Živé vysílání ze slunečních brýlí? Mark Zuckerberg ukázal novou generaci chytrých Ray-Ban Meta

Chytré brýle od Mety umožňují nahrávat krátká videa nebo přijímat hovory. Nová generace umí také streamovat video a nabídne hlasového asistenta.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ray-ban-meta

Foto: Meta

Chytré brýle Ray-Ban Meta

0Zobrazit komentáře

K čemu jsou brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou? Podobná zařízení na trhu existují už mnoho let, je to ale stále otázka, kterou si firmy i uživatelé stále pokládají. Meta, mateřská firma Facebooku, teď přišla s opět trochu jinou odpovědí, když představila novou generaci svých chytrých brýlí Ray-Ban Meta. Jejich uživatelé budou moci bez dodatečného zařízení živě vysílat video nebo následovat instrukce umělé inteligence.

Firma zařízení představila na letošní edici každoroční konference Meta Connect, která proběhla ve středu a čtvrtek. První generace chytrých brýlí, pojmenovaná Ray-Ban Stories, v roce 2021 představila poměrně klasicky vypadající sluneční brýle, které v rozích svých obrouček skrývají kamery a v nožkách pak reproduktory, čip, baterii a další hardware. Primární funkcí bylo snadné pořizování fotografií a krátkých videí přímo z pohledu nositele, umožnily ale také poslech hudby nebo přijímání hovorů.

Nová generace – přejmenovaná na Ray-Ban Meta – si všechny funkce ponechává, od natáčení videí do 60 vteřin (přičemž diody na brýlích okolí upozorní, že je nahráváno) po vyřizování hovorů. Firma ale slibuje výrazné zlepšení ve všech směrech a pár zajímavých nových možností.

Základem jsou samotné fyzické vlastnosti. Jelikož jde o spolupráci se slavným výrobcem brýlí, ikonické tvary Ray-Ban Wayfarer zůstávají samozřejmě beze změn, chytré zařízení je ovšem teď tenčí a lehčí, takže jednak vzhledově se blíží obyčejným brýlím, jednak je pohodlnější na nošení. Navíc přibyla odolnost proti vodě odpovídající standardu IPX4.

Kamera má nově rozlišení 12 Mpx a umožňuje nahrávat video v rozlišení 1080p. Ve spojení s výkonnějším čipem pro zpracování obrazových informací to má znamenat o poznání lepší výsledky, byť kvalitu dnešních vrcholových telefonů samozřejmě očekávat nelze. Zabudované reproduktory slibují kvalitnější basovou složku, vyšší maximální hlasitost a lepší izolaci okolního hluku. Systém pěti mikrofonů má zase nabídnout lepší audio u nahrávek a hovorů.

Zlepšila se také výdrž baterie. Samotné brýle mají stačit asi na 4,5 hodiny kontinuálního používání, dodávané nabíjecí pouzdro pak dodá dalších osm nabití – celkově se tak uživatel má bez připojení k síti obejít až 36 hodin. To bude potřebné, pokud se Ray-Ban Meta rozhodne použít na živé vysílání videa na Facebooku nebo Instagramu. Přímo v brýlích přitom dostane náhled komentářů nebo si je může nechat nahlas přečíst.

Nejvíce pozornosti se na prezentaci dostalo asi integraci Meta AI, pokročilé hlasové asistentky firmy. Mark Zuckerberg popisoval různé situace, kde může být užitečná. Brýle například poznají, na co se jejich nositel dívá, a odpoví mu na otázku, co to je. Stejně tak mu nabídnou překlady nápisů ve skutečném světě nebo jednoduché návody, jak něco udělat. Ray-Ban Meta začínají na ceně 299 dolarů (necelých 6 900 korun) a k zákazníkům dorazí ve druhé polovině října. Do Česka je však zatím objednat nelze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle chytrých brýlí Meta připomněla také nový model headsetu pro virtuální a rozšířenou realitu Meta Quest 3, který jsme přiblížili už dříve a který se má začít prodávat v říjnu. S ním spojený Meta Quest software umožní hrát hry v rozšířené realitě na virtuální obrazovce umístěné kamkoliv do prostoru a s téměř libovolnou velikostí. Také Eust 3 dostane asistenta Meta AI.

