Zisky rostou, akcie posilují, exkluzivity ubývá. Elektromobilita dohání Ferrari, staví novou továrnu

Ferrari vyrábí každý rok stále více vozů, loni jich bylo přes 13 tisíc a výhledově má být roční produkce až 20 tisíc kusů.

sf90-2

Ferrari SF90 Stradale

0Zobrazit komentáře

O čem ve Ferrari původně nechtěli ani slyšet, se pomalu ale jistě stává realitou. Legendární italská automobilka přivádí k životu svůj první čistě elektřinou poháněný model. Pro potřeby jeho produkce Italové přistavěli i kus nové továrny, ze které by měly brzy sjíždět elektromobily jako na běžícím pásu. Ferrari se totiž mění stejně jako celý automobilový průmysl. Jenže s touto změnou mohou nesouhlasit petrolheadi i tradiční zákazníci značky.

Na přelomu milénia dodalo Ferrari svým zákazníkům něco málo přes 4 tisíce kusů vozidel, v roce 2010 to bylo již 6,5 tisíce kusů, loni 13,6 tisíce a nyní se hovoří o nárůstu produkce dokonce na 20 tisíc kusů vozidel ročně. Pokud by se Ferrari drželo výrobního tempa z přelomu milénia, za posledních dvacet let by dodalo na trh přibližně tolik vozů, kolik se jich nyní chystá dodávat každé čtyři roky.

Díky tomu rostou zisky, ovšem klesá exkluzivita vozů. Loni Ferrari vydělalo 1,4 miliardy dolarů, což je o třetinu víc než rok předtím. Investorům se to líbí, od vstupu automobilky na burzu v roce 2016 stoupla hodnota jejích akcií o 850 procent. Zároveň je Ferrari extrémně ziskové na každém autě – podle serveru CarExpert vydělá na každém vozu skoro 135 tisíc dolarů, což je skoro pětkrát víc než Porsche, jež pohání ziskovost koncernu Volkswagen (Ferrari je většinově ovládané Fiatem).

Automobilka roztáčí svá produkční kola stále rychleji z důvodu obrovského zájmu ze strany zákazníků, a to i z Česka, kterých je nyní tolik, že se čekací lhůty počítají nikoliv v měsících, ale letech. Kdo si objedná Ferrari dnes, musí počítat s tím, že se vozu dočká nejdříve v roce 2026. Veškeré objemy produkce roku 2025 má totiž Ferrari již dopředu rozprodané.

purosangue2

Foto: Ferrari

Pohled na čelní masku modelu Purosangue s LED denním svícením

Snaha uspokojit masivní poptávku však není jediným důvodem, proč automobilka do produkce tolik šlape. Ferrari, to už nejsou jen rudé placky poháněné spalovacími motory s vysokým počtem válců. V produktovém portfoliu automobilky se dnes objevuje i SUV model Purosangue, hybridní model Ferrari SF90 Stradale, koncem příštího roku dorazí první čistokrevný elektromobil a s ním se začíná mluvit i o začínajícím vývoji dalšího elektromobilu.

Vývoj novinek, které vyžadují zákazníci a evropské normy, automobilku stojí nemalé peníze, stejně jako budování potřebné výrobní infrastruktury. Pro potřeby produkce hybridů a elektromobilů nyní v Maranellu rozšiřují továrnu, díky které by se Ferrari mělo dostat na oněch 20 tisíc vozidel ročně. Pro srovnání, neméně exkluzivní Rolls-Royce dodal minulý rok něco málo přes šest tisíc vozů, Lamborghini ovšem už také pokořilo v roce 2023 hranici 10 tisíc dodaných aut. Vysoké náklady automobilky na vývoj elektromobilů se odráží v ceně těchto modelů. Hybridní Stradale se prodává za částku okolo 12 milionů korun. Podobně drahý by měl být i nejnovější elektromobil, u kterého stále neznáme podobu, technické parametry ani jméno.

V porovnání s jinými vysoce výkonnými elektromobily od značek jako Porsche či Tesla se jedná o extrémně vysoké sumy, na které nejsou zvyklí dokonce ani sami zákazníci Ferrari. V prvním čtvrtletí tohoto roku u automobilky utráceli v průměru za jeden vůz 350 tisíc eur, tedy částku o téměř 3,5 milionu korun nižší, než za jakou Ferrari nabízí své elektromobily. Zmíněná dvanáctimilionová suma zde navíc představuje jen základ bez jakýchkoliv příplatků, které cenu vozu obvykle navyšují i o desítky procent. Ostatně na webu prémiového prodejce aut Advantage Cars se i Purosangue nabízí za bezmála 24 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud bude Ferrari produkční tempo v podobném duchu navyšovat i nadále, bude generovat větší zisky, přičemž jen za letošní rok očekává provozní profit ve výši nejméně 2,45 miliardy eur (v přepočtu 61 miliard korun). Nicméně riskuje postupnou ztrátu pověstné exkluzivity, která je spolu s charakteristickým designem a nekompromisním výkonem tím, co klienti u Ferrari hledají.

V neposlední řadě je současná strategie značky nemilou zprávou i pro všechny pravověrné petrolheady. Nástup elektrických modelů je i u Ferrari nevyhnutelný. Automobilka odhaduje, že by do roku 2030 měly představovat až 40 % celkových prodejů a spolu s hybridy by měl podíl vyšplhat až na 80 %.

Elektrické Ferrari přitom bude jiné než klasické Ferrari, což připustil i šéf produktového marketingu automobilky Emanuele Carando. Ten na adresu chystané elektrické novinky prohlásil, že se nebude snažit uměle napodobovat projev svých spalovacích příbuzných, ale Ferrari chce maximálně vytěžit potenciál elektromotoru. Jenže blesky budou znít jinak než oheň.

Bugatti má novou vlajkovou loď. Z ceny Tourbillonu, aspiranta na nejrychlejší vůz světa, se točí hlava

Ve všech detailech extrémní a naprosto dokonalý, takový je nový model Bugatti jménem Tourbillon, čerstvý aspirant na nejrychlejší vůz světa.

bugatti-tourbillon-13

Foto: Bugatti

Novinka je hypermoderní skvost, patří k němu ale i trocha nostalgie

0Zobrazit komentáře

Poté, co se modely Veyron a Chiron staly definicí naprostého vrcholu automobilového inženýrství, přichází Bugatti s novou vlajkovou lodí, která tento pojem opět posouvá na novou úroveň. Tourbillon povyšuje hyperexkluzivní filosofii svých předchůdců a přináší nekompromisní výkon, nejpreciznější technické zpracování a jedinečný design, které jsou k dostání za extrémní částku.

Bugatti je známé pro svou snahu přivádět na trh výjimečné vozy pro ty nejvýjimečnější majitele. Nejnovější vlajková loď nese řadu podobností s modelem Chiron, ale jedná se o skrznaskrz nový automobil vybavený motorem V-16 o objemu 8,3 litru. Ten se točí na 9,5 tisíce otáček za minutu a nabízí výkon rovného tisíce koní, aniž by k tomu potřeboval jakékoliv turbodmychadlo.

Tisíc koní je už samo o sobě naprostá šílenost, jenže pohonné ústrojí Tourbillonu přizvalo na pomoc i sílu elektřiny poskytovanou trojicí elektromotorů. Dva jsou umístěné na přední nápravě, třetí v zadní části, kde pomáhá roztáčet zadní kola. Kombinovaný výkon novinky dohromady činí neuvěřitelných 1 800 koní, se kterými je schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 2 sekundy. Tím se řadí po bok vozů, jako je Rimac Nevera, tedy do skupiny nejrychleji akcelerujících, sériově vyráběných vozů na světě.

Nicméně skutečný charakter vozu lépe prozrazují až další údaje. Pod plným plynem je Tourbillon schopen zrychlit z 0 na 200 km/h za 5 sekund a na 300 km/h se dostane za 10 sekund. Dosažení absolutního vrcholu, tedy rychlosti 380 km/h, se řidič pod plným plynem dočká za 25 sekund, ovšem Tourbillon dokáže jít ještě dál.

Za příplatek by mělo být možné získat technologie, se kterými se maximálka dostane až na 445 km/h. Zatím je však brzy novinku vyhlašovat nejrychlejším, sériově vyráběným vozem světa. Stále se totiž jedná o teoretické údaje, protože testování vozu teprve začalo. Je však jasné, že v Bugatti, která spadá od roku 2021 pod chorvatský Rimac, budou právě s tímto vozem nové rychlostní rekordy nejspíše stanovovat.

I přes použití hybridního pohonu Bugatti tvrdí, že je novinka lehčí než předchůdce vážící 1 995 kilogramů. Čistě na elektřinu by měl vůz zvládnout ujet až 60 kilometrů, takže s ním majitelé mohou brázdit i ulicemi měst, aniž by na sebe příliš poutali pozornost zvukovým projevem. Nicméně zvědavým pohledům sotva uniknou.

Hodinový strojek na kolech

Exteriér vozu je ódou na dynamiku a eleganci. Nechybí charakteristický difuzor, který se rozevírá hned za kabinou pro cestující, a karoserie na řadě míst ustupuje velkým nasávacím otvorům, které mají za úkol chlazení motorů, ale také zvyšují přítlak automobilu. Tomu napomáhá i aktivní zadní křídlo, které zároveň slouží jako vzduchová brzda.

Pod karoserií se ukrývá zcela nové zavěšení, a hlavně monokok, který má být o 45 procent lehčí než kostra Chironu. „Při vývoji Bugatti Tourbillon jsme se na každém kroku řídili 115letou historií Bugatti a slovy samotného Ettorea Bugattiho,“ řekl generální ředitel Bugatti Mate Rimac. Měl na mysli slavná hesla legendárního konstruktéra „Pokud je to srovnatelné, už to není Bugatti“ nebo „Nic není příliš krásné“ a v obou případech Tourbillon tyto výroky naplňuje do posledního detailu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je ostatně patrné i v interiéru, který bude dělat největší radost milovníkům hodinek. Na hodinky ostatně odkazuje již samotné jméno automobilu. Tourbillon je totiž označení speciálního konstrukčního řešení v drahých modelech hodinek, které napomáhá větší přesnosti strojku.

Po otevření elektricky ovládaných dveří se před řidičem rozprostře analogová dokonalost definovaná trojicí velkých číselníků na místě klasického přístrojového štítu. Ukazatele, za jejichž vývojem stojí švýcarští výrobci hodinek, zobrazují informace o rychlosti, otáčkách motoru a jeho teplotě, množství paliva a řadu dalších. Kdo by hledal displej, na první dobrou by nepochodil. Bugatti se rozhodlo interiér co nejvíce očistit od digitálních prvků.

Přesto novinka obrazovku má. Je umístěna na středové konzoli. Ta působí minimalisticky a nabízí několik hliníkových manuálních ovladačů, otočných voličů a také spínač motoru s hlavicí z broušeného krystalu. Displej je ukrytý v horní části této konzole, na povel se otočí a umožňuje například přístup k Apple CarPlay.

Přestože Bugatti odhalilo novinku již nyní, první majitelé by se jí měli dočkat až v roce 2026, kdy by mělo být dodáno prvních 250 kusů. I tak je nejvyšší čas začít šetřit, protože peněz na pořízení tohoto skvostu bude potřeba skutečně mnoho. Konkrétně 3,6 milionu eur, v přepočtu tedy bezmála 90 milionů korun.