí nepříjemná syrovost originálu. Pracuje sice s drsným prostředím, dociluje ho ale stylizací. To neznamená, že je to horší, je to ale jiné. A že chce být Noční krajina svá, je více než jasné. V mnoha ohledech působí jako negativ původního příběhu, jindy se k němu ale zase otevřeně hlásí, jako třeba hned v úvodním citátu, který je tedy určený hlavně pro fajnšmekry, pozorným divákům ale neutečou například symbolické spirály a bude zajímavé sledovat, kam i tento vztah povede.

Zkrátka a dobře – Temný případ: Noční krajina to má hodně slibně rozehrané – při sledování prvního dílu budete opět napjatí, občas se leknete a možná se budete i trochu bát. Ale jelikož lze po malé ochutnávce jen těžko vynášet soudy, již brzy se na CzechCrunchi dočkáte recenze celé série. Prozatím vám ale můžeme s čistým svědomím říct, že pokud nemáte jiný program na 15. ledna večer, kdy bude mít Temný případ: Noční krajina premiéru na HBO, je první díl dobrou volbou, jak ho strávit. Ve stejný den dorazí i na službu HBO Max a další epizody z šestidílné série budou následovat vždy s týdenním rozestupem.

Vyšla minisérie Echo. Do světa Marvelu vnáší brutálnější násilí, krev a více vnitřní prázdnoty

Na Disney+ včera vyšla pětidílná minisérie Echo o méně známé, ale potenciálně zajímavé antihrdince. Spíše než příběh ale prezentuje tvůrčí bezradnost.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ECHO

Foto: Marvel Studios

Alaqua Cox jako Maya Lopez v minisérii Echo

0Zobrazit komentáře

Na streamovací službě Disney+ včera vyšla minisérie Echo, která má být jiná než dosavadní tvorba Marvel Studios. Není vhodná pro děti, obsahuje totiž explicitní násilí. Studio přitom slibovalo, že krvavější akční scény nemají být jen jakousi lacinou atrakcí, ale součástí složitějšího, civilnějšího vyprávění, které dá vzpomenout na vychvalované marvelovské adaptace Netflixu jako Daredevil a The Punisher. Novinka ale nakonec trpí podobnými problémy jako zbytek komiksového univerza Disney.

Echo je prvním titulem spadajícím pod značku Marvel Spotlight. Ta má především označovat seriály či filmy, které nejsou úzce provázané se zbytkem univerza Marvelu a diváci je mohou sledovat samostatně, aniž by se ztráceli v širších souvislostech. Je to v zásadě reakce na kritiku.

Přesto se ale technicky jedná o spin-off spin-offu. Pětidílná minisérie se totiž odehrává několik měsíců po událostech Hawkeye, kde se poněkud upozaďovaný člen Avengers střetl s odnoží newyorské mafie. Vede ji Maya Lopez alias Echo, která se v minisérii pojmenované po ní po porážce v New Yorku vrací do svého rodného města. Dává zde dohromady plány na převzetí nadvlády nad kriminálním podsvětím po svém bývalém šéfovi Kingpinovi. Věci jsou ale trochu jinak, než si myslí. 

Přestože má Echo jasnou návaznost na jiné tituly a v první epizodě mohou být někteří diváci při pokusech tvůrců vše rychle vysvětlit trochu zmatení, funguje jako soběstačný příběh, alespoň z hlediska srozumitelnosti. Problém je v dalším aspektu, který má být charakteristický pro tituly Marvel Spotlight. Seriály spadající pod tuto značku se mají odehrávat takříkajíc „v ulicích“, tedy bez velkých intergalaktických hrozeb, mimozemšťanů a extrémně mocných superhrdinů.

Hlavně má jít o osobní příběhy civilněji pojatých postav, které řeší vlastní problémy a ne ty globální. Také Echo je proto hrdinka bez zjevných superschopností (dokonce je hluchoněmá a má jednu mechanickou nohu) a děj minisérie se točí kolem jejích vazeb na minulý život, k němuž se v nějaké formě vrací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Potíž je ovšem v tom, že vše působí sterilně, uměle, postavy nemají větší hloubku ani neprocházejí větším charakterovým vývojem. Zápletka celé pětidílné minisérie by se dala shrnout do jedné, možná dvou delších epizod lepšího seriálu, které by teprve vytvořily předpoklady pro další vývoj a komplikace.

Bez přílišného vyzrazování zápletky se Maya vrátí do rodného města a setkává se s lidmi ze svého dětství, její plán na převzetí kriminálního impéria se redukuje na jedinou akční scénu a pak už jen vypořádávání se s jejími následky. Vzhledem k tomu, že nemáme čas si k novým postavám vybudovat vztah a nebezpečí netrvá dlouho, absentuje jakékoliv napětí. 

ECHO

Foto: Marvel Studios

Vincent D’Onofrio jako Kingpin v minisérii Echo

Stejně tak překážky v Mayině cestě, které by ji jako postavu měly ukotvit a představit ji jako skutečného člověka, jsou také vždy jen chvilkovým zádrhelem bez větších důsledků, v zásadě úplné detaily. Její komplikovaný morální status hlavní hrdinky pracující pro brutální kriminální organizaci se prakticky vůbec neřeší, alespoň ne hlubším, seriózním způsobem.

Echo trpí příliš řídkým dějem, v němž vlastně k ničemu pořádně nedojde. Na druhé straně má ale k dispozici několik témat, u nichž jen klouže po povrchu, ať už jde o vztahy s rodinou, její etnické kořeny a přímou vazbu na mystické aspekty indiánského kmene Čoktů, nebo stanovisko, které zaujímá vůči Kingpinovi. Stejně jako je tomu vždy, Marvel opět představuje jen vágní linie, kterými nakonec nic neříká a snaží se pouze nezávazně pobavit.

To by nemuselo být nutně špatně, kdyby se ovšem nová minisérie nesnažila předkládat, že k něčemu hlubšímu směřuje. Tak, jak vyšla, nabízí několik krvavějších akčních scén s poměrně dobrou choreografií a unikátní hrdinku s potenciálem, k ničemu ho ale nevyužívá. Je to jen slepá odbočka, či přesněji řečeno malý dovětek, který možná pomůže překlenout děj směrem k chystané další řadě Daredevila.