Umělá inteligence v chatbotech se má podívat také přímo do Messengeru a dalších služeb pro komunikaci od Mety. AI Studio umožní firmám vyvíjet vlastní chatboty, aby zákazníkům nabídli relevantní informace a pomoc. 

headset

Foto: Meta

Meta ukázala i nový headset Meta Quest 3

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Čeští IT konzultanti z Adastry vyrostli na 5,6 miliardy korun. Působí po celém světě

Meziroční růst o více než čtvrtinu dotáhl Adastru k rekordním tržbám. Odchod z ruského trhu nahradil byznys v Kanadě, Německu či USA.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kysela-adastra

Foto: Adastra

Pavel Kysela, generální ředitel Adastry ČR

0Zobrazit komentáře

Musela sice prokličkovat složitou situací na trhu, přesto ale mezinárodní konzultační společnost Adastra, kterou v roce 2000 založili Jan Červinka, Petr Jech a Jan Mrázek, loni dosáhla na historicky nejlepší výsledky. Poprvé překonala pětimiliardovou hranici, když její tržby vyrostly meziročně o devětadvacet procent na 5,6 miliardy korun. Růst táhne mimo jiné zájem o řešení v oblasti cloudových datových platforem i umělé inteligence. Zároveň se musela Adastra vyrovnat s odstřižením byznysu v Rusku, odkud kvůli válce na Ukrajině odešla. O to více posílila svou pozici na západních trzích.

„Rekordní tržby považuji za velký úspěch. Zejména v okamžiku, kdy skupina v únoru loňského roku opustila ruský trh,“ říká Pavel Kysela, generální ředitel Adastry ČR. „Daleko více jsme se zaměřili na strategické trhy v Kanadě a Německu, na kterých dlouhodobě působíme, a ve Spojených státech, kde dynamicky rosteme. V Česku vzrostl zájem zákazníků o projekty v oblastech cloudu a internetu věcí až o třicet procent,“ doplňuje Kysela. Po celém světě má Adastra na dva tisíce konzultantů napříč sedmnácti kancelářemi a poskytuje komplexní služby v oblasti digitalizace.

Na Kanadu má Adastra velké pojítko díky Janu Mrázkovi, jednomu ze tří spoluzakladatelů a spolumajitelů firmy. Ten v roce 1988 emigroval do Německa, následně přesídlil do Kanady a už v 90. letech radil tamním bankám. Byznys tam později získával také pro Adastru a například v roce 2015, jak psal server iDnes, dostala česká skupina obří zakázku od druhé největší banky v Kanadě Toronto-Dominion. Zaměření Adastry je nicméně široké a sahá od dat přes umělou inteligenci až po vývoj aplikací všeho druhu či tvorbu marketingových a kreativních strategií.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od roku 2017 je součástí skupiny také společnost Blindspot Solutions, která se specializuje na využití umělé inteligence a strojového učení pro optimalizaci procesů i všech typů byznysů. Letos zároveň dokázala jako první předpovědět, kdo bude novým českým prezidentem. Také v Adastře se věnují reálnému využití umělé inteligence zejména v oblastech optimalizace, predikce, detekce anomálií a nově generativní umělé inteligence a ChatGPT ve firemním prostředí. V retailu, výrobě, automotive či logistice řeší nasazení internetu věcí a novou oblastí je ESG reporting založený na kontinuálním sběru dat.

„Digitalizace udržitelnosti a společensky odpovědné firemní strategie pomáhají klientům s byznysem. Současně jsou nezbytným krokem, ke kterému budou muset všechny větší firmy a korporace přistoupit. Naším cílem je nejen pomoci klientům s povinnými výkazy, ale primárně s využitím dat a moderních technologií k tomu, aby fungovali efektivněji a zároveň šetrněji k životnímu prostředí,“ vysvětluje Pavel Kysela a doplňuje, že v tradičních datových disciplínách se v uplynulém roce nejvíce řešilo budování cloudových či hybridních datových platforem, které by mělo být velkým tématem ve firemním prostředí i pro následující roky